Jump to content

Photo

Hobbit: Femhäraslaget / The Hobbit: The Battle of Five Armies


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 April 2014 - 21:29

Forumets trådar för övriga filmer i denna trilogi.

 

Film 1 - Hobbit: En Oväntad Resa / The Hobbit: An Unexpected Journey.

Film 2 - Hobbit: Smaugs Ödemark / The Hobbit: The Desolation of Smaug.

 

/Garm

 

 

*** *** *** *** *** *** *** ***

 

 

Vi borde kanske ha en tråd till den tredje och avslutande delen.

 

Jag har alltid haft en extra skepsis till den här filmen, just för att man har tänkt att låta den knyta an till LotR-filmerna i någon form och utsträckning. Just den punkten är jag nyfiken på. Vad kommer man att ta med för material i brobygget och var i filmen kommer man att avsluta The Hobbit och låta bryggan ta sin form. Med tanke på att vi har en hel del oavslutade trådar från föregående film/er så antar jag att den biten kommer att uppta en hel del av den kommande filmen, till att knyta ihop säcken och att själva bryggan inte kommer att uppta lika mycket tid eller plats. Men det beror ju lite på hur lång den här filmen är tänkt att bli.

 

Så vilka förväntningar och önskemål har ni på den här filmen? Vad vill ni t.ex. gärna se/ogärna se när det kommer till hur man kommer att knyta ihop Hobbit-filmerna med LotR-trilogin. Det kommer säkert att skapas en hel del nytt, men det finns ju en del material att ta av från det som Tolkien skrev, så något av det kommer säkert att tas med.


Edited by Garm, 24 July 2014 - 15:49.
Korrigering av filmtitel. Tillägg av länkar. Tillägg av taggar.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 April 2014 - 12:07

Jag ser inga problem med att knyta an de här filmerna tightare till LotR-filmerna. Bara det görs snyggt.


Läste nyss att New Line reggat en ny filmtitel (titeln för 3e filmen är ju inte skriven i sten än): Hobbit: Into the Fire.

  • »Now, we hear that New Line has registered this further title, The Hobbit: Into the Fire. What does this mean? Previously, The Knocking Thursh told us that – quoting from this post – ’because they must register their eventual title, studios often register multiple titles.’« — [Källa]

Låter lite småkonstigt om man skulle överge "dit och hem igen" som ändå är rätt en välkänd titel; om man inte har för avsikt att viga den titeln till trippelutgåvan kanske eftersom tekniskt titeln hör i hop med alla tre filmerna. Eller också innebär det att man bollar idéer och ingtenting speciellt...


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 April 2014 - 14:09

Jag har inte heller några problem, men det ska som sagt göras på ett bra sätt och kännas relevant och inte "vi gör det här bara för att".

 

Jag läste också det där med titeln. Artikeln som du länkar till har en del intressanta teorier men jag tycker att det är märkligt hur som helst. Kanske att det betyder någonting, eller att det inte har med just den här filmen att göra.



#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 April 2014 - 15:47

Märkligt, men samtidigt så är ju "dit och hem igen" knutet till alla tre filmerna.
 
Troligtvis så bollar man idéer än så länge, som det står så reggade man ju The Battle of Five Armies en vända med. Kanske vill man hålla puliken på tå bara. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 April 2014 - 17:15

Jag har trots allt hyfsat höga förväntningar på den här filmen. Den förra har dalat en del i mina ögon sen jag såg den första gången, men det är så mycket dramatik som ska klaras av i den avslutande delen att det känns som om det är svårt att misslyckas. Dessutom är det ju här även Tolkiens bok blir mer allvarlig, och förhoppningsvis följer även filmen med på det tåget; ser ingen anledning till att PJ skulle skoja till det extra nu.

Som handlingen hittills fallit ut känns det som om det inte behövs mycket mer brygga än Dol Guldur-delen; det finns handling så det räcker.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 April 2014 - 19:55

Tydligen ska det vara klart att den bytt namn nu till "The Battle of Five Armies"


Winter is Coming


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 April 2014 - 20:57

Läste det jag med, har fixat titeln nu iaf.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 April 2014 - 05:26

Duktigt.. :)

Jo, förra titeln kanske inte passade så bra för sista filmen, men kunde de inte kommit på nån bättre än den här.. :P

Nå, filmen blir nog bra i alla fall, så....

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 April 2014 - 06:54

Inte någon titel man går igång på nej... Vete sjutton om jag inte föredragit "Into the Fire" faktiskt.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 April 2014 - 14:17

Ja, det är ju knappast en passande titel för sista filmen.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 July 2014 - 15:13

Poster från Comic Con. Jag tycker att den ser helt OK ut. Även om jag kan hålla med i en kommentar från TORN om att det är lite synd att Bilbo inte får stå i fokus då det, i grund och botten, trots allt är hans historia som dessa filmer ligger till grund för.

XC-edit: Alternativ länk om bilden inte visas:
bypHB7Rs.jpg

Garm-edit: Jag tog bort min länk eftersom den ändå inte återgav postern ordentligt.

Edited by Garm, 25 July 2014 - 23:29.


#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 July 2014 - 17:10

Snygg, men som du säger: visst saknar man Bilbo.

Tog mig friheten att lägga till en alternativ länk garm, bilden visades inte för mig utan jag fick trixa fram den.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 July 2014 - 23:27

Jag försökte mig på en fuling genom att "kidnappa" bildens URL direkt från IMP Awards via File2HD men det gick visst inte vägen. :P

 

Tack för att du fixade till det hela.

 

På tal om den här filmen så är nog en första trailer på gång. Det finns en chans att den visas på Comic Con. Oavsett så talar det mesta för att den lär släppas officiellt inom kort. TORN har sett att den är granskad, vilket väl är ett bra tecken på vad som komma skall.

 

Det ska bli kul att få ett första smakprov på vad vi kan förvänta oss av den här sista filmen.



#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 July 2014 - 14:30

 

HBFA_1Sht_Tsr_INTL_RGB_2764x4096.jpg



#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 July 2014 - 10:49

Avgjort en trevlig poster.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 July 2014 - 20:09

Indeed. Gillar den mer än föregående.

Gillade även trailern. Du med? Även om jag fortfarande vill veta hur man har tänkt att brygga mellan H och LotR. Får se om dom håller på det till filmens premiär eller om det kommer små glimtar av det innan dess. Gillade skarpt sången som Billy Boyd framför, den ger trailern en extra dimension.

Edited by Garm (M), 30 July 2014 - 20:10.


#17 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 31 July 2014 - 09:40

Hann ju läsa sågningen av trailern i Aftonbladet innan jag såg den, men jag tycker också den var bra; lagom ödesmättad och inte alls så mycket "tivoli" som befarat.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2014 - 11:49

Indeed. Gillar den mer än föregående.

Gillade även trailern. Du med? Även om jag fortfarande vill veta hur man har tänkt att brygga mellan H och LotR. Får se om dom håller på det till filmens premiär eller om det kommer små glimtar av det innan dess. Gillade skarpt sången som Billy Boyd framför, den ger trailern en extra dimension.

Jadå, tycker som fiskrens att den kändes välbalanserad. Det här är kanske den film som man är som mest nyfiken på eftersom den skall brygga över till LotR.

 

Är det inte samma sång som BB sjunger i Konungens Återkomst va? Kul att man drog fram den gamla dängan, avgjort passande för trailern.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 August 2014 - 16:17

Jag tror att det är samma sång som BB framför i RotK, men jag är ärligt inte helt säker då det är flera år sedan jag såg den filmen. Tyvärr.

 

Och för den som är intresserad så kan jag rekommendera följande;

 

TORN: Frame by Frame Analysis of The Hobbit: The Battle of the Five Armies Teaser Trailer.



#20 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 August 2014 - 06:30

Varför sågades trailern av aftonbladet? Är recensenten möjligtvis både blind och döv?? Det är den enda förklaringen som jag kan tänka mig.

 

Ser bra ut, tycker jag. =) Ser fram emot avslutningen!



#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 November 2014 - 21:51



#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 November 2014 - 22:14

Jodå. Det där såg väl hemtrevligt ut? :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 November 2014 - 00:17

Jovars, det ser helt OK ut. Den känns kanske lite förväntad, det är inte mycket i den som gör att den sticker ut från trailers till dom två föregående filmerna. Det här är ju trots allt sista filmen som ska knyta ihop säcken och troligtvis även binda den samman med LotR. Hade kanske förväntat mig att se mer av det, men dom kanske sparar det till filmen eller i värsta fall, till en förlängd utgåva på DVD/BD.

 

Det ska bli trevligt att få se slutet på berättelsen. Mest av allt är jag nyfiken på om och i sådant fall hur man binder samman dessa filmer med LotR-trilogin. Jag börjar mer och mer undra om detta kommer att ske, eller om det mer är tal om "mycket snack ochliten verkstad". Jag har försökt att hålla mig rätt spoilerfri, så jag kanske har missat något. Men det känns mer och mer som att man bara har dragit ut på berättandet över 3 filmer för att kopiera det framgångsrika LotR-konceptet och med det dra in så mycket kosing som möjligt. LotR krävde trots allt 3 filmer (i mitt tycke) för att göra det rättvisa. Medans man här lätt kunde ha klarat av filmatiseringen av The Hobbit i 1, 3 timmar lång film (som exempel), om man hade velat. Utan att för den delen behöva göra avkall på något av det viktiga.

 

Men så var jag skeptisk till det här med 3 filmer redan när det utannonserades. Jag hoppas i alla fall att filmen är bra och att man blir nöjd av att ha sett den.



#24 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 December 2014 - 21:52

Gick hem från bion med lite blandade känslor. I stort sett tycker jag PJ lyckas sy ihop det hela, med lagom mycket allvar och drama - och framför allt action och stridsscener. Att det blir mycket sånt är ju oundvikligt när han delat upp filmerna som han gjort, med start i Smaugs attack på sjöstaden son som snabbt går över i krig.

Så här i efterhand kan jag tycka att hela delen med Smaug borde klarats av i förra filmen (och att den kapats på andra delar), nu blir det alltså lite väl mycket action i denna. Sen tycker jag trots det att de lugnare (nåja) bitarna utnyttjas väl för att ge den balans de kan. Och att han kan göra bra action vet vi ju. Det blir mycket personligt i striderna vilket ger dem nerv. Och även för mig som vet hur det går blir scenerna med Fili och Kili väldigt starka, kan bara ana hur de kan vara för en ovetande. Så den biten har PJ byggt ut bra mot boken.

I övrigt är det gott och blandat när det gäller ändringarna mot boken. Och det blir till syvende og sist för mycket strider för filmens bästa, det är svårt att göra något åt. Vad gäller bryggning till Härskarringen hade jag väntat mig mer, som det är här är det i princip bara Dol Guldur samt några avslutande ord och scener. Med tanke på den totala längden är det rätt lite.

En grej jag aldrig kommer förlåta PJ för är: Grisen. Ni kommer förstå när ni ser den. Annars är det en värdig avslutning på den här trilogin, i nivå med de två tidigare men inte når upp till LOTR. Men de håller väl som egna filmer och tål att ses fler gånger.

Betyg: Bra+

Edited by Fiskrens, 16 December 2014 - 21:53.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#25 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 December 2014 - 22:17

Tack för omdömet, satt och hoppades på att du skulle se den på bio och förhoppningsvis även skriva ett omdöme. Var sonen med och såg filmen, blev han i sådant fall nöjd med filmen och Hobbit-filmerna överlag? :)

Har bara skummat igenom rubriker och gjort några stickprov i en del andra recensioner. Fick intrycket att dom flesta verkar dela din uppfattning om att det blir lite för mycket action för filmens eget bästa.

Och av vad du i övrigt skriver så understryker det lite den känsla som jag har haft redan från start att det kändes lite märkligt att göra tre filmer. Det ska bli intressant att se om det även känns så när jag tar mig an filmen själv, vilket lär bli först när den släpps för hemmamarknaden.

Vilket gör att du mer än gärna kan utveckla det där med grisen inom en spoilermarkering. Lär hinna att glömma bort det ändå tills jag ska se filmen. Och jag är så svag för när någon säger A men inte mer. Please, feel free to feed the spoiler junkie. ;)

Blev verkligen besviken när jag läste det du skrev om hur lite dom har använt för att sammanfoga dessa filmer med LotR. Är egentligen inte förvånad, men likväl besviken. Hade förväntat mig betydligt mer nu när dom ändå har haft tre filmer till sitt förfogande att berätta Hobbiten, synd att man inte kunde bjuda på mer än så.