Jump to content

Photo

Hellraiser BDSM-orgie!


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 June 2014 - 22:12

Synon och jag har tänkt se igenom Hellraiser filmerna och ni andra är mer än välkommna att se dem också! :)
 
Planen är att se 2 filmer i veckan (Söndagar och Onsdagar) med start nästa helg! Vi kommer att dela upp tittandet i 2 omgångar. Vi ser de första 3-4 filmerna nu och de sista filmerna i Augusti!
Synon har bara de första 3 så hon kommer vänta med 4:e medans jag kommer att se den 4:e den här omgången då den är avslutningen på huvudgruppen. Film 5-8 är lösa uppföljare där de tog manus skrivna för andra filmer och skrev in Pinhead i dem medans 9:an var gjord för att de inte skulle förlora rättigheterna. Så det är upp till er om ni vill se 4:an med mig eller med Synon.
 
 
Här är filmerna och scemat:
 
Hellraiser (1987)  Sön 29/6
Hellbound: Hellraiser II (1988)  Ons 2/7
Hellraiser III: Hell on Earth (1992)  Sön 6/7
Hellraiser IV: Bloodline (1996)  Ons 9/7 / Aug.
 

Hellraiser: Inferno (2000)  Aug.
Hellraiser: Hellseeker (2002)  Aug.
Hellraiser: Deader (2005)  Aug.
Hellraiser: Hellworld (2005) Aug.
Hellraiser: Revelations (2011) Aug.


Edited by Crusader, 22 June 2014 - 22:14.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 June 2014 - 13:52

Ikväll är det dags att resa helvetet! :D


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 29 June 2014 - 15:31

They will tear our souls apart!!

 

 

 

Pst. Jag lär nog skriva om vad jag tycker om den först imorrn kväll så du vet!


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 June 2014 - 03:05

OK. :)
 


Clive Barker's Hellraiser (1987)
 

Frank Cotton är en självisk vidrig kriminell hedonist och lever bara för att hitta den ultimata sensuella upplevelsen men kan aldrig bli fullt tillfredställd. När han i Morocco finner och köper den legendariska Lament Configuration puzzle box tror han att han har hittat det han alltid har sökt. Han återvänder till sitt övergivna barndoms hem för att utföra en ritual och lösa boxen men väl öppnad finner istället obegriplig smärta i händerna på de könlösa extremt sadomasochistiska Cenobites, förvridna varelser från helvetet.
Ett tag senare flyttar Frank's snälla mesiga töntiga bror, Larry Cotton, och hans slampiga fru, Julia, in i huset i ett försök att rädda deras äktenskap och upptäcker snabbt att Frank har bott där i hemlighet. Ovetandes för Larry så har Julia inget som helst intresse för honom utan är bara gift med honom för pengarnas skull och har istället en lustfull längtan efter Frank som hon tidigare hade ett starkt sexuellt förhållande med precis innan bröllopet.
Under inflyttningen spiller Larry av misstag blod på samma plats där Frank höll ritualen och strax öppnas en extradimensionell port var ur det som är kvar av Frank lyckas fly. När Julia hittar honom så ber han henne att återskapa han kropp men för att göra det så måste han ha mer blod.
Samtididigt har Larry's dotter, Kirsty Cotton, en obehaglig dröm om att hennes pappa är i fara vilket genast gör henne orolig och strax upptäcker hon att en mystisk äcklig uteliggare förföljer henne och bara hennes nya pojkvän Steve kan få henne att känna sig säker. Vad hon inte vet är att Frank har henne i sikte som hans nästa erotiska erövring, då hon som hans brorsdotter är den förbjudna frukten.
Frank har rest ett helvete i familjen Cotton men han bävrar för när Cenobites kommer att inse att han har rymt för då kommer de att slita hans själ i stycken!
 

Skräckfilm och kultklassiker av Clive Barker och från hans sjuka hjärna. Känd för att gilla göra äckliga scener, och skräck med sadistisk tortyr och BDSM (men förvånande så tillhör inte naket eller grova sexscener det) så är den här rätt mycket en blueprint för hur han gillar att göra film. Filmen räknas som en av de 100 mäst skräckinjagande filmer någonsin.
Det är en filmatisering av hans bok The Hellbound Heart. Vissa saker har ändrats från boken som t ex Kristy var där inte Larry's (som i boken hette Rory) dotter utan nara en vän som var kär i honom och trodde att Julia var otrogen och hittade Frank när hon skulle bevisa det, i boken utspelar det hela sig i England, Frank köpte boxen i Tyskland och betalade med smutsiga gentjänster, och Cenobites tog aldrig folk utan att de godkände det samt varnade alltid för vad som komma skulle. I filmen verkar öppnandet räknas som godkännande.
Bakgrunden till Cenobites i den här filmen är samma som i boken men det ändras i senare filmer då det blir tydligt att de är demoner från helvetet. I boken så är de extremt sadomasochistiska extradimensionella varelser som tillhör den heliga ordern "The Order of the Gash" som anser att extrem njutning är den största kallelsen och vars jakt på njutning har blivit så extrem att de inte längre kan se skillnad på det och smärta. Därför kallas de Cenobites som betyder "medlemar av en helig order". De är i grunden moral lösa och alltså varken goda meller onda men senare kommer det ändras till onda. Människor behöver de för att exprimentera i sätt att förhöja upplevelsen.
Jag skrev det här i synopsisen från början men bestämde mig sedan för att ta bort det och skriva om det här istället eftersom det kan förvirra när man sedan ser uppföljarna som motsäger det.
Monstret som jagar Kristy i korridoren kallas The Engineer och är Cenobites ledare och den som skapar nya Cenobites. Men frågan är om det också har ändrats sen.
Likadant så är uteliggaren, som förföljer Kristy, Engineer's förvandrande herald, kallad "Derelict", väktare över Lament Configuration puzzle box och den som söker upp folk och ser till att de får den, oftast med frasen "den var alltid din" vilket betyder ja, mannen som sålde boxen till Frank var Derelict. Den tar ofta skepnaden som en uteliggare och kallas ibland för "Vagrant". Det betyder också att att Cenobites troligen redan hade satt siktet på Kristy redan innan hon av misstag fick tag på boxen (för Cenobites visste inte att Frank hade rymt så de kunde inte ha övervakat henne) vilket ställer frågan varför hon medvetet skulle ha velat öppna den. Är hon kanske också i hemlighet ett sexgalet pervo? :P Fast mer troligt är väl att den letade efter boxen som de kanske inte hann ta tillbaka innan Larry flyttade in och hoppades att Kristy skulle leda dem till den. Men mäst troligt är att det hela är en plothole. ;) Hela den delen händer inte i boken där Kristy får uppgiften att ta hand om boxen för att ge den till nästa generation som vill upptäcka den ultimata njutningen. I boxen kunde man se skimmer av de som hade tagits och eftersom Rory inte syntes (Larry) så undrar hon om det finns andra puzzel som kan öppna en port till ett paradis där hon kunde träffa honom igen. Hela grejen med att de försöker ta henne var alltså gjort för att ge filmen ett spännande slut och det är orsalen Pinkhead aldrig lovar att låta henne vara.

När det gäller scenen med Julia i slutet så antar jag att hon inte var helt död och desperat öppnade boxen. Eller så kanske morden dömde henne helt enkelt.

Naglarna i början äcklar mig fortfarande. :P

Frank nämner att Lament Configuration puzzle box kan öppna både till himmel och helvete vilket borde betyda andra dimensioner, undrar om de kommer att utveckla det i senare filmer. Hoppas på det men jag tvivlar.
 
En sak jag ogillar är att filmens lite antagande att kvinnor gillar att bli våldförda av män. Nu visar de visseligen bara Julia men saken är ändå samma som man har sett tidigare med en vanlig lycklig hustru som blir våldsamt tagen av en man mot hennes vilja och njuter av det för att sedan bli i hans kontroll för evigt. Nu vet jag att många kvinnor lätt dras till badboys (något jag inte kan begripa) men ändå.

Jag har sett den här en gång tidigare och det borde vara nästan 10 år sedan. Det fanns bara 8 filmer då och den 8:e kom 2005 och jag tror den var ny när jag såg den här. Meningen var att jag och en kompis skulle se hela serien men det hela föll efter 2:a filmen, tror jag, eller kanske 3:e? Jag minns att jag inte tyckte den var något vidare då och en rätt tråkig film men jag visste inte heller då vad som väntade så jag såg mer fram emot en Friday The 13th/Halloween/A Nightmare on Elm Street typ av film vilket det här inte är. Men den här gången så känner jag annorlunda. Även om det igentligen inte är min typ av skräck.

För det mästa bra skåldespeleri (Andrew Robinson lyckas bra med att spela ett monster i en annan mans skin ), smink och specialeffekter. En av filmerna som man måste ha sett. En remake är på gång och precis som orginalet så ligger Clive Barker bakom den. Men den här håller fortfarande bra.

Betyg: Mycket Bra-


Edited by Crusader, 03 July 2014 - 02:29.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 June 2014 - 19:17

Uppskattar verkligen när du skriver bakgrundsinfo om filmer och nu blev jag väldigt sugen på att läsa boken. Undrar om den går att få tag på till semestern?

 

Filmen då? Bra intro där vi direkt får en hint om vad komma skall. Skön introduktion av huset där allt snart kommer att ta sin plats. Snyggt filmat, välgjorda effekter och en fascinerande och skrämmande grupp av cenobiter gör detta till en riktigt bra film som håller än idag. Visst haltar skådespeleriet ibland och vissa digitala effekter känns föråldrade, men vad gör väl det när helheten blir så bra! Och precis som du noterar mot slutet är detta en film som det hör till att man sett.

 

Ser fram emot fortsättningen!


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 June 2014 - 19:35

Science Fiction Bokhandeln har boken i lager.

http://www.sfbok.se/...VolumeID=116102

Samt dom lite större kedjorna men då tar det ju ett tag innan du får den hemskickad.

Adlibris

http://www.adlibris....t-9780061452888

Bokus

http://www.bokus.com...ellbound-heart/

CDON

http://cdon.se/böck...d_heart-4689315

Och om ni verkligen vill fördjupa er kring filmen så rekommenderar jag att man läser Anna Arnmans doktorsavhandling "Hellraiser : om Clive Barkers film". Finns att köpa hos t.ex.

Bokus

http://www.bokus.com...1054/hellraiser


Adlibris

http://www.adlibris....r-9789172471054

CDON

http://cdon.se/böck...llraiser-403309


Med flera. Riktigt intressant läsning som rekommenderas varmt.

Likaså filmen samt Clive Barkers "The Hellbound Heart" så klart.

Synd på filmerna bara, det är ju inte många av dom som är speciellt bra i min mening. Dom två första är speciella varav den andra är min favorit. Sedan finns det väl ögonblick i några av dom andra filmerna som är bra och minnesvärda, men överlag så tycker jag att dom flesta som helhet är rätt horribla.

Edited by Garm (M), 30 June 2014 - 20:10.


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 June 2014 - 19:41

Tack Garm! Beställde den precis från Adlibris så nu är semester-lektyren räddad :D Ok, behöver nog lite fler böcker för det, men bra början. Plus att jag får öva mig på att läsa på engelska som jag nog får säga är lite ringrostig på.


Förresten Garm: inte sugen på att joina och se filmerna med oss?


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 June 2014 - 20:22

Jag får säga pass på det. Jag har inte ens alla filmerna (har visst 1-5 ser jag) och med tanke på vad jag tycker om dom flesta av dom (dom två första borträknade) så vill jag nog inte ens dra ner dom resterande från Internetkanalen. ;) Sedan har jag lite problem med att se film just nu eftersom jag är utan tv. Filmtittandet sker sporadiskt, när tillfälle ges, om man säger så. Men kanske att jag kan bidra med någon åsikt när ni ser filmerna. Jag lär titta in här och läsa vad ni tycker om det ni ser i alla fall och en del åsikter kan man kanske framföra även fast det var ett tag sedan jag såg en del av filmerna. Vi får väl se om/vad jag kan bjuda på.

Ps. Kul att du hittade boken på ett passande ställe. Då får vi hoppas på att den når fram till dig i tid och att det blir en angenäm läsupplevelse.

Edited by Garm (M), 30 June 2014 - 20:24.


#9 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 June 2014 - 20:36

Ah, jag förstår. Men titta gärna in när du känner för det.

Tack, ser verkligen fram emot att läsa boken.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#10 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 June 2014 - 21:08

Jupp. Och om du blir sugen på att fördjupa dig och läsa mer, testa det andra boktipset med.

#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 July 2014 - 06:04

Absolut, det låter också intressant! Tackar för tipsen!


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 July 2014 - 16:43

Ibland lider den lite av vad jag skulle vilja kalla för ett "akademiskt högtravande" språkskrud men överlag så är den lätt att läsa och ta till sig. Dessutom erbjuder den mycket riktigt en fördjupning av filmen.

 

Om någon är intresserad så fotade jag av innehållsförteckningen till boken så får man en lättare överblick av vad den tar upp och behandlar. Vid behov så kanske man får klicka en extra gång på fotona för att kunna läsa texten i full storlek.

 

http://i.imgur.com/ik2Ldpy.jpg

 

http://i.imgur.com/mUW1Wtn.jpg



#13 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 July 2014 - 20:32

Nu vart jag tidigt ute! :D

 

Hellbound: Hellraiser II

 

Lite slött kan jag tycka att återanvända så pass mycket från första filmen. Lite grann, ja visst, men i måttliga mängder för annars tenderar det att avslöja att materialet är för tunt och att ingen ids lägga någon energi på att filma egna scener. Nåväl, klockren uppföljare är det hursom och roligt att samma skådespelare repriserar sina roller. Reagerade lite på att Julia fick behålla sitt gamla utseende trots att de visade i första filmen att de får utseendet som den personen har som de snodde skinnet av. :) Men det är bara en parentes och inget som förstörde filmen. Intressant att få en glimt av den andra världen, men jag tycker inte riktigt de lyckades få fram den rätta känslan där. Slutet med odjuret = djävulen som flyger iväg med boxen tycker jag var lite övertydlig. De kunde gott låtit oss själva dra den slutsatsen på egen hand.

 

Bäst är fortfarande cenobiterna, det är de som håller mitt intresse uppe ska erkännas.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 July 2014 - 05:06

Ja, jag ser det. :P Själv var jag på bio. ;)
 
Jag tänkte också på det med Julia och skinnet men så hade Julia också "ätit" fler människor så tydligen växte hennes skinn tillbaka.
 
Men det sista du skrev var slutet i första filmen. Den här slutade med att en Pillar of Souls kommer upp ur madrassen. Säker på att du inte såg om första filmen av misstag? :D
Hellbound: Hellraiser II (1988)
 
Kirsty Cotton ligger på ett mentalsjukhus för observation där Dr. Kyle MacRae försöker hjälpa henne att inse att hon har inbillat sig det hela med Cenobites för att få veta sanningen om vad som verkligen hände i familjen Cotton's hus. Men säker på att hennes pappa just nu plågas i ett helvete så är hon otröstlig och vill bara hitta ett sätt att rädda honom.
När Kirsty får veta att Julia's blodiga madrass har hittats så ber hon Polisdetektiv Ronson att förstöra den för att hindra henne från att återvända. Men sjukhusets ledande läkare, Dr. Philip Channard, har en mörk hemlighet och ett gömt agenda. Under källaren har han en hemlig våning där de svåraste sjuka hålls som han exprimenterar på i ett försök att hitta de hemligheter som hjärnan gömmer i sin labyrint. Ett puzzel som han är övertygad om att madrassen är en av puzzelbitarna han behöver och Tiffany, en okänd puzzelfixerad flicka som aldrig talar, är en annan. För att uppnå hans livsmål att lösa den största gåtan: Vad kommer efter döden?
 
 
Direkt uppföljare på Clive Barker's klassiker men den här gången har skräckmästaren nöjt sig med att skriva handlingen och producera.
Man får se mer av det "helvete" som Cenobites kommer ifrån som är en stor labyrint (och väldigt tråkig då där inte fanns några mörka salar med torterade människor som man hade väntat sig) och deras gud, Leviathan (som ser tråkig ut).

Vilket monster Channard är. Ovillig att smutsa ner sig själv med smutsgöran så låter han patienten döda sig själv långsamt och plågsamt så att han fascinerat kan se på. För att inte glömma att han mördade Tiffany's mamma (eller kanske gjorde henne till ett av hans expriment?) när han upptäckte att Tiffany (som troligen ska vara autistisk) var lösningen på hans problem. Fast jag hade väl föredragit att han fick vara Cenobites nya expriment i tortyr, inte bli en av dem. Men han fick iallafall en plågsam transformation. Fast lite underligt att han blev så kraftfull och behöll en personlighet men kanske det var Leviathan som gav honom kraften? Kanske var det därför han pratade som en galen dokter för han var bara en puppet? (efter att ha läst om det så verkar det som att det var just så det låg till då det officiellt skla ha varit Leviathan's tentakel som styrde honom)
Kanske Pinhead och de andra inte gjorde saker som Leviathan ville då de tydligen inte var onda? (eftersom det visst var Leviathan som dödade Cenobiotes eftersom den kontrollerade Channard)
Det skulle förklara hela förändringen mellan de här första två och de kommande filmerna där Cenobites blir onda och vill erövra Jorden. Att de var extremt sadomasochistiska medlemmar av den heliga ordern "The Order of the Gash" som anser att extrem njutning är den största kallelsen men att det ändras efter övertagandet? Får väl se i nästa film hur det utvecklar sig. :) Och frågan är hur Pinhead komemr tillbaka. Lite otippat att han och Cenobites blev goda och hur han offrade sitt liv (fast det var inte ett värdigt slut på Pinhead att bli "dödad" sådär utan vidare som ingenting) för att rädda Kirsty.
Det här var tänkt att vara den sista filmen han var med i vilket var orsaken bestämde de sig för att utveckla karaktären Pinhead med att ger oss hans ursprung. Julia var tänkt att vara seriens huvud-karaktär och det var hon som från början kom upp ur madrassen i slutet. Men skådespelerskan sa att hon hade inga planer på att återvända så de ändrade det till att det var Pillar of Souls vilket kändes ologiskt. Sedan fick filmbolaget veta hur populär Pinhead var (2:a påbörjades innan första filmen var släppt så de visste inte ens att han skulle bli populär) så de återupplivade honom. En del av mig känner lite att de kanske skulle ha låtit honom dö istället för att ändra hans karaktär vilket de gör sedan, har jag förstått, och göra honom ond.
Fast det var mycket i filmen (speciellt slutet) som jag inte fattade som hela grejen med att Leviathan var ett puzzel att lösa som släppte ut själarna den hade tagit om man löste det. Känns ju inte som en "gud" precis, snarare en maskin. Och jag tvivlar på att de kommer svara på frågorna i senare filmer.
 
Och om jag har förstått det hela rätt så ska det ha varit The Engineer som var i boxen som förvandlade doktorn eller? Som jag skrev om första filmen så ska den vara den som gör förvandlingen.
 
När det gäller "Chatterer" Cenobiten (med skallrande tänder) så genomgår den en förvandling. I början har den inga ögon men sedan har den det. Orsaken var att skådespelaren ville ha ögon så han kunde se vad han gjorde. Där var filmad en scen när man får se honom få dem men den klipptes bort vilket förvirrade fans till att tro att där fanns 2 stycken.
Han är den ända (utöver Pinhead) som är med igen fast under andra skepnader så det är nog inte samma. Alla andra förblev döda.

Om ni undrar varför den kvinnliga Cenobite bara kallas "Female Cenobite" så är det för att henne's namn inte fick användas i sluttexterna. Hon kallas för "DeepThroat". :D
 
När det gäller Kirsty's pappa, Larry, så var det tänkt att hon skulle lyckas rädda honom men skådespelaren vägrade vara med (varför vet ingen och rykten har varit allt från pengar till att det krockade med andra projekt) så de fick skriva om manuset lite med att hon inte hittade honom. Jag önskar lite att de hade låtit Kirsty få veta att han var i ett vackert ställe istället för att han var i ett annat helvete.

Jag undrar om mumie-klädsen var för att skådespelerskan skulle slippa gå igenom ett långt smink inför varje filmning. Kändes lite underligt iallafall. :P Och påtal om fel, hela den erotiska delen med doktorn var bara fel.  :urk:
 
Jag tycker jag att det fanns väldigt lite orsak för Kyle att bryta sig in i Channard's hus. Det hade varit en sak om de hade vissat att han varit misstänksam mot Channard länge men det här kändes väldigt impulsivt. Sedan att polisen lyckades fixa bevismatrial till Channard så enkelt var också underligt.
 
På tal om underligt, varför brydde sig plötsligt Pinhead om varför puzzelboxen hade öppnats? Han gjorde inte det när Kirsty öppnade den av misstag i förra filmen. Och hela den delen var minst sagt konstig då Kirsty bara rörde vid den och den öppnade sig själv medans alla andra får lösa ett svårt puzzel som Channard har försökt lösa i hela sitt liv.

Julia's dödscen var lite av en fantasilös nödlösning som inte gav några svar alls. Hur vet man att hon "dog" när hon sögs in när man inte fick veta var hon sögs heller? Hade varit bättre om Channard-Cenobiten hade dödat henne. Speciellt då hon nu inte kommer vara med i fler filmer.
 
Tillbaka blickarna till första filmen var för det mästa nytt för mig så jag undrar om den versionen jag fick tag på av den första var censurerad av något slag?
 
Jag har som sagt sett den här innan för 8-9 år sedan eller så. Men det ända jag minns är delar från "helvetet" och när jag såg mannen som trodde han hade larver i kroppen få kniven så kände jag starkt igen scenen. Likaså när Pinhead förvandlas.
 
Inte så mycket humor i filmen men den lilla som var där var verkligen rolig. Som att Tiffany, som inte har pratat sedan det som hände hennes mamma, valde "Holy shit!" som det första att säga. :D
 
Regin och musiken i delar av filmen ger starka 40-tals skräck-vibbar. Likaså den onda doktorn, mumieklädslen, den lite klassiska romansen mellan doktorn och Julia (hur han höll henne i händerna och kyster henne lätt). Framförallt scenen när hon "äter" för sista gången som jag tycker var en fantastisk scen av den klassiska skolan. Uppenbart så ville regisören göra första halvan till en klassisk typ av skräckfilm och lite hyllning till klassikerna.

Mycket bra även den här och ännu en som jag kom ihåg som mindre bra. Tillochmed bättre än första på vissa saker. Jag kan varmt rekomendera den även om jag tycker att de slösade bort Pinhead.

Betyg: Mycket Bra-

Edited by Crusader, 03 July 2014 - 05:48.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 July 2014 - 06:10

Slutet som jag skrev om.. Försökte kanske mixa ihop första och andra filmen? :lol: Nä, blandade visst ihop texterna lite som jag skrev i samma dokument (mitt kladdpapper)!

 

Deep Throat - :lol: Fegisar!

 

Larry. Är det inte märkligt att han hamnade i helvetet? Fick inte intryck av att han passade där direkt. Eller? 

 

Läste också det om Pinhead och Julia. Hoppas de inte förstör karaktären Pinhead nu bara. Och håller med om att det var ovärdigt sätt för honom att dö i denna film. För de alla kan jag tycka. Cenobiterna alltså. Gillade inte riktigt det.

 

Ses igen nästa helg då! :P


Edited by Synon, 03 July 2014 - 06:12.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 July 2014 - 15:58

Tyckte också det var konstigt att Larry skulle hamna där. Jag tror det hela var för att få med skådespelaren i filmen, ge Kirsty en orsak att självmant gå igenom porten och en chans att säga farväl till honom. Men eftersom han skrevs ut ur filmen så blir det hela en stor lös ologisk tråd istället.

Jag tycker de skulle ha haft mer av en strid mellan Cenobites och Channard, inte bara att de stod och tittade på medans han dödade dem. En scen som kunde ha gjorts mycket bättre.

Jepp, ses i helgen. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 July 2014 - 20:42

Hellraiser 3: Hell on Earth

 

Nya karaktärer och skådespelare, men Pinhead har återuppstått. Ganska ok, men smått ointressant manus, som urholkades än mer av mediokra skådespelare. Även kära Terry som känns igen från Star Trek Deep Space Nine var tämligen blek. Avsaknaden av mystiken och känslan som fanns i första filmen, och till viss del i den andra, gör detta till tråkig uppföljare som mest satsar på blod och action.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 July 2014 - 03:20

Hellraiser III: Hell on Earth (1992)
 
En ovanligt lugn kväll på Akutmotagningen blir journalisten Joanne 'Joey' Summerskill vittne till när en ung klille blir sliten i stycken av svävande kedjor men ingen tror på henne då hennes vän och kameraman, Daniel 'Doc' Fisher, inte var där. Säkert på att det här är den chans hennes döda karriär behöver börjar hon undersöka det hela vilket leder henne till "The Bouler Room", en nattklubb för alla smaker ägd av den rika snorvalpen J.P. Monroe.
Oväntat får hon kontakt med Terri, flickan som ringde ambulansen, som berättar att kedjorna kom från en box som hon nu har i sin ägo, en <a data-ipb="nomediaparse" data-cke-saved-href="http://en.wikipedia....wiki/Lemarchand" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Lemarchand" s_box"="">Lament Configuration puzzle box.
Samtidigt råkare J.D. av misstag spilla blod på Pillar of Souls, som han tidigare hade köpt av Derelict, och återupplivar Pinhead. Sviken av sin gud och fängslad i Pillar of Souls så tänker Pinhead skapa sin egen makt, men först måste han bli befriad och för det behövs kött.
 
Med bla. Terry Farrell och Paula Marshall i huvudrollerna. Väl värt att nämna är Ashley Laurence som åter spelar Kirsty Cotton, om än en cameo.
 
Det här var den första Hellriser filmen jag såg, för många år sedan. Jag vet inte hur många gånger jag har sett den men en gång var iallafall ca 12 år sedan. Kan hända att jag såg den för 8-9 år sedan också och kanske även under mina tonår. Jag minns ingenting från den mer än den underbara repliken från Pinhead när J.D. först ser honom, en av mina absoluta favorit filmcitat. Men när jag ser hela grejen med Terri flytta in så känner jag igen mig. Likaså minns jag hur besviken jag blev över vad Terri gjorde och hennes öde.
 
Här har de verkligen inte kollat skådespelarnas tallang så noga. Flera var så dåliga att jag nästan skämdes att se dem. :P
 
Intresant idea att Pinhead har blivit korrupt genom att förlora sin mänsklighet. Att förlusten av hans själ gör att han inte längre är neutral och vill nu mer än bara göra sitt "jobb". Ett sätt att lösa problemet med hans nya roll, antar jag. Skulle han bli seriens huvudkaraktär så behövde han bli mer än den lilla roll han hade innan och jag antar att det var så illa tvunget att göra honom ond så att han nu kunde vara seriens monster. Fast jag saknar ändå den neutrala Pinhead han var i de första två filmena men den onda Pinhead är lätt att gilla så jag vänjer mig nog snart då det här äör rätt mycket vad jag ville ha av serien från början när jag såg ettan för första gången. Att hans goda sida finns kvar som hans motpol gillar jag verkligen. Jag undrar vad som kommer hända med Pinhead nu när han har fått tillbaka sin själ.
En sak är iallafall klar, Pinhead följer inte längre reglerna (och jäklar vilka krafter han fick nu när inget hejdar honom och vilken massaker han gör) och boxen som tidigare var hans redskap är nu hans värsta fiende.
 
Lite nya Cenobites också. Camerahead CenobiteBarbie Cenobite, CD Head Cinobite och Pistonhead Cenobite som var lite mer fantasifullt skapade. För fantasifullt tyckte fans som ansåg de påminde förmycket om Borg och därför ratade filmen.

Första filmen i serien att produceras i USA då Miramax köpte serien. Något som Doug Bradley gillade då han tyckte att det amerikanska filmteamet var mycket mer proffsiga och la ner sin själ i filmen medan de engelska bara gjorde sina jobb utan att bry sig. Men han gillade inte ändringen på karaktären och det nya sminket.
Clive Barker nöjde sig med att vara Ex. Producer till filmen och gav bara idéer till film,ens bakgrund. Den första var att filmen skulle handla om puzzel boxens ursprung som skulle vara i gammla Egyption medans en annan var att Pinheaqd skulle vara fast i en relik i en kyrka. Den andra idén blev grunden till filmen.
En intresant sak är att de fick inte rätt att filma i någon kyrka så förutom gången i mitten och altaret så var resten av kyrkan bara en målning.

Hade helt glömt bort Hellraiser-låten av Motörhead.  B)
 
Slutet var bra men jag antar att plantera boxen i grunden på huset var en dålig idé. ;)
 
Jag gillade filmen. Visst, den går i en helt annan riktning än de förra filmerna men den var också väldigt underhållande.
 
Betyg: Bra+
 
 
Som sagt, jag tyckte den var bra, kanske för att det var vad jag från början ville att serien skulle vara. :P Synd bara att inte du tykte samma sak. :( Visst var den blekare, mer action och hade vissa sämre skådespelare men ändå.
Jag ser fram emot 4:an. :) Även då producenterna la sig i förmycket och rörde om den filmen.

Vad jag har förstått så byter typ alla Hellraiser-filmerna efter 1-2 koncept och genre. Nästa film t ex är en Sci-Fi film, om jag inte minns fel.


Edited by Crusader, 07 July 2014 - 03:24.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 July 2014 - 06:17

Nej, jag var inte så förtjust i den. Mycket beroende på, som jag nämnde, förändringen av Pinhead och känslan i filmen och det kackiga skådespeleriet. Har inte sett filmen innan och då första filmen ligger mig varmt om hjärtat så är det nog svårt för en film som trean att nå upp till den nivån. :)

 

Dåså, då förbereder jag mig inför semestern så ses vi här igen i augusti!  :cool2:


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 July 2014 - 16:03

OK. Ha en trevlig semester! :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 July 2014 - 19:33

Tack! Lär väl kika in här på forumet lite då och då iaf. Hoppas du får en skön fortsatt sommar med en massa härliga tv-serier och filmer!

I'll be back! :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#22 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 July 2014 - 20:35

Lika bra att ni stålsätter er, för filmerna blir inte direkt bättre. Hela Hellraiser-mythoset är nog ett av dom mest bortkastade i skräckfilmshistorien. Inte sagt att det var nödvändigt med fler filmer än den första, men om man nu ska göra filmer så får man banne mig ta vara på det hela bättre än vad man har gjort.

#23 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 July 2014 - 20:54

Tack för varningen! Kan inte påstå att jag har några större förväntningar. Ovanligt att en franchise håller hela vägen och med tanke på att jag vacklade redan vid film nr tre så...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#24 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 July 2014 - 02:37

Nä, det är nog bra att inte ha så stora förväntningar på den här franchisen när ni tar del av den. Vet inte riktigt var eller varför det hela spårade ur, men det mesta känns som lättförtjänta pengar för en hemmamarknad. Det ryktas om att den senaste filmen gjordes snabbt och billigt enbart för att Weinsteins inte ville förlora rättigheterna till Hellraiser. Det säger en hel del om vad detta franchise mest har handlat om, rättigheter och lättförtjänta pengar på bekostnad av vad som istället kunde ha blivit en eller flera bra filmer. Även om jag ärligt är osäker på om sådana hade behövts ens om dom hade gjorts på ett ordenligt sätt.

 

Nåväl, det ska bli intressant att se vad ni tycker om resterande filmer när ni väl ser dom.

 

Hoppas att du finner boken läsvärd nu när du har dom första filmerna färskt i minnet. Skriv gärna en rad eller två när du väl har läst den, så vi får ta del av dina åsikter.



#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 July 2014 - 15:08

Jag har koll på det här. :D De första 4 var de ända som Clive Barker hade att göra med (3-4 mindre). 5-8 så tog de manus till andra skräckfilmer de hade liggandes och skrev in Pinhead i dem. Varför det här gjordes vet jag inte men troligen var det för att dra ner på kostnaden med att ha bra manus skrivna. Lite som Asylum, där de köper manus billigt och sedan ändrar dem för att kunna passa som Mockbusters.
Det kan hända att manusen till 5-8 är bra men det är Hellraiser delen i dem som är frågan.
9:an var det den första filmen sedan 4:a som hade ett orginal-manus skrivet bara för filmen men manuset skrevs bara på några dagar och filmen gick från productionstart till färdig på bara ett par månader, allt för att de var tvugna att ha gjort en film för att inte förlora rättigheterna då de i många år hade jobbat på remaken som Clive Barker ska göra nu. Att Doug Bradley vägrade spela Pinhead i 9:an (när han uppenbart inte är kräsen med manus) säger en hel del. ;)
Så jag är fullt berädd på några dåliga filmer. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif