Jump to content

Photo

Vad läser du just nu INOM Scifi, Fantasy & Skräck?


  • Please log in to reply
592 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 December 2006 - 15:56

Vad läser du just nu inom forumets älsklingsgenrer?

Själv har jag bara ett kapitel kvar av fällan (R. Jordan) nu och drar medvetet ut på det. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 December 2006 - 16:59

Har äntligen läst ut 'Arvet från Shannara - Shannaras Ättlingar' av Terry Brooks och börjat på nästa bok; 'Shannaras Druid'.

Och så förstås: Bok 5 i Mara serien av Raymond E. Feist samt Feist första serie; 'Kriget om Rämnan - Magikerns Lärling'

Jag vet, kopierar mig själv ;)

Bra att du förtydligade vad som ska vara var i läsa trådarna :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 December 2006 - 17:36

Läser just nu Sourcery av Terry Pratchett. Just det. Discworld-serien. Har inte kommit så långt än, men en bit i taget. Nästa bok i serien, Wyrd Sisters, ligger och väntar.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 C-Diddy

C-Diddy

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 64 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serietidningar <br />(Warren Ellis, Grant Morrison, Alan Moore, Frank Miller) <br />Tack: A Comics Heaven, Gamla Stan<br /><br />Film <br />(60p Filmvetenskap vid Sthlms Universitet)<br /><br />TV <br />(BitMeTV.org is the shit!)<br /><br />Saker som innehåller ordet star:<br />Stargate SG-1<br />Star Wars<br />Star Trek<br />Starzinger<br />osv.

Posted 30 December 2006 - 01:35

Försöker komma ikapp med Dark Tower serien av Stephen King. Fick sista boken, bok 7, i julklapp. Läser därför mest sidoböcker för att få "the big picture" läste precis ut Everythings Eventual och är hundra sidor in i Insomnia för tillfället. Stephen King för hela slanten alltså!
Din guide till ökat populärkulturellt medvetande.
www.fraktastic.blogspot.com

#5 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 January 2007 - 20:23

Läser Shamans Crossing av Robin Hobb :)

Edited by Forever Xena, 06 January 2007 - 20:23.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 January 2007 - 21:11

Jag har gjort processen kort nu med SoDÅ/WoT och återgått till

"Uppvaknandet" (Del 1 i Bronskoralerna) av T. & L. Hickman.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 07 January 2007 - 20:16

Fick lust att läsa om Sagan om Belgarion av David Eddings så gjorde det :) De är så lätta att läsa så det gick fort. Vad annat kan man göra när man väntar på nya böcker
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#8 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 22 January 2007 - 19:23

2001 - Arthur C. Clarke. Det är intressant att se Clarkes och Kubricks olika personliga tolkningar av berättelsen, trots deras täta samarbete.

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 January 2007 - 19:32

Karolina Bjällerstedt Mickos \ Till Esperani \ 3: Dorei

Hyffsad än så länge. Fast jag känner att jag eventuellt skulle läst om de två första innan jag gav mig i kast med denna, det känns som historien har skruvats om. En av de bättre svenska fantasy serierna som jag stött på faktiskt. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 23 January 2007 - 07:50

The nine tail fox av Jon Grimwood

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#11 A_R_Yngve

A_R_Yngve

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 22 posts

Posted 28 January 2007 - 00:48

Just nu läser jag en nyutgåva av Stanislaw Lems komiska SF-novellsamling CYBERIADEN (THE CYBERIAD).

En väldigt rolig samling rövarhistorier från en avlägsen framtid där universum befolkas av våra ättlingar robotarna.

Huvudpersonerna Trurl och Klapacius, två rivaliserande uppfinnare (själva robotar), reser till olika planeter och uppfinner nya maskiner, den ena bisarrare än den andra.
(En robot-poet, en maskin som kan framställa vadsomhelst som börjar på "N", det perfekta rovdjuret för en klient som är tokig i storviltsjakt, världens dummaste tänkande maskin, etc. etc.)

Skrattar du inte åt den här boken så kan ingenting hjälpa dig.
:)
A.R.Yngves hemsida - med romaner, noveller och mera.
-------------------------------------------------------------
Se trailern för A.R.Yngves episka äventyrsroman DARC AGES

-------------------------------------------------------------

#12 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 January 2007 - 01:04

Det låter som en bok jag skulle roas av, trots att den handlar om robotar. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 Insikt

Insikt

    Lieutenant

  • Members
  • 98 posts
  • Location:Klippan - skåne

Posted 28 January 2007 - 13:10

Håller för tilfället på med Robert Jordans bok Järnets tid, efter det väntar resten av böckerna i serien. Han är en jävla bra författare men det börjar bli lite segt nu, fast å andra sidan har jag läst 10 av hans böcker på rad på ganska kort tid, borde kanske ta en paus och läsa lite Pratchett för att lätta upp stämningen lite.
RögleBK i elitserien!

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 January 2007 - 13:31

Du kommer in i den del av böckerna som är lite sega, böckerna är fortfarande bra men ganska tunga. Men det är helt klart värt besväret att härda ut. De två senaste delarna i serien är i särklass de två bästa av den senasre halvan av serien. :)

Läser just nu:
Bok: Karolina Bjällerstedt Mickos \ Till Esperani \ 3: Dorei (Sv Fantasy)
Mobilen: (Har inte börjat med något nytt här ännu)
Datorn: Loubugs \ More Than There Are Stars (Scifi)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 07 February 2007 - 22:35

Just nu läser jag den klassiska dystopin Fahrenheit 451 (den temperatur då papper självantänder) som handlar om en framtid där alla böcker är förbjudna och brandmän jobbar med att anlägga bränder och bränna böcker istället för att släcka eldsvådor. Mycket intressant...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#16 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 09 February 2007 - 08:49

Ja Spidde , det er nog en av de bästa och mest skrämmande böcker jag nånsinn läst !

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 February 2007 - 13:44

Bok: Bronskoralerna 2 - Flykten av Tracy & Laura Hickman (Har inte börjat, men den står på tur).
Datorn: Brave New World av D (Xena & Wonder Woman Crossover, utspelar sig 2043 och Nazisterna vann andra världskriget).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 12 February 2007 - 10:11

The Other wind av Ursula Le Guin

Har inte hunnit långt då jag är tvungen att plugga till tent på samma gång
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#19 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 12 February 2007 - 22:50

Ja Spidde , det er nog en av de bästa och mest skrämmande böcker jag nånsinn läst !


Jag läste klart den nu ikväll...mycket bra bok, som sagt. Väldigt tänkvärd och fascinerande. Om du gillar dystopier skulle jag vilja tipsa om den nya filmen Children of men. Jag tyckte den var riktigt bra! :)

Idag fick jag ett paket på posten från mina snälla föräldrar med den nya boken Hundhuvud, av Morten Ramsland. Det är iofs inte sci-fi, men den verkar riktigt bra! Mitt nästa läsprojekt alltså! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#20 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 13 February 2007 - 16:07

Om du gillar dystopier skulle jag vilja tipsa om den nya filmen Children of men. Jag tyckte den var riktigt bra!


Boken er redo att bli läst , den er placerad högst i mina böcker att läsa på hyllan her hemma :)

Läser just nu en bok viss titel jag inte tänker nämne eftersom det er nog nåt av det sämsta trash jag stött på . på länge :lol:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 February 2007 - 16:34

Jisses... vad har du hittat då? Nu blir vi ju nyfikna.... :D

Jag har faktiskt inte läst någon riktigt dålig bok sedan Moa Martinssons "Mor gifter sig" i skolan. :P

Edited by XC, 13 February 2007 - 16:34.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 13 February 2007 - 16:46

Jisses... vad har du hittat då? Nu blir vi ju nyfikna....


:lol:

Jag köpte denna boken på play.com , en reabok som lät bra.Men det visar sig vara en bok som egentlig handlar mer eller mindra om softporr :rolleyes döljd under en såkallad handling. Den er inte ens välskriven.Vet inte om jag orkar ta mig igennom den :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 February 2007 - 17:04

Haha? En sk PWP? :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 February 2007 - 18:34

Började läsa fjärde boken i Shannara serien och sista för den här gången för ett tag sen, men det går trögt.

Läste ut 'Magikerns Lärling' av Raymond E. Feist i söndags och börjat på bok två 'Mellan två Världar' i 'Kriget om Rämnan' serien.
Och fortfarande kvar att läsa färdigt är då bok 5 i Mara serien av samma författare.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#25 Zaphodile

Zaphodile

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 64 posts

Posted 13 February 2007 - 21:07

Läser "The Saga of Seven Suns: Hidden Empire" av Kevin J. Anderson. Har bara läst 40 sidor men verkar bra :)