Jump to content

Photo

Klassiska Doctor Who


  • Please log in to reply
106 replies to this topic

#51 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 October 2008 - 21:24

Låter riktigt lovande ja. Baker verkar mysig och Adams är ju...ja, helt underbar. Eller var då...
*Hockey och superhjältar*

#52 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 October 2008 - 08:01

Hur är det med Colin Baker? Jag har *host, erhrmmm* fått tag i avsnitten från hans era. Vilka är värda att se?
McCoy verkar svårare att hitta. :(
*Hockey och superhjältar*

#53 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 November 2008 - 17:29

Senaste veckans "Retail":

http://i159.photobuc...ail20081027.gif

http://i159.photobuc...ail20081028.gif

http://i356.photobuc...th54/Retail.gif

http://i261.photobuc...nder/Retail.gif

http://i159.photobuc...ail20081031.gif

http://i159.photobuc...ail20081101.gif

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#54 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 November 2008 - 17:36

Haha, skitbra!! :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#55 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 November 2008 - 17:42

"Sherlock Holmes didn't have an afro".. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#56 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 May 2010 - 15:13

Hur är det med Colin Baker? Jag har *host, erhrmmm* fått tag i avsnitten från hans era. Vilka är värda att se?

Gammalt citat men jag tar det ändå bara för att säga: INGA! Inte från hans första säsong iaf. Det är utan tvekan den sämsta säsongen i seriens historia (and that's saying someting) Jag håller fortfarande på att beta av den gamla serien men jag har haft långa uppehåll nu tack vare säsong 22 som är så otroligt oinspirerande att se på. Colin Baker själv är faktiskt det minsta problemet och han är inte alls bra heller. Men han har en riktigt tråkig companion och manusen är genomusla.

I går började jag iaf med säsong 23 aka Trial of a Timelord och det verkar vara faktiskt vara betydligt bättre. Utom Peri då.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#57 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 May 2010 - 15:51

Måste till sjätte doktorns försvar säga att audioäventyren med den sjätte doktorn är bland mina favoriter (Big Finish, då).

Även de med Mel. Faktiskt.. :P "The One Doctor" är fruktansvärt kul, faktiskt.

Men, sjätte doktorns TV-äventyr är inte bra, nej. Lyckligtvis så är den sjunde doktorns två sista säsonger rätt så härliga (inte första med doktor 7, dock, tyvärr).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#58 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 28 May 2010 - 21:13

Tror faktiskt att jag ska börja med tredje och fjärde doktorn.
Såg det avsnitt där han träffar Sarah Jane och kände att 3:e doktorn verkar trevlig, så jag börjar där lite spontant.
Men har fortfarande inte sett klart Spearhead from Space.
Är det vanligt att de gamla Who-avsnitt sträcker sig över flera avsnitt? För två avsnitt är ju förståeligt eftersom de verkar vara 30 minuter långa, men många verkar längre än så.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#59 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 28 May 2010 - 21:18

Ja, jag tror att vanligtvis så är det uppdelat i 4 delar, men det finns avsnitt som kan vara i t.om 6 delar.
I min erfarenhet.

#60 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 28 May 2010 - 21:21

Okej, då vet jag det! :)

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#61 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 29 May 2010 - 15:13

Tror faktiskt att jag ska börja med tredje och fjärde doktorn.
Såg det avsnitt där han träffar Sarah Jane och kände att 3:e doktorn verkar trevlig, så jag börjar där lite spontant.
Men har fortfarande inte sett klart Spearhead from Space.
Är det vanligt att de gamla Who-avsnitt sträcker sig över flera avsnitt? För två avsnitt är ju förståeligt eftersom de verkar vara 30 minuter långa, men många verkar längre än så.

Hmm, det blir ju kul om den här tråden blir aktiv igen, hmm jag ska kanske införskaffa några nya gamla dr who avsnitt att se.
Har inte sett så värst mycket av doktor 2, 5,6 och 7 tror jag.

#62 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 30 May 2010 - 17:21

7nde Doktorn är min favorit av de första åtta Doktornerna. :)
Hans sista två säsonger var jättebra. Särskilt den allra sista.
Och hans companion de sista två säsongerna var en av de allra bästa serien har haft.
Så jag tycker du ska se fler avsnitt med honom. :P
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#63 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 June 2010 - 02:06

The Trial of a Time Lord (Säsong 23)

En avsevärd förbättring från den vedervärdiga säsong 22. Så det säger inte så mycket. Men jag tyckte faktiskt att det här var bra. Framför allt The Mysterious Planet och Terror of the Vervoids.

För det första är det ett intressant grepp att låta avsnitten ramas in av rättegången som återberättar äventyren och jag gillar att dom slänger in frågor om hur t.ex. The Matrix kan återge vad personer som inte var i Doktorns närhet eller varför dom bryr sig om att visa saker som inte är relevanta för fallet. Kul. :)

Kul också att en så pass känd skådis som Brian Blessed förgyllde med sin närvaro i Mindwarp som annars drogs ner av att Doktorn spelade hjärntvättad större delen.

Sen blev jag tvärimpad att dom dödade en companion igen, speciellt en så irriterande som Peri. Men det fegade dom tyvärr ur i slutet och helt i onödan också då hon ändå var borta från serien och det endast återberättades vad som hänt henne. Väldigt synd på storyn. Sen får jag väl lov att säga att Mel som Peak konstant klagar över. :) inte alls är så hemsk i dom här avsnitten. Definitivt inte värre än Peri. Dessutom gillade jag verkligen hur dom introducerade henne. Tack vare ramberättelsen skippade dom det helt och bara hoppade rakt in. Det har jag aldrig sett göras förr eller senare och jag gillade det greppet väldigt mycket.

Tyvärr flummas det ut lite väl mycket på slutet och trots att The Master återvänder och den rätt coola twisten att det är den 13:e doktorn som är The Valeyard så håller det inte riktigt måttet. Jag undrar om dom tänker återkomma till det här när Matt Smiths efterträdare går i pension.

24.01-04 - Time and The Rani

Right of the bat: Worst regeneration ever. (ja inkluderat Romanas tramsiga modeuppvisning) Det har ju givetvis sin förklaring i att Colin Baker fick sparken (just när han börjat bli bättre)och därför inte ville återvända för att filma en regenrationsscen. Väldigt klumpigt skött av BBC. Dessutom är det knappast bara Bakers fel att serien sög så hårt i säsong 22 utan främst manusförfattarnas.

McCoy visar sig iaf vara en fisk fläkt. Men som alla post-regenerationsavsnitt är Doktorn förvirrad medan skådespelaren försöker hitta in i rollen. Och nu börjar jag dessutom förstå vad det är som retar upp Peak med Mel för hon är betydligt mer irriterande i här.

Sen är The Rani verkligen en fattig mans The Master. Mycket beror på skådespelerskan som inte är bra men hon är inte skriven på ett tillräckligt underhållande ondskefullt sätt heller. Här finns definitivt utrymme för förbättring om dom tänker återanvända henne i dom nya säsongerna.

Sammantaget ett rätt dåligt avsnitt.

Edited by Wylie Times, 03 July 2010 - 01:43.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#64 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 June 2010 - 09:17

OMG - 23 säsonger! Pust. Måste man se alla eller räcker det att plocka ut någon här och där?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#65 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 June 2010 - 11:12

Som ny tittare (som jag vet att du är) är det nog enklast och mest fördelaktigt att hoppa in i säsong 27 eller säsong 1 av den nya serien som den också kallas.

Men vill man se den gamla serien är det egentligen enklast att göra lite stickprover för att se dels vilken doktor man gillar och dels om man gillar serien öht. :) Sen är det långt ifrån hela serien som finns utgiven på DVD och den ges inte ut säsongsvis. Så har man inte internetknalaen blir det svårt om man vill se allt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#66 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 June 2010 - 13:22

Värt att säga är att alla säsonger inte heller finns sparade. Fortfarande än i dag görs fynd av gamla avsnitt som man trott varit förlorade för evigt. Mycket är borta, vilket känns konstigt i en tid som vår där allt numera sparas på nätet för en överskådlig framtid. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#67 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 22 June 2010 - 16:47

Var på SFBokhandeln idag, och eftersom jag inte sett så mycket av doktor nr 2 bestämde jag mig för att köpa 2 DVDer med honom.

"The Mind Robber" och "The Invasion"
Av det lilla jag sett av doktor 2 så gillar jag honom, får se om jag gillar honom även efter de här avsnitten.

#68 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 June 2010 - 16:48

The Invasion gillar jag starkt. The Mind Robber minns jag ärligt talat inte.. :o

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#69 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 22 June 2010 - 16:55

Infon på baksidan säger detta om The Mind Robber;



"Escaping from a volcanic eruption on the planet Dulkis, the Doctor is forced to use the TARDIS' Emergency Unit, which takes the craft out of normal time and space..and out of reality itself!
The time-travelers arrive in a mysterious world peopled by by fictional characters - Gulliver and Rapunzel, D'Artagnan and Sir Lancelot - but also by creatures from mankinds worst imaginings..."

Edited by Magnus, 22 June 2010 - 16:55.


#70 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 June 2010 - 17:43

Aha, det där avsnittet... Om jag inte missminner mig så byter Jamie ansikte en vända i några avsnitt (antar att skådisen hade lite semestertid insparat.. :P)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#71 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 22 June 2010 - 17:51

Sett första delen av The Mind Robber nu.


För att inte begravas i lave så använder doktorn nån slags specialenhet som tar de utanför våran verklighet.

Ok, så kompanjonerna är Jamie och Zoe, jag har förstått att Jamie kommer från Skottland men varifrån kommer Zoe?

Tydligen om man kan tro på Jamies kommentarer så var Doktorns lokalsinne lika dåligt då som det är nu.

Gillar dock doktorns reaktion när Jamie, och Zoe har blivit frestade till ingenstans, istället att springa ut rakt efter de som den nutida Doktorn skulle göra, så stannar han i Tardisen och försöker intala sig själv.
"Jag ska inte frestas att rädda de"
"Jag ska inte frestas att rädda de"
Men när han här röster blir till slut även han frestad och ger sig ut efter de.

Gillar doktor #2, jag tycker han inte verkar lika villig att ta risker som de senare doktorerna, inte försöka fly till okänd plats innan han blir övertalad, och när han väl är där så vill han stanna i TARDISEN och inte gå ut och utforska.
Med mera.

Del 1 slutar med att Tardisen sprängs i bitar och alla kramlar sig fast vid vrakdelarna.

EDIT: oh just det , man fick ju höra lite säckpipa i avsnittet också ;p

Edited by Magnus, 22 June 2010 - 17:52.


#72 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 June 2010 - 18:17

Zoe är en tjej från framtiden som Doktorn plockade med. Astrofysiker eller nåt. Och snygg.. *ehum*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#73 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 22 June 2010 - 18:28

Sett klart del 2 nu.


De ord jag skulle välja för att beskriva The Mind Robber är "Crazy but fun".

Ok, jag gissade på att hon var från en annan planet.

Alla vaknar upp i en mörk labyrint, kompanjonerna hamnar i fällor, Doktorn måste hitta de samtidigt som han måste lösa gåtor och rebusar.

What can you make of a sword?

words. Svärdet blir en bok.

Och, Jamie har tappat ansisktet, bokstavligen ;p så doktorn får i uppgift och sätta ihop det igen, han tror han gör rätt men han gör helt fel, och så vips så har Jamie ett helt nytt ansikte.

Sen ska de rätta Zoe.
When is a door not a door?
when it's ajar.

Sen behöver de bara plocka ur henne ur burken.

De möter även Gulliver och leksakssoldater.

Någon som alla kallar the master verkar kontrollera "spelet" eller vad man ska säga.

Egentligen är det ingen labyrint utan en skog av ord.

Hursomhelst så slutar det nog med den konstigast cliffhangern jag har sett i Doctor Who.

En vit enhörning gör sig beredd att anfalla de, och doktorn beordrar sina kompanjoner att inte röra sig ur fläcken.



Måste säga att jag gillar The Mind Robber.

#74 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 23 June 2010 - 12:28

Sett klart The Mind Robber nu och jag gillade avsnittet.



Hmm, när bestämdes det egentligen att doktorn hade 13 regenerationer.
För här säger "Master" att doktorn ska ta över eftersom han är ageless och existar utanför tiden och rummet.
Hmm, jag tror inte riktig på att Zoe är från framtiden :P.
De möter Karkus som Zoe förklarar är en superhjälte från 2000-talet som alla läser serier om. Innebär det att Zoe är från 2000-talet?
Doktorn säger att han inte kan säga att Karkus är på låtsas eftersom han inte känner till något om karaktären.
Så istället får Zoe göra någon slags judo mot honom.
Det var kul med striderna mellan olika karaktärer från fantasin.


Ska se Invasion någong gång snart också.

Aha, det där avsnittet... Om jag inte missminner mig så byter Jamie ansikte en vända i några avsnitt (antar att skådisen hade lite semestertid insparat.. :P)

Nix, inte semestertid, sjukdom, han fick tydligen chickenpox/vattkoppor och doktorn sa åt honom att stanna hemma eller något i den stilen. (en vanlig doktor menar jag :P )

#75 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 24 June 2010 - 15:10

The Invasion gillar jag starkt. The Mind Robber minns jag ärligt talat inte.. :o


Peak, du kanske kan berätta om varför du gillar The Invasion så starkt?

Har sett halva avsnitt nu, 4 delar kvar.

Del 1 och 4 var animerade eftersom det enda som fanns kvar från originalet var ljudspåret.

Ska försöka se resten av avsnittet snart.