Jump to content

Photo

Nollfte eran


74 replies to this topic

#26 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 February 2010 - 11:15

Mm... Men hur får du ihop norska gränsen och östkusten?

#27 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 02 February 2010 - 14:25

Oj förlåt, jag menade naturligtvis västkusten, jag tänkte västkusten men skrev östkusten av någon anledning.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#28 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 February 2010 - 17:41

Ah. Lätt hänt. Man vet ju att väst är vänster på kartan, men tittar man söderut (och större delen av världen ligger ju åt det hållet) blir det tvärtom. Knepigt.

Göteborg blir väl den närmsta stora staden. Har du en känsla av hur långt det är till Göteborg från Gromköping? Ska det ligga nära Norge får det väl hamna norr om Göteborg...

#29 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 03 February 2010 - 21:16

Göteborg blir väl den närmsta stora staden. Har du en känsla av hur långt det är till Göteborg från Gromköping? Ska det ligga nära Norge får det väl hamna norr om Göteborg...


Ja du, geografi har inte varit min starka sida, så jag har ingen känsla av hur långt det är mellan Gromköping och Göteborg. Kanske mellan 1 till 3 timmar med tåg? Jag vet inte, bra eller dåligt?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#30 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 February 2010 - 22:25

Nu hittade jag Boken om Västra Torsås i bokhyllan och läste på lite om Puttetorpa Here. Tror det ska stå om honom i någon mer bok som finns här nå'nstans, men den hittar jag inte. Hur som helst innefattar boken bland annat en berättelse om när han slåss mot en baron från Halland.

Det är fråga om Henning Wrangel som besökte grevarna Hamilton på Huseby. Man kan ju då undra vad dessa hade för affärer med varandra. Den tanke jag får är att Wrangel har med sig något till grevarna. Det kan också vara så att han ska hämta något från dem, men om vi flyttar Gromköping längre söderut längs västkusten skulle det ligga nära till hands att Wrangel har skaffat detta något därifrån.

#31 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 05 February 2010 - 15:16

Några förslag för hur långt söderut?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#32 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 February 2010 - 14:24

Henning och Hedda Wrangel bodde på Sperlingsholm som ligger strax utanför Halmstad, så någonstans i den trakten skulle kanske passa. Fast det beror ju på hur nära man tycker att det behöver vara...

#33 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 06 February 2010 - 23:54

Så du vill ha staden vid Hallands kust? För det är mitt största krav att staden ligger vid kusten, för den ska ha en hamn.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#34 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 06 February 2010 - 23:57

Henning och Hedda Wrangel bodde på Sperlingsholm som ligger strax utanför Halmstad, så någonstans i den trakten skulle kanske passa. Fast det beror ju på hur nära man tycker att det behöver vara...

Behöver inte vara så nära, folk reste förr också, tog lite längre tid bara.

#35 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 08 August 2010 - 00:57

Tycker att det är lagom att vi tar och återuppväcker den här tråden lite. Mest undrar jag om du hade tänkt skriva en historia om allt det här och ifall så är fallet hur går arbetet? Eller brottas du fortfarande med svårigheter med Gromköping?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#36 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 August 2010 - 23:53

Tycker att det är lagom att vi tar och återuppväcker den här tråden lite.

Fin idé.


Mest undrar jag om du hade tänkt skriva en historia om allt det här

Ja, det har jag tänkt.


och ifall så är fallet hur går arbetet?

Kort sagt skulle man kunna säga att det inte går alls för närvarande. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av historien och skulle gärna vilja bolla idéer med någon. Jag har nog mest fastnat för idén att göra något med Tin, men blandar gärna in andra ingredienser också. Ett problem är att jag vet väldigt lite om hur till exempel Tin skulle bete sig i vissa situationer. Det hade väl kanske inte behövt vara ett problem om jag hade vetat att ingen annan vet mer.


Eller brottas du fortfarande med svårigheter med Gromköping?

Nä, Gromköping känns inte som något stort problem. Jag är i nuläget inne på att placera det i Halland eller närheten därav så att det blir i någorlunda närheten av Sperlingsholm.

#37 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 09 August 2010 - 12:58

Men bara det ligger vid havet, jag valde först vid Norgegränsen för det verkade inte ligga någon stad vid kusten där redan, verkar lite svårt att klämma in en stad i Halland vid kusten, och jag hade tänkt mig Gromköping i Göteborg storlek eller något liknande. Det är mest det som jag ser som ett problem här.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#38 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 August 2010 - 14:43

Ja, om Gromköping ska vara nästan lika stort som Göteborg kan man ju tycka att vissa problem uppstår. Då skulle det ju vara Sveriges tredje största stad, och det är ju hyfsat välkänt att Sveriges tredje största stad inte heter Gromköping. Vad Sveriges fjärde största stad heter har jag dock ingen vidare koll på.

Du föredrar alltså att det ligger norr om Göteborg? Men det finns väl städer där också?

#39 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 August 2010 - 18:00

Sveriges fjärde stad är Uppsala och den femte är Linköping.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#40 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 10 August 2010 - 18:21

Dammit! Okej, okej, det här kan vi lösa utan våldsamma tendenser. Kan vi inte bara säga norr om Göteborg några timmar med tåg? en till en och en halv eller två timmar? Och det är en serie, då får man väl ändra lite på fakta väl? ;) och inte vara så seriös hela tiden? Det är ju en superhjälte serie ändå... Och DC har ju flera fiktiva stora städer, utan att någon krånglar med det. Eller har jag missat något?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#41 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 August 2010 - 20:16

Tycker jag låter bra! Kan man acceptera superkrafter så kan man acceptera några extra städer tycker jag.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#42 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 August 2010 - 21:53

Fördelen med att använda riktiga städer är förstås igenkänningsfaktorn och känslan av att ha en serie som utspelar sig i vårt hemland känns också trevlig. Fördelen med fiktiva städer är att man kan göra vad man vill utan att behöva bry sig om etablerade platser och historia. Jag själv föredrar riktiga-städer-approachen men tycker det är helt okej att använda fantasistäder i en fantasiserie om fantasipersoner. När en riktigt bra plats för Gromköping hittats kan ju eventuella byar och annat som ligger där i verkligheten inkorporeras som kvarter. Sen är jag intresserad av vem/vad Grom är, så det får gärna bakas in i en klassisk exponeringsscen med överblicksbild av staden och lite halvdokumentär förklaringsbubbla typ:

"Gromköping. En gång i tiden känd som ett piratfäste för några av Skandinaviens mest fruktade piratkaptener inkluderande Grom Vitskägg som sedemera gett staden dess namn. Idag är den hem för andra typer av kriminella sammanslutningar och ensamvargar. Vilket mottagande ska våra hjältar få i detta korruptionens och dekadensens näste?"

Ja, ni fattar.

#43 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 11 August 2010 - 01:15

Jag gillar mer den här approachen:

"Gromköping. En stad som är både en realitet och en legend. Ren fiktion. Ren fakta. Lika många som påstår att den inte existerar, påstår att dom varit där, och att dom sett dess mörker. Officiellt finns inte staden, det samlas inte in några Gromköpska röster i valen, ingen skatt inkommer till skattemyndigheten. Men den asfalterade avfartsvägen från E6'an, med en skylt märkt "Gromköping" berättar en annan historia. En historia om hur en halvgalen försupen piratkapten på flykt undan rättvisan för nästan 300 år sen, flydde till skogs. Efter sig hade han nog med hästar, hundar, och sammanbitna män för att fånga och hänga 30 man.

Men dom fann honom aldrig... För nånting annat... Ett glödande, kallt ljus fann Grom Svartskägg, och gav honom en fristad. En fristad för dom fördömda och förtvivlade, dom som vaknar varje natt med svett i sin panna, ett skrik långt ner i halsen, och ett brännande samvete.

Ett år efter Svartskäggs försvinnande började rykten florera, att Svartskägg undkommit rättvisan. Att han funnit ett ställe som länsman aldrig kommer våga till. Att han har samlat ihop resterna av sitt gudsförgätna anhang, och att han har kistor som dingnar med silverpeningar. Ja... ryktet, myten, legenden, sprider sig snabbt. Och snart sökte sig allsjöns avskum och uslingar från överallt i landet till denna plats... i skogen, just ovanför Göteborg.
Dom första åren tycktes historierna om Piratkaptenens gömda stad aldrig ta slut, och en försupen gammal skeppskamrat sådde en av dom. Om hur Grom kommit tillbaka, och försökt att återigen värva honom, men denna gång på land, hur han klädde sig i dom flottaste kläder, hade ett brännvin som brann som skärselden själv i halsen, i en plunta som aldrig tycktes ta slut, hur hans gikt och halvkrumma rygg nu var borta, hans tänder blänkande som en silverspegel, hur han var stark som en oxe och snabb som en råtta, som om hans inre blivit som en 20-årings på nytt. Men även om hur han drack ur en annan plunta... med en vätska som rinnande svart aska, och hur hans hår och hans skägg blivit blekta... som nyfallen snö. Vit som snö, var hans skägg. Vitt... av skräck..? Sen dess var han Vitskägg, Grom Vitskägg - Den fördömde piratkungen.

Ja..Än idag söker sig dom lägsta av människor till Gromköping..

Vågar även du, förtappade själ, söka efter det kalla skenet? Vågar du färdas ut i den mörka skogen, i den isande natten? Vågar du gå... VÄGEN TILL GROMKÖPING?!"


...


En ganska elegant lösning, ja? ;) Ta bort staden delvis från kartan, till ett mörkt fickuniversum, som endast ibland överlappas med vår egen värld, styrd av en kraft bortom. En brygga mellan oss... och dom på andra sidan livet, och döden. Dom som väntar i evig plågan... På HÄMND.


Daniel... Skenet är källan till vätskan. En mörk brygd kopplad till en ond kraft. En svart, svart olja som du känner allt för väl. Som du beskrivit i dina serier. Är du beredd... på att möta kraften? Vill du se in i det isande skenet, och se vad som döljer sig på andra sidan den brännande kölden?? ÄR DU BEREDD?? o0___0o





( Nu pratar vi Grotesko. Nu pratar vi Thamiel, Chaigidel. Qliphoth. Qliphoth... )

Edited by PredaBot, 11 August 2010 - 01:19.


#44 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 August 2010 - 05:30

Det funkar det med. Väldigt Twilight Zone över det, som en egen liten stadsstat inne i Sverige, dit de desperata tar sig när de flyr från lagen, eller sitt förflutna. Att lägga staden i ett annat plan löser ju problemet med exakt var staden ligger, man vet bara att vissa vägar tar en dit och vissa inte även fast de går till samma område egentligen.

Fast man får nog korta ner beskrivningen en del när det ska in i en serie och sprida infon över flera avsnitt.

Att knyta an till Grotesko funkar fint. Inledningen och slutet fvill jag ha i den vanliga världen men det kan bli en fristad för honom därimellan.

Edited by DanielSchenström, 11 August 2010 - 05:37.


#45 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 11 August 2010 - 08:52

Eftersom Gromköping är min skapelse så borde väl jag få en talan om saken? Eller? Det där att staden grundades av Grom Vit/svartskägg är en bra idé. Jag hade helst viljat ha staden som en riktig stad, fast eftersom staden är byggd över en gammal ritualplats för en utdöd sekt så är det helt klart att det hela är möjligt med en fickdimension. Det där med att staden är både ett rykte och ett verkligt ställe gillar jag, ingen talar högt om den, Sveriges skugga som den så fint kallas. Annars så har jag en fin lösning på problemet, den kan vara byggd på en fiktiv ö eller något, finns det inte hyfsat lagom obeboda öar utanför Västkusten någonstans? Man måste ta ett tåg över en bro eller båt för att ta sig dit, sedan är ön bredvid staden landets mest ökända mentalsjukhus, Havsbergets Mentalsjukhus.

Jag gillar fiktiva städer, eftersom man får mer frihet, fast det är kul med verkliga städer med, så det är lite halvt som halvt med det för mig. Jag kan även sträcka mig så långt att staden minst kan vara hälften så stor som Göteborg eller så. Jag kan väl skriva lite mer om vem som grundade staden och lite annat senare när vi har fått tag på en bra plats.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#46 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 August 2010 - 11:30

Och det är en serie, då får man väl ändra lite på fakta väl?

Absolut. Och det är ju du som har hittat på staden, så du får gärna bestämma var den ligger. Jag kommer bara med förslag.

Men när det gäller påhittade städer som ligger i opåhittade länder vill man oftast inbilla publiken att staden skulle kunna finnas. Att ingen har hört talas om den betyder ju inte att den inte finns. Det finns ju gott om verkliga städer som många inte känner till. Men ju större staden är, och ju större anledning folk har att prata om den, desto mindre är sannolikheten för att den finns utan att folk vet om det.



Lika många som påstår att den inte existerar, påstår att dom varit där, och att dom sett dess mörker.

Så du menar att Gromköping är ungefär som Hallsberg??

Jag röstar nog för att Gromköping är en "vanlig" stad. Det kan vara trevligt med lite påhittade städer på samma sätt som DC:s Metropolis och så vidare. Fast nu verkade du ha någon tanke om att binda ihop det där med någon annan komponent i världen, och det kan eventuellt vara trevligt.

För övrigt tyckte jag att det var fint att få läsa två olika berättelser om Gromköping. Jag tror att den där Grom Vitskägg (som jag anar kommer att hänga sig kvar) är en väldigt mytomspunnen figur som det berättas olika historier om, varav ingen vet allt om vad som är sant och inte.

#47 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 August 2010 - 15:08

Att placera Gromköping på en fiktiv ö tycker jag låter spännande och trevligt! Jag säger :thumbsup: ! Ön skulle rentav kunna vara konstgjord, ett riktigt gammalt bygge initierat av Grom, som sedan anlade Gromköping därpå.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#48 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 11 August 2010 - 15:38

Ja, det är en smart idé med att Grom skapade ön som han sedan grundade staden på. Han kan ju rent av ha gömt något under staden i grottor som han lät bygga, och efteråt så glömdes allt bort. I så fall klaffar allt perfekt, eller ja, nästan allt. Man kan även säga att Havsbergets Mentalsjukhus är byggd på den ö bredvid staden som sägs ha varit där Grom levde den sista delen av sitt liv och begravdes, men ingen har hittat hans kropp. Tror att jag skall skiva om lite när det kommer till Gromköping och sen skriva en karaktärsmall om Grom, ifall jag får den äran vill säga. Annars sätter jag igång direkt, det är ju trots allt min stad ;)

Edited by Sret, 11 August 2010 - 15:39.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#49 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 August 2010 - 17:26

För mig är det så att uppfinnaren har all rätt att göra det den vill med sin skapelse som grund och sen får man acceptera det som andra gör med skapelsen under serieberättelserna. Men det är ju god sed att fråga den ursprungliga skaparen om stora saker eller där man är osäker och det inte spelar roll för ens egen del, men att skapelsen fortsätter i den stil skaparen ville.

Alla förslag här är förstås bara förslag att använda eller förkasta som man vill tills man fastslagit nåt definitivt. Man kan kanske säga att forumet diskuterar och kommer fram till saker och serien och färdiga beskrivningar som hamnar i Serieskaparguiden är den tillfälliga "sanningen" som man kan konsultera när man behöver veta någon fakta.

En ö låter bra, med någon coolt designad bro som förbinder den med fastlandet, kan bli en ikonisk vy liknande Golden gate mot San Francisco eller Brooklynbron mot Manhattan.

#50 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 11 August 2010 - 17:43

Det funkar det med. Väldigt Twilight Zone över det, som en egen liten stadsstat inne i Sverige, dit de desperata tar sig när de flyr från lagen, eller sitt förflutna. Att lägga staden i ett annat plan löser ju problemet med exakt var staden ligger, man vet bara att vissa vägar tar en dit och vissa inte även fast de går till samma område egentligen.

Fast man får nog korta ner beskrivningen en del när det ska in i en serie och sprida infon över flera avsnitt.

Att knyta an till Grotesko funkar fint. Inledningen och slutet fvill jag ha i den vanliga världen men det kan bli en fristad för honom därimellan.

Ja, jag tänkte mig att han ska bara ha spenderat en kort tid i Gromköping, när han var som mest deprimerad och förlorad. Där ska han ha fått tag i den demoniska vätska, den brygd som gjorde honom till Dr Grotesko. :) ( samma vätska som Grom använder, så klart)

En kul liten detalj som jag tänker mig, är att Grom är fortfarande vid liv! ( nåja, halvliv åtminstone) Han byter namn då och då, och återväljs som stadens borgmästare . Mest som en formalitet efter vissa perioder av vila. Alla vet vem som bestämmer, så att säga. ;) Dom familjer som bott i Gromköping i flera generationer vet vad som verkligen gäller, och hur staden styrs. Dom som är lite nytillkomna ( tänker mig att det finns en ganska hög omsättning av invånare) är lite mer ovetande om stadens mörkaste hemligheter.

Eftersom Gromköping är min skapelse så borde väl jag få en talan om saken? Eller? Det där att staden grundades av Grom Vit/svartskägg är en bra idé. Jag hade helst viljat ha staden som en riktig stad, fast eftersom staden är byggd över en gammal ritualplats för en utdöd sekt så är det helt klart att det hela är möjligt med en fickdimension. Det där med att staden är både ett rykte och ett verkligt ställe gillar jag, ingen talar högt om den, Sveriges skugga som den så fint kallas. Annars så har jag en fin lösning på problemet, den kan vara byggd på en fiktiv ö eller något, finns det inte hyfsat lagom obeboda öar utanför Västkusten någonstans? Man måste ta ett tåg över en bro eller båt för att ta sig dit, sedan är ön bredvid staden landets mest ökända mentalsjukhus, Havsbergets Mentalsjukhus.

Jag gillar fiktiva städer, eftersom man får mer frihet, fast det är kul med verkliga städer med, så det är lite halvt som halvt med det för mig. Jag kan även sträcka mig så långt att staden minst kan vara hälften så stor som Göteborg eller så. Jag kan väl skriva lite mer om vem som grundade staden och lite annat senare när vi har fått tag på en bra plats.

Beroende på hur du väljer att lösa dilemmat med dess rumtidsliga position, så kan du faktiskt ha en riktigt rejäl storlek på den. Om den befinner sig i ett fickuniversum, där små delar av den interagerar med vår egen värld inom vissa intervall, så har storleken i vår fysiska värld mindre betydelse. Du kan ha den STÖRRE än Stockholm isåfall! :) Visst är det väl en ganska elegant lösning, ja? ^^

En rolig liten detalj kan ju även vara att utkanterna av Gromköping förändras ibland, kaotiskt. Rumtiden där skulle kunna vara 4-dimensionellt fraktaliserad, så hela kvarter kan förändras över en natt. På grund av detta så bor det mest folk i mitten av staden, och det tunnas ut ganska dramatiskt ju längre ut från stadskärnan som man kommer. På grund av detta är Gromköping Sveriges skyskrapetätaste stad.

Ja, det är en smart idé med att Grom skapade ön som han sedan grundade staden på. Han kan ju rent av ha gömt något under staden i grottor som han lät bygga, och efteråt så glömdes allt bort. I så fall klaffar allt perfekt, eller ja, nästan allt. Man kan även säga att Havsbergets Mentalsjukhus är byggd på den ö bredvid staden som sägs ha varit där Grom levde den sista delen av sitt liv och begravdes, men ingen har hittat hans kropp. Tror att jag skall skiva om lite när det kommer till Gromköping och sen skriva en karaktärsmall om Grom, ifall jag får den äran vill säga. Annars sätter jag igång direkt, det är ju trots allt min stad ;)

En karaktärsmall för Grom låter utmärkt, faktiskt. :) Kör hårt, tycker jag. Du skulle ju kunna ha med en liten notis om mentalsjukhuset att det under en lång tid var en parapsykologisk undersökningsanstalt också, och en hel del av deras patienter var där för att utsättas för experiment, för att förstå dom mörka impulserna från Gromköping, och även för att utforska den spatiella anomalin som staden ligger på.

I nutid vore det fränare om mentalsjukhuset var övergivet sen länge. Att en mystisk kommandoräd från Gromköping har ägt rum kring slutet av 70-talet. Alla patienterna försvann över en natt, och när regeringens utredare kom dit fann dom endast anstaltens personal, avrättade på alla möjliga brutala och groteska vis. Det här skulle alltså ha skett ett par år innan NS grundades. Skulle till och med kunna vara en intressant historia, med att Ghast tar hjälp av NS för att hitta nåt sorts föremål eller information från mentalsjukhuset, och några av dom beger sig ner i dom mörka, söndertrasade kulvertarna...



Reply to this topic