Jump to content

Photo

Nr 14


  • Please log in to reply
127 replies to this topic

#1 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 June 2011 - 11:40

När är deadline för nr 14? När kommer det ut? Kommer nr 15 och 16 ut innan nästa spx? Hur ser planen ut?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 June 2011 - 22:03

Jadu... Thomas. Vi har väl inte riktigt spikat det än? Vi får nog helt enkelt ta och hålla ett litet möte, göra lite planer, och se vad vi kommer fram till.

#3 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 25 June 2011 - 00:19

Det enda vi har talat om än så länge är när vi ska utlysa en omslagstävling för nummer 14. (Tips för de som vill starta tidigt: Blir Förgöraren-temad!)
Deadline vet jag inte om vi har någon, då vi redan har rätt mycket med både nya och återkommande serier. Men jag ska verkligen försöka att ge mina kollegor lite smisk där bak. Mest behöver jag det själv, då jag måste avsluta Förgöraren del 1 innan jag låter Mario, Viktor och Mario ta över på respektive del 2, del 3 och del 4. (De tre sistnämnda som inte är skrivna än!)

Ja, vi siktar väl på nummer 16 till SPX 2012, men även om vi bara lyckas ta oss till nummer 15, så kommer vi ändå ha tre nummer till godo, då SSS 13 får en riktig SPX-debut till skillnad från i år.

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 June 2011 - 07:56

Kommer det att komma upp lite Förgörarenreferenser på forumet så att man vet vad man ska rita till omslaget?

Angående trångt i de kommande numren. Ni har sagt att det är er policy att ha med en ny icke NS-serie i varje nummer. Jag tror det är viktigt att ni följer detta. Annars tröttnar folk på att skicka in serier om det ändå är fullt. Då tappar ni duktiga tecknare. Därför behövs en deadline. Och där har vi en anledning till att gamla redaktionen sa max tre avsnitt för en fortsättningsserie (det fanns andra anledningar också).

Men som sagt, nya serier har ni tydligen också, men vad är det som säger att de ska publiceras? Sätter ni en deadline så kanske ni får in ännu bättre serier.

Bra att ni har höga ambitioner inför nästa spx. Ni kan säkert klara att få ut nr 16 tills dess! Det vore jävligt kul med många nya nummer!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 26 June 2011 - 00:19

Jajamän, det ordnar jag så fort vi bestämt oss.

Vi har inte glömt den regeln, då vi har några helt nya serier också, som List och Styrka ni såg i Kommande Nummer-sidan, som är väldigt stark kandidat för nummer 14 tack vare sin nykomlingsstatus. Vi sa dock nej till en serie vars enda budskap verkade vara att "Lady Gaga är ett vetenskapligt experiment med att ge liv åt dynga som flytt från labbet" för att, både som Gaga-fans och icke-Gaga fans, så visar vi ändå en viss respekt och tänker inte bli propagandatidning.

Jag har skickat ut mail till de andra om att ha hela juli månad som deadline för omslagstävlingen och för nya serier, men de har av någon anledning inte svarat än.

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 June 2011 - 07:14

Juli, det blir tight. Nu är det redan slutet av juni. Folk drar iväg i sommar. De får se till att svara, dina kumpaner. Men det är verkligen dags att sätta ihop nr 14 om ni ska hålla utgivningstakten uppe. Om nr 16 ska ut till SPX är det snart dags att fundera på deadline och omslagsomröstning till nr 15 också.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 June 2011 - 08:21

Vill minnas att vi tryckt gråskalerutor (som ett test) i något nummer, minns inte vilket. Tyvärr tror jag att de hamnade på insidan av omslaget, där pappret ju är annorlunda. Ni kan ju göra ett nytt test i nästa nummer.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#8 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 26 June 2011 - 12:31

Det är just därför som vi måste göra det nu. Vi kan inte vänta mycket längre om vi ska hinna få ut SSS 15 i år också.

Fortfarande inget svar från de andra. Viktor är hos flickvännen, så han har en valid ursäkt, men de andra... SVARA! XD

Gråskalerutorna låter som en bra idé att återintroducera.

#9 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 June 2011 - 13:48

Bra ambitionsnivå där Virtus! Ni andra, se till att kommunicera med varandra nu. Tiden flyger.

Ni borde han en tidsplan. Börja bakifrån.

Nr 16
-utgivningsdatum
-skick till tryck datum
-deadline datum

Nr 15
-utgivningsdatum
-skick till tryck datum
-deadline datum

Nr 14
-utgivningsdatum
-skick till tryck datum
-deadline datum

Bestäm alla datum och håll er till dem. Och ni vet att det krävs ganska goda tidsmarginaler pga allt som händer.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#10 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 26 June 2011 - 13:57

Jag gjorde en sån där lista nån gång vid nyår förra året, fast i motsatt ordning. Tror inte det blev något sånt i år, men då var vi redan taggade av någon anledning jag inte kommer ihåg.

Hursomhelst, jag ska använda min bossighet till bästa förmåga och försöka få igång hjulen igen. ^_^

#11 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 June 2011 - 16:16

Heja Virtus! Och heja ni andra också!

Angående tidsmarginaler, här har vi några saker som inträffat tidigare i SSS utgivningshistoria, som försenat utgivningen och förklarar varför dessa marginaler behövs. Alltså att man verkligen gör jobbet i god tid, dvs nu!

sjukdom
datorkrasch
poststrejk i USA
pappersbrist på tryckeriet
feltryck
intervjuoffer svarar sakta
tullen tar tidningarna
rättighetsproblem
försenade serier
eventuellt tryckeribyte

Av dessa kommer säkert flera att återupprepas. Lägg därtill allt som ännu inte har, men kommer att gå fel. Typ jordbävning i Singapore eller att the Viktor gifter sig, såna grejer. Så kör hårt och gör det nu!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#12 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 26 June 2011 - 16:30

Av dessa kommer säkert flera att återupprepas. Lägg därtill allt som ännu inte har, men kommer att gå fel. Typ jordbävning i Singapore eller att the Viktor gifter sig, såna grejer.


..JAG, The Viktor?? GIFTA SIG?? Neeeeej du, Carro och jag är INTE alls den gift typen, och familje typen XD

#13 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 June 2011 - 16:41

Ok, men jordbävningen godkände du. :lol2: ;)
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 August 2011 - 20:32

Inget nytt om nr 14? Hur går det?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#15 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 21 August 2011 - 23:23

Jag håller på att få ihop Förgöraren del 1, så att seriesidan blir färdig, Lars tar kontakt med Tidskriftsbutiken på måndag, och om de inte svarar så ska han försöka nå fram genom kulturcentralen. Vi siktar nog på att nummer 14 ska vara färdigt och tryckt till november, oavsett om vi kommer till Göteborgsmässan eller ej. ^^

Skall fixa lottdragningen om nummer 14 också, resultatet lär finnas uppe i morgon.

#16 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 September 2011 - 13:02

Jag håller på att få ihop Förgöraren del 1, så att seriesidan blir färdig, Lars tar kontakt med Tidskriftsbutiken på måndag, och om de inte svarar så ska han försöka nå fram genom kulturcentralen. Vi siktar nog på att nummer 14 ska vara färdigt och tryckt till november, oavsett om vi kommer till Göteborgsmässan eller ej. ^^

Skall fixa lottdragningen om nummer 14 också, resultatet lär finnas uppe i morgon.

Hur går det med alltihop?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#17 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 September 2011 - 14:30

Vi hade ett MSN-möte för ett tag sedan och kom fram till följande:
  • Jag ska renskriva reportaget.
  • Viktor ska hålla kontakt med annonsörer.
  • Sebbe ska skriva en ledartext eller säga åt någon annan att göra det.
  • Sebbe ska också greja framsida, baksida, grefvens sida, ikommandenummer-sida, butiksguide och superserieskapartips samt bestämma i vilken ordning alla sidor ska läggas.
  • (Har jag glömt något?)


Utöver det kom vi också fram till en massa andra saker på mötet, som inte hade direkt med #14 att göra.


För att inte tala om allt vi inte kom fram till...

#18 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 September 2011 - 14:40

Gôtt att den är på gång! :thumbsup:

Kommer tidningen ut till mässan i november?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#19 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 25 September 2011 - 15:09

Förhoppningsvis, jag stressar som bara den!

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 September 2011 - 16:11

GO GO GO! Sebbe, du har verkligen fått en massa på din lott! Ni säger väl till om ni vill ha hjälp med nåt! Textning, tuschning eller vad som helst! Vad blir det för reportage?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 September 2011 - 18:34

Det blir ett reportage om Serieutställningen som var på Judiska Museet nyligen. =)

Som dom mer luttrade förmodligen vet, så är många av dom största fäderna av Superhjälteserierna just killar med nån form av judisk bakgrund.

Det kommer bli i både Ljud och text-form! :D Förhoppningen är att vi kan starta vår lilla SSS-podcast med just det här reportaget.

#22 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 September 2011 - 19:14

OJ! Ambitiöst! Spännande! :batman:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#23 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 September 2011 - 12:04

Serieutställningen som var på Judiska Museet nyligen.

Mer specifikt serieutställningen som är på Judiska Muséet fortfarande. Den är kvar fram till 13/11.

#24 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 29 September 2011 - 13:22

Nummer 14 kommer att bli försenad och inte bli färdig till Göteborgs Seriefestival, då det tar runt två månader för trycket att komma till Sverige. Jag kommer inte att ha tid under oktober, åtminstone för mestadelen av månaden att jobba med tidningens sista serie, och trots mina ansträngningar under september med skissandet, så kvarstår fem sidor och därefter tuschandet, ännu ett moment som kräver åtminstone en och en halv vecka som jag inte har. Innan någon erbjuder sig att tuscha åt mig så vill jag påminna om att mina skisser är VÄLDIGT grova och därför omöjliga att hantera för ens den bästa av tuschare.

Vi kan dock trösta oss med att det blir försäljningspremiär av nummer 13 i stället. Och om Göteborgsfestivalen, såhär i starten, visar sig vara en ny källa för nya läsare, så blir det ändå lyckat. Man får se positivt på det.

#25 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 September 2011 - 17:47

Synd. Men som du antyder, det är en chans för alla gamla nummer att hitta nya läsare. Det ska bli kul att träffas. På kvällen kan ni testa att rita på min Cintiq.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier