Jump to content

Photo

Mona Seilitz


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 April 2008 - 17:14

Mona Seilitz är död.

Den folkkära skådspelerskan, som gjort succé i både farser och seriösa filmer, blev 65 år gammal.
På onsdagsförmiddagen somnade hon in efter en lång tids sjukdom.

Mona Seilitz föddes i Malmö och det var också där hon dog i går förmiddag på ett sjukhem.
Redan i unga år flyttade Mona Seilitz - född Alexandersson - till Norrköping för att studera vid teaterlinjen på Mariebergs folkhögskola och fortsatte sedan på Scenskolan i Stockholm.
1980 blev hon riksbekant genom tv-serien ”Sinkadus”. Hela 80-talet avlöste succérna varandra när hon framträdde som ”dum och sexig blondin” i olika komedier och farser. Största framgångarna blev ”Är du inte riktigt fisk?” och Ray Cooneys ”Kuta och kör” på Folkan samt ”Omaka par”, ”Happy End” och ”BubbelTrubbel” på Maxim.
Den mångsidiga Monia Seilitz gav också, 1984, ut lp-skivan ”Androgyn” där hon sjöng sina egna texter
Många järn i elden

När Hagge Geigert 1993 presenterade ”Panik på kliniken” på Lisebergsteatern i Göteborg var Mona Seilitz gjuten för en av huvudrollerna - och motsvarade alla högt ställda förväntningar Sedan blev det turnéer i folkparkerna med ”Alfons Åberg och trollkaren” i mitten av 90-talet innan det var dags för en ny succé - Prussilsukan i ”Pippi Långstrump” på Göta Lejon i Stockholm 2002.
Mona Seilitz utnyttjades också flitigt av tv, till exempel i dramaserien ”Babels hus”, julkalendern ”Julpussar och stjärnsmällar”, julkalendern ”Allrams Höjdarpaket”, dramaserien ”Belinders auktioner”, såpoperan ”Hotell Seger” samt såpan ”Vita lögner” och komediserien ”Hem till Midgård.”
Även på film kunde Mona Seilitz inhösta stora segrar, bland annat i ”Gilap”, ”Göta Kanal”, ”Jönssonligan och Dynamit-Harry”, ”Gräsänklingar” och ”Stocholm Marathon” samt ”Tjockjuven” så sent som 2006.
Hösten 2006 och våren 2007 var hon programledare i SVT:s direktsända lördagsunderhållning ”Bingo Royale” samtidigt, som hon förekom i ICA:s reklamfilmer i tv.
Under senare tid levde Mona Seilitz ett tillbakadraget liv som hon ägnade åt att måla tavor som också visades på ett flertal konstutställningar. Samtidigt ägnade hon sig åt modedesign.
Mona Seilitz sörjes närmast av systrar och en bror i Skåne.


Tråkigt att höra sad.gif


Edited by Garm, 20 August 2014 - 03:15.
Tillägg av taggar.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 April 2008 - 17:28

Inte riktigt min typ av skådisar, men från barndomen är ju hon bekant. Tråkigt, som alltid, då någon dör. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 April 2008 - 17:30

Gillade henne i ICA reklamen som en 'sol&vårare'
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 April 2008 - 17:33

Oj, tydligen var det inte oväntat men för mig var det, det.

Kommer bara ihåg henne från Bingo Royale när man zappade förbi det programmet ibland.

#5 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 02 April 2008 - 17:55

tråkigt. :(
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 April 2008 - 18:16

Tråkigt. :(

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 April 2008 - 19:09

RIP :(

Winter is Coming


#8 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 April 2008 - 19:20

Oj! Jag hade ingen aning om att hon varit sjuk ens. Som Cappy säger, inte direkt min typ av skådis, men hon hade ju hög kändisfaktor.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 April 2008 - 21:34

Undrans vad hon dog av? Det var väl inte cancer får man hoppas? :(

Jag tror att första gången jag såg Mona Seilitz på tv var nog ett gammalt barnprogram om en gammal dam vars hund blev kidnappad. Hon som tagit hunden körde runt i en vit sportbil med lysen som fälldes upp ur huven. Jag tror bestämt att Seilitz spelade hundnapperskan i dramat. :)

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 April 2008 - 09:46

Minns den serien, var det inte där hennes karaktär kallades "Satmaran" och hennes bil hade just det namnet istället för registreringsskylt. (Tror hjälten i serien också hade det. Sitt namn som reg. skylt alltså).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 April 2008 - 11:31

Undrans vad hon dog av? Det var väl inte cancer får man hoppas? :(


Aftonapan nämner cancer.

==

För några år sedan, efter det att hon drabbats av bröstcancer, flyttade Mona Seilitz tillbaka hem till barndomsstaden.

==

Så sent som i januari firade Mona Seilitz sin 65-årsdag. Eller firade och firade – ålder var Mona Seilitz inte så intresserad av.

Och ”pensionär” kände hon sig inte som.

– Det låter så gammaldags på något vis, sa hon inför födelsedagen den 16 januari.

Få anade att det skulle bli hennes sista. Trots att den långa kampen mot cancern led mot sitt slut höll hon humöret och skenet uppe.



#12 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 April 2008 - 16:07

Det var då verkligen inte roligt att höra. :( Hoppas att dom kommer på ett vaccin mot bröstcancer, på samma vis som dom har ett mot livmodercancer.

Cancer är trixigt... så många sorters sjukdomar egentligen, våra celler är så svaga och sårbara. Inte alls som andra djurs.