Jump to content

Photo

Filmtips inför Halloween


  • Please log in to reply
50 replies to this topic

#1 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 29 October 2007 - 21:35

På onsdag är det officiellt sätt Halloween, i alla fall i USA. Vet inte riktigt hur det är här i Sverige.

Jag tänkte i alla fall dra ihop lite vänner och ha en helkväll/natt med en massa skräckfilm. Och behöver vilket ni kanske listat ut en massa roliga tips på skräckfilm eftersom jag själv känner att jag inte orkar sitta och leta. Jag är lat helt enkelt ^^

Och när det gäller tips snälla skippa såna uppenbara tips som Scream, Saw, Hostel, Night of the Living Dead, Alien och Asiens otroliga export av dessa filmer. Jag ser hellre tips på kultklassiker, gärna lite b. Filmer jag helst är ute efter är förstås såna som skrämmer på ett mer psykologiskt plan istället för på "stor snubbe i mask springer runt och dödar kåta tonåringar" sättet. Jag kommer ihåg när jag såg Jacob's Ladder för ett år sedan ungefär och hur mycket den skrämde samtidigt som den gjorde en förvirrad (för det är en sån film visserligen). Lite mer såna typer av filmer vill jag gärna ha tips om. Jag är mycket för sådan där skräck där man blir skrämd av det man inte ser om ni förstår hur jag menar.

Så där ja...!

Tipsa på gott folk! :thumbsup:


Edited by Garm, 29 June 2014 - 23:37.
Sammanfogade två trådar. Ändrade trådtitel. Lade till taggar.

En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 October 2007 - 22:13

Finns rätt många tips i den här tråden. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 October 2007 - 22:21

The shining. Världens bästa skräckfilm och den enda som behövs. Annars tror jag Corpse Bride kan vara rätt kul att se vid Halloween. Den är kort och trevlig! :)

De senaste åren tycker jag inte att det har kommit så många bra skräckfilmer, fast jag tycker Them och 1408 är rätt OK. Har tyvärr inga bra tips på gamla kultrullar. Min favorit av kultiga skräckfilmer är Nightmare on Elm Street.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 October 2007 - 22:25

Ja, The Shining är verkligen riktigt bra och den är lång nog att räcka hela kvällen. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 29 October 2007 - 22:40

Jag vill lägga in ett gott ord för den brittiska filmen The Descent – Instängd på svenska. En film om ett tjejgäng som ger sig iväg på grottklättring. Har sina brister, men är en trevlig bekantskap, dels genom att den handlar om ett tjejgäng och att den är en originalhistoria (dvs ingen remake).

http://www.imdb.com/title/tt0435625/
http://www.apple.com...ate/thedescent/

(Se dock upp för en amerikansk film med samma namn, som också handlar om grottor, fast den här gången är den med Lena Headey och ett gäng grabbar. den är kass.)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#6 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 29 October 2007 - 23:52

Förra året var det dåligt tycker jag. Kanal5 tycks ha gett upp sin trend att köra nån fredag den 13
eller något annat dylikt.

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 October 2007 - 00:29


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 October 2007 - 00:45

Ja, Kanal 5 har verkligen gått från en speciell kanal för B-films nördar med Halloween tema-nätter till en mainstream kanal. Jag sörjer gammla Kanal 5 som jag höll så kär för 13 år sedan. :(

Gammla goda TCM därimot har kvar sin årliga skräckfilmskväll med gammla skräckfilmer som The Hunger, De Fördömdas By, Poltergeist och Vampyrernas natt.

Även Showtime har lite då de visar de första 4 Hellriser-filmerna på raken. Och Canal+ Film 1 visar 5 skräckfilmer under kvällen/natten.

Synd att inte fler kanaler tar sig tid att göra så. Hur svårt kan det vara att sätta in ett par skräckfilmer istället för de Action- eller dramafilmer som de annars skulle visa?

Edited by Crusader, 30 October 2007 - 03:57.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 30 October 2007 - 06:57

Gammla goda TCM därimot har kvar sin årliga skräckfilmskväll med gammla skräckfilmer som The Hunger, De Fördömdas By, Poltergeist och Vampyrernas natt.


Haha, hur många gånger har man inte sett Poltergeist och Vampyrernas natt på TCM? De har ju kört de filmerna ett stort antal ggr de senaste åren, men de är helt OK båda två. Fast Vampyrernas natt är ju mest rolig och absurd, på ett lite underligt sätt. Kanske passar bra att avsluta en kväll med? När man är lite sömning och förvirrad menar jag :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2007 - 14:18

Håller med dukeofnewyork om att The Decsent (Instängd) är en riktigt bra film att se på vid Halloween.

Jag vill slå ett slag för Dario Argento's samtliga filmer som alla i någon utsträckning är sevärda och varav flera har insalg av psykologisk skräck.

Skräckfilm är ju lite av ett favoritområde för mig och jag skulle kunna göra stora spalter av filmlistor men jag tror dom blir jobbiga att ta sig genom och det var ju inte riktigt det du efterfrågade.

Här har du några tips i alla fall.

In A Glass Cage
Wolf Creek
Them

Synd att du inte ville ha asiatiska tips för det är nästan därifrån all bra psykologisk skärck kommer ifrån i dessa dagar.

#11 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 30 October 2007 - 16:56

Dario Argento, njae, var liten besviken på Suspiria, men får väl se om den. Men en liten karamell av Mr Argento är ju annars hans amerikanska eskapad Demons från 1985, "campig" men klart sevärd.

Ils (Them), som Cartman nämner, kan jag också rekommendera, lite filmstudentvarning på den, men sevärd.

Nu läste jag dock om första inlägget, och inser att jag rekommenderat helt andra saker än vad trådskaparen efterfrågade. Det får ses som en bonus. Precis som Cartman är jag en skräckaficionado och har mina idéer om vad som är vad och vad som är bra. Och bibringar gärna andra detta. Nåväl.

Utifrån de kriterier som kan skönjas i första inlägget så kommer jag fram till följande lista:

The Changeling, 1980
The Amityville Horror, 1979 (eller 2005 de är båda lika B)
Blair Witch Project, 1999
The Shining, 1980
The Others, 2001
Ils, 2006
(Suspiria, 1977)

Edited by dukeofnewyork, 30 October 2007 - 16:57.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#12 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2007 - 17:11

Bara för att vara lite petig så är det faktiskt inte Dario Argento som regisserat Demons utan Lamberto Bava. Visst, Dario var med på ett hörn men det är fel att säga att det är hans filmer.

Sedan vill jag bara påpeka att Dario gort flera filmer än Suspiria som är sevärda och dessutom riktigt bra. :lol:


EDIT: Jag håller med om att The Others är en passande och bra film. Även Alejandro Amenábar's tidiga film Tesis (På svenska: Snuff Movie) är riktigt spännande och en utomordentlig uppvisning i psykologisk skräck.

Edited by Cartman, 30 October 2007 - 17:13.


#13 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2007 - 17:18

Jacobs Ladder (Jacobs Inferno på svenska). Fast jag har en känsla att jag redan har tjatat om den för dig, Robban...?
*Hockey och superhjältar*

#14 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2007 - 17:27

Jo, han skrev om den i sin första post. :D

Jag kommer ihåg när jag såg Jacob's Ladder för ett år sedan ungefär och hur mycket den skrämde samtidigt som den gjorde en förvirrad (för det är en sån film visserligen).



#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2007 - 17:34

Oj, Får skylla på att jag sitter och skriver på ett skolarbete under tiden. Tala om onödig post. :blush:
*Hockey och superhjältar*

#16 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2007 - 17:37

No worries, mate. Det händer oss alla. :)

#17 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 30 October 2007 - 17:42

Håller med dukeofnewyork om att The Decsent (Instängd) är en riktigt bra film att se på vid Halloween.

Jag vill slå ett slag för Dario Argento's samtliga filmer som alla i någon utsträckning är sevärda och varav flera har insalg av psykologisk skräck.

Skräckfilm är ju lite av ett favoritområde för mig och jag skulle kunna göra stora spalter av filmlistor men jag tror dom blir jobbiga att ta sig genom och det var ju inte riktigt det du efterfrågade.

Här har du några tips i alla fall.

In A Glass Cage
Wolf Creek
Them

Synd att du inte ville ha asiatiska tips för det är nästan därifrån all bra psykologisk skärck kommer ifrån i dessa dagar.


The Descent har jag redan sett, gillar den riktigt mycket även om... ja jag vet inte jag tycker man ser för mycket utav monstrena som kryper omkring.

Dario Argentos filmer är jag faktiskt riktigt intresserad av, verkar väldigt spännande.

Förresten, dra några asiatiska tips när du ändå är i gång fast skippa gärna dom typiska filmerna som:

Ringu, Ju-On, The Eye, One Missed Call, Shutter, Kairo och Audition som man alltid hör om i såna här sammanhang. Vill ha lite mer underdogfilmer som är obehagliga.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#18 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2007 - 18:13

Okej, här kommer ett gäng asiater med helt eller delvis psykologiskt skräcktema. Kan räkna upp hur många som helst men jag ska försöka begränsa mig lite, det finns ju hur mycket bra som helst. :lol:


The Uninvited - IMDb ~ The Uninvited - Wikipedia (obehaglig och välspelad)

Acacia - IMDb ~ Acacia - Wikipedia (obehaglig och välspelad, speciellt från Oh-bin Mun som spelar den lilla pojken)

Cure - IMDb ~ Cure - Wikipedia (helt underbar och den sitter fortfarande kvar trots alla år den har på nacken. Väldigt surrealistisk och enormt obehaglig och välspelad)

Suicide Club - IMDb ~ Suicide Club - Wikipedia (väldigt, väldigt bra independent film med en väldigt tänkvärd handling och bra skådespelare)

Sedan har jag ett tips på en riktigt outsider, en underlig independent rulle som bara måste ses, dels för att den är svår att förklara men dels för att den inte liknar något annat jag tidigare sett i den nya asiatiska vågen som kommer.

Marebito - IMDb ~ Marebito - Wikipedia (se den själv) ;)

Vill man ha en obehaglig film som iofs inte är skräck utan verklighetsbaserad drama men som fungerar som en skräckfilm rekommenderar jag.

Barnen som inte fanns - IMDb ~ Barnen som inte fanns - Wikipedia (jäkligt tung film men väldigt viktig, tänker på den fortfarande, inte varje dag men väldigt ofta, en hemsk händelse baserad på verkliga händelser, enormt bra regi och underbart bra skådespelare)

Edited by Cartman, 30 October 2007 - 18:29.


#19 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 30 October 2007 - 18:35

Okej, här kommer ett gäng asiater med helt eller delvis psykologiskt skräcktema. Kan räkna upp hur många som helst men jag ska försöka begränsa mig lite, det finns ju hur mycket bra som helst. :lol:


The Uninvited - IMDb ~ The Uninvited - Wikipedia (obehaglig och välspelad)

Acacia - IMDb ~ Acacia - Wikipedia (obehaglig och välspelad, speciellt från Oh-bin Mun som spelar den lilla pojken)

Cure - IMDb ~ Cure - Wikipedia (helt underbar och den sitter fortfarande kvar trots alla år den har på nacken. Väldigt surrealistisk och enormt obehaglig och välspelad)

Suicide Club - IMDb ~ Suicide Club - Wikipedia (väldigt, väldigt bra independent film med en väldigt tänkvärd handling och bra skådespelare)

Sedan har jag ett tips på en riktigt outsider, en underlig independent rulle som bara måste ses, dels för att den är svår att förklara men dels för att den inte liknar något annat jag tidigare sett i den nya asiatiska vågen som kommer.

Marebito - IMDb ~ Marebito - Wikipedia (se den själv) ;)

Vill man ha en obehaglig film som iofs inte är skräck utan verklighetsbaserad drama men som fungerar som en skräckfilm rekommenderar jag.

Barnen som inte fanns - IMDb ~ Barnen som inte fanns - Wikipedia (jäkligt tung film men väldigt viktig, tänker på den fortfarande, inte varje dag men väldigt ofta, en hemsk händelse baserad på verkliga händelser, enormt bra regi och underbart bra skådespelare)



Marebito verkar grymt intressant :thumbsup: Tack för tipsen.

Tipsa gärna på mer folk :D

Om man ska göra en slags beställning av film i skräck/psykologiskthriller genren så är detta förstås något man vill ha:
*Bra intressant handling (of course)
*Härligt mörkt foto som verkligen sätter ribban redan i början
*Hela filmen får gärna vara en riktigt nedåtgående spiral som slutar riktigt obehagligt
*Jag är en sucker för hoppa-till-effekter om det är välgjorde sådana, jag tycker "Shutter", "Ils" och "The Descent" har sjukt effektiva hoppa-till-effekter
*Jag är en sån som snarare blir rädd för sånt man inte ser än det man ser
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#20 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2007 - 18:41

Se gärna något av mina tips och om du gillar det du såg kan du få flera tips om du vill. Bara att hojta till. Tråden lever vidare även efter Halloween. :)

Jag gillar dina kriterier för hur bra skräckfilm ska vara. Jag delar din uppfattning samt lägger till eller drar bort några kriterier beroende på vad det är jag vill se. :thumbsup2:

#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2007 - 18:42

Skeleton Key kanske? Den tyckte jag var riktigt obehaglig och den slutade överraskande olyckligt.
*Hockey och superhjältar*

#22 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 30 October 2007 - 18:56

Se gärna något av mina tips och om du gillar det du såg kan du få flera tips om du vill. Bara att hojta till. Tråden lever vidare även efter Halloween. :)

Jag gillar dina kriterier för hur bra skräckfilm ska vara. Jag delar din uppfattning samt lägger till eller drar bort några kriterier beroende på vad det är jag vill se. :thumbsup2:


Jag måste försöka få tag på Cure, The Uninvited och Marebito nu känner jag. De verkar sjukt intressanta. Han som regisserat Cure: Kiyoshi Kurosawa är nästan den regissör i Japan som verkligen har sinne för det mer estetiska och cinematiska. Kairo, som han också regisserat (som du säkert vet), har sjukt snyggt och stämningsfyllt foto. Jag tror det är Kairo (förutom Shutter) som jag gillar mest utav de asiatiska skräckfilmer som kommit nu de senaste åren. Jag är irriterad på att Kairo inte är släppt i svensk utgåva än dock, fick betala över 200 spänn för importdvdn och det tycker jag är lite väl mycket för en dvdfilm :(

Edited by Robban, 30 October 2007 - 18:57.

En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#23 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2007 - 19:14

Kiyoshi Kurosawa är en väldigt intressant regissör i vågen bland asiatiska filmskapare, han har ett helt annat öga än vad liknande regissörer har IMO och han tilltalar mig mer även rent visuellt. Sedan arbetar han in den visuella biten i handlingen på något sätt som jag egentligen inte kan beskriva. Tycker du om Kairo och om du gillar Cure om du får möjlighet att se den så tycker jag att du ska kolla upp hans övriga utbud, det finns magi att hämta där. :)

I Cure blandar han in mesmerism i handlingen vilket ger den en helt annan dimension IMO. Den har ett nästan perfekt tempo, långsam utan att bli seg. Tillräcklig fart utan att gå för fort. Ingen film man ser utan upplever, alternativt förlorar sig i. Rätt som det är så sitter man där och filmen är slut och man undrar var tiden försvann och utöver det har man en krypande känsla av obehag som far genom kroppen. Obehag av positiv natur visar det sig vara för mig då jag tycker filmen är bra trots att den är obehaglig.

Kairo är riktigt bra även om jag tycker att Cure är han mästerverk hittills. Hans senare filmer går inte heller av för hackor men jag håller hans tidiga filmer som bäst. Men det är egentligen som att jämföra pest med kolera. Man vill inte välja och det är samma sak här. Jag vill egentligen inte välja en film som skulle vara bättre än någon av dom andra. Men jag framhäver gärna Cure då den är så bra.

Jag håller med dig om Shutter, det är en riktigt bra film och var en väldigt positiv överraskning för mig. Har inte sett så många filmer från Thailand innan denna. :)

#24 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 30 October 2007 - 19:23

Vill man se något riktigt skrämmande ska man se en Uwe Boll-film.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#25 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 30 October 2007 - 19:23

Jag håller med dig om Shutter, det är en riktigt bra film och var en väldigt positiv överraskning för mig. Har inte sett så många filmer från Thailand innan denna. :)


Ja, Shutter var fan en riktig pärla när jag såg den. För det första var det extremt dovt och dämat foto vilket ger filmen är jävligt mörk och obehaglig stämning. Sen är ju musiken väldigt effektfull, enkel men otroligt effektfull (fast det rår nog inte på till exempel John Carpenters musik till Halloween eller Hans Zimmers till The Ring). Sen så är ju själva skrämseleffekterna sjukt bra gjorda. Natre är en sjukt obehaglig vålnad. Handlingen i sig funkar otroligt bra också också är skådespelarna riktigt bra. Särskilt han som spelar Tun, han är sjukt bra och man känner verkligen med honom i de mer starka scenerna
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"