Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd


  • Please log in to reply
787 replies to this topic

#1 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 23 June 2004 - 00:58

Jag har nu inatt kollat på Xena för första gången i mitt liv. Jag förstog ärligt talat inte mycket av storyn vilket väl beror på att jag ramlade rakt in i nån säsong (vilken?) och dessutom missade de första tjugo minutrarna.
Mitt intryck är dock:
- Sjyssta miljöer och kostymer.
- Hyfsade effekter, men knappast bra för att vara 1999 (det där templet(?) uppe på vattenfallet såg förjävligt ut dock)
- Inga topskådisar direkt, men rätt skojiga fightscener
- Lättklädda krigartjejer och hårda killar med kantiga hakor känns inte direkt nytänkande

Så där, nu har jag B-stämplat serien. Men å andra sidan kanske den är tänkt som B, och då hamnar vi ju i ett helt annat läge. Hur ligger det till egenligen?

Sedan undrar jag... Jag har för mig att Xena var en 70-talsserie, har jag rört ihop nåt eller är det här en nyinspelad omgång?

Och nu är nog bäst jag slutar skriva. Klockan närmar sig 02.00 och jag skulle nog kunna här och sitta och babbla länge till. Och det är nog bäst jag springer innan FX får tag på mig...

Admin Edit: Fixade äntligen in r:et i premiär... ;)

Edited by Peak, 04 August 2004 - 23:05.

Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 June 2004 - 01:36

Ok, liten historia:

Först kom fem långsfilmslånga avsnitt av Hercules: The Legendary Journeys för Showtime. Dessa spelade väldigt löst med ursprungsmyterna, men det var nån slags arc genom de fem som ibland följde de "riktiga" myterna.

Sedan bestämdes det att det skulle bli TV-serie av det hela, så de fem tv-filmerna retconnades en aning och TV-serien sparkade igång med 13 avsnitt i säsong 1. Xena var en karaktär som var med i 4 avsnitt av säsong 1, där hon spelade elak krigsherre (kvinna?) som bytte sida i slutändan. Eftersom hon blev så poppis så sparkade Xena-serien igång med säsong 1 samtidigt som Hercules säsong 1.

Skall man sedan beskriva de två serierna.. Båda serierna arbetar med de grekiska myterna som backdrop, fast de är väldigt anakronistiska (sp?), vilket skaparna är mycket medvetna om (snabbmatsuppfinnaren Falafel är väl ett utmärkt exempel på detta). Skillnaden mellan serierna: Hercules är den mer ljusa (iaf i säsong 1-4), betydligt mer humor och lössläppt. Xena är mer mörk, våldsam och ångestfylld på sina ställen, även om elementen som finns i Hercules fortfarande finns med där (Avsnittet 'The Xena Scrolls' där skådisarna spelar sentida ättlingar till Xena och Gabrielle i en direkt pastich på Indiana Jones är ännu ett utmärkt exempel på detta).

Båda serierna rockar rejält kan sägas. Och angående 'B'. Det ligger liksom i båda seriernas natur. Ingen av dem är så där jätteallvarlig hela tiden, utan båda serierna har gjorts mer en rejäl dos humor och medvenhet om egenheterna i dagens samhälle (och en förmåga att parodiera dessa). Serierna är dessutom extremt schitzofrena. Ett avsnitt kan vara ett extremt humoravsnitt, eller en humoristisk "adaption" av en känd film, medan nästa avsnitt kan vara väldigt mörk och ångestfylld.

Hercules avsnittsguide: http://www.tvtome.co...eys/eplist.html

Xena avsnittsguide: http://www.tvtome.co...ess/eplist.html

Xena, the warrior princess is bent on overcoming her dark and hateful past. She must save innocents to redeem herself, in the eyes of the world and to herself. She is aided along the way by best friend Gabrielle, a struggling bard who later turns warrior herself.

Xena: Warrior Princess was a sometimes serious, often campy and an occasionally emotional rollercoaster ride of an action series.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 23 June 2004 - 11:34

Hmm.. Jag ska försöka se ett helt avsnitt nån gång så får vi se om det blir bättre :) . Just nu verkar det dessvärre som att serien bara visas mellan ett och två på natten, en tid då jag visserligen är vaken men väldigt sällan kommer ihåg såna småsaker. Det var just därför jag missade de första 20 senast.
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#4 tommie

tommie

    Senior Commander

  • Members
  • 381 posts

Posted 23 June 2004 - 12:23

Jag håller med om att Xena är mycket bättre än man tror. Dessvärre så verkar inte tv3 precis favorisera den serien speciellt mycket med tanke på deras mysko tider för den.

Posted Image
I heal and hide...


#5 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 23 June 2004 - 14:36

Och det är nog bäst jag springer innan FX får tag på mig...


:evil: Klokt LOL

Nej då Per sa det perfekt , det är så showet är :)

Ångest fylld campy ;)

och så kan Xena KICK SERIOUS ASS :xena:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 June 2004 - 11:31

Okej, då har jag sett första avsnittet ur boxen FX skickade mig av Xena och jag tänkte se fem avsnitt i veckan och dela med mig av tankarna här.

Först ut var alltså The Furies (#3.01 - eller har jag fel? Numreringen på boxen säger 3.47 , vilket jag antar är säsong tre avsnitt 47) och ärligt talat kanske det inte var rätt avsnitt för mig att börja med då det spädde på mina fördomar kring Xena. Just det här parodiska är kanskeden del av Xena som jag minst ser mycket av så då det direkt börjar när hon blir galen drar ned avsnittet. Slagsmålsscenerna är det svårt att gilla eftersom den här galenskapen drar ned helhetsintrycket i det mesta avsntitet och får striderna att se löjliga ut. Scenen där Xena springer runt i en cirkel med utsträckt hand är nästan lika illa som i Tomb Raider 2 där Laura knockar en haj med knytnäven. Scenen på slutet mot Ares är dock befriad från den, men den känns långdragen och
utan glöd.

Själva grundstoryn är dock okej och de mer kvalitativa scenerna i avsnittet är de där Lucy Lawless inte är med. Jag gillar samtalet
mellan Gabrielle och Xenas mor, liksom de flesta moment där Gabrielle får ta hand om dne galna Xena. Däremot slarvas upplägget med att Gabrielle får reda på information genom att bege sig iväg då Xena tydligen får en snilleblixt och kan få reda på det själv. Det förstör allt som Gabrielle gjort genom att göra det helt onödigt, vilket är otroligt synd.

Ares då. Jag vet att han är en omtyckt Karaktär och även fast han var långtifrån att fastna för mig, syns det vissa kvaliteer i honom som kan bli intressanta. Ser fram emot att få se mer av honom.

För att summera avsnittet i ett betyg så blir det 3/10, mest på grund av att de parod/komiska inslaget drar ned det hela och att slutstriden mot Ares känns seg.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 June 2004 - 11:49

Furies suger rätt mycket, ja... :x

Det blir bättre så småningom.. ;)

*kollar epguides.com*

Jo, rätt snart oxo, ser jag.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 June 2004 - 17:42

Dömmer inte ut serien alls - utan försöker nu ha öppna ögon till den. Jag tror, och hoppas, att jag kommer få ett par riktigt bra avsnitt att se på allt eftersom tiden går :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 June 2004 - 20:09

Jodå... *viskar: 3x05-3x07 till att börja med*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 June 2004 - 22:41

Noterat - då vet jag när jag skall svepas upp och bli Xena-troende då :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#11 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 June 2004 - 22:59

Man vet aldrig med dig.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 June 2004 - 23:22

:lol:

Det är iofs sant - men jag hoppas jag gilardem så att alla slutarm obba mig för att jag inte gilalr Xena ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#13 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 June 2004 - 23:37

Då måste vi ju bara hitta på nåt nytt att mobba dig för.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 June 2004 - 17:27

:rolleyes:

Så... Avsnitt två avklarat - och se, faktiskt, det här var ju faktiskt bra. Jag gillar avsnitt som går i tidsloopar (jag gillade t.ex. avsnittet i Lois & Clark som var så, och jag gillar hela serien Tru Calling) och Xena klarar faktiskt av att göra det här avsnittet sevärt. Visst, på vissa punkter brister intresset för avsnittet (då Xena skall sätta igång med sin parodiska grimaser), men det tillfällena är faktiskt få. Istället får vi se en frustrerad prestation emellanåt - dgå hon dödar Joxter och Gabrielle slits av förtvivlan, lägger hon sig och sover istället.

Och appropå det, Joxter, en underbar karaktär! Ted Raimi lyckas verkligen med att spela komedi på ett bra ätt, utan att, som Lucy Lawless, göra det överdrivet och parodiskt. Avsnittet höjs ganska kraftigt på grund av hans insats - och lyfter den bördan ifrån Xenas karaktär. Tack och lov.

Defintivt starkare än det föregående avsnittet, det får 6/10.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 01 July 2004 - 09:42

LOL

så du gillar inte Xena ;)

men framøvcer kanske du ændrar dig lite gran , nær de mera seriøse avsnitt dyker upp.

Xenas ( Lucys grimaser ) er det många som delar din uppfatning om Capshaw :)

men før det mesta ær det den andra sidan man ser av Xena ;)

Jag gillar The furies , speciellt Xenas fight med Ares på sluttet :D
Jag tyckar också hennes fight i børjan då hon blir galen er øverdrivet ( det skulle gøras som the Three Stooges )

Ser fram emot dine andra kommentarer :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 July 2004 - 10:00

Kan ju ge en lista på de avsnitt i säsong 3 jag tycker är mycket bra, så får vi se vad Cappy tycker när han kommer it.. ,)

3x04 - The Deliverer
3x05 - Gabrielle's Hope
3x06 - The Debt, 1
3x07 - The Debt, 2
3x11 - Maternal Instincts
3x12 - The Bitter Suite
3x17 - Forget Me Not
3x21 - Sacrifice, 1
3x22 - Sacrifice, 2

Vilka jag gissar Cappy absolut inte kommer att gilla:

3x09 - Warrior... Priestess... Tramp
3x19 - Fins, Femmes and Gems

(Med reservation för att jag missat några. Det var ett tag sedan jag såg säsong 3 av Xena).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 01 July 2004 - 10:47

One against an Army :D en av mina favo avsnitt :)

Tsunami = -_-

Fins Femmes and gems tyckar jaf er rigitg kul :lol

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#18 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 01 July 2004 - 10:50

When in Rome tror jag Cappy tyckar om .

Mycket om gabrielle och hennes valg mellan godt och vad hon tyckar ær ont .

Forget me not tyckte jag var tråkig , men Capshaw tyckar sækert den ær bra eftersom den ær om Gabrielle och rætt så mycket Joxer ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 July 2004 - 11:04

Undrar om det går att strunta i att se säsong 4 när man sett sista avsnittet av säsong 3.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 01 July 2004 - 19:04

Strunta i sæsong 4 :blink: :blink:

nej nej nej , det kan man inte :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#21 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 July 2004 - 19:13

Nä, just det... Och sedan går det ju bara inte att strunta i säsong 5 efter att man sett säsong 4... ;) ...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 July 2004 - 19:25

Hmm... Trodde jag postade det här... Men men.. Postar igen då.

Jag hoppas givetvis att jag skall börja gilla Karaktären Xena mer också - även om tendensen för mgi är att tycka att titelfiguren är den tråkigaste personen (samma sak i Buffy och Angel t.ex.). Skönt i alla fall att e att jag inte är ensam om grimaserna :P OJag köper ädremot resonemanget om striden i början av the Furies skulle likna the Three Stooges - det kan jag se också u när du säger det. Men det betyder inte att jag gillar det. :P

Rätt kul för övrigt att se spekulationen om vad för avsnitt jag kommer gilla och avsky :P Och även se vilka andra gillar ås man kan jämföra lite mot det.

Peak: Din sista kommentar... :( Säg nu inte att jag måste fortsätta att se Xena :lol: :P

Nästa avsnitt är The Diry Half Dozen och det måste vara här ett av de mer "seriösa" avsnitten som det talas om. Det första jag vill säga om det är att Agathon är en fjolla, maken till irriterande casting får man leta efter. Tur att scenerna med honom är få :P

Däremot gillar jag avsnittet övrigt - ihopsamlandet av skurkar som Xena skapat gillar jag och det speglar också Xenas mörka förflutna och hennes ånger inför det. Eftersom jag inte sett några avsnitt tidigare kan jag inte säga något om det - jag visste ör övrigt inte det förrän Peak upplyste om det på forumet här. Nu blev också Xenas koppling till Aries klargjord för mig. :)

Dessutom fick jag veta mer om Gabrielle också. Så hon är prinsessa? Trevligt. Känner hon Xena redan då teveserien börjar, eller knyts deras vänskap ihop i första avsnittet? Samma sak med hennes make - såg man han tidigare i serien? Alltså fick vi se hans mord?

Castingen bland de olika skurkarna som förenas under Xenas flagga är trevlig. Jag gillar särskilt de två som på slutet visade sin godhet - de fick även tid att utveckla lite kemi mellan varadra. Att mannen där visade sig vara god såg man klart - han hade den där typiska hjälteglorian på huvudet.

Favoritscenen i avsnittet är antingen den situationen där de fyra skurkarna stått och paranoitt stirra ihjäl varandra och det visar sig
att en av dem kan sova med ögonen öppna. Komiskt på ett bra sätt! Sedan givetvis scenen där Gabrielles make kommer på tal i cellen. Go Gabrielle! :)

Avsnittet får 6/10.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 July 2004 - 19:32

Öh.. tänker... Garbrielle.. Nja, hon har väl blivit (i säsong 3) ledare för Amazonerna tror jag efter att deras förre ledare dog.. (Ett tag sedan jag såg serien som sagt)....

Dirty Half Dozen är helt klart en pastich på '12 fördömda män', imho. Varken det bästa eller sämsta avsnittet har jag för mig. Mellanavsnitt.

3x04-3x07 bör du gilla, tror jag.. ;) ... Kanske.. :P Man vet aldrig med dig..

Orsaken till att jag säger att man är tvungen att se nästa säsong är naturligtvis för att både säsong 3 och 4 slutar med några extremt grymma cliffhangers. Speciellt säsong 4.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 July 2004 - 21:08

Jo, jag anade att det var cliffhangers :)

Dirty Half Dozen - jo, jag antog det. Men min första tanke var ändå "diryt sex". Tänk om de levt upp till det. :P Då hade avsntitet fått bättre betyg ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 02 July 2004 - 11:45

Gabrielle blev amazon princess redan i sæsong 1 i avsnittet Hooves and Harlots då hon osælvisk slængde sig øver en amazon i førsøket att redda hennes liv. Amazonen dog men gav till Gabrielle " the right of caste " vilket innebar att gabrielle ærvte allt incl hennes titel som amazon princess. Och nej det var efter hon traf Xena som det hændte.

Xena reddade Gabrielle och hennes landsby från Draco the warlord och Gabrielle besløt sig till att hon villa hænge med Xena :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling