Jump to content

Photo

Spartacus: War of the Damned - (Spartacus Säsong 3)


  • Please log in to reply
62 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 May 2013 - 10:04

Då är det dags för TV6 att dra igång den 3e och sista säsongen av Starz Spartacus-serie! Den 24e Maj kl 22 inleder Liam McIntyres Spartacus kriget mot det mäktiga rom.

  • »Gaius Claudius Glaber är död. Upproret omfattar nu tusentals slavar, och Spartacus är fast besluten att störta den romerska republiken. Sändningstider: På TV6: fredagar kl. 22.00. På TV6 Play: i 14 dagar efter sändning i rutan.« — [Källa]

 

Lite länkar:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 May 2013 - 20:59

Jag kommer att titta. Och säkert även skriva lite om avsnitten.

Och ju längre som tiden har förflutit sedan Starz utannonserade att man lägger ner serien efter den här säsongen så kan jag verkligen beundra att man slutar med fanan i topp. Dels så är det ju långt ifrån alla intressanta serier som får en fortsättning, och ibland än mindre ett värdigt avslut. Men det är även modigt att i dagens klimat frivilligt välja att avsluta en serie som har varit en sådan succé som Spartacus.

Man motiverade väl det hela med att man nu har berättat det som man vill, och därmed inte såg någon anledning att dra ut på det oundvikliga.

Edited by Garm, 21 May 2013 - 21:01.


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 May 2013 - 21:14

Jag skall också se den och försöka droppa en not efteråt. Blir ju lite underligt den här säsongen när så många intressanta karaktärer droppade av förra säsongsavslutningen. Tycker också att det känns bra att de avslutar i tid och inte försöker piska en döende häst.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 May 2013 - 21:57

Trevligt. Jag ser fram emot att läsa vad du tycker om avsnitten.

 

Mmm. Det är ju en av dom mer intressanta sakerna (bortsett från själva handlingen då) som jag är nyfiken på hur dom kommer att lösa. Det var ju ett rejält bortfall i säsongsavslutningen, så dom måste väl fylla på med fler karaktärer antar jag.



#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 May 2013 - 08:53

Caesar lär ju fylla ut en del av vacuumet kan tyckas. Tror det ryktades om en spinn-off där ett tag till och med.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 22 May 2013 - 21:26

Jag har ju redan sett detta och jag vart väldigt nöjd hur säsongen var och även hur den slutade, en grym serie!


Winter is Coming


#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 May 2013 - 22:37

@XC: Är en spinn-off fortfarande under utveckling? Om inte, vet du vad det föll på?

@Rick: Jag gillar verkligen den här serien och jag tycker att det känns riktigt positivt att du gillade den här säsongen och även tycker att serien som sådan fick ett bra avslut.

*

Enemies of Rome

Jag insåg rätt snabbt att man kanske borde ha sett det sista avsnitt i föregående säsong för det var en del trådar i det här avsnittet där jag inte riktigt hängde med. Scener som jag gillade var när Naevia stötte på dom där romarna som försökte att ta sig runt Spartacus läger. Eller rättare sagt, jag gillar hur iskall hon var under dessa scener och kommentaren hon fällde till en av romarna när denna frågade vem mer som var med henne och hon svarade något i stil med "bara döden". Jag gillade även scenerna mellan Marcus Crassus och hans slav Hilarus som han tränade med. Dels för att man lrde känna Crassus mer, men även för att alla dessa scener var så välgjorda, och länge såg det ut som att Crassus inte skulle kunna besegra sin slav. Jag gillade även att Crassus in i det sista hyllade sin slav för att ha kämpat tappert. Och en annan scen som jag gillade var mot slutet när Spartacus och hans mannar tar sig an Cossinius och Furius innan dessa hinner att göra exakt samma sak, fast mot Spartacus läger. Jag uppskattar även att man valde att ha antalet nakenscener begränsat till minimum. Det här avsnittet hade en scen som var bra äcklig och det var den med hästen som blev mat. Men bortsett från den så tycker jag att det var ett bra avsnitt och en bra start på den nya säsongen. Jag vill redan se nästan veckas avsnitt, vilket är ett gott betyg.

