Jump to content

Photo

Hjälpmedel


  • Please log in to reply
40 replies to this topic

#1 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 07 February 2010 - 18:44

Hej, tänkte att vi här kunde hjälpa varandra, med råd och tips dvs. Många av oss undrar vilka pennor eller dyl som är bäst eller rekomenderat. I mitt fall så ska jag köpa ett ritbord nu. Men vet inte vart. Thomas har rekomenderat Wacom Intous 4, litar på att den rekomendationen är bra. Undrar bara vart man köper sånt. Misstänker att det finns butiker här på nätet....men vart???? Jag vet att nån här eller flera äger en och undrar om ni kanske kan länka här till något bra ställe (inte Blocket dock).

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 February 2010 - 19:55

Jag förstår att du menar ritplatta kopplad till datorn. Kolla på Prisjakt. http://www.prisjakt....kt.php?p=419104
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 February 2010 - 22:27

Wacoms är i princip industristandard. Det handlar bara om hur stor rutyta man vill ha/har råd med och vad man vill ska ingå förutom själva plattan man köper. Ritplatta och ritbord är nåt jag förhoppningsvis själv ska kunna investera i i år så man slipper bli kutryggig av att sitta och rita.
Om du kollar länken på Prisjakt, läs även omdömet om butiken, det kan vara värt ett högre pris för att få en vettig strulfri kundservice.

#4 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 09 February 2010 - 08:43

Wacoms är i princip industristandard. Det handlar bara om hur stor rutyta man vill ha/har råd med och vad man vill ska ingå förutom själva plattan man köper. Ritplatta och ritbord är nåt jag förhoppningsvis själv ska kunna investera i i år så man slipper bli kutryggig av att sitta och rita.
Om du kollar länken på Prisjakt, läs även omdömet om butiken, det kan vara värt ett högre pris för att få en vettig strulfri kundservice.


Jag brukar då stå och rita (känner att det är skönast för min rygg i alla fall....typ) och har även funderat på ritbord. Men det får bli ett framtida projekt. Men ritplattan ska jag ta tag i redan denna månad. Tack för tippset grabbar!!!!

#5 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 09 February 2010 - 17:35

Ritplattor är ju så glatta så det blir svårt att få någon precision. Men jag har löst det. Man få betydligt bättre precision att rita med trubbiga änden.

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 February 2010 - 19:27

Jag fick testa en Wacom Intous 4 en gång. Den var rätt skön. Vilken sorts ritplatta har du Supertreck? Någon du rekommenderar?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 09 February 2010 - 19:49

Jag fick testa en Wacom Intous 4 en gång. Den var rätt skön. Vilken sorts ritplatta har du Supertreck? Någon du rekommenderar?


Nu vet jag inte. Har just den på jobbet. Men det är bara en billig under tusenlapper köpt för några år sen. Jag har inte råd att köpa för mycket dyrt
så det är fabrikatet för priset som avgör. Senare blev det en Trust,,, också under tusenlapper. En rityta som ett a4 lite större.

Vill man kompensera den glatta ytan för bättre precision så är lösningen en större ritplatta. :)

#8 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 February 2010 - 21:16

Ok. Bra tips!

Men om man tycker att ytan känns hal, kan man inte lägga ett papper på ytan? Eller känner inte plattan var pennan är då?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 February 2010 - 02:00

Ok. Bra tips!

Men om man tycker att ytan känns hal, kan man inte lägga ett papper på ytan? Eller känner inte plattan var pennan är då?

Mycket riktigt! Jag brukade köra på det ett tag innan jag bestämde mig för att helt enkelt vänja mig vid den. Nackdelen med ett papper är att det kan slita mer på pennan än ritplattans egna yta dock.

#10 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 10 February 2010 - 12:29


Jag fick testa en Wacom Intous 4 en gång. Den var rätt skön. Vilken sorts ritplatta har du Supertreck? Någon du rekommenderar?


Nu vet jag inte. Har just den på jobbet. Men det är bara en billig under tusenlapper köpt för några år sen. Jag har inte råd att köpa för mycket dyrt
så det är fabrikatet för priset som avgör. Senare blev det en Trust,,, också under tusenlapper. En rityta som ett a4 lite större.

Vill man kompensera den glatta ytan för bättre precision så är lösningen en större ritplatta. :)


Undrar vidare då. Tänker ju köpa en Smal och ritytan är ju inte så stor. Är det till en stor nackdel?

#11 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 February 2010 - 12:46

Nu är jag ingen som tecknar/photoshopar så ofta numera, men jag har en Wacom Bamboo med bara A6-storlek och det funkar förvånansvärt bra. Liten och behändig och kan faktiskt helt ersätta mus/musmatta, det enda jag saknar är snabb tillgång till sudd-funktion som de mer proffsiga ritbrädorna har. Lånade ett tag en platta med A4-storlek men den tyckte jag kändes för otymplig. Möjligen skulle jag köra A5, som någon slags medelväg. Större plattor kräver att man helt organiserar skrivbordet efter dem, och så proffisg är i alla fall inte jag ;).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 February 2010 - 20:10

Har hört folk säga att A4 kan vara otympligt och att A5 (small) räcker mycket bra.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 10 February 2010 - 20:46

Jo visst. Frågan om det finns ritplatta med antidarr-funktion så gör det inget om det är glatt?

#14 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 February 2010 - 21:19

Drick mindre kaffe? Skämt åsido, det finns ett program som heter Inkscape (det fanns i en gratisversion, vet ej om det är gratis nu) som har en funktion som enkelt rättar till darr. Strecket kommer en aning fördröjt bakom pekaren. Ju mer fördröjning man har valt, desto mer rätas linjen ut. Kan det vara nåt?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#15 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 10 February 2010 - 21:34

Drick mindre kaffe? Skämt åsido, det finns ett program som heter Inkscape (det fanns i en gratisversion, vet ej om det är gratis nu) som har en funktion som enkelt rättar till darr. Strecket kommer en aning fördröjt bakom pekaren. Ju mer fördröjning man har valt, desto mer rätas linjen ut. Kan det vara nåt?


Det finns ju datamöss med antidarr. Så varför finns det inte ritplatta med antidarr?

#16 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 11 February 2010 - 08:24

Kan det darra? Hur yttrar det sig? Blir det hackigt på bilden eller är det knappt märkbart?

#17 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 11 February 2010 - 09:24

Kan det darra? Hur yttrar det sig? Blir det hackigt på bilden eller är det knappt märkbart?


Japp. Det är oerhört svårt att få raka linjer. Man får sitta högkoncentrerad och det blir jobbigt i längden.
Man blir sen liksom mentalt uttröttad att ägnat sig åt att få till något. Ritar man på ett papper så är det inte glatt och man är avslappnad utan något darr.

Ett papper på ritplatta går ju inte när man har tryckkänslig penna. Pappret kommer ju rivas sönder när man målar och fyller i på samma ställe.

Man får bättre precision med datamus. Man håller i en lagom stor kluns som inte har egenskapen med darr.

Så hur tänker tillverkarna. Tror de att människan ska ha lika bra precision som en robot? Dessutom på en glatt yta.
Inga eftertankar för produkter tycks tillverkarna ha.

#18 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 February 2010 - 18:39

Testa programmet Inkscape. Tror att detta med ritplatta är en smaksak. Och man bör nog testa och känna lite innan man köper.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#19 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 11 February 2010 - 23:24

Med Inkscape ritar man ju vecktorgrafisk. Sånna går inte att få några realistiska streck som soft blyetspenna osv. Har testat många program - men Photoshop vinner över alla.

#20 DanielOlsén

DanielOlsén

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 63 posts

Posted 12 February 2010 - 01:47

Sjäva grejen med ritplatta är faktist att man får mer precision och man kan teckna mer som med fysiska media. Pröva på pensel eller stålstift till exempel. Mycket finns i handleden och alla verktyg är ovana i början. Man kan också ställa in tryckkänsligheten eller pröva att teckna/måla i större upplösningar ifall man så skulle vilja.

Sedan så är ju inte, precis som just en stålpenna eller pensel, en ritplatta inte alltid det ultimata för raka linjer. Lägg ifrån dig plattan, ta musen, håll trick på en punkt på arbetsytan, håll in Shift och sedan tryck på en annan plats. Perfekt rak linje mellan två punkter!

Arbetssättet beror på vad man trivs med. Jag är van vid flytande tusch, akvarell och fysiska media. Så ritbräda känns toppenskönt att färglägga med i datorn. Men tuschar och ritar gör jag ändå på papper.

#21 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 12 February 2010 - 09:18

Det är väl bättre i så fall med ett ritplatta med ovanligt lägre upplösning? För då kommer inte darret med när det saknas tillräckligt med pixlar att ta med sån liten rörelse

#22 DanielOlsén

DanielOlsén

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 63 posts

Posted 12 February 2010 - 16:06

Upplösningen finns inte i plattan utan i dokumentet du ritar på. På lägre upplösning så blir det mer pixligt och det blir välldigt svårt att använda det ifall man till exempel vill trycka det eller få det att se ut som till exempel riktigt tusch. 300 DPI minimum, teckna utzoomat. Ställ in så att du måste trycka hårdare för att åstakomma variationer i linjetjockleken. Kör med pennverktyget också till att börja med.

Vad du än använder så blir det darr före du har fått in knycket. Det händer även med nya penselmärken. Man lär sig verktyget eftersom.

#23 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 February 2010 - 16:10

Jag har för mig att jag sett tillbehörspennor till ritbräden med olika utbytbara spetsar för att ge olika känslor i kontakten mellan penna och ytan. Ingen aning om de är hutlöst dyra eller inte. Har inte skrivit tidigare just eftersom jag inte minns var jag sett dem och inte kan erbjuda någon länk.

#24 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 12 February 2010 - 22:05

Upplösningen finns inte i plattan utan i dokumentet du ritar på. På lägre upplösning så blir det mer pixligt och det blir välldigt svårt att använda det ifall man till exempel vill trycka det eller få det att se ut som till exempel riktigt tusch. 300 DPI minimum, teckna utzoomat. Ställ in så att du måste trycka hårdare för att åstakomma variationer i linjetjockleken. Kör med pennverktyget också till att börja med.

Vad du än använder så blir det darr före du har fått in knycket. Det händer även med nya penselmärken. Man lär sig verktyget eftersom.


Upplösningen sitter visst i ritplattan. Varfär omnämns det hur mycket lpi plattan har om det inte finns nån begränsad täthet med punkter?
Så du menar att det kvittar om man har en ritplatta på 400 lpi eller 15000 lpi

#25 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 February 2010 - 22:34

Jag har för mig att jag sett tillbehörspennor till ritbräden med olika utbytbara spetsar för att ge olika känslor i kontakten mellan penna och ytan. Ingen aning om de är hutlöst dyra eller inte. Har inte skrivit tidigare just eftersom jag inte minns var jag sett dem och inte kan erbjuda någon länk.

Till tex Wacoms proffsigare plattor (inte Bamboo) får man med ett antal utbytbara spetsar har jag för mig. Och visst, plattorna har en masupplösning, ungefär som optiska möss.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin