Jump to content

Photo

Övrigt


  • Please log in to reply
434 replies to this topic

#1 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 October 2007 - 19:40

I den här tråden diskuterar vi hur vi skapar serierna och vilka av oss som arbetar ihop. Samt andra frågor som dyker upp.

Edited by TFels, 08 October 2007 - 19:41.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 October 2007 - 12:01

Jag har tre berättelser för vårt ärade supergäng och jag skulle gärna vilja ha tecknare till dem. Jag jobbar gärna i Marvelstil där jag beskriver vad som händer i storyn, och ger dialogen och sen får den som vill teckna vara med med åsikter och själv helt välja hur den ska rita det. Alternativt kan jag rita upp grova skisser som ni kan följa eller inte.

Jag är än långt ifrån ett klart manus, utan först vill jag se om någon ens är intresserad av att jobba såhär. Anledningen att jag själv inte vill teckna är att jag vill jobba på Golden Gang, och sen kommer ha Endeavour del 3 att göra klart.

Storysarna i kort:
Rubiks kubar används för att hjärntvätta folk och göra dem passiva/till monster/till slavarbetare av en ond onding/onda utomjordingar som vill ha lättare att invadera/tillverkaren som vill tjäna mera cäsh.

Nadira är nere till sin sista eller fåtal sista pärlor som ger henne superkrafter. Vad händer med henne efteråt?

En eller två av hjältarna har det otacksamma julpasset och måste rycka ut när julbocken i Gävle plötsligt får eget liv!

I dagsläget tänker jag mig dem som runt 20 sidor styck.

#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 October 2007 - 21:46

Jag vill testa att samarbeta med någon manusförfattare eller tecknare. Jag kan göra vilket som, manus eller bild. Helst vill jag göra en nutida berättelse med senaste uppsättningen figurer (vilka det nu blir). Typ 15-20 sidor.

Hoppas att fler delger vad ni vill jobba med och att "alla" får presentera det innan vi sätter samman team definitivt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 October 2007 - 13:43

Tänkte att nu är det dags att börja summera vad vi har, så att vi kan börja organisera oss i skaparteam.

Jag börjar med mig själv, sedan fyller ni på i den här tråden.

Thomas Fels
Hjältar: Plågaren (nyare eror) Superstjärnan (senaste eran). Kan göra fler om det behövs.
Manus: vill göra (själv eller med någon)
Teckna: vill göra (själv)
Tuscha: vill göra (egen serie eller annans)
Textning: vill göra (egen serie eller annans)

Attached Files


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 October 2007 - 16:47

Det här är jag. Har ju Endeavour och Golden Gang att koncentrera mig på så jag kommer vara mest manus- och idékläckare åt det här projektet.

Daniel Schenström
Manus: vill göra (ensam eller i samarbete med någon tecknare, efter grundplot av mig, eller grundplot av tecknaren)
Teckna: vill att andra gör åt mig (kan dock erbjuda breakdowns (skisser där figurer är placerade och områden uppskissade))
Tuscha: får tecknaren sköta
Textning: kan göra (åt egen serie)

#6 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 18 October 2007 - 21:07

Fredrik Jelcander
Vill gärna: Skriva manus och samarbeta med tecknare om en historia som berättar om första gruppens bildande, eller iaf tidigt i gruppens historia, gärna förlagd någon gång i tidigt 80-tal.

Kan även: Texta egen och andras serier. Helst egna.

Hjältar jag önskar ska medverka: Lo-kvinnan, i övrigt vill jag gärna ha förslag på vilka som ni tycker ska vara med i denna första grupp. Det finns många bra på "figurer"-tråden, men jag vill veta om skaparna av dessa tycker att någon särskilld passar till denna första grupp.

#7 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 03 January 2008 - 21:00

Jag skulle hellre teckna än att skriva manus, för att även om jag är bra på att komma på story, så är jag inget vidare att bygga vidare på det hela...

Jag har en idé till en avsnitt där gänget träffar på Jeanne Nocturne för första gången. Jag har en rolig vision av omslaget där gängets huvudet flyter i en cirkel och glor i chock på Jeanne som ger ut en galet smil.
Storyn går ut på hur gänget får i uppdrag att skydda en viktig man (politiker eller rik man), som visar sig att vara en riktig skitstövel, dvs rasistisk, åsikter som strider med gängets. Sen blir mannen skjuten i huvudet av en "magisk kula" och de konfronterar Jeanne som visade sig vara anliten att även också skydda mannen, men misslyckas och ber att få vara med när de jagar ikapp mördaren vilket i sin tur är en superskurk som jag ska skapa specifikt för den här avsnittet.
Jag kommer att behöva en manusförfattare, men jag bör först fokusera på mina andra serier...

Edited by DarkPaladin300, 04 January 2008 - 15:25.


#8 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 January 2008 - 23:08

Jag kan bidra med både manus och bild.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 January 2008 - 15:34

Dåså. Här är mitt första manus för vår gemensamma serie. Hoppas nån tecknare nappar på det.
Alla är välkomna att delta med åsikter för finputsning.

Bocken Brinner!

#10 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 22 January 2008 - 21:45

Najs. :thumbsup: Både kul och spännande. Trodde aldrig jag skulle höra orden 'Gävle' och 'världsmetropol' i samma mening. Nåja, nu kan jag dö lycklig. :P
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#11 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 26 January 2008 - 10:32

Dåså. Här är mitt första manus för vår gemensamma serie. Hoppas nån tecknare nappar på det.
Alla är välkomna att delta med åsikter för finputsning.

Bocken Brinner!


Schysst manus.

En liten brasklapp: Hur är det med svenska varumärkenlagstiftningen?
I amerikanska serier får tydligen inte riktiga varumärken nämnas eller avbildas, undrade lite om det är samma i Sverige?

#12 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 January 2008 - 12:19

Kan vara värt att kolla upp hur det är med varumärkeslagstiftningen här. (Och det har funnits en bunt amerikanska serier med varumärken i, men det kan varit avtal bakom det förstås.) Då har jag nåt att göra imorgon eftermiddag.

Även fast det är irrelevant måste jag nämna att det är en riktigt fånig lag, tänk om tv skulle behöva blurra varje litet varumärke som dök upp på ett nyhetsreportage exempelvis.

Jag har alltid ritat upp riktiga varumärken i mina serier. I vissa serier använder jag det för att vissa att vissa karaktärer tänker på miljö/etik. I andra fall är det bara för att visa på hur vår värld ser ut och ge det en ökad nivå av realism.

#13 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 26 January 2008 - 23:06

Hej, alla......
Kul att allt flyter på med Sss.
Har under snart ett års tid till och från följt dessa roliga snubbar. Helfestlgt program.
Ni kanske följer dom ni med men för er som inte känner till dom så kolla in.
Är mycket bra om man vill se resentioner av de mest populära serierna i USA!

www.variantedition.com

De har tyvärr råkat ut för influensa eller dyl. men åter kommer snart.... Kolla in tidigare avsnitt om inte annat.

Mario

#14 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 March 2008 - 18:45

Så, jag har lagt upp första versionen av Nordens Stjärnor-bibeln på min site nu.

Ladda hem och läs den här.

Jag läste också genom den första tråden för vår serie, där jag uttryckte mitt ogillande för att ha just en sån här bibel utan ville att det skulle vara mer kaotiskt. Men jag har insett att det är bra med vissa överenskommelser.

Så, läs genom bibeln så noggrannt som ni orkar. Allt förutom det vi fastställt genom omröstningar här är självklart öppet för åsikter. Det är skrivet på ett auktoritärt sätt men är inte på något sätt färdigbestämt.

Kolla in hjältarna ni skapat, det är där jag gjort de flesta språkliga ändringarna och förtydliganden.

Edited by DanielSchenström, 01 March 2008 - 18:46.


#15 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 01 March 2008 - 19:25

Johnny Boys origin verkar helt okej. Tänkte först påpeka att Johnny Boy föddes 1933, men det hade du visst kommit ihåg. Kan vara bra att jag förtydligar att Johnny skiftar mellan sitt gamla jag, Jonathan, och sin hemliga identitet. En annan sak som jag nog ska tala om är att mitt riktiga namn är Dan Sjöström.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#16 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 March 2008 - 18:24

Förtydligat och infört i mitt dokument.
Nästa uppdatering av dokumentet kommer nog runt mitten av månaden.

#17 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 March 2008 - 15:41

Nu är seriebibeln för Nordens Stjärnor uppdaterad och omdöpt. Den ligger på samma adress som tidigare.

Ladda hem nu!

#18 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 March 2008 - 18:47

Har gjort en ordentlig genomgång av skaparguiden nu, döpt om den, uppdaterat med nya saker, utökat den och förtydligat en del.

Ladda hem!

#19 TerrorTub

TerrorTub

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala
  • Interests:Skräck.

Posted 18 March 2008 - 17:33

Har gjort en ordentlig genomgång av skaparguiden nu, döpt om den, uppdaterat med nya saker, utökat den och förtydligat en del.

Ladda hem!



Tycker att du har gjort ett riktigt bra jobb med skaparguiden Daniel! Mkt bra att inkludera lite riktlinjer mm i slutet.

#20 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 18 March 2008 - 19:04

Kunde inte undgå att se att mitt namn stod med. Men jag kan inte minnas att jag gjort något av värde för just denna serie?

#21 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 March 2008 - 20:07

Virtus: Aha! Men minsta sak man kommer med som dyker upp på ett sätt eller annat kommer med i guiden, du kom till exempel med förslagen att det skulle finnas fler varelser av samma typ av basen och att de kanske slog ner på andra ställen i solsystemet.

TerrorTub: Tackar, jag gör mitt bästa för att arbetet ska fungera smidigt. Från redaktionens sida hoppas vi att projektet så småningom ska vara självgående, eller kanske ledas av någon eller några av skaparna och har man skaparguiden att luta sig mot tror jag det underlättar.

Creds för riktlinjerna ska också gå till Thomas och Fredrik som skrivit och funderat fram de ursprungliga riktlinjerna. Jag har mest redigerat dem och lagt till lite.

#22 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 18 March 2008 - 21:23

Virtus: Aha! Men minsta sak man kommer med som dyker upp på ett sätt eller annat kommer med i guiden, du kom till exempel med förslagen att det skulle finnas fler varelser av samma typ av basen och att de kanske slog ner på andra ställen i solsystemet.

TerrorTub: Tackar, jag gör mitt bästa för att arbetet ska fungera smidigt. Från redaktionens sida hoppas vi att projektet så småningom ska vara självgående, eller kanske ledas av någon eller några av skaparna och har man skaparguiden att luta sig mot tror jag det underlättar.

Creds för riktlinjerna ska också gå till Thomas och Fredrik som skrivit och funderat fram de ursprungliga riktlinjerna. Jag har mest redigerat dem och lagt till lite.


Nä, nä. Du frågade om våra åsikter om ifall det skulle finnas mer än en "basvarelse", men du har rätt om solsystemsdelen...

#23 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 March 2008 - 21:46

Nä, nä. Du frågade om våra åsikter om ifall det skulle finnas mer än en "basvarelse", men du har rätt om solsystemsdelen...


Aha! Så du erkänner det du är skyldig till i alla fall! Rätten ajournerar sig :)

#24 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 March 2008 - 21:00

Jag har råkat ut för lite oväntat extraarbete så jag kommer inte bli klar med den slutgiltiga versionen av serieskaparguidens första version till den sista som planerat utan det blir till veckan efter. Så ni som har idéer som ännu inte presenterats här på forumet, passa på, för sen kommer det bli svårt för serieskapare att inkorporera dem från början. (Det skulle jag iofs kalla kört redan nu, då tre stycken satt igång med färdiga manus, men men.)

Så ingen missat det så går det att tillföra saker i efterhand också utan problem.

#25 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 March 2008 - 22:45

Jag har råkat ut för lite oväntat extraarbete så jag kommer inte bli klar med den slutgiltiga versionen av serieskaparguidens första version till den sista som planerat utan det blir till veckan efter. Så ni som har idéer som ännu inte presenterats här på forumet, passa på, för sen kommer det bli svårt för serieskapare att inkorporera dem från början. (Det skulle jag iofs kalla kört redan nu, då tre stycken satt igång med färdiga manus, men men.)



Okeeej... Alltså, jag har några idéer, men inget konkret som typ manus eller annat. Jag ska försöka föra i en lista så det är är lättare att se.

1. CARPE NOCTURNAL: Det här idéen ska utspelas i Modern Era, där ledaren för Nordens Stjärnor (har ingen aning om det är nån speciell) träffar på Jeanne Nocturne efter hon har varit försvunnen efter Splittrings Eran (Där hon har begått en hemsk dåd som fick henne att gå i exil). En ganska mörk avsnitt kan man säga.

2. NATTENS VISOR: Den här idéen ska också fokusera på Jeanne Nocturne i antingen Silver Eran, i Bronze Eran eller i Modern Eran. Det ska en parodi på Viktor Rydbergs dikt "Tomten" fast omskriven på Jeanne's sjuka och galna sätt när hon gör en nattpatrull själv i jakt på en galning som har kidnappat ett eller flera barn.

3: DÖDENS KVARTETTS FÖRSTA UPPDYKANDE

4: PANTERNS SISTA ANDETAG?: Fokuseras på Pantern (Plus kanske andra som i biroll) i okänd era hittills. En typisk idé om hur en miljö skurk ställer till det genom att föroenar Stadens Djurpark.

5: SPELA EN SISTA TON: Fokus på Nox som spelar på sitt band för att få in pengar till de behövande, men en superskurk av fri val tar gisslan och snor alla pengar. Också osäker i vilken era idén ska spelas ut på...

6: En komisk idé som en kille eller tjej som vill bli en superskurk men räddar världen istället och hyllas som en hjälte.

7: En idé om just Jeanne Nocturnes hemska dåd som får henne att gå i exil, och en stor del av gänget att splittras.

8: En kul idé som kan vara som en slags Halloween special med Nox i fokus mot zombies ^^

9: Gänget fajtas mot genmanipulerade varulvar som hjärntvättats av en galen vetenskapsman.

10: Och till sist: Fokus på Jeanne Nocturne som exil eller en vigilante som begår några uppdrag för pengar och i stil med Punisher och Venom slaktar hon de onda, vilket får de övriga i gänget att se sne på det hela och konfronterar henne, men hon vinner över gänget för att hon kan alla deras svagheter.