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 May 2013 - 21:07

Så vitt jag jag förstod så har det pratats en del om en spinoff och jag antar att Caesar är en naturlig karaktär att bygga vidare på. :) Inget verkar dock klart och DeKnight har ju sin SF-serie och leka med framöver.

 

'Spartacus' spinoff with Caeser to follow final season? - TV News - Digital Spy

  • »"We are open to, down the road, revisiting this world, whether it's Julius Caesar, whether it's set in the same time period or whether it's a little later in the time period."« — [Källa]

'Spartacus' star unsure of Julius Caesar spinoff: 'I'm in the dark' - TV News - Digital Spy

  • »However, the Australian actor - who will make his Spartacus debut in the third season's second episode - added that he would "certainly" be interested in reprising the role.
    "I'm kind of in the dark," he confirmed. "But it's certainly something I'd look at if the opportunity presented itself."«
    — [Källa]

*

 

3 01: Bra start på den nya säsongen med fullt ös från början. Kul att man vågar sig på ett litet heart to heart mellan Spartacus och Gannicus så tidigt in på säsongen. Personligen gillade jag scenen med hästen som blev mat, visst är den magstark men visar på en Spartacus som vill vara lite mer än vad hans följeslagare är vana vid. Men de bästa scenerna är givetvis i Rom, man känner sig mogen nu att lära känna staden och folket och Crassus verkar avgjort kunna bli en intressant karaktär. Gillade också hur han ville att man skulle förtjäna sina titlar och utmärkelser och dessutom inte anser att pengar gör en människa till något hon inte är. Undrar f.ö. om Tiberius är "den" Tiberius eller om det bara är ett vanligt namn vid den här tiden.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 May 2013 - 22:04

Okej, allt är lite vagt så framtiden får väl utvisa om man kommer att göra något mer eller ej. Inte mig emot, även om jag inte kommer att gråta blod när Spartacus väl är över. Jag måste dock säga att jag är nyfiken på om Raimi och Tapert redan nu har något nytt projekt på gång inom televisionen. Jag hoppas att dom utvecklar någon ny tv-serie för dom är riktigt vassa på att göra bra sådana.

När det gäller hästscenen i det första avsnittet så är det just den slaktade hästen som jag har problem med. Är lite känsligt just när det kommer till djur. Och den scenen var rätt realistisk i min mening. Själva samtalet som Spartacus sedan har med personen som handhar hästköttet är dock riktigt bra och intressant. Det där med Tiberius tänkte jag också på och utgår från att vi får reda på det relativt snart. Ska jag spekulera lite så känns det inte helt omöjligt att det visar sig vara just "den" som vi tänker på. Wikipedia har en artikel om namnet och ska man tror det dom skriver så var det inte överdrivet vanligt.

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 May 2013 - 08:28

Viss nyfiken het har man givetvis och det gör avgjort att man ser fram emot att få stifta bekantskap med Caesar i kommande avsnitt. :)

 

Läser jag rätt på Wikipedia borde det inte vara han som jag tänker på. Men jag kan ju ha fel.

 

Häst scenen bekom inte mig, visst den var ju inte en njutning för ögat (men det var heller inte tanken skulle jag tro) men jag kan inte påstå att jag reagerade nämnvärt på att se en styckad häst. Även om den var realistisk.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 May 2013 - 23:08

Intressant. Vi är raka motsatsen där alltså. Jag skulle inte alls ha lika svårt att se samma scen, fast med en människa istället. Men när det kommer till djur, som i den här scenen, då tar det verkligen emot. Men jag håller med dig. Scenens syfte var inte att vara en njutning för ögat, utan för att visa vilka tuffa tider det var, och jag antar att den träffade rätt.

#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 June 2013 - 23:31

Wolves at the Gate

 

Var det någon mer än jag som reagerade när den där lilla lekande flickan kom springandes och höll på att krocka med Spartacus när dom var i staden som dom tänkt att ta över? Hennes mamma kallade henne för Messalina och jag lekte med tanken att det var en vink från manusförfattarna att det kanske var den Messalina som dom menade. Fast i hennes yngre år då så klart. I övrigt så var avsnittet bra. Caesar var dock vid första anblicken rätt ointressant, men växte lite under avsnittets gång. Och jag tror att det kan bli en intressant karaktär under säsongen. Jag gillar för övrigt scenerna i båda städerna. Den här gången var det tight om Spartacus skulle få in alla sina mannar i staden innan det var försent. Jag gillade även scenerna mellan Crassius och hans slav Kore (tror jag att hon heter). Det verkar vara äkta känslor, men frågan är om det inte lär ställa till med mer bekymmer än vad det är värt om hon nu ska följa med honom när dom ska försöka att stoppa Spartacus. Sedan så ska det bli intressant att se vems sida som Crassus son ställer sig på. Pappas eller Caesar.



#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 June 2013 - 19:06

Men flickan var väl död i slutet på avsnittet?
 
3 02: Crassius fru påminde mig inledningsvis lite för mycket om föregående säsongers Ilithyia men verkar detta avsnitt kunna utvecklas till en riktigt intressant karaktär. Den Caesar som introduceras i det här avsnittet är plångt från den beräknande politikern som vi är vana att möta honom som det skall bli intressant att se hur han utvecklas som karaktär. Framför allt som Garm uttrycker det skall det bli kul att se vad som händer mellan honom och Tiberius. Avsnittet annars känns lite som om man slackar av på hastigheten lite - från att ha fullt röj i föregående avsnitt så lugnar man ned sig lite och vi får lära känna den stad som Spartacus avser göra till sin egna. Jag skall erkänna att jag blev lite paff på slutet när Spartacus rände spjutet igenom Agron (tror jag han hette va?), det här är inte Stanley Kubicks Sparacus ... den här säsongen heller. Och ett "bekant ansikte" från Xena dyker upp: Anthony Ray Parker (eller ansikte och ansikte han spelade Bacchus, Deliverer  och Mephistopheles).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 June 2013 - 22:51

Var hon? Det är en detalj som jag i sådant fall missade helt.
 

***


Men of Honor

Det här var ett bra avsnitt. Det var mycket mer fart och fläkt i det jämfört med det föregående avsnittet. Speciellt eftersom det mesta av handlingen var centrerat i och strax utanför Sinuessa. Dom där Cilicianska piraterna var ett intressant inslag. Ett tag trodde jag att dom skulle förråda Spartacus (vilket dom också kanske hade tänkt från början), men istället blev dom räddningen när Tiberius med mannar bestämde sig för att storma den lilla sammankomsten på stranden. Scenerna mellan Naevia och Attius var intressanta. Även scenen mot slutet då vi fick se att Laeta gömmer några i det där stallet där hon hellre ville sova. Jag undrar om den där tjejen Sibyl som på avstånd betraktade Gannicus genom större delen av avsnittet har någon dold agenda? Och nu vet vi väl på vilken sida som Tiberius står på. Hans lilla samtal med Caesar avslöjade väl att han inte har mycket till övers för karl. Frågan är om Tiberius över huvud taget överlever sin skada han ådrog sig i avsnittet.

Edited by Garm, 07 June 2013 - 22:52.


#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 June 2013 - 09:49

Var hon? Det är en detalj som jag i sådant fall missade helt.
Kollade upp avsnittet till jag hittade bilden jag tänkte på, är säker på att det är flickan och flickans mamma. Scenen ligger runt 43min märket.

Tog en cap (slänger in den i en spoilermarkering då den är lite halvblodig):
Spoiler

Nere till vänster i bild så ser man flickans boll/sten, Sparty plockar till och med upp den under det här klippet.

Edited by XC, 08 June 2013 - 09:53.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 June 2013 - 13:30

Det ser ut att vara hon. Jag kollade om scenen i fullskärmsläge (tack TV6 Play) och tillsammans med din cap så råder det inget tvivel längre. Får skylla på att scenen var rätt kort, typ blinka och du misar den nästan. Antar att det fanns fler på den tiden som hade Messalina som namn. Tack för att du påtalade det hela. :)

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 June 2013 - 14:43

Jag tittade extra på den eftersom man poängterade den med att låta Spartacus går ned på huk framför dem med ett uppgivet uttryck i ansiktet. Annars hade jag nog inte sett det heller.


Edited by XC, 08 June 2013 - 14:44.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 June 2013 - 22:16

3 03: Ett avsnitt med en seg inledning men som tog sig mot slutet. En sak som spontant slår mig är att det känns som om man försöker avglorifiera Spartacus, han är densamme men han försöker inte längre ens hålla ordning på sitt manskap. Tiberius/Ceasar-intrigen var delvis intressant speciellt hur Mummius spär på Tiberius mindervärdeskomplex genom att åsidosätta honom (som i teorin har högre rang) till förmån för Caesar (som antagligen är mer intressant att tala med). Det pågår en hel del intressant i staden som slavarna erövrat, men samtidigt så blir slavarna i sig och deras uppror allt mindre intressant, kanske är det tur att man får Cicilianerna1/piraterna att fundera kring om de tänker förråda Spartacus. De var ju farligt förberedda, men kanske hade de väntat på att Spartacus skulle kasta handsken först? Sibyl kan jobba efter en egen agenda, men jag får intrycket av att hon bara är genuint intresserad av mannen som räddade henne2. Naevia är kanske den karaktär som utvecklats mest de senaste avsnittet - hon verkar ju inte klok på en fläck. Undrar om Kore förväntar sig att Sparacus skall förstå varför hon gömmer de överlevande romarna, men nu har ju Naevia skaffat fram en skyldig åt henne så kanske kommer det hela passera under radarn. Intressantast inför nästa avsnitt kommer kanske ändå Crassius3 möte med sonen att bli, såret ser djupt ut, han tar tappat sin fars svärd och gjort sig till åtlöje. En sak som vi kan vara rätt säkra på inte kommer passera under radarn, hur logiskt beslutet än var. Det känns som om Tiberius kommer göra en snabb sorti. Kanske för att motivera pappa att rensa upp Rom från pirater och slavar som Spartacus4? Inget besök i Rom denna vecka; saknar henne redan. Och som avslutning vill jag nämna något som jag glömt nämna i de två tidigare avsnitten: jag tycker cgi-blodet ser mer övertygande ut numera än vad det gjorde i början. Övning ger färdighet - det står klart.

 

  1. Underlig stavning (fr. TV6) f.ö. för visst är det Sicilianarna som avses?
  2. Oj oj oj vad jag lär få äta upp det där ... för jag har väl fel i mina teorier som vanligt.
  3. F.ö, när jag läste på om Crassius så tror jag historieboken spoilade slutet för mig ... som om jag inte visste hur det kommer sluta. :P
  4. Historieböckerna säger ju att Crassius rensade medelhavet från pirater och besegrade Spartacus och det 3e slavupproret.

Edited by XC, 08 June 2013 - 22:18.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 June 2013 - 23:34

Intressant omdöme. Jag tänkte samma sak som dig kring piraterna. Trodde också att det var felstavat från översättarens sida tills jag faktiskt fick träff hos wikipedia. Verkar som att det kan vara korrekt?

Håller för övrigt med dig. I dom tre avsnitt som sänts känns det som att man vill tona ner Spartacus stordåd. Vet inte om han börjar tappa stinget eller om det kommer en annan förklaring. För som du säger så är det inte fullt så bra ordning i dom egna leden längre. Biten med Mummius var intressant, kanske var det hans behandling av Tiberius som fick honom att anfalla Spartacus. Frågan kring Sibyl är intressant. Det kan mycket väl vara som du säger. Min teori är lite av en halvgardering, att jag skulle inte bli förvånad om det är "more than meets the eye" när det gäller henne. Och Naevia ja, hon fick rycket nu senast. Det kändes som att hon tog ut sin agression på Attius efter att hon hade berättat om sitt förflutna för Crixus. Men sedan var det ju även den där scenen då hon nästan högg av handen på den där mannen som sträckte sig efter brödbiten. Hon känns lite instabil. Jag tycker också att det ska bli intressant att se vad som kommer att hända mellan Tiberius och Crassus. Dör inte Tiberius för egen maskin så skulle det inte förvåna mig om Crassus hjälper till. Antingen i rent vredesmod eller för att han inte vill se sin son lida. Det känns i alla fall som att Tiberius är på väg ut ur serien. Angående den sista punkten så är det sådant man vet om sedan man läst historieböckerna, men man kan inte vara helt hundra på hur dom gör i den här serien. Rent logiskt borde det bli exakt så, vilket skulle kännas rätt passande. Bättre det än;

Och så levde Spartacus lycklig i alla sina dagar. Vilket han i och för sig kanske gjorde också, men jag tänkte mer att dom låter honom leva till hans one hundred and eleventh birthday ;)

Och ja, jag håller med om att blodet ser bättre ut nu. Mycket bättre. Dom har ju haft lite tid att putsa på effekterna under seriens gång.

Och på tal om dom där piraterna i detta avsnitt. Man får ju viss mersmak att kolla in Starz piratserie framöver, eller hur? Den lär väl ligga långt ifrån dessa pirater, men på sätt och viss var det kul att Starz redan nu visade att dom mycket väl kan göra något bra av den idén.

Edited by Garm, 08 June 2013 - 23:37.


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 June 2013 - 19:54

Åhå. Så det var en skillnad på Sicilien och Cicilien. Se där. :)

 

Mmm. Sibyl kan ju utvecklas långt ännu, man skall kanske inte ropa hej för tidigt. ^_^

 

Naevia känns instabil och faktiskt aningen falsk, kanske är det dags att ta hennes historier med en nypa salt rentutav?

 

Vad gäller Tiberius är jag stolt över att ha hållit mig ifrån IMDb och kolla hur många avsnitt skådespelaren är med i.

 

Jag har för mig att någon (kanske rentutav Steven S. DeKnight) sade när man tillkänna gav att den tredje säsongen skulle vara den sista att "vi vet ju redan hur det slutar, det är ingen mening med att dra ut på det". Men visst hinner man sätta grytan i snurr än. :)

 

*

 

Starz Piratserie är avgjort intressant, likaså Steven S. DeKnights kommande SF-serie.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 June 2013 - 22:59

På engelska heter ju Sicilien, Sicily. Och italienarna själva säger väl Sicilia. Så jag tror att Cilicia (notera stavningen) som det handlar om i serien är något helt annat? Eller är det den antika stavningen på Sicilien?

Svårt att säga om Naevia. Antingen har hon hållt alla agressioner inombords och att det nu börjar krackelera. Eller så börjar hon rättfärdiga sitt beteende med att dra en vals eller två om något självupplevt som aldrig har ägt rum. I sådant fall kan man ju undra varför. Börjar undra om hon kommer att förråda Spartacus framöver.

Jag har lyckats att hålla mig ifrån dom flesta spoilers till den här säsongen, så jag vet inte heller hur länge Tiberius är med. Eller exakt hur slutet kommer att bli. Även om jag kan spekulera i att det nog ligger rätt nära hur verkligheten var. Då är det ju mer spännande att få veta vad som händer med alla andra av karaktärerna.

Det är Incursion som du tänker på när du nämner hans kommande serie? Läste någon tweet nyligen där han skrev att den ligger 1-2 år i framtiden. Av vad han har avslöjat så verkar den helt klart som något man måste kolla upp.

Edited by Garm, 09 June 2013 - 23:03.


#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 June 2013 - 08:51

Jo det är antagligen så. :)

 

Kanske Naevia håller på att förlora greppet om verkligheten? Det kändes redan under förra säsongen som om hon använde våld för att dränka något - kanske börjar det att bli svårt att behålla fotfästet? Jag har personligen inte betänkt idén om att hon skulle kunna förråda Spartacus, men jag antar att det är möjligt om hon kan vinna fördelar till sig och Crixus på det.

 

Jag försöker alltid hålla mig ifrån spoilers så gott det går. :) Senaste säsongen här ha jag varit sparsam med att läsa nyheter medan säsongen visades i Usa också.

 

Och visst är det Incursion jag menar. :)


Edited by XC, 10 June 2013 - 08:52.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 June 2013 - 14:24

Eller så förlorar hon fotfästet till den grad att hon äventyrar allt hon har. Även relationen till Crixus. Riktigt så illa är det väl inte ännu, men det känns som att hon är i en nedåtgående spiral och att det kan sluta riktigt illa. Livet var ju säkert inte lätt på den tiden som det var, så att som Naevia utmana ödet är ju inte speciellt hälsosamt i längden.

#24 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 June 2013 - 23:01

Decimation

Herrejävlar, det här var ett riktigt bra avsnitt. Såg i eftertexterna att Michael Hurst hade regisserat det, så egentligen borde man inte vara förvånad. Men det var mycket intressant som hände. Den stora händelsen är väl att man börjar få ett uppror i det egna ledet, vi har sett det komma ett tag nu men jag trodde inte att det skulle bli så allvarligt som det faktiskt är nu. Det finns både fördelar som nackdelar att agera som Spartacus har gjort, men ingen kan väl egentligen vara förvånad över att det skulle möta motstånd. Men det var formligen en slakt av dom kvarvarande romarna i staden. Och nu känns inte bara Naevia labil, utan även Crixus med flera. Just relationen mellan Naevia och Crixus ska bli intressant att följa framöver. Antingen får dom spelet helt, eller så återfår någon av dom förståndet i tid. Det ska även bli intressant att se om dom verkligen kommer att gå sin egen väg, eller håller ihop med Spartacus.

Och så har vi Caesar som lyckades att nästla sig in i staden och tillsammans med Nemetes vara en stark bidragande orsak till avsnittets alla oroligheter. Nu visar Caesar en helt annan, mer kalkylerande, sida. Och det ska bli intressant även där, att följa den fortsatta utvecklingen. Intressant var även när Laeta blir påkommen av Sibyl när hon är på väg med bröd till sina jämnlikar. Och sedan kom Gannicus och Saxa på henne vid rätt tillfälle.

För att inte tala om att Tiberius inte var så skadad som man kunde tro. Däremot åkte han på ett jäkla bakslag. Pappa Crassus visade att det var färdigdaltat och att Tiberius borde betrakta honom som imperator framöver, snarare än pappa. Ouch! Och så har vi scenen där Tiberius blir beordrad att sälla sig till sina soldater för att vara med och dela det straff som hans soldater hade att vänta sig inför det mindre lyckade anfallet mot Spartacus och piraterna. Där hade han tur, om man nu kan kalla det för det. Man får säga att straffmetoden decimering var grym. Bortsett från det fysiska våldet, så är det inte någon ljus framtid som direkt väntar dom. Även om Tiberius själv klarade sig undan, så lär det ha tagit hårt att se sin närmaste man Sabinus bli så hårt åtgången.

Har jag glömt något? Säkerligen, men jag hoppas att någon annan fyller i.

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 June 2013 - 20:42

3 04: Ett avsnitt som på många sätt bekräftar de misstankar man har, bland annat att man kommer uppleva en viss lättnad när upproret är över. Missnöjet jäser i de egna leden för Spartacus och det blir mer och mer uppenbart att hans fall kommer bli att hans "armé" är mer intresserad av blodbad och människoslakt än att förändra villkoren för slavarna. Spartacus inser dock att Crixus är ett av de svagare korten, frågan är om han inser hur lätt Naevia manipulerar Crixus? Naevia försvinner allt djupare in i en nedåtgående spiral och ser ut att dra Crixus med sig - han verkar dock inte förlorat fotfästet så lika mycket som hon. Personligen tror (och hoppar jag) på att Crixus kommer till sans. Caesars roll i avsnittet är intressant, speciellt hur han dels 'avlivar' en romare av barmhärtighet för att sedan brutalt hetsa rebellerna på de överlevande. Intressant är också den andra halvan med Crassius som läxar upp sonen och jag har mina aningar här om att Crassius är medveten om vilken position Sabinus har/-de hos sin son. Crassius kanske inte bara satte sin son på plats, kanske har han till och med offrat relationen till sonen iom detta? Utvecklingen är fortsatt att man får lite mer och mer avsmak för rebellerna och de intressantare delarna paradoxalt nog utspelar sig bakom kulisserna hos romarna, även om man här rättar till hjälteglorian på Spartacus.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)