Jump to content

Photo

Babylon 5 (Alla avsnitt, säsong 1-5)


  • Please log in to reply
228 replies to this topic

#26 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 15 February 2006 - 10:51

Jag håller på och läser scripten till dom avsnitten som JMS gjorde och där ska finnas en hel del förklaringar till vad som hände och varför. Ska även finnas en variant på vad som hade hänt alla 5 säsongerna om Sinclair hade varit kvar


Låter mycket intressant :D

Den her serien växar på mig hela tiden , jag vet bara inte rigtig vad jag tyckar om Sheridan ännu . Han er mera aggresiv än Sinclair var.


Du kommer att älska Sheridan.

Edited by Aztecface, 15 February 2006 - 12:36.

"There once was a man from Nantucket..."

#27 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 15 February 2006 - 11:19

Du kommer att älska Sinclair.


Menar du Sheridan :) ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#28 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 15 February 2006 - 12:37

Du kommer att älska Sinclair.


Menar du Sheridan :) ?


Ja, det precis det jag menade. Förlåt. Jag ändrade det. :D
"There once was a man from Nantucket..."

#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2006 - 14:55

Kom ihåg att inte skriva spoilers synliga. Det finns ju ändå folk som inte har sett detta ännu. Något folk måste tänka på lite mer här. Jag har sett alldeles för många.


Var det riktat åt mig?

Så allt om säsong 1 och 2 kan diskuteras öppet anser jag , om man inte vill veta nåt får man låta bli gå ind i topicet.


Instämmer. :)

Nu vet jag inte om Babylon 5 har visats i Sverige ? Isf flyttar jag ind detta topic i spoilers och då er det upp till folk om de vill gå ind i topicet eller ej.


Det har gått på någon av låtsaskanalerna. Under dåliga omständighter vill jag minnas.

Jo det var det , jag bara tänkte om der var nån annan förklaring typ den om Sinclair som tydligen inte var god nog :rolleyes: jag tyckte om han i alla fall :)


Nix, tror inte det var något mer.

Ska även finnas en variant på vad som hade hänt alla 5 säsongerna om Sinclair hade varit kvar.


Något som du har koll på och har lust att dela med dig av?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 February 2006 - 14:56

Huga, en del avsnitt i säsong 2 ger mig gåshud bara jag tänker på det... :P ... Och otroligt nog så är säsong 3 ännu bättre.

En rätt så fantastisk sak är att JMS skrev VARENDA avsnitt från slutet av säsong 2 till början av säsong 5 alldeles själv. Otroligt att orka med att skriva 22 avsnitt/år.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2006 - 15:37

Jag tror det var i samband med någon intervju kring en vanlig dramaserie där det sades att en författare var omänskligt skicklig på att prdocuera manus till serien. Den hade skrivit runt 90% av scripten för en säsong - vilket enligt reportaget var oöverträffat.

Det åfr mig att skratta varje gång då jag tänker på JMS. Han är omänsklig. Omänskligt bra. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#32 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 15 February 2006 - 15:43

En rätt så fantastisk sak är att JMS skrev VARENDA avsnitt från slutet av säsong 2 till början av säsong 5 alldeles själv. Otroligt att orka med att skriva 22 avsnitt/år.

En stor fördel i det här fallet också då han kunde plantera saker som han ville redan i dom tidiga säsongerna.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#33 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 February 2006 - 15:59

Ang. spoilers och inte, så har ju hela serien gått på Kanal 5 ett par gånger vill jag minnas, så det är ingen nyhet för svensk tv.

Annars skulle ju allt prat om vad som händer i avsnitten behöva spoilertaggas hela tiden, ifall någon som inte sett avsnitten går in och läser i tråden och så kan man inte rimligtvis ha det. Har man inte sett serien och inte vill bli spoilad så har man ett eget ansvar att läsa med försiktighet, imho. :)

Edited by Marie Morot, 15 February 2006 - 16:01.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#34 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 15 February 2006 - 19:53

Så nu har jag sett de första 4 avsnitt av säsong 2 :)

Delenn er nu mistrott av de andra Minbari pga förändringen.

jag er inte rigtig övertyget om Sheridan ännu :P Han verkar mest gnällig än så länge, men Ivanova har sat han på plats nogra gånge :P

Garibaldi er en rolig typ , liten filur. Avsnittet med deres diet ( foodplan ;) ) var ganska rolig :lol:

Edited by Forever Xena, 15 February 2006 - 19:54.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#35 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 15 February 2006 - 20:38

Ja det känns konstigt när Sheridan först tar över men tro mig, efter säsong 2 kommer du inte sakna Sinclair.

Edited by Wylie Times, 15 February 2006 - 20:39.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#36 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 15 February 2006 - 22:35


Kom ihåg att inte skriva spoilers synliga. Det finns ju ändå folk som inte har sett detta ännu. Något folk måste tänka på lite mer här. Jag har sett alldeles för många.


Var det riktat åt mig?

Det var i och för sig riktat allmänt men det är klart att läser man namnet på tråden och inte förväntar sig spoilers så får man ju som sagt skylla sig själv.

[

Ska även finnas en variant på vad som hade hänt alla 5 säsongerna om Sinclair hade varit kvar.


Något som du har koll på och har lust att dela med dig av?



Det är något som jag har koll på och kommer att dela med mig av så snart som jag har läst det.
"There once was a man from Nantucket..."

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 February 2006 - 00:24

Det är något som jag har koll på och kommer att dela med mig av så snart som jag har läst det.


Ser fram emot det! :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#38 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2006 - 13:18

har just beställt säsong 4 och 5 nu , men en sak er konstig :blink: varför er säsong 4 dyrare en de andra säsonger ???

Säsong 4 koster 48 pund , de andra 24 pund ?

Är säsong 4 speciell på nåt sätt ??? ( inga spoiler svar :P )

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#39 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 February 2006 - 13:34

Ingen aning. Ingens större skillnad på den mot de andra vad jag vet. Kan vara att det är rea på de andra eller att de gett ut en nyutgivning, och de billigare är den gamla boxen.

Sett nåt mer?

*nyfiken på vad FX tycker om säsong 2*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#40 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2006 - 15:23

Skal gå ind nu och klämma i mig avsnitt 5,6,7 och 8 sen kommer det nog gå ett tag innan jag kan köra maraton igen :( Familjen kommer hem i morgon och då er min tid vid tv slut ( OS tider )

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#41 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2006 - 22:54

Så nu er dessa avsnitt sett och det er korrekt , serien blir bara bättre och bättre :D

De olika skådespelare har växt ind i deras roller , även Sheridan har blivet bättre ;) gillade hans protest mot att betala hyra för hans quarters :lol:

Mollari fik en perfekt hämnd på hans fruar ;) fast jag visste med en gång vilken fru han ville välga att ha kvar.

Delenn er gullig , hon verkar verkeligen ville leva ind sig i rollen menniska :lol:

jag saknar bara en sak , kan inte förstå de inte nämnar Sinclair mera , det er som han aldrig var på B5 , hans såkallade venner ( Ivanova och Garabaldi ) pråtar aldrig om han , det er lite kallt kanske ;) ( ja jag vet det er tv serie , men sånt rent naturligt pråtar man jo om venner )

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#42 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 February 2006 - 23:44

Tyckte precis som du. Men vi får anta att då de inte syns i bild så sitter de som nervrak och gråter över den enda sanna ledare de någonsin kommer att få ha! ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#43 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 17 February 2006 - 00:47

Så nu er dessa avsnitt sett och det er korrekt , serien blir bara bättre och bättre :D

De olika skådespelare har växt ind i deras roller , även Sheridan har blivet bättre ;) gillade hans protest mot att betala hyra för hans quarters :lol:

Mollari fik en perfekt hämnd på hans fruar ;) fast jag visste med en gång vilken fru han ville välga att ha kvar.

Delenn er gullig , hon verkar verkeligen ville leva ind sig i rollen menniska :lol:

jag saknar bara en sak , kan inte förstå de inte nämnar Sinclair mera , det er som han aldrig var på B5 , hans såkallade venner ( Ivanova och Garabaldi ) pråtar aldrig om han , det er lite kallt kanske ;) ( ja jag vet det er tv serie , men sånt rent naturligt pråtar man jo om venner )



Han nämns i avsnitt längre fram.
"There once was a man from Nantucket..."

#44 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 17 February 2006 - 08:24

Tyckte precis som du. Men vi får anta att då de inte syns i bild så sitter de som nervrak och gråter över den enda sanna ledare de någonsin kommer att få ha! ;)


Ha, ha! :lol: *tummen upp*
Posted ImagePosted Image

#45 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 February 2006 - 10:53

Han nämns i avsnitt längre fram.


Little too much, too late. Enligt mig i alla fall. Det klassiska misstaget begås likväl.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#46 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 17 February 2006 - 12:01

Enligt mig i alla fall. Det klassiska misstaget begås likväl.


Kan bara instämma med dig .

Nu skal jag se om jag inte hinnar se ett avsnitt till innan familjen skal hämtas på landvetter :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#47 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 February 2006 - 12:04

Om det är avsnitt 9 du syftar på så är det fruktansvärt bra.. :D

Stackars G'Kar...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#48 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 17 February 2006 - 12:08

Det er avsnitt 9 och nu blev jag sugen på att se det :D
efter din kommentar :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#49 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 17 February 2006 - 14:58

Sett båda avsnitt 9 och 10 :D

Avsnittet var som du sa Peak , väldigt bra och tragisk. Det er verkeligen stackars G'karn. Först blir han " berövat " sin hämnd , sen får han beskeden fån kejsaren och litar på den och till slutt förrådt.

Mollari er verkeligen trouble <_<


Avsnitt 10 hadde sine långsiktiga implikationer tror jag , iom earthforce bringar sin arme till en station som skal prova göra fred. Jag kan inte tro ngt bra kan komma av det.Avsnittet slutade som jag trodde det skulle göra :(

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#50 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 19 February 2006 - 10:00

Så nu har jag sett avsnitt 11 och 12 också ( ja jag fick knuffat ut barnen av tv rummet :lol: )

Gud var denna serie växar på mig :D

Avsnittet med Sheridan som gladiator var väl sådär , även om det var intressant ämne ( att aliens fångar in olika species för att se hur de funkar etc )

men det andra avsnittet , det var rigtigt bra. Mollari inser priset för hans handlingar men fortfarende verkar han inte ångra sig. Earth er som de er i dag , vill inte öppet involvera sig :rolleyes: och ta ställning och nu tyckar jag faktisk synd om The Narns :(

Delenn har också betalat ett pris för sin handling och vilket pris hon fick betala :blink: inte bra för framtiden tror jag.

Sheridan er indblandat i nått skumt ??? der ser jag långsiktiga komplikationer dyka upp .

Spännande :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling