Jump to content

Photo

STEAMPUNK


  • Please log in to reply
269 replies to this topic

#76 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 June 2013 - 17:54

Så då tar The Viktor och jobbar fram en inledande händelse som beskriver ett problem och ger det till The Johan. Sedan börjar The Johan skriva storyn.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#77 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 09 June 2013 - 18:26

OKi dåså, erm...

 

Vi börjar i en fängelsehåla, där några fångar tycks väljas ut på måfå inklusive vår manlig huvudperson George Doe (kallar honom det för att jag har ingen bättre namn i tankegång) men det visas vara demon kaparen Ingrid som vill rekrytera besättning för en livsfarlig resa och kriminella är rätt typ av liv att slösas bort.

 

Okej, Johan, get working!



#78 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 June 2013 - 18:41

Bra jobbat! Men du glömde att inledningen ska presentera ett problem också. Förslag: det kan t ex vara att George under resan måste delta i våldsamma uppdrag men gör allt för att smita undan utan att det märks. Varför han lyckas med det får vi veta i slutet, nämligen att Ingrid hjälpt honom utan att han vetat om det. Bara ett förslag.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#79 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 09 June 2013 - 18:55

There we go, ser du Johan? Vi får fart på storyn här. Det blir en kul avslutning att Ingrid har en liten fansy för George i slutet



#80 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 June 2013 - 10:20

-Se det är SÅNA frågor jag vill hellre höra om nu. Men ja, jag menar drottningen av england, så vida inte du kunde göra en kvinnlig version av svenska kungen som levde på den tiden eftersom det är ju en alternativ fantasy värld och allt?
Om skeppet har ett engelskt namn, som det har sagts, så antar jag att det kommer från ett engelskspråkigt land. Så om det inte är drottning Anne du har tänkt dig, funderar jag på att hitta på en Mary III eller Matilda II. Att hitta på ett annat namn på skeppet går kanske för sig i och för sig, och Sverige hade faktiskt en drottning på sjuttonhundratalet, även om hon inte blev kvar på tronen särskilt länge.
 

 
-Tänker inte svara på det. Jag håller min ord, j ag tänker aldrig mer svara om helvete och himmelen frågor.
Hehe! Då får jag väl hitta på något själv om jag tycker att det behövs. Såvida ingen annan har några förslag.
 
 
 
There we go, ser du Johan? Vi får fart på storyn här. Det blir en kul avslutning att Ingrid har en liten fansy för George i slutet
Frågan är dock vad det är hon tilltalas av.

#81 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 June 2013 - 18:37

Nej det behöver inget svar. Kärleken är blind.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#82 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 10 June 2013 - 19:55

- Vi kan ju leka med att Ulrika får behålla sin regeringstid en mycket längre tid eftersom det är ju en fantasy värld och det och se om hon faktiskt kunde göra ett bättre jobb?

 

- Tackar.

 

- Kan ju vara det att hon har alltid tyckt att människor är facinerande varelse på deras sätt och idén med ett förhållande är inte precis ett tabu i hennes ögon.



#83 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 June 2013 - 20:00

Jag tycker så här. Läsaren får inte veta att det är Ingrid som fixar det för George, förrän i slutet som en överraskning för både George och läsaren. Och då är det överflödigt att förklara anledningen till hennes kärlek eftersom historien är slut.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#84 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 10 June 2013 - 20:08

Even better, Tfels.



#85 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 June 2013 - 15:16

- Vi kan ju leka med att Ulrika får behålla sin regeringstid en mycket längre tid eftersom det är ju en fantasy värld och det och se om hon faktiskt kunde göra ett bättre jobb?
Ja, jag hade också den funderingen. Alternativt att tronen senare övertogs av Fredrik I:s dotter Hedvig Amalia. Men det skulle i så fall ha förutsatt lite fler modifieringar av historien.
 

 
- Kan ju vara det att hon har alltid tyckt att människor är facinerande varelse på deras sätt och idén med ett förhållande är inte precis ett tabu i hennes ögon.
Visst, men hon har väl gott om människor att välja på?
 
 
 
Jag tycker så här. Läsaren får inte veta att det är Ingrid som fixar det för George, förrän i slutet som en överraskning för både George och läsaren. Och då är det överflödigt att förklara anledningen till hennes kärlek eftersom historien är slut.
Hm... Nja... Känns som att tydligare motiv kan vara på sin plats. Inte så att hon nödvändigtvis behöver förklara det hela i en expositionsmonolog, men ändå.

#86 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 11 June 2013 - 16:15

-Som sagt, kör hårt med vad du än tycker känns bäst och roligare.

 

- Jo men vem skulle vilja vara ihop med henne?

 

- Vi kan hinta om det i serien



#87 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 June 2013 - 16:43

"Hm... Nja... Känns som att tydligare motiv kan vara på sin plats."

 

Varför? Hur kan det bli mer tydligt än att kärlek är kärlek?

 

Påverkar ett tydligare motiv händelseförloppet på ett naturligt och positivt sätt, ja. Annars nej, överarbeta inte, för det blir bara en påklistrad effekt. Och något naturligt och positivt sätt skulle redan ha kommit fram i denna tråd om det funnits.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#88 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 11 June 2013 - 17:30

Listen to The Thomas!!



#89 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 11 June 2013 - 22:42

+1 Tfels

#90 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 June 2013 - 18:16

- Jo men vem skulle vilja vara ihop med henne?

 

Du tänker alltså att det hela bygger på att hon inte har några att välja på? Så han är typ den ende som har vågat se henne i ögonen eller något. Eller är det bara så att han är den ende hon har befogenhet att bestämma över?



#91 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 12 June 2013 - 18:25

ja, eller så är det bara nåt med honom som hon gillar, lite som hur älskare ser på varandra från avstånd. Behöver inte vara deppigt om saken



#92 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 June 2013 - 21:33

Jag kom på en grej. Vad sägs om att George är påfallande lik någon av sina föräldrar? Vad sägs om att vederbörande är död? Vad sägs om att denna döda förälder mötte Ingela innan hon åkallades till Jorden? Vad sägs om att föräldern i fråga på ett eller annat sätt gjorde intryck på henne?



#93 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 June 2013 - 06:09

Vettig idé i sig! Ska det bli en lång serie, ja. Ska det bli en kort serie, nej. Nu borde ni börja mejsla ut ett synopsis där ni även bedömer sidantal. Fundera på om detta med Georges föräldrar får plats eller inte på dessa sidor. Ska det vara med så bör det vara en viktig del av händelseförloppet, sammanflätat med övriga händelser så att dessa påverkas väsentligt, Annars blir det lätt en påklistrad förklaring som inte behövs.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#94 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 June 2013 - 08:24

precis, vi har bara runt 20-24 sidor på oss, så... Keep It Simple, Stupid regeln gäller starkt här



#95 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 June 2013 - 13:20

Mm. Känns dock som att den där detaljen skulle kunna vara till hjälp. Men vi får väl se.

Nästa sak jag funderar över: Ska historien innehålla någon ordentlig antagonist? En slutboss liksom, eller potentiell sådan. Kanske en person. Men kanske i stället något mer abstrakt som måste uträttas.

#96 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 June 2013 - 17:09

Om storyns "konflikt" eller "problem" ligger i att George ska smita undan färdens alla våldshändelser så behövs det nog ingen särskild huvudantagonist. Däremot kanske någon som fungerar som "förstärkare av problemet", någon som försvårar undsmitandet, t ex en elak styrman på skeppet. Och för att göra smitandet ännu svårare så kan det ju visa sig att denna person någon gång fakstiskt har rätt.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#97 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 June 2013 - 17:34

Eller nån rival kapare, eller ond pirat att mosa sönder?



#98 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 June 2013 - 16:00

Hur som helst så måste det ju finnas någon sorts uppdrag som skeppet är ute på, och som motiverar att det som ska göras ska göras.



#99 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 14 June 2013 - 17:19

Tag en klassiker :) : en skattjakt, Det Gyllene Skinnet, Ungdomens Källa, Livets Vatten, Elfenbentronen, Kung Solomons Gruvor eller varför inte De Dödas Bok? Eller Det Gyllene Äpplet som startade det trojanska kriget? Att de behöver George för att han bär en viss kunskap om skattens plats om hur man till exempel öppnar den port utav gåtor och fällor som bevakar den eller att hans blod innehåller en speciell blodkropp/enzym som endast han har som fungerar som nyckel till tidigare nämna port, då hans förfäder var den som gömde skatten och denna förmågan har gått i arv i generationer.

 

De där förslagen är gratis, nästa gång vill jag ha en staty i guld stor som en trettio tums tv som liknar en handtvål. Och då menar jag en gammal hederlig tjocktv ;)


Edited by Sret, 14 June 2013 - 17:40.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#100 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 June 2013 - 18:24

Det är ju demonen Ingrid som skickar iväg skeppet. Och som Viktor skrev borde George vara utvald på måfå. "Du där, du får göra skitgörat på skeppet". Att bara plundra och härja vore väl tillräckligt som motivation för en demon? Eller ska hon kanske undersöka om kapten eller styrman är tillräckligt sviniga för att verkställa hennes härjningar? Som The Viktor sa, keep it simple stupid.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier