Jump to content

Photo

Source Code


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Insert Username

Insert Username

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 61 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 November 2010 - 13:23

Ny film av Duncan Jones, mannen som gav oss filmen Moon. Jag gillade den filmen och den här ser ut att kunna bli minst lika intressant den med.

Regi: Duncan Jones
Manus: Ben Ripley
Skådespelare: Jake Gyllenhaal, Michelle Monaghan, Vera Farmiga, mfl.

Here is the official plot synopsis released at AFM:

Spoiler


http://trailers.appl...mit/sourcecode/

http://www.youtube.com/watch?v=Bz0xGnFKMvE

Edited by Georgia, 05 October 2011 - 22:05.

Hell doesn't want them. Hell doesn't need them. Hell doesn't love them. This world rejects them. - The Devil's Rejects

"Boy, the next word that comes out of your mouth better be some brilliant fuckin' Mark Twain shit. 'Cause it's definitely getting chiseled on your tombstone." - Otis B. Driftwood

#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 March 2011 - 07:21

Summit har lagt upp fem minuter av filmen: Yahoo! Movies

Själv har jag ej sett trailern och såg bara några sekunder av detta klipp för jag föredrar att inte veta alltför mycket om filmen innan jag ser den, särskilt filmer som verkar vara intressanta vilket denna film är. :)

Premiär: 1 april 2011 (USA) och 15 april 2011 (Sverige)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 December 2011 - 23:10

Jake Gyllenhaal är mycket bra i rollen som Colter Stevens. Intressant upplägg, men tyvärr låg tyngdpunkten på Stevens besatthet av Christina vilket bidrog till en temposänkning som förtog mycket av spänningen och den smäktande filmmusiken gjorde inte saken bättre. Filmen hade vunnit mer på att fokusera på Source Code, Stevens och jakten på terrorister. Det hade även varit önskvärt med lite fler tankenötter. Det visuella var en besvikelse för där ska jag erkänna att jag väntade mig lite mer. Även CGI:n lämnade mycket övrigt att önska. Inte ens blu-ray formatet hjälpte, tvärtom tyckte jag det var alldeles för mycket skärpa.

Summa kardemumma: en godkänd film med intressant tema, spännande och intressant inledning och bra skådespelare.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 December 2011 - 08:10

Jag blev varnad för att den här filmen "sög" av några jobbarkompisar. Nu fick jag lust att se den igen :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 December 2011 - 10:07

Tycker absolut du ska ge den en chans! Ser att det mesta jag skrev låter negativt, men så var det inte. Bara man inte har skyhöga förväntningar på den så kommer man tycka den är helt ok. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 January 2012 - 17:39

En riktigt bra och spännande film. Duncan Jones gör lika bra ifrån sig i regissörsstolen som han gjorde i kortfilmen "Whistle" samt fullängdaren "Moon". En annan sak som är värd att hylla är denna films manus som jag tycker är riktigt vasst. Kanske att det stundtals kan bli lite för mycket technobabble, men det är inget som stör helhetsupplevelsen. Dessutom så får man tänka till lite extra kring det som man ser och sådant är alltid tacksamt. Vi är inte direkt bortskämmda med bra SF dessa dagar och när så en sådan här bra och smart film kommer så är det bara att lyfta på hatten, tacka och buga

#7 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 January 2012 - 12:12

En i stort sett bra och sevärd SciFi-thriller med tidshopp som central del. Det är ett skickligt skrivet manus som är väl framfört av Jones: att det blir väldigt mycket upprepningar (samma 8 minuter om och om igen) bekommer en inte. Precis som i Groundhog Day blir det snarare berikande att uppleva samma sekvenser om och om igen med olika varianter - och i en här filmen är det ju faktiskt ännu skickligare med mer begränsat tidsspann och omgivning. Ett bra drag är att ge huvudpersonen egna privata mål att försöka uppnå under de åtta minutrarna, känns helt naturligt och ger ett bra inre drama. Gyllenhaal, Monaghan och Farmiga levererar och ger värme till denna annars så technokalla film (varför Monaghan ska föreställas vara 28 år är dock en gåta).

Det svaga är som vanligt att man inte får fundera för mycket på en sån här film för då håller det inte, och hela filmen faller som ett korthus. Dessutom misstänker jag starkt (hoppas) att man på Hollywood-manér lagt på lull-lull på slutet för att få ett lyckligare slut. Om filmen hade slutat i "den frusna bilden" hade den fått högre betyg, nu gör twisten på slutet bara pannkaka av det mesta.

Betyg: Bra-
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 February 2013 - 18:49

 Source Code (2011) [US]

#Genre: Science-fiction thriller.

#Koncept: Han vaknar på ett tåg, kroppen tillhör inte honom och han är 8 minuter från döden. Duncan Jones lånar in Life on Mars när han följer upp succén Moon från 2009.

#Förväntningar: Gillade Moon och den här på filmen hade redan på förhand en rätt intressant premiss.

#Ögon&Öron-godis: Parallellen till Life on Mars till trots så är det här en film som står väl på egen hand. Välskriven story som klarar sig bra - trots att storylines som bygger på tidshopp och parallella dimensioner lätt blir kladdiga. Bitvis är filmen aningen svårtköpt teknikteoretiskt sett men man lyckas ändå knyta ihop säcken så det fungerar på något vis. Man försöker överraska mot slutet men slutet känns ändå väntat.

#Bäst: Välskrivet manus som håller intresset uppe hela filmen.

#Sämst: Bjuder inte på några stora överraskningar, alla "twister" serveras allt eftersom man förväntar sig dem. Till och med Colters "öde" är något man listar ut väldigt tidigt i filmen.

#XC Konstaterar: Avgjort sevärd och om än inte perfekt en av de bättre filmerna som producerats på temat.

#PS: I IMDbs trivia nämns likheter med en film som heter Hjärntvättad / The Manchurian Candidate (1962/2004) någon som sett någon av versionerna? Något värt att lägga ned en EM på?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 February 2013 - 20:35

Har helt säkert sett den versionen från 2004, och tror jag såg originalet med Sinatra för någon evighet sedan (dvs. 80-talet ;)). Minns båda som sevärda, remaken höll inte riktigt på slutet som jag minns det; när det gäller den från -62 är minnet för luddigt för att jag ska kunna komma med några detaljer.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 February 2013 - 21:53

Tack. Kanske jag tar mig en närmare titt på någon av dem framöver. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Female

Posted 23 February 2013 - 02:08

Filmen från 2004 är riktigt bra och spännande. Den är ungefär lika intensiv och välspelad som Enemy of the State och Eagle Eye är (om du har sett dom). Ge 2004 års film en chans.

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 February 2013 - 09:52

Enemy of the State har jag sett och gillade sist jag såg den iaf. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Female

Posted 23 February 2013 - 15:22

Den är riktigt bra. Jag såg om den förra året så det börjar bli dags igen. Eagle Eye påminner lite mer om en modern War Games. Där en dator löper amok. Den manliga huvudrollen görs av Shia :vet-inte-hur-hans-efternamn-stavas: som är mest känd från Transformers-filmerna. En film som jag kan rekommendera tillsammans med 2004 års version av The Manchurian Candidate.

Edited by Polgara, 23 February 2013 - 15:23.


#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 February 2013 - 16:29

WarGames är en personlig favorit. Eagle Eye låter mao avgjort som en lovande film. :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Female

Posted 23 February 2013 - 19:49

Det vågar jag nästan lova att du gör. Den lyckas även fånga in paranojan med dagens övervakningssamhälle som finns i Enemy of the State på ett bra sätt.
Trevligt att du också gillar War Games, den har åldrats med värdighet. Jag har sett den flera gånger och det är lätt att tycka om något så välgjort.

Edited by Polgara, 23 February 2013 - 19:51.


#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 February 2013 - 22:00

Skall avgjort lägga den på minnet. :)

WarGames känns f.ö. inte alls så utdaterad som den annars har rätt att göra. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 February 2013 - 00:12

Fint att du uppskattade Source Code, XC. Gillar du den eller Moon bäst? Och jag kan också intyga att The Manchurian Candidate från 2004 är klart sevärd. Även Eagle Eye. Har faktiskt båda på DVD om jag inte minns fel. Dock inte Enemy of the State eller klassikern WarGames. Trist, för jag skulle både vilja äga och se om dom.