Jump to content

Photo

Lloyd Alexander död


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 May 2007 - 10:12

Alexander död

Bardens världar har samma klass som Tolkiens.

alexander1153.jpg

Den store amerikanske barden Lloyd Alexander har gått bort, 83 år gammal. Det är inte fel att kalla honom för bard, keltisk skald, eftersom han har gjort ironiska självporträtt i nästan alla sina böcker, mest oförglömligt Fflewdur Fflam, vars harpsträng brister varje gång han ljuger. I verkligheten spelade Alexander fiol och hänvisade stolt till sig själv som världens sämsta fiolspelare. Hans andra stora passion, som också avspeglas i alla verk, är katter: smarta, gåtfulla varelser med egen vilja.

Lloyd Alexander har skapat flera litterära världar, den ena mer spännande än den andra. Hans svit om Prydain, myternas Britannien, kan mäta sig med Tolkiens universum och överträffar den i psykologiskt och filosofiskt djup, glödande kritik mot krig, våld och förtryck, briljant språk och humor. Trilogin om det pseudohistoriska Westmark blir bakgrunden till uppror och befrielsekamp. I många exotiska länder kastar sig den ihärdiga rödhåriga superflickan Vesper ut i vågsamma äventyr.

Hans böcker tar läsaren till det antika Grekland, till Indien och Japan, till olika historiska epoker och till en Tusen och en natt-miljö i hans kanske bästa bok, "Lukas-Kashas två första liv". Samtidigt förlorar han aldrig kontakten med verkligheten. De fantastiska och exotiska världarna är inte ett självändamål, utan en förklädd skildring av här och nu. Till och med hans barndomsminne, "Grabben och govgogen", ligger på gränsen till det övernaturliga. Alexanders kännetecken är också en lång rad av starka och självständiga unga kvinnor.

Inspirationen i Alexanders böcker bygger främst på hans erfarenheter av Europa under och efter andra världskriget, varifrån han också hämtade sin älskade hustru Janine, som han överlevde med bara två veckor, och sin perfekta franska, en ovanlig egenskap hos amerikan. Han översatte faktiskt Jean-Paul Sartre och Paul Éluard.

Alexander vann nästan alla amerikanska och internationella barnboksutmärkelser, blev översatt till många språk och fortsatte att skriva underbara böcker fram till sin död, trogen sina karaktärers outtröttliga vitalitet.


Edited by Garm, 14 February 2016 - 23:41.
Tillägg av tagg.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Bones

Bones

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 21 May 2007 - 12:45

Det var länge sedan jag läste böckerna om Prydain men jag minns att jag uppskattade dem mycket. Jag gick redan och funderade på om det inte var dags att läsa om dem så nu blir det nog utan tvekan så.
Vilket kan vara ett lämpligt sätt att hedra en av de författare som väckte mitt intresse för det fantastiska i film och litteratur.

#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 May 2007 - 14:01

Har inte läst någonting av honom och ännu mindre hört talas om författaren tidigare. Ser att mitt lokala bibliotek får upp 36 träffar på namnet. Får ta vägen förbi biblioteket en dag och låna något av hans verk. :)

#4 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 22 May 2007 - 20:29

En mycket duktig författare har gått ur tiden, ledsamt :( Vila i frid.
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#5 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 May 2007 - 06:44

Jag läste väldigt många av hans böcker när jag var i 9-12 år gammal. Då tyckte jag de var alla tiders! :) Jag minns speciellt alla sköna katter som var med i böckerna. Utöver Prydain böckerna, gillar jag speciellt de fristående böcker och då främst de som handlar om katter i någon form :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset