Jump to content

Photo

Lägesrapport - Förändringar på gång för SSS-redaktion!


9 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 21 January 2012 - 17:39

Svenska Superserier höll den 18e Januari 2012 ett redaktionsmöte, där mången ting beslutades om, och en del intressanta förändringar sattes i rullning. =)


NÄRVARANDE:

Sebastian Sandberg
Johan Ragnarsson
Lars Johansson
Viktor Matiesen

Thomas Fels närvarande var även Thomas Fels, före detta medlem av Redax och långvarig vän till Svenska SuperSerier.

TRYCK

Sebastian beställer tryck för nummer 14 (100 ex)
Samtidigt beställs nytryck av nummer 7-9, 11-12 (5x10 ex)

På grund av ekonomiska skäl så delas nytryckstillfällena upp i två.

När nummer 15 trycks, så skall även nummer 1-4 tryckas om (100 ex + 4x10 ex)
Nummer 3 ska tiffas om innan nytrycket.

SERIER

De serier som kommer med i nummer 15 är som följer:

Norderns Stjärnor – En Hobby för Alla del 3 av Elof Johansson, Mario Toro och Thomas Fels
Urban Queens av Olov Redmalm
Förgöraren del 2 av Sebastian Sandberg, Mario Toro och Viktor Matiesen.

Andra kandidater som Silverhöken, nya avsnitt av Law for Hire och Stålruben håller vi tillbaka åtminstone till nummer 16.

Omslagstävlingen kommer därför att startas omedelbart, då vi redan har en kandidat. Sebastian skall i samma svep lotta ut nummer 14 bland de som röstade fram omslaget då.

ANNONSER

Vi diskuterade även annonser för olika personer och företag, som Ka-Blam, Daniel Lenneérs Ångestmannen, Bild och Bubbla etc. Johan kontaktar Bild och Bubbla och Daniel Lenneér, Sebastian pratar med Ka-Blamgänget.

INTERVJUER/ARTIKLAR

Sebastian tyckte att vi på grund av stressfaktor skulle skippa intervjun till nummer 15 och fokusera på ett dubbeluppslag hur man bidrar med serier till SSS istället. När Johan dock kom på idén att kontakta Johanna Koljonen (Oblivion High) om en intervju, så ändrade han sig. Under förutsättning att Johan arbetar flitigt med intervjun, och om den inte blir färdig i tid så kör vi den i nummer 16 istället. Johan har kontaktat Johanna, och hon är positivt inställd till en intervju.

PRESENTATIONER
Vi samlar in presentationer från Olov Redmalm och Per Löfgren (som egentligen skulle ha presenterats i nummer 14, men i stressen glömdes det bort) till nummer 15. Olov har redan skickat in sin. Vi slog ned idén om att ha presentationer för alla som jobbat med tidningen, då det tar för lång tid.

LEDARE

Viktor skriver ledare till nummer 15. Ett tips från Sebastian, han kan gärna retas med att Sebastian spådde fel i SSS 14, då SPX byter namn till ”Internationella Seriefestivalen” i år.

PENGAR

Sedan diskuterade vi inkomster från Göteborgs seriemarknad, bland annat den summa som Marcelo Romero vill betala in direkt till vårt konto. Lars och Johan fixar den biffen. Mmm... Biff...

FÖRENING

Vi talade om föreningsbildande. Sebastian är totalt neutral, Lars och Johan är positiva och arbetar vidare med detta, och Viktor vill gärna ha en lokal där vi kan träffas och puffa på honom så att han jobbar hårdare.

BIBLIOTEK OCH PLIKTEX

Vi snackade om bibliotek och pliktex som måste delas ut. Måste och måste, säger Sebastian, som undrar varför ingen har krävt det innan Johan tog upp det. Vi planerar dock att skicka ut dessa pliktex efter eventuellt nytryck efter Seriefestivalen i slutet av april.

MERCHANDISE

Vi pratade om merchandise (T-shirts, knappar, affischer) som Johan föreslog. Sebastian känner sig högst orolig över tanken att bränna potentiella tryckpengar på sånt, men Johan lyckas så småningom övertala redaktionen till att låta honom kolla priser innan vi tar ett officiellt beslut.

OMRÖSTNINGAR GENOM WORDPRESS

Vi funderar på att börja hålla omröstningar genom Wordpress, men då vi inte är riktigt haja på hur det fungerar, så avvaktar vi med det och kör omslagstävlingen för nummer 15 som vanligt. Vi bestämmer att Lars ska lista ut saken under tiden.

MÄSSOR 2012

Vi pratade sedan om de mässor som vi kan tänka oss att SSS kan närvara på under 2012. SPX, eller ”Internationella Seriefestivalen” som den kommer att heta från och med i år, är det självklart att vi ställer upp på, och då temat är musik så är det självklart att Johan tar med sin mandolin. Sen så har Uppsala Comix dykt upp, och låter som något som åtminstone Viktor och Sebbe kan närvara på då de bor i den nära trakten. Efter en första korrespondens så vet vi att fanzine-skapare är välkomna med ett eget bord. Sebastian konstaterar också att Lars fortfarande är skyldig honom 45 kr för en spårvagnsremsa, samtidigt som Viktor släpper bomben att remsorna kostar 200 kr i år. Med en hink vatten och lite elchocker så väcks sedan resten av redaktionen till liv igen.

HEMSIDAN

Vi diskuterar att hemsidan måste uppdateras. Lars godkänner detta och punkten är snabbt avklarad.

MER FREKVENTA REDAKTIONSMÖTEN?

Vi frågar oss om ifall mötena bör vara oftare, och vi tänker då testa detta med ett nytt möte i februari.

ÖVRIGT

Vi kommer bort från ämnet och börjar tala om en Nordens Stjärnor-wiki, Google Docs och blandat... Helt enkelt mest saker där Sebastians kunskaper är ungefär lika skarpa som en eremitkräftas grepp om kvantfysik.

NYREKRYTERING

Lars meddelar även att hans tid i redaktionen drar mot sitt slut, då han har andra projekt och aktiviteter på gång som gör att han inte längre kan stanna kvar som medlem i redax.
Lars stannar dock åtminstone tills vi har hittat en eller flera ersättare. Thomas säger att vi får gärna utnyttja honom för begränsade uppgifter tills dess att övergångsperioden är över.
Flera olika förslag för ersättare finns redan, och vi kommer kontakta dessa inom kort.

Edited by PredaBot, 22 January 2012 - 03:22.


#2 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 22 January 2012 - 02:50

Om "en hobby för alla" var så jobbig så kommer jag att lova att hålla mig till lite kortare manus i framtiden. Då jag inte bär t-shirts längre så undrar jag ifall det finns någon möjlighet i merchandise delen att göra skjortor också?

Edited by Sret, 22 January 2012 - 02:51.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 22 January 2012 - 03:23

Det finns vällan möjligheter att göra allt möjligt. Beror väl på vad fansen skulle vilja se? Kan tänka mig att vi gör en officiell franchise-tråd, för att se vad folk skulle vilja se, helt enkelt. =)

Själv tyckte jag din Hobby För Alla var riktigt trevlig, och vi kom tack vare den överens om att NS-äventyr nu fick vara 3 delar långa också, så det var ju bra, tycker jag.
Det var ett litet skämt med i texten där, från Sebbe's sida, men det kan nog missuppfattas så det har jag justerat till.

#4 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 22 January 2012 - 03:55

Oroa dig inte, jag tål skämt, jag tål mycket grövre skämt än sådant, jag hade tänkt svara med ett skämt, men det är svårt att förmedla skämt via text då det sällan blir riktigt bra.

Jag skulle köpa skjortan ifall det är ett skönt eller häftigt NS eller ett Ghast motiv på det.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#5 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 22 January 2012 - 14:12

Som Lars sa, jag skämtade. Precis som det där om eremitkräftan och kvantmekanik. Alla VET att eremitkräftan har bättre betyg än mig när det gäller sånt.

Men Lars, det var att väl att framtida NS-äventyr skulle vara på max 2 delar vi kom överens om, eller?

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 January 2012 - 17:42

Låter klart bättre än 3 delar!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 January 2012 - 10:17

Två delar har jag också för mig att det var sagt. Undantag kanske kan göras om alla är överens om att det är nödvändigt, men det lär det i allmänhet inte vara.

#8 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 January 2012 - 01:24

Då måste jag ha missuppfattat... har för mig det var som så att vi kom överens om 3 delar, eftersom alla andra sorters serier i tidningen får vara i 3 delar nämligen, så det verkade konstigt att just NS då fick vara max 2 delar.

Tror det var att en serie måste ha minst två delar färdiga innan den pubbas dock.

#9 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 24 January 2012 - 01:46

Du missuppfattade. Max 2 delar per NS-äventyr, förutom i specialfall, från och med nu.

Logiken i det hela varför det får vara max 3 delar för andra serier och bara 2 delar för NS är väldigt enkel. Även om man har en flerdelars icke-NS serie, så är det inget som hindrar en annan icke-NS serie från att vara med i samma tidning.
Det är däremot en inofficiell regel att eftersom vår tidning heter Svenska Superserier och inte "Nordens Stjärnor" så tillåts bara ett NS-äventyr per nummer, och därför dröjer det ju ett bra tag innan en ny NS-serie kan komma in efter en långkörare som En Hobby för Alla. Därför hittade vi på denna nya regel för NS.

#10 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 28 January 2012 - 12:16

Kan nu uppdatera med att jag har skannat och tiffat alla sidor av SSS nummer 3 för nytryck.



Reply to this topic