Jump to content

Photo

En svensk Leauge Of Extraordinary Gentlemen


  • Please log in to reply
50 replies to this topic

#1 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 21 December 2006 - 12:14

Som rubriken. Svenska litterära figurer som (eventuellt) existerar i nutid och måste arbeta tillsammans för ett gemensamt mål, med lite action/spänning-tema. Vilka är med? Vem leder de? Vem kämpar de mot?

Lite regler; De måste vara någorlunda samtida, och det blir extra roligt om man lägger in att de har åldrats i förhållande till när de var aktiva och så vidare. Ska Pippi Långstrump vara med bör hon vara runt 60, då hennes historier utspelar sig på femtiotalet, osv.

Några idéer från mig;

Carl Hamilton. (Given figur. Kanske var det han som samlade gruppen?)

Pippi Långstrump. Numera 60 år gammal, fick sitta i fängelse i många år efter alla hennes brott och upptåg och är nu en tillbakadragen kvinna som lever med sina djur. Använder inte gärna sin enorma styrka, då hon förknippar den med all ångest och sådant som fängelsevistelsen innebar. Har inte sett varken pappa, tommy eller annika på säkert 40-50 år.

Achilles Wiggen. Tidstransporterad till tidigt tjugohundratal utan sin teknologi och utan sina reskamrater. Kan erbjuda fin gruppdynamik mot Hamilton, då båda är svenska militärer, om än från olika århundraden.

Någon som har fler idéer?
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#2 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 21 December 2006 - 12:29

Kul idé :) Vad sägs om vår svenska superdetektiv Ture Sventon, hans inteligens kan säkert vara ett bra komplement till militärsnubbarnas strategiska kunnande.

#3 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 21 December 2006 - 12:32

Achilles Wiggen. Tidstransporterad till tidigt tjugohundratal utan sin teknologi och utan sina reskamrater. Kan erbjuda fin gruppdynamik mot Hamilton, då båda är svenska militärer, om än från olika århundraden.


Nu känner jag att jag måste besserwissra mig lite, Achilles Wiggen är samtida till Hamilton. Han blir förflyttad i tid och rum under en provflygning 1983-84 någongång.

Edited by Sir-L, 21 December 2006 - 12:32.


#4 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 21 December 2006 - 12:48

Ah, så kanske det var. Minns bara ytterst sporadiska saker från den serien, fick för mig att Achilles kom från framtiden han med. :)

Kudos!
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#5 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 21 December 2006 - 12:52

Skrot-Nisse. Han kan lätt bygga dem ett färdmedel av allt skrot han har på sin tipp.

Pelle Svanslös. En modig liten rackare som inte drar sig för att trotsa orättvisor, plus att han lätt får plats i små utrymmen.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#6 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 21 December 2006 - 13:04

Vem ska de kämpa mot då? Riddar Kato?

Ja, kanske den inte alls så ädla riddaren har bestämt sig för att se efter var Benke egentligen kom ifrån och invadera detta ställe, nu när han tagit över allt i sitt hemland?

Herman Hedning måste ju ha åtminstone en biroll. :D
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#7 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 December 2006 - 17:43

Schysst idé! Men se upp med vem som äger rättigheterna till figurerna. Det kan leda till rättsliga åtgärder om man använder material som någon annan skapat/äger.

Man kanske kan välja historiska personer för att undvika rättighetsbråk. Vad sägs om Gustav Vasa? Han är ju mytomspunnen. Carl von Linné eller Bellman kanske vore något? Alfred Nobel? Den Heliga Birgitta vore väl en tung figur?

Hoppas du kan utveckla din idé på något sätt!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 December 2006 - 18:02

Lars Wivallius hade varit roligt. En svensk diktare från Vivalla utanför Örebro som ljög ihop en massa historier om att han var en adelsman och åkte dit då och då. En riktig lurendrejare som flydde ifrån sin avrättning men sen åkte fast och satt inspärrad i Finland i tjugo år och där blev vår första naturdiktare. :D
*Hockey och superhjältar*

#9 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 22 December 2006 - 00:03

Kenny Starfighter! Fast han finns inte i nån bok direkt...tror jag iallafall.
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#10 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 22 December 2006 - 08:06

Alltså, det är inget jag kommer att skriva något seriöst om eller så. Jag saknar både talang och tid. Det är bara skojspekulation! Vill någon annan skriva något, så go ahead! Det kan väl knappast bli någon sorts rättslig tvist så länge inget ä officiellt utgivet, så...

Kenny! Hur kunde jag glömma att skriva ner honom! Det var en av de första jag tänkte på! :)

Fast nu blev jag lite sugen på att skriva något, bara för det. Vi får se efter julhelgen, om jag har hunnit koka ihop åtminstone något litet...
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#11 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 22 December 2006 - 08:26

Det är ju en fantastiskt kul idé det här, och jag tror nästan att det har diskuterats tidigare här på forumet (eller i nåt annat forum).

Pippi Långstrump var ju klockren, även Skrot-Nisse. Tillsammans med en annan uppfinningsrik Nisse, nämligen Åsa-Nisse tror jag att han skulle kunna bilda en schysst teknikavdelning för teamet ;)

Skulle även kunna tänka mig Bröderna Lejonhjärta tillbaka i "verkligheten". Och Nils Holgersson får vi inte glömma! (han skulle iofs vara över 100 år om det skulle utspelas i nutid, men det kanske man kan lösa på något vis).
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#12 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 22 December 2006 - 08:39

Och Nils Holgersson får vi inte glömma! (han skulle iofs vara över 100 år om det skulle utspelas i nutid, men det kanske man kan lösa på något vis).


Hans sonsonson James "Jimmy" Holgersson. Hälften Nils Holgersson, hälften Tyler Durden. :lol2:
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 December 2006 - 08:50

Schysst idé! Men se upp med vem som äger rättigheterna till figurerna. Det kan leda till rättsliga åtgärder om man använder material som någon annan skapat/äger.


Så länge det sker i form av spekulkationer och eller som fan fics så är det nog ingenting som du alls behöver oroa dig för ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 December 2006 - 17:10

Ok, då kan vi väl panga på med Allan Kämpe!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#15 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 22 December 2006 - 18:11

Alltså, det är inget jag kommer att skriva något seriöst om eller så. Jag saknar både talang och tid. Det är bara skojspekulation! Vill någon annan skriva något, så go ahead! Det kan väl knappast bli någon sorts rättslig tvist så länge inget ä officiellt utgivet, så...

Kenny! Hur kunde jag glömma att skriva ner honom! Det var en av de första jag tänkte på! :)

Fast nu blev jag lite sugen på att skriva något, bara för det. Vi får se efter julhelgen, om jag har hunnit koka ihop åtminstone något litet...


Jaja, skriv! :D Det verkar kul. Och hur kunde du av alla människor glömma Kenny Starfighter? ;)
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#16 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 23 December 2006 - 14:40

Fan ska veta att det inte var laett. Jag skrev ett foersta inlaegg som min jobbdator aat upp, och daer var han med. Men sen foersvann han paa vaegen. :P

Man skulle kunda blanda in olika svenska folksagor i det ocksaa. JB-troll! =D
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#17 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 23 December 2006 - 16:31

Fan ska veta att det inte var laett. Jag skrev ett foersta inlaegg som min jobbdator aat upp, och daer var han med. Men sen foersvann han paa vaegen. :P

Man skulle kunda blanda in olika svenska folksagor i det ocksaa. JB-troll! =D


Haha, jag satt faktiskt och tänkte på precis det, att man kan blanda in lite mytologiska karaktärer - som har magi osv. En hustomte? Skulle vara mycket orginellt. :)
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#18 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 27 December 2006 - 12:30

Laban och Labolina i lite "verkligare" tappning kanske (hur nu verkligt man kan komma med spöken i lakan).

