Jump to content

Photo

Bästa Musikspelaren


  • Please log in to reply
47 replies to this topic

Poll: Bästa Musikspelaren?

Vilken använder du?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#26 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 November 2008 - 17:27

Använder precis som XC, Teen Spirit för Mp3's.

#27 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 November 2008 - 20:15

VLC
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#28 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 28 November 2008 - 00:13

VLC


Ja precis. Men nu utgår visst omröstningen bara efter den statistiska förekommande spelare
Så det kanske är många som kör sitt custom play vilket faller utanför alternativen

#29 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 November 2008 - 07:59

Är det nån mer än jag som råkar ut för att VLC krashar när den byter till nästa ljud/videofil i spellistan med jämna mellanrum? Det är det största problemet jag har med programmet.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#30 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 28 November 2008 - 10:59

winamp 5 är bäst.

tycker fortfarande att winamp är bäst, lyssnar mest på webbradio. VLC använder jag mest till att göra screencaps med.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#31 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 28 November 2008 - 13:35

Winamp har krånglat alldeles för mycket för min del, så jag bytte till Foobar, som jag är mycket nöjd med.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#32 RockyB

RockyB

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 67 posts

Posted 28 November 2008 - 13:40

Winamp har krånglat alldeles för mycket för min del, så jag bytte till Foobar, som jag är mycket nöjd med.


Kör också med Foobar, simpel och tar minimalt med kraft.

#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 November 2008 - 15:18

VLC körde jag bara ett par dagar innan jag bytte bort den. Gillade inte det programmet. Vill minnas att VLC dessutom hade en tendens och krascha när jag försökte ta screencaps.

Edited by XC, 28 November 2008 - 15:23.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 November 2008 - 16:17

Foobar all the way. Den är enkel och väldigt anpassbar till utseendet.

#35 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 02 December 2008 - 13:18

Använder endast Amarok. http://amarok.kde.org/

Fri mjukvara, rikitigt smidig sök, hämtar automatiskt hem låttext samt wikipediaartikeln om artisten, inbyggt last.fm-stöd så att spelaren skickar info till last.fm och tipsar mig om liknande musik, snyggt interface, snygg On-Screen Display.

#36 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 December 2008 - 16:27

Förut så använde jag VLC för alla media-behov. Men nu när jag har Vista 64 så gillar jag faktiskt Media Player 64 ganska skarpt. Mycket snabbare nu, så då blev den helt plötsligt en gedigen musikspelare. :)

#37 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 December 2008 - 20:11

Har använt Winamp sen familjen skaffade första datorn när man var en sådär 13 år. Men har även använt Foobar vid sidan av.

Winter is Coming


#38 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 08 December 2008 - 00:51

Använder endast Amarok. http://amarok.kde.org/

Fri mjukvara, rikitigt smidig sök, hämtar automatiskt hem låttext samt wikipediaartikeln om artisten, inbyggt last.fm-stöd så att spelaren skickar info till last.fm och tipsar mig om liknande musik, snyggt interface, snygg On-Screen Display.


Hur vanligt är det att den hittar texter till dina låtar? Är det uppåt 75% av fallen skulle jag faktiskt kunna tänka mig att gå över till Amarok. Hittar den även svenska texter?

Själv har jag efter några års utflykt till andra (sämre) alternativ gått tillbaka till Winamp. Jag lämnade den spelaren när min förra dator blev för gammal och jag villa ha något resurssnålare. I början av året fick jag nya datordelar jag satte ihop så nu känns det som jag kan köra Winamp igen. Men en spelare som har tillgång till massor av tester vore inte fel. Info om artisterna får jag från Winamp, dock inga texter...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#39 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 08 December 2008 - 08:51

Använder endast Amarok. http://amarok.kde.org/

Fri mjukvara, rikitigt smidig sök, hämtar automatiskt hem låttext samt wikipediaartikeln om artisten, inbyggt last.fm-stöd så att spelaren skickar info till last.fm och tipsar mig om liknande musik, snyggt interface, snygg On-Screen Display.


Hur vanligt är det att den hittar texter till dina låtar? Är det uppåt 75% av fallen skulle jag faktiskt kunna tänka mig att gå över till Amarok. Hittar den även svenska texter?


Jag är faktiskt inte helt säker på hur ofta den hittar rätt då jag väldigt sällan använder funktionen. Den hämtar texterna från lyrc.com.ar (som i skrivande stund verkar vara nere), så där kanske finns mer info om hur mycket de har.

Jag lyssnar mest på power metal, vilket inte är så populärt bland de flesta, och därmed finns det nog färre texter för mig än vad det finns för många mer populära genrer. Hur det skulle vara med svenska texter vet jag inte.

Dock vill jag påpeka att Amarok inte finns i stabil version för Windows än, vilket jag antar att du använder eftersom du kör winamp.

#40 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 December 2008 - 09:28

Power metal är gott för själen! :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 December 2008 - 10:15

Teen Spirit söker också låttexter (dock inte automatiskt medan låten spelas - man måste aktivera funktionen för 1 eller flera låtar). Den söker dem via Google och hittar de flesta låtarna (något sämre på svenska än engelska men det har nog med tillgänglighet och göra).

Edited by XC, 08 December 2008 - 10:33.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 13 December 2008 - 04:57

Dock vill jag påpeka att Amarok inte finns i stabil version för Windows än, vilket jag antar att du använder eftersom du kör winamp.


Jag har XP på den stationära men jag kör en Linux-dist på den bärbara och där vore det mest aktuellt i dagsläget.

Teen Spirit söker också låttexter (dock inte automatiskt medan låten spelas - man måste aktivera funktionen för 1 eller flera låtar). Den söker dem via Google och hittar de flesta låtarna (något sämre på svenska än engelska men det har nog med tillgänglighet och göra).


Och har du exempel på genrer/artister som du lyssnar mycket på?
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#43 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 13 December 2008 - 08:00

Kan göra ett mycket empiriskt test åt dig;

Kamelot - Pendulous Fall (power metal) - NEJ
Pain - Bye, die (industrial metal) - JA
Angra - Gate XIII (power metal) - JA
Freedom call - Hymn to the brave (power metal) - JA
Thy Majestie - The green fands (power emtal) - NEJ
(tar min diverse-mapp för att inte bara få med metal):
Haiducii - Dragostea din tei - JA
Kraftwerk - Radioactivity - JA
The streets - Fit but you know it - JA
Lostprophets - For sure - JA
Mosselman - De mosselman - NEJ
Fuel - Last time - JA
Abba - Honey honey - JA
Indica - 10 h myöhässä - NEJ
The sounds - Living in America - JA
Shocore - Bonecracker - JA
Punchbuggy - Lucky me, Lucky you - NEJ
Shakira - Whenever, wherever - JA
Backyard dog - Baddest ruffest - NEJ
Aneka - Japanese Boy - JA

Nåja .... det ger väl en liten fingervisning iallafall. Jag tycker det är klart godkänt. Tyvärr har jag i princip ingen svensk musik (lyrics-mässigt).
Edit; Tog random ur playlisten och hoppade endast över de med konstiga tags (texthämtningen bygger ju på artist- och titel-tags).

Edited by Noveau, 13 December 2008 - 08:06.


#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 December 2008 - 10:22

Teen Spirit söker också låttexter (dock inte automatiskt medan låten spelas - man måste aktivera funktionen för 1 eller flera låtar). Den söker dem via Google och hittar de flesta låtarna (något sämre på svenska än engelska men det har nog med tillgänglighet och göra).

Och har du exempel på genrer/artister som du lyssnar mycket på?

Jag lyssnar på det mesta... Pop, Rock, Metall, Vocal (Sarah Brightman typ), instrumentalt....


Lite tester (artister/album):
Abba, 111 spår, 1 utan text.
Sarah Brightman, 70 spår: 2 spår utan text.
Ozzy Osbourne, 169 spår: 8 spår utan text.
Pink, 45 spår, 2 spår (ett som är titellöst) utan text. (Google har lite svårt för "P!nk" däremot )
Richard Marx, 121 spår, 12 utan text.
Carola, 41 spår, 7 utan spår.
Absolute Italian Classics, 30 spår, 2 utan text.
Absolute Rock Ballads Classics, 70 spår, 5 utan text.
Love Songs 1-4 (60/70-tals klassiker), 48 spår, 8 utan text.
Nordman, 26 spår, 1 utan text.
Kul på svenska 1-6, 96 spår, 25 med text. (Obskyra svenska låtar är det mao lite så och så med).

Sedan är det svårt och säga (google är lite toutchy med hur mycket man söker i stöten och jag blev spamflaggad igen). Kul på svenska är jag osäker på - tror jag sökte på alla 6 skivorna där...

Hittar man texter på google med sökningen "artist" "titel" lyrics så borde TS också kunna plocka upp dem.

Edited by XC, 13 December 2008 - 10:25.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 Prue

Prue

    Commander

  • Members
  • 174 posts
  • Gender:Female
  • Location:Gnällbälet
  • Interests:Böcker, sova,rpg & Varulvar.

Posted 17 December 2008 - 20:59

Pendlar mellan Winamp & iTunes
Winamp krashar för min del eller fryser så man har tröttnat.
Har provat att uppdatera, men det var ju några veckor sen

För det mesta så i dessa "pluggdagar" så blir det iTunes. Tillsvidare

Posted Image

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."


#46 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 18 December 2008 - 01:49

Använder endast Amarok. http://amarok.kde.org/

Fri mjukvara, rikitigt smidig sök, hämtar automatiskt hem låttext samt wikipediaartikeln om artisten, inbyggt last.fm-stöd så att spelaren skickar info till last.fm och tipsar mig om liknande musik, snyggt interface, snygg On-Screen Display.


Vad synd att det programmet inte fanns med i omröstningen. Tänk vad många program som kan
hamna utanför statistiken.

Omröstningen blir inte så trovärdig som 0,2% fisk som Arla har i sin soppa Fabulous Fish
Det som som sägs utanför har ingen avgörande funktion i statistiken.

Edited by Supertreck, 18 December 2008 - 01:51.


#47 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 07 January 2009 - 04:15

Är det nån mer än jag som råkar ut för att VLC krashar när den byter till nästa ljud/videofil i spellistan med jämna mellanrum? Det är det största problemet jag har med programmet.


Det beror med största sannolikhet *inte* på VLC. Testa att ominstallera efter en defrag tex.

VLC körde jag bara ett par dagar innan jag bytte bort den. Gillade inte det programmet. Vill minnas att VLC dessutom hade en tendens och krascha när jag försökte ta screencaps.


Se ovanstående svar. Båda dessa funktioner har fungerat fläckfritt för mig under flera år. SKa väl dock erkännas att det är sällan jag använder VLC till musik.

Vad synd att det programmet inte fanns med i omröstningen. Tänk vad många program som kan
hamna utanför statistiken.

Omröstningen blir inte så trovärdig som 0,2% fisk som Arla har i sin soppa Fabulous Fish
Det som som sägs utanför har ingen avgörande funktion i statistiken.


Värst vad du hakat upp dig. De hamnar inte utanför statistiken eftersom det finns ett val att rösta på som heter "Annan". Vill man sedan veta vad "Annan" kan vara är det bara att kika i tråden då de flesta skriver där vad de föredrar.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 January 2009 - 09:29

Tack för tipset, men krascherna var inte den stora anledningen till att jag bytte. Den stora anledningen var att jag helt enkelt inte trivdes med programmet. Är helnöjd med smplayer.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)