Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2007


  • Please log in to reply
156 replies to this topic

#151 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 March 2007 - 12:08

Vad du och jag tycker om musiken är irrelevant. Nu talade jag om uppträdandet och showmanship - och där står sig Salo rätt slät. I alla fall om det här var det bästa han kunde - jag har bara sett det här, så jag vet inte hur han är i övrigt. Det kanske var rätt misslyckat mot hans vanliga scenshow. Men det i går var ypperligt bra för Mmelodifestivalsstil - jämfört mot andra? Not so much.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#152 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 March 2007 - 12:20

Okej, ska du ta till allvarliga argument, så...det borde väl ändå vara olika sorters scenutspel? Metal kan lätt bli "over the top", räcker att titta på när E-type ville leka metal en melodifestival eller allting runt Lordis framträdande förra året.
*Hockey och superhjältar*

#153 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 11 March 2007 - 12:47

Enligt min man och mina barn vann rätt låt :P själv bryr jag mig inte ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#154 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 11 March 2007 - 14:54

Jag snackar då showmanship enligt svensk standard, inte internationellt. Han är verkligen en utav Sveriges bästa frontfigurer. Och helt klart i denna Melodifestival den bästa. Jag tror som Kermit att det med heavy metal lätt kan bli för mycket. The Ark håller det på en lagom nivå vilket är otroligt bra. Ska bli intressant och se dem i Finland, särskilt ifall de får Justin Hawkins som motstånd från Storbritannien.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#155 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 March 2007 - 16:13

det borde väl ändå vara olika sorters scenutspel? Metal kan lätt bli "over the top", räcker att titta på när E-type ville leka metal en melodifestival eller allting runt Lordis framträdande förra året.


Klart mycket Metal kan verka ott då man är svältfödd i övrigt ;)

Mer seriöst, du har rätt att det är lätt att det mindre band fastnar i klyschor med massa fyrverkerier. Precis som det finns många dåliga artister i andra genrer så finns det en bunt sådana inom metal-genren också. Tro inte att jag tror något annat.

Jag snackar då showmanship enligt svensk standard, inte internationellt.


Okej, det däremot kan jag säkert köpa :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#156 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 March 2007 - 16:25

Framförallt vill jag peka på andra saker med the Ark i och för sig. Att de är genuina för det första (ja jag vet, det är precis som Ola sa i segerintervjun, det är svårt att tänka genuin när de var så mycket utspökade), det är ett gäng kompisar från Småland som har gått den långa vägen och slagit sig fram genom idoghet och att de har varit bra. Inte för att de har fått en gratisskjuts genom någon dokusåpa. Ola Salo, som gör det mesta av musiken, är också en intelligent och begåvad herre, det hörs både i låtarna och märks i texterna tycker jag. Han har alltid något att säga. Vågar påstå att "the Worrying Kind" har betydligt mer substans i texten än "Hard Rock Hallelujah" till exempel.

Men nu är det inte vad tävlingen går ut på, låten är minst lika viktig som spektaklet, och om Lordi gjorde en schlageranpassad hårdrocksshow så är Ark något annat som mer ses som glamrock, fast här också i schlagerkostym. Det är min åsikt, men det känns som att vi inte har haft något så äkta och bra att visa upp i Schlager-EM sen Abba egentligen. :)
*Hockey och superhjältar*

#157 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 March 2007 - 18:03

Rätt låt vann helt klart. :D Och helt rätt att Tommy Nilsson fick 0, tyckte den låten var rent skräp.

Precis som Cappy höll jag tummarna för The Ark och lärarinnan som charmat halva Sverige. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)