#19 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 January 2007 - 20:01

Heliga Birgitta skulle ju vara cool i vilket sammanhang som helst!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#20 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 03 January 2007 - 09:01

Heilga Birgitta? Jag vet inte riktigt. Jag vill inte ta med karaktärer från religiösa sammanhang i ett sammanhang som är präglat av påhittade figurer. Folk kan tro att jag menar att dessa också är påhittade och att det är omoraliskt osv osv. :P
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#21 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 January 2007 - 15:17

Jag har haft en liknande idé.

Min tanke var att man skulle sammansätta en "league" av karaktärer från olika barnböcker... och begränsa sig till att huvudsakligen använda böcker från 1900-talet, så slipper man både H.C. Andersen och J.K. Rowling, vilka jag av olika anledningar inte skulle vilja dra in alltför mycket.

Jag har inte kommit fram till vilka som skulle vara med, men Pippi var förstås med i tankarna. Sedan kan man ju fortsätta med Klas Klättermus, Snusmumriken, björnen Paddington och... en massa andra.

En annan tanke skulle kunna vara att hämta karaktärerna från sånger i stället för böcker.

#22 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 09 January 2007 - 14:58

Jag skulle tycka det var trevligt om Dotty Virvelvind var med. :)

#23 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 February 2008 - 00:18

Efter att ha läst på lite om Alan Moores version, har jag kommit fram till att det finns referenser till Tove Jansson i den också, även om det bara är lite i förbifarten...
Det susar i säven ingår ju också. Talande djur förklaras som dr Moreaus verk...

#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 February 2008 - 04:12

Beck? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 BadmanJack

BadmanJack

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 08 February 2008 - 04:54

Min version av ett sådant projekt

Carl Hamilton – Gruppens ledare och kontaktmannen till OP 5. Har likt madam terror boken gått aningen till åldern (si sådär 50 år) men är ändå i besittning av en slående imponerande fysik. Han ska även ha skägg.

Enögde Madeleine - Hämnerskan från den mest brutala svenska film hittills. Thriller – en grym film. En stum och enögd psykopatisk female fatale.

Röde Orm – Klonad från rester hittad vid en arkeologisk utgrävning. En gigantisk rödhårig viking som blivit skolad i den moderna världen men har ett temperament och en krigarfilosofi som tillhör den gamla världen.
Ett av det svenska rasinstitutets störa ”genombrott” innan det stängdes ned på grund av avslöjandet av alla de inhumana experiment som genomfördes där.

Charles Ingvar Jönsson – Ett kriminellt geni och en genuin psykopat som blivit en legend i den undre världen som gentlemannatjuven. Under sina fascinerande inbrott och rån har han aldrig skadat någon helt enkelt eftersom han inte behövt. Däremot har en hel del lönnmord utförts emot personer han varit ”en smula irriterande på.” Inget som givetvis har kunnat bevisas.

Gunvald Larson – Stockholms mest brutala polis som aldrig låtit regelboken komma i vägen för hans personliga jakt efter det kriminella avskummet.

HANDLING
Ättlingarna till det hemliga sällskapet ”Götiska förbundet” planerat i hemlighet en stadskupp av riket Sverige. Genom att lägga beslag på forskningsreslutat från de groteska experimenten som förekom i de hemliga valven på rasinstitutet i Uppsala och kombinerat dessa med inhumana visioner från en f.d. utvecklare hos Eriksson, så smider de planer om en arme av maskinbaserade soldater.
En svensk underrätteofficer med uppdraget att lokalisera gruppen och dess medlemmar blev eliminerad men lyckades skicka iväg information om dessa planer. Beck, Chefen för OP 5, tar ett beslut att i denna extraordinära situation krävs det en grupp med extraordinära personer för att säkra rikets kommande existens. Den döps till Särskilda skyddsgruppen (SSG)