Jump to content

Photo

Priest


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 August 2009 - 19:57

Populärt med Vampyrfilmer just nu. Här kommer en till.


IMDb: Priest (2010)

Empire: Movie News - Karl Urban Is A Bloodsucking Bastard

In the movie, Priest. Obviously.

Source: The Hollywood Reporter

Posted Image

Posted Image Karl Urban, legend, has been cast as the villain in Priest, Scott Stewart's vampire Western follow-up to his eagerly anticipated apocalyptic thriller, Legion.

Like Legion, Priest will star Paul Bettany, as a warrior priest living in a world dominated by bloodsucking fiends, who teams up with Cam Gigandet's sheriff and Maggie Q's priestess to find his niece, after she's kidnapped by Urban's band of vampires.

Urban's character, a former priest turned vampire and general nutjob, is called Black Hat, after the grand old Western tradition that the good guys wear white hats, the bad guys black. We can't decide whether that's wonderfully knowing, or horribly on-the-nose, but we'll give Stewart the benefit of the doubt, based entirely on that six minutes of Legion footage that did the rounds at Comic-Con.

Although his most famous roles, Eomer in (two-thirds of) the LOTR trilogy and Bones in Star Trek, are very much white hat jobbies, Urban has shown in the past, with turns in The Bourne Supremacy and The Chronicles Of Riddick, that he can sneer and snarl and elicit boos from the back row with the best of them, so we have no problems with this piece of casting. No problem at all.

Priest – based on a TokyoPop comic-book – will start shooting next week in LA.


Och efter lite grävande så hittade jag det här:

Empire: Movie News - First Shot Of Paul Bettany As Priest

Don't sin, because he'll make you repent
Source: Priest Official Site

Posted Image Posted Image

Posted Image It may not be in cinemas for a whole year yet, but Sony is getting prepared for the arrival of Priest, by launching a brand new website, featuring the first shot of the serious man himself - Mr Paul Bettany.

Check out the brand new shot of Bettany as Priest.

The film, taken from a TokyoPop comic of the same name, will be directed by Legion's Scott Stewart and follows the cold-faced clergyman as he attempts to find his missing niece who has been siezed by vampires amid a war between humans and the blood-sucking fiends.

Priest, also starring Cam Gigandet in a completely non-typecast turn, is due on screens on August 13, 2010.







Splash Page » Blog Archive » Maggie Q Joins Cam Gigandet And Paul Bettany In 'Priest' Cast

We have exactly one year to see what Sony's adaptation of "Priest" will look like, but we can start to imagine the movie a little clearer now that Asian-American actress Maggie Q has been cast. You know her from such blockbusters as "Live Free or Die Hard," "Mission: Impossible III" and our favorite Paul Rudd-starred Hong Kong action movie, "Gen-Y Cops." According to The Hollywood Reporter, Q will reportedly fill out a trio of vampire hunters also consisting of Paul Bettany and "Twilight" actor Cam Gigandet.

Since this movie version seems to have very little to do with the plot of Min-Woo Hyung's comics, it's not clear what character, if any, Q's role is based upon. All we know is that she's a priestess every bit as tough as her male counterparts, such as Bettany's titular hero, who she joins to kick some vampire butt while helping him find his kidnapped niece.

Of course, as Gigandet told MTV News recently, there aren't actually vampires in the movie. They're merely "vampire-esque creatures."

As far as marketing and financing is concerned, however, we bet Sony would rather the world keep thinking this is another entry into the very popular bloodsucker trend. The adaptation has also recently been called "The Searchers" meets "Blade Runner," by director Scott Stewart, who is following his feature debut "Legion" with this second collaboration with Bettany.

Considering those are two of my favorite movies, I've got some high expectations for "Priest," probably higher than should be had. But now that we at least know we'll get to see Maggie Q in action once again, I think I'll at least be able to enjoy some of this thing.


Edited by Georgia, 18 October 2011 - 19:10.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 August 2009 - 20:02

Verkar lovande. Både Karl Urban och Paul Bettany brukar ju vara bra. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 August 2009 - 20:05

Bettany är verkligen aktiv just nu. Först som ängel i Legion och sen som präst i den här filmen.

Karl Urban är ju bara :wub: att vila ögonen på.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 September 2009 - 18:00

“Priest” Adds Cast Members : Slice of SciFi

The cast for the upcoming big-screen adaptation of “Priest” is growing. Director Scott Stewart tweeted that actors Christopher Plummer and Brad Douriff have signed on for the film. And Bloody Disgusting confirms that actress Madchen Amick will also be part of the upcoming production.

They join an all-star cast that includes Paul Bettany, Cam Gigandet, Maggie Q, Karl Urban, Stephen Moyer and Lily Collins.

Principle filming on the movie is underway and the movie is set to open in January 2010.



Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 December 2009 - 22:58

Priest Takes RE4's Place - story - at IGN

Release date switcheraoo confirmed.


December 10, 2009 - Rumors swirled earlier this week that the release date of Resident Evil: Afterlife had been pushed. Now the Sony publicity site's 2010 release date slate appears to have confirmed it.

Resident Evil: Afterlife had originally been slated for release August 27, 2010. The graphic novel adaptation Priest, starring Paul Bettany and Karl Urban, will now open on that day instead, having been moved up from later that summer.

No official word yet on when RE4 will come out now, but rumor has it the Paul W.S. Anderson-directed film will now open January 14, 2011 instead.

Resident Evil: Afterlife sees Milla Jovovich back as the zombie-killing Alice, along with returning cast members Ali Larter and Spencer Locke as Claire Redfield and K-Mart, respectively. New cast members include Wentworth Miller as Claire's brother Chris Redfield, Shawn Roberts as the villainous Albert Wesker, Boris Kodjoe and Kim Coates.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 February 2010 - 17:52

Även den här filmen har blivit framflyttat pga 3D verkar det som :(


Priest, Interrupted

Bettany vampire flick moves to 2011
Source: The Hollywood Reporter

Posted Image

Posted Image
Posted Image Priest – the eagerly awaited Scott Stewart-Paul Bettany vampire flick that has become slightly less eagerly awaited ever since we saw Legion, their first movie together – has had a release date change.

The comic book-inspired movie, which sees Bettany play a vampire-killing priest in a world infested with the fanged fiends, had been due to come out in the US towards the tail end of 2010. But now, with Screen Gems keen to give the movie the 3D treatment, they've pushed the date back to January 14, 2011.

Clearly, Screen Gems has been buoyed by the $35 million earned by Legion thus far in the States, and so has plonked Priest down on a similar date. It'll now open 51 weeks after Legion.

Or, an alternate take on it could be that they've been disappointed by Legion's showing and have therefore placed Priest firmly in the January dumping ground. Only time will tell…

The release date change also applies to the UK.


Edited by Georgia, 10 February 2010 - 17:52.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 June 2010 - 19:52

Premiärdatum flyttad ännu en gång.

Priest Moved Back to Summer 2011 - ComingSoon.net
Source: Screen Gems June 16, 2010

Screen Gems has decided to push back the release of director Scott Stewart's Priest again, this time to May 13, 2011. The film was originally scheduled for this Aug. 27th before the studio decided to release it in 3D and moved it back to Jan. 14, 2011. The film was then moved back to March 4, 2011 a couple of months ago.

The only other movie schedule for a May 13, 2011 release is the Universal comedy Bridesmaid, starring Kristen Wiig.

Priest stars Paul Bettany, Karl Urban, Cam Gigandet, Maggie Q, Lily Collins, Steven Moyer, Brad Dourif and Christopher Plummer.

In the comic book adaptation, a warrior priest (Bettany) disobeys Church law by teaming with a young sheriff (Gigandet) and a beautiful priestess (Q). The three band together to track down a band of renegade vampires who have kidnapped the priest's niece before they turn her into one of them.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 February 2011 - 19:35

Gillar trailern, speciellt musiken ^_^
Marilyn Mansons cover av Depeche Modes Personal Jesus :thumbsup:


New ‘Priest’ Trailer Hits The ‘Net
Unlike the home-style landscapes of many a vampire flick, the world of “Priest” has already been decimated by bloodsuckers. That much was clear when we saw the last trailer for the film, and it’s something fans of Min-Woo Hyung’s popular Tokyopop-published manhwa series (on which the movie is based) are quite familiar with.

Now those who haven’t yet gotten their hands on Hyung’s books have a wider window into the upcoming action thriller, thanks to the latest “Priest” trailer.

The film’s namesake, played by Paul Bettany, is a holy man-warrior bent on finding the band of vampires who attacked his brother (“True Blood” actor Stephen Moyer) and kidnapped his niece (played by Phil Collins’ daughter Lily Collins).

http://www.youtube.com/watch?v=Poy-pZcptag

This 36-second addition emphasizes the violent feedback Priest will face among his priestly peers and leader after defying them to save his extended family from a fate as vampire slaves. We confess, we're kind of pumped to see it.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 October 2011 - 21:43

Efter påtryckningar från en viss nybliven moderator hamnar den här texten här också ;):

Rätt kul setting, med en slags urban fantasy där totalitära kyrkostadsstater kombineras med high-tech och klassisk western. Scenografin får högsta poäng. Tyvärr ingenting annat; ramhandlingen är urbota dum (kan liknas vid att de allierade skulle ha skrotat alla sina bästa vapen efter 2:a världskriget :rolleyes:). Budskapet att kyrkan numera egentligen har fel bankas in så hårt att det ger huvudvärk. Resten av handlingen är precis så ologisk som befarat, och dialogen är oftast ett skämt: blir så där komiskt ödesmättad från gång till annan. Det man får är bitvis kul actionscener. Lite synd att se så pass erkända skådisar som Christopher Plummer och Brad Dourif ödsla sin energi på sina roller i den här filmen. Nåja, kan ju alltid hoppas att de fick bra betalt :).

Betyg: OK-
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 October 2011 - 00:49

Jag måste ju öva mig på någon så jag blir varm i kläderna... :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#11 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 October 2011 - 09:09

Bra att du hittade tråden åt mig, Synon. Blev rätt förvånad när jag såg att det bara verkar vara jag som har sett den här på forumet (eller i alla fall skrivit om den). Det handlar ju trots allt om SciFi/Urban Fantasy-action; borde lockat fler här. Men folk kanske blev avskräckta av Legion...
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 October 2011 - 10:33

Håller med dig. Även jag trodde fler skulle ha sett den. De kanske gjort det men inte skrivit om den än? Själv blandade jag ju ihop den med Legion :P och visst kan det vara så att Priest inte lockar lika mycket om man sett den förstnämnda.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#13 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 23 October 2011 - 21:05

Swoosh… är en passande ord för den här filmen. Det svishas och schvongas friskt med både tillhyggen och kroppar. Men det är klart att med en speltid på 87 minuter får det som ska hända hända utan dröjsmål. Likväl lyckas ändå den här filmen antyda en större, mer episk berättelse och har ett solitt, om än lätt skadeskjutet, "verse" att luta sig emot. Att den är en adaption av en serietidning (eller serieroman eller grafisk roman) är otvetydigt och det är både till filmens fördel och nackdel. Det finns ett slags ramverk som filmens berättelse kan luta sig emot och det gör att en visuellt orienterad (för att inte säga effektorienterad) regissör som regissören till den här kan leka loss utan att tappa för mycket av vad som är en rätt enkel och rak historia garnerad med rejäla doser postapokalyps. Snyggt är det, fullt tempo är det och trots en del brister (varav de flesta härrör ur Cam Gigandets medverkan och en närmast parodisk Karl Urban) blir man underhållen. Visst monstrena (vampyrer kallas det, men det är knappast vampyrer som vi känner dem) ser ut som vilka andra nutida filmmonster som helst, men då de är kanonmat spelar det mindre roll.

I mycket är den här filmen en bagatell som genom sin förlaga förlänas mer kött och vivre än den förtjänar (även om de har gjort vad de kan för att kladda till det så att "Joe Smith" inte märker alltför mycket att förlagan är asiatisk). Men det blir ändå godkänt. Men det är knappt.

Edited by dukeofnewyork, 23 October 2011 - 21:12.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#14 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 October 2011 - 21:18

Samma regissör, Scott Stewart, som i "Legion". Lägg till Paul Bettany och inte undra på att jag blandar ihop de två filmerna. :P Märks att han tidigare jobbat med visuella effekter för den delen sitter som den ska.

Första delen av filmen, som varade i ca en timme, gillade jag väldigt mycket. Snyggt berättat om bakgrunden med tillbaka-blickar och den tecknade berättelsen ackompanjerad av en berättarröst. Intressant med hur några människor, präster, tränades av kyrkan för att bli renodlade mördarmaskiner (”killing in the name of God”) och när de gjort sitt jobb så slängdes de undan som skräp. Bortglömda och inget värda längre. Kyrkan som tar över makten och stänger in dem alla bakom murar och hjärntvättar alla med sitt kristna budskap: går man emot kyrkan så går man emot Gud. Och de tar på sig skygglapparna och tror sig vara säkra nu, vägrar höra något annat.

Men vad hände sedan? Jo, mystiken försvann abrupt när vi förflyttades till staden Jericho och rena actionsekvenser tog över. Jakten på the bad guy var igång på allvar. Gäsp. Fullt dagsljus och en Karl Urban som inte riktigt övertygade som antagonisten. Nu svämmas bilden över av Matrix-influerade sekvenser och jag märker att mitt engagemang för vad som sker sinat rejält. Väntar bara på att Bettany ska besegra skurken och att filmen tar slut. Inget bra betyg skulle jag vilja säga. Ett annat bottennapp är karaktären Hicks som de borde strukit ur manuset för han tillförde inte mycket förutom att han drog ner filmen.

En film som började otroligt bra, men tyvärr inte klarade av att fullfölja det hela. Visst ska de ha beröm för sitt försök att få ihop en mix av fantasy och västern, men de blev helt enkelt för uppdelat och vävdes inte ihop på ett snyggt sätt. Fast å andra sidan kanske det var tanken att ha två scenuppsättningar? Nåväl, ett plus ska de ha för filmmusiken som var riktigt bra.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 February 2012 - 15:08

Priest (2011)

Efter en evighet av konflikter som har förstört planeten så lyckas människorna slutligen besegra och fängsla världens vampyrer tackvare en elit grupp av religösa krigare kallade Priests, och satte sedan förbud mot dem att använda sina kunskaper och krafter.
Men en dag återvänder vampyrerna och då kyrkan vägrar erkänna det så tvingas en Priest gå mot kyrkan och sina löften för att tillsammans med en lokal Sheriff rädda sin brorsdotter.

Inspirerad av serietidningarna vid samma namn. En film om en värld där kyrkan har fått absolut makt efter att en gång ha varit nödvändiga för människornas överlevnad men sedan dess förlorat kontakten med sitt folk. Priests, de som en gång var folkets hjältar, betraktas med avsky och rädsla. Lite som det är med dagens soldater när kriget är slut.
När det gäller kyrkan så är det mycket som speglar på dagens katolska kyrkan där image och makt verkar viktigare än att skydda och ta hand om sitt folk.
Jag ser en hel del likheter med Judge Dreed här och jag vet inte om filmen har tagit stor inspiration av Judge Dreed, eller om det hela bara är en tillfällighet. Men det är också väldigt mycket western över filmen.
Ovanligt att se Alan Dale som en förstående och snäll man.
Uppenbarligen bara första filmen i en planerad serie men tyvärr så floppade filmen och fick extremt uselt motagande av kritikerna vilket jag tycker var synd för det var en väldigt intresant och underhållande film och jag kunde inte hitta några större orsaker att hata den. Fast jag förstår om de som har läst serierna hatar den för filmen har absolut INGET med serierna att göra och att påstå det var nog deras stora fel. Seriernas handling:

The comic fallows Ivan Isaac, a Priest in the wild West of the 1800's, who was forced against his will to realise a fallen angel know as Temozarela on the world. Afterwards, Ivan's lover, Gena, was killed before him, and he himself left to die on a cross. It is here he denounces god and sold half his soul to the Devil named Belial, who had dealt with Temozarela in the past. In exchange for this soul, Ivan gain the strength needed to get his revenge on the Fallen Angel and his 12 followers. Mean while Temozarela and his followers set out to corrupt the land by spreading a Demonic zombie like plague on small villages.

Det är synd att de envist skulle antingen försöka antingen sälja en annan film under Prist-seriernas populäritet eller misshandlat serierna. Hade filmen inte haft någon koppling till serierna så hade folk nog gillat den mer.
Har du inte läst serierna eller inte känner till dem så kan du nog njuta av filmen till fullo. Annars finns risken att du kommer explodera av filmen.

6,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif