Jump to content

Photo

Senast lästa (eller hörda) bok


  • Please log in to reply
247 replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 October 2009 - 21:07

Tänkte det var hög tid för en tråd motsvarande den om filmer, fast om böcker. Tanken är alltså att man skriver några rader (eller mer) om en bok man läst eller lyssnat på, och kanske ger något slags betyg. Skillnaden mot Vad läser du just nu...-trådarna är väl då att här skriver man om böcker som är färdiglästa, och alltså kan ge ett slutomdöme. Alla slags böcker, både SF/Fantasy och -inte är välkomna.

Nämn gärna genre för den bok ni beskriver. Samt författare och titel då ;) .

Jag (eller kanske någon snäll mod? :) ) kommer försöka hålla förstaposten uppdaterad med länkar till de recensioner som dimper in.

Recensioner
Re: Colonsed Planet 5 Shikasta av Doris Lessing
Unseen Academicals av Terry Pratchett
"And another thing..." av Eoin Colfer
Jag var en arier, av Tony Samuelsson
Anne McCaffrey - Dragonflight
Anne McCaffrey - To Ride Pegasus

Tehanu, av Ursula K. LeGuin
Odd Hours av Dean Koontz
Tuf Voyaging av George R.R. Martin
Pattern Recognition av William Gibson
The Urth of the New Sun av gene Wolfe

Edited by Fiskrens, 16 January 2010 - 23:35.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 13 October 2009 - 12:11

Re: Colonsed Planet 5 Shikasta av Doris Lessing
Genre: SciFi

En redogörelse för jordens historia från urtiden fram till "idag", sett ur en enormt mer utvecklad främmande civilisation. Denna har tidigt upptäckt jorden och dess potential för utveckling, och börjar hjälpa till för att pusha i rätt riktning. Men andra civilisationer gör motsvarande, med egna mål och jordens befolkning är själva inte tillräckligt mottagliga, vilket leder till att jorden får den utveckling den får. Når slutligen fram till tredje världskriget (troligen någonstans kring slutet av förra sekelskiftet) samt en hint om fortsättningen därefter.

Boken är skriven som en samling skilda dokument; rapporter från civilisationens agenter, utdrag ur historien samt i viss mån redogörelser från människorna. Det gör den rätt tungrodd långa stycken, och ger tyvärr lite mycket "ovanför"-perspektiv; man grips inte så mycket. Vissa delar är dock väldigt gripande (t ex dagboksdelarna), och den har genomgående ett fantastiskt språk. Bokens ton är genomgående sorglig, man får en känsla av hur (bra) våra liv skulle kunna vara, men att människans tillkortakommanden (och styrkor) hela tiden gjort att vi har den värld vi lever i nu.

Betyg: Bra-

Edited by Fiskrens, 13 October 2009 - 12:13.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 13 October 2009 - 23:30

Unseen Academicals av Terry Pratchett. Senaste boken i serien om Discworld. Inte i samma klass som de tidiga discworld-böckerna men klart bättre än Making Money. Sedan är jag kanske inte så där jätteintresserad av fotboll (viktig del av bokens handling) så jag är väl inte precis rätt person att betygsätta boken, men en stark trea av fem skulle jag nog ge den. Sorgligt att Pratchett blev sjuk men han skriver ju (eller diktaterar) fortfarande jäkligt underhållande.

Betyg: 3+ (av 5) Motsvarar kanske Bra+ ?
ಠ_ಠ

#4 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 18 October 2009 - 23:44

"And another thing..." av Eoin Colfer

En sequel till Douglas Adams Liftarens guide till galaxen-böckerna, även kallad part six of three.
När man väl läser förklaringen till titeln så inser man att titeln är perfekt för boken.
Även om boken kanske hade en lite seg inledning, så är resten av boken väldigt bra och jag tycker Eoin Colfer gör ett bra jobb.
Faktum är att det här känns mer som "guiden"* än en bok, väldigt bra gjort där.
Nu kanske man undrar hur boken ska bli av överhuvudtaget om man kommer ihåg slutet på senaste boken men allt får sin förklaring.
Vi får återse gamla bekanta såsom Arthur, Ford och Zaphod, även vissa figurer som hade små roller i de tidigare böckerna, har väldigt stora roller i den här boken.
Boken är även full av referenser till de tidigare böckerna.

*Med tanke på att den kommer med lite "Guide notes" då och då

Betyg: Osannolikt bra ;)

#5 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 October 2009 - 21:39

Jag var en arier, av Tony Samuelsson
En bok om Sverige på 70-talet efter att nazisterna vunnit andra världskriget, och Sverige är en lydstat till tredje riket. Albert Speer är führer, och har framgångsrikt gjort Europa rikt och framgångsrikt. Omfattande forskningsframsteg har gjorts inom områden som rastillhörighet och hjärnavläsning, man har nämligen sparat "urführerns" hjärna och hållt den vid liv. Man får följa Thomas som är son till en av Sveriges mäktigaste nazister men som får kontakt me dgamla dissidenter, och Karin som nästlar sig in i eliten via Thomas. Gradvis upptäcks skevheterna i den annars så putsade och vackra fasaden på Sverige.

Bra skriven, med trovärdiga karaktärer och med en sorgsen ton som passar väl till världen som beskrivs. "Som vanligt" med såna här böcker också tankeväckande; hur annorlunda hade egentligen Sverige varit? Vilka hade "försvunnit" som motståndare och vilka hade mer eller mindre glatt bytt sida?

Betyg: BRA

Edited by Fiskrens, 20 October 2009 - 21:40.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 October 2009 - 22:15

Anne McCaffrey - Dragonflight

Omlyssning nu när jag har mp3-boken av första Pern-boken. Håller fortfarande, även om historien inte är speciellt avancerad (ännu). Historien om hur Trälflickan Lessa får äntligen hämnd på den man som en gång invaderade hennes hem, dödade hela hennes familj och sedan ockuperat hemmet (och flera andra bosättningar han tagit över). Mycket tack vare de mystiska drakryttare som dyker upp. Den gamla drakdrottningen är död, och det ligger ett drottningägg på kläckningsplatsen...

Inte fantasy, hur det än ser ut som det. Även om det inte framgår i boken så är det helt klart SF. Lite telepati och andra "övernaturliga" gåvor finns dock med i boken, men inte alls lika mycket som i...

Anne McCaffrey - To Ride Pegasus
Första boken i Pegasus-trilogin (som i sin tur är en prequel till "Tower and Hive"-serien). Det är helt enkelt X-Men i McCaffreys tappning. Man upptäcker slutligen ett sätt att upptäcka människor med parapsykologiska gåvor. Allt är givetvis inte så enkelt när Henry Darrow startar sitt institut för "begåvade" människor. Man måste ju försöka övertyga allmänhet, politiker och företag att man verkligen har folk som kan se in i framtiden med mera. Och en del politiker är inte direkt välvilligt inställda... Dessutom finns det ju en och annan med gåvor som inte är sådär jättesnäll...

Både "Dragonflight" och "To Ride Pegasus" består av ett gäng sammankopplade noveller, som i sin tur samlats i en bok.

Betyg:
Dragonflight: 7/10
To Ride Pegasus 9/10

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 21 October 2009 - 10:55

Jag var en arier, av Tony Samuelsson
En bok om Sverige på 70-talet efter att nazisterna vunnit andra världskriget, och Sverige är en lydstat till tredje riket. Albert Speer är führer, och har framgångsrikt gjort Europa rikt och framgångsrikt. Omfattande forskningsframsteg har gjorts inom områden som rastillhörighet och hjärnavläsning, man har nämligen sparat "urführerns" hjärna och hållt den vid liv. Man får följa Thomas som är son till en av Sveriges mäktigaste nazister men som får kontakt me dgamla dissidenter, och Karin som nästlar sig in i eliten via Thomas. Gradvis upptäcks skevheterna i den annars så putsade och vackra fasaden på Sverige.

Bra skriven, med trovärdiga karaktärer och med en sorgsen ton som passar väl till världen som beskrivs. "Som vanligt" med såna här böcker också tankeväckande; hur annorlunda hade egentligen Sverige varit? Vilka hade "försvunnit" som motståndare och vilka hade mer eller mindre glatt bytt sida?

Betyg: BRA


Låter lite grann som Fatherland av Robert Harris (Eller The Man in the High Castle av Philip K Dick?).

Anne McCaffrey - Dragonflight

Omlyssning nu när jag har mp3-boken av första Pern-boken. Håller fortfarande, även om historien inte är speciellt avancerad (ännu). Historien om hur Trälflickan Lessa får äntligen hämnd på den man som en gång invaderade hennes hem, dödade hela hennes familj och sedan ockuperat hemmet (och flera andra bosättningar han tagit över). Mycket tack vare de mystiska drakryttare som dyker upp. Den gamla drakdrottningen är död, och det ligger ett drottningägg på kläckningsplatsen...

Inte fantasy, hur det än ser ut som det. Även om det inte framgår i boken så är det helt klart SF. Lite telepati och andra "övernaturliga" gåvor finns dock med i boken, men inte alls lika mycket som i...

Anne McCaffrey - To Ride Pegasus
Första boken i Pegasus-trilogin (som i sin tur är en prequel till "Tower and Hive"-serien). Det är helt enkelt X-Men i McCaffreys tappning. Man upptäcker slutligen ett sätt att upptäcka människor med parapsykologiska gåvor. Allt är givetvis inte så enkelt när Henry Darrow startar sitt institut för "begåvade" människor. Man måste ju försöka övertyga allmänhet, politiker och företag att man verkligen har folk som kan se in i framtiden med mera. Och en del politiker är inte direkt välvilligt inställda... Dessutom finns det ju en och annan med gåvor som inte är sådär jättesnäll...

Både "Dragonflight" och "To Ride Pegasus" består av ett gäng sammankopplade noveller, som i sin tur samlats i en bok.

Betyg:
Dragonflight: 7/10
To Ride Pegasus 9/10


Pegasus-trilogin är de enda böcker skrivna av McCaffrey som jag gillat, tycker inte alls om böckerna om Pern.
ಠ_ಠ

#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 October 2009 - 12:12

Låter lite grann som Fatherland av Robert Harris (Eller The Man in the High Castle av Philip K Dick?).

Jo, det finns en uppsjö med samma tema. Tror tom. Hans Alfredsson har skrivit en med svenskt tema tidigare. Styrkan med den här jämfört med Fatherland tycker jag är att det kanske inte vore så himla annorlunda i Sverige med nazistiskt styre. Mer ett tankeexperiment över likheterna än skillnaderna, så att säga.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 21 October 2009 - 19:24

Pegasus-trilogin är de enda böcker skrivna av McCaffrey som jag gillat, tycker inte alls om böckerna om Pern.


Jag tycker att de senare Pern-böckerna är bättre än de första. Dragonsdawn är nog den bästa, men även All The Weyrs of Pern & Skies of Pern är för jäkla bra, imho.

Sedan var det lite lustigt att första gången jag läste "The White Dragon" (tredje boken i serien) så tyckte jag att den var rätt långtråkig - detta var dock innan jag läste "Harper Hall"-trilogin som gör White Dragon mer förståelig.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 October 2009 - 00:32

Äntligen kommit mig för att lyssna på bokversionen av nya Star Trek-filmen.

Alan Dean Foster är bra, men konservativ. Han tar inte ut svängarna så mycket under "bokiseringen" av filmen.

Att Zach... Zassh... öh, nya Spock läser är en stor fördel dock.

Betyg: 7 (av 10)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 27 October 2009 - 22:54

Äntligen kommit mig för att lyssna på bokversionen av nya Star Trek-filmen.

Alan Dean Foster är bra, men konservativ. Han tar inte ut svängarna så mycket under "bokiseringen" av filmen.

Att Zach... Zassh... öh, nya Spock läser är en stor fördel dock.

Betyg: 7 (av 10)


Jag har lite svårt för ADF efter att ha läst några av böckerna i serien om Pip och Flinx. Foster kan vara väldigt bra när det gäller miljöbeskrivningar och actionscener men jag tycker han är kass när det gäller handling och dialog.
ಠ_ಠ

#12 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 October 2009 - 14:20

Tehanu, av Ursula K. LeGuin
Fjärde boken i serien om övärlden, man får följa Tenar c:a 20 år efter händelserna i bok två. Hon hade valt ett enkelt liv som farmarhustru, men hennes man har precis dött och uppenbar sig två personer som ger väldiga konsekvenser: en liten flicka som blivit kraftigt bränd och vanskapt, samt Sparvhök som förts tillbaka till livet efter tredje boken, men nu är utan krafter. Det visar sig inte vara så lätt att försöka uppehålla ett "vanligt liv" tillsammans med dessa, och rätt snart visar det sig att någon är ute efter flickan, som tydligen har oanade krafter.

Riktigt bra "low-fantasy" med inte så lite feministisk udd; sällan har lantligt vardagsliv skildrats så väl i fantasy. Sparsamt beskrivet med vacker prosa och med betoning på relationerna karaktärerna emellan, som det ska vara. Ändå saknar jag ett ordentligt driv och en bra röd tråd i historien, känns som om den flackar kring lite väl mållöst från mitten fram till finalen. Som iofs är storlsagen, men som kommer rätt oväntat och hastigt.

Betyg: Bra-
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#13 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 October 2009 - 16:01

Alan Dean Foster är väl mest känd för sina bokversioner av filmer (vilka han har gjort massvis). Tror att orsaken till att han är populär där är att han är snabb. Det tog inte många veckor att hamra ut Star Trek-filmen på papper.

Men jag längtar fortfarande tillbaka till den tiden då Vonda McIntyre gjorde de bästa bokversionerna av Star Trek-filmerna. Det var inte alls detsamma när J. M. Dillard och nu Foster tagit över.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 October 2009 - 23:15

Odd Hours av Dean Koontz

Detta är den fjärde Odd-boken, och lite besviken måste jag säga att jag tyckte att den var den svagaste. Fortfarande inte dålig, men första till tredje boken är mycket bättre. Jättebra uppläst av David Aaron Baker, som vanligt, iaf.

Odd Thomas är en kille med förmågan att se de döda, och dessutom har han en viss känsla för det övernaturliga som hjälper honom när han blir inblandad i diverse mystiska saker. Tycker att serien förlorat lite på att de "vanliga" karaktärerna inte är med, till och med den döde Elvis har stuckit (och Sinatra är ingen fullgod ersättare än så länge iaf).

Nåväl, slutet pekar på att det nog kommer fler böcker i serien.

Om nån är intresserad så är serien jättebillig från mig:. Första boken: http://shop.textalk....709&art=2652030

Betyg: 6 (av 10)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 November 2009 - 13:36

Tuf Voyaging av George R.R. Martin

Något av pseudo-SF där man får följa den smått bisarre köpmannen Haviland Tuf som genom tur och skicklighet kommer över ett skepp med fullständig genbank över alla kända rasers gener, och då också förmågan att reproducera dem. Genom en samling noveller ges en inblick i hur han förvaltar sin "rikedom". Martin har i Tuf skapat en väldigt originell karaktär som är en njutning att läsa (och som jag misstänker har flera drag från författaren själv).

Svagheten är väl det jag kallar pseudo-SF: det här är egentligen fantasy fast med rymdskepp och avancerade vapen. Behöver inte vara fel men Martin tar sig rätt stora friheter i vad som tekniskt borde vara möjligt, som att omedelbart kunna hantera ett tusen år gammalt skepps system som om ingenting hade hänt. Plus dock för att man genom återkommande noveller får följa följderna för en avancerad och blomstrande civilisation som håller på att gå under för att man inte vill ta konsekvenserna av förändring. En liten diskussion i vad som faktiskt är möjligt med genteknik.

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 December 2009 - 22:31

Pattern Recognition av William Gibson

Senaste av Gibson utspelar sig i nutid, där huvudpersonen Cayce får i uppdrag att spåra skaparen av ett antal mystiska filmsekvenser som en längre tid spridits på nätet, och orsakat en mindre kult. Uppdragsgivaren är ett marknadsförongsföretag som (givetvis) inte har speciellt mycket samvete. Rätt snart märker Cayce att uppgiften blir tuff och att hon motarbetas av någon/några.

Välskriven techno-thriller av Gibson, med rätt mycket av handlingen lagd till internet, bl a genom forum, mejl och "virtuella" vänskaper. Tämligen lite våld genom hela men Gibson håller spänningen uppe ändå, främst genom att hålla mystiken levande in i det sista. Snyggt drag också att skapa en person som är närmast allergisk mot "för kraftig" marknadsföring, och som ser till att använda det i jobbet! :)

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#17 tntclr

tntclr

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 134 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 December 2009 - 02:00

The Dispossessed – Ursula K. Le Guin

Shevek är en mycket begåvad fysiker vars arbete, om det fullbordas, kan komma att leda till en vetenskaplig och teknologisk revolution. Han är också en Odonian, del av ett 200 år gammalt samhälle på ökenplaneten Anarres som är organiserat utifrån anarkistiska värderingar. Grannplaneten Urras är Anarrres motsats, där finns överflöd och rikedomar, naturresurser och biologisk mångfald, men också ekonomisk exploatering och krigande stater. Bokens första kapitel berättar om hur Shevek reser till Urras och följs sedan av kapitel som om vartannat berättar om Sheveks uppväxt och upptakten till hans avresa, och de händelser som sedan utspelar sig på Urras. Resan till Urras blir på så sätt något som hela tiden närmar sig och avlägsnar sig samtidigt ju längre man läser. Förutom att ge boken ett mycket behagligt tempo, så passar denna struktur också väldigt bra för vad som är bokens huvudsakliga syfte, nämligen att jämföra två samhällstyper (dock med speciellt fokus på Anarres). Resultatet är mycket lyckat, främst för att Le Guin vägrar att göra det enkelt för sig. Bokens undertitel, An Ambiguous Utopia, är därför mycket passande då boken är full av nyanser, och det gäller då i synnerhet beskrivningarna av vardagslivet på Anarres och den anarkistiska samhällsfilosofin. Mycket välskriven Social SF helt enkelt, som rekommenderas starkt.


Blindsight – Peter Watts

80 år in i framtiden och en främmande farkost upptäcks i vår galax, så rymdskeppet Theseus skickas för att ta kontakt. Skeppets besättning är en minst sagt posthuman skara karaktärer; en AI, en återuppväckt vampyr, en lingvist som genom olika kirurgiska ingrepp gjort plats i sin hjärna för multipla personligheter för att maximera sin språkanalys, en biolog som genom diverse proteser och implantat förhöjt och förändrat sina sinnen så att han bl.a. kan se röntgenstrålar, en soldat uppkopplad till stridsrobotar, och så huvudpersonen och berättaren Siri Keeton som är en s.k. ”synthesist” (”informational topologist”) vilket förenklat kan beskrivas som en sorts högteknologiskt modifierad informatör vars ena hjärnhalva är ersatt av en dator. Det låter kanske tokigt och over-the-top, och det finns kanske en viss humor här, men den är i sådana fall kolsvart. Karaktärerna förmedlar snarare den där kusliga känslan av något som är både välbekant och främmande på samma gång. De har dessutom en del dysfunktionella och ”glitchiga” drag som gör dem både intressanta och obehagliga.

Bokens titel syftar på ett neurologiskt fenomen som innebär att en person kan ha fläckar i sitt synfält som är perceptuellt blinda, men ändå reagera på olika visuella stimuli i dessa fläckar – personen är blind på det medvetna planet men inte det omedvetna. Det är också neurovetenskaper och medvetandefilosofiska frågor som utgör bokens tematiska kärna, och det är hårt som stål överlag och ganska sofistikerade resonemang. Trots detta är det väldigt högt tempo och driven prosa, så Watts hade förmodligen kunnat klämma in ännu mer teoretiska avsnitt och fortfarande bibehållit ett bra flyt. På det hela taget en mycket fascinerande, spännande och skrämmande resa ut i rymden och in i det mänskliga medvetandet. Finns tillgänglig gratis, som pdf bl.a,. på Peter Watts hemsida.
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#18 tntclr

tntclr

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 134 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 December 2009 - 01:37

Osynliga händer – Stig Saeterbakken

Polismannen Kristian Wold tar över en stillastående utredning av den fjortonåriga Marias försvinnande. Wold är ensam på fallet och ingen förväntar sig att han ska göra mer än att hålla utredningen vid liv med minsta möjliga insats, tillsatt mest för syns skull. Ett år efter försvinnandet och utan spår så är det ingen som längre tror att Maria kommer att hittas. När Wold väl har påbörjat sitt hopplösa arbete kan han dock inte sluta. Alla döda spår undersöks igen, uttömda vittnesmål tas om, utan att leda honom någonstans. Vandrandes genom ett ständigt regnande Oslo, med dagliga konfrontationer med stadens smutsiga undre värld och ett äktenskap i upplösningstillstånd, så börjar Mariafallet ta ut sin rätt på en redan bruten Kristian Wold.

Skriven på ett mycket precist och ekonomiskt språk, och med en fantastisk känsla för subtil karaktärsteckning genom inre monolog och dialog. Med minimala medel lyckas texten förmedla ett obehag, ett lurande mörker. En avvikande handling, en tankegång som går över gränsen, och man känner direkt att det är något som är fel, så fel. Det slutar med förtvivlan. Samtidigt som obehaget och mörkret håller på att sluka en kan man inte låta bli att känna sig imponerad av hantverket. Stark läsupplevelse.

Edited by tntclr, 29 December 2009 - 02:00.

"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#19 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 January 2010 - 23:34

The Urth of the New Sun, av Gene Wolfe

Fortsättning på The Book of the New Sun. Man får återigen följa Severian, den före detta torterarlärlingen men den här gången när ger sig ut för att rädda den jord som långsamt var döende i de föregående böckerna. Boken börjar med en rymdskeppsresa som ska föra Severian till de styrande över universum, som ska kan ge honom möjligheten att ge jorden en ny sol istället för den döende.

Verkligen Science Fantasy, där som sagt rymdskepp blandas hej vilt med typiska fantasyinslag - men på ett friktionslöst sätt. Boken är som de föregående skriven i jag-form, men huvudpersonen berättar på ett sätt som känns som att man både är med i hans tankar och inte. Han avslöjar aldrig för mycket, vilket gör läsningen underhållande. Fördelen med den här boken jämfört med de tidigare är att handlingen här är stramare och har mer av röd tråd. På slutet blir det dock lite väl mycket tids- och dimensionshopp vilket drar ned betyget lite.

Betyg: Bra.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#20 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 26 February 2010 - 21:45

Shades of grey by Jasper Fforde (Månadens fantasy i SFbokhandeln)
Människorna i världen bedöms inte efter hur mycket pengar de har utan hur mycket färg de kan se.
Det finns artificiella färger som kan ses av alla, men annars kan men t.ex se 23% Rött.
Det här är våran värld i framtiden och man har massa regler som alla måste följa annars skickas man på "reboot".
Färger används också till att läka sjukdomar.
Reglerna som finns följs till punkt och pricka, Inga skedar får tillverkas, alla måste spela minst ett instrument.
Man får inte öva jonglering efter 4 pm, med mera.
De som endast kan se gråskala är arbetskraften för alla andra.

Betyg: Läsvärt men man stannar inte upp hela natten för boken.

#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 February 2010 - 02:13

Var ett tag sedan man postade här...

Läste The Urth of the New Sun av Gene Wolfe, men jag måste återkomma till den för den fick mig att vilja läsa om de ursprungliga böckerna i The Book of the New Sun. En fantastisk serie där man följer torteraren Severians väg från att bli utesluten ur sitt gille till att bli härskare över "Commonwealth" . Inte mycket är vad det synes vara, och inte ens berättaren Severian själv är helt sanningsenlig vilket gör det här till en ibland krävande läsning. Men också otroligt underhållande och välskriven: rekommenderas för alla som gillar 'Science Fantasy'.

I The Urth... fortsätter sedan Severians resa, ut i rymden för att rädda jorden. Också den bra, speciellt i skenet av de föregående.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 February 2010 - 02:45

Gene Wolfe ja. Jag läste ju (och gillade) de första böckerna i serien, men har aldrig kommit mig för att införskaffa resten.

Synd nog finns de inte som ljudböcker.. :(

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#23 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 July 2010 - 21:12

The Lions of Al'Rassan av Guy Gavriel Kay

Första boken jag läser av Kay, honom ska jag fortsätta med. Kay skriver ett slags "pseudo-historia" som återliknar historiska epoker men med egna namn och (mindre) ändringar. Klassas som fantasy, men det kan man undra över. Med speglingar mot vår egen tid blir det som ett slags "inverterad SciFi", alltså att man genom att berätta ett slags historiskt skeende får läsaren att reflektera över dagens värld. Det tillsammans med välskrivna karaktärer och oftast bra dramatik gör det här till en läsupplevelse.

Just den här boken tar sin plats i ett förvrängt medeltida Spanien, där "Rashites" (araber) kalifat nyligen splittrats i mindre furstendömen och "Jaddites" (kristna) norrifrån är på framtåg. Mellan dem finns "Kindath" (judar), ovälkomna bland de flesta. Man får följa två framstående från varsin kultur, Ammar Ibn-Khairan och Rodrigo Belmonte som genom ödets nycker kommer att tjäna som mecenater under samma herre en tid. Vänskap uppstår även om de vet att de troligen kommer att bli fiender förr eller senare. Mellan dem finns Jehane, en egensinnig och stark läkare. Alla karaktärer är väl skildrade och det finns knappt en enda stereotyp, möjligen med undantag av de mer fanatiska "Rashites". Även om handlingen ibland knappt har styrfart (eller snarare att den är otydlig) följer man med spänning ett imperiums undergång genom dessa personer.

Betyg: BRA
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#24 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 25 July 2010 - 14:10

Gene Wolfe ja. Jag läste ju (och gillade) de första böckerna i serien, men har aldrig kommit mig för att införskaffa resten.

Synd nog finns de inte som ljudböcker.. :(


Jorå, de finns nog (iaf. på engelska)
ಠ_ಠ

#25 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 September 2010 - 21:12

Century Rain av Alastair Reynolds

Floyd är en privatdetektiv i Paris 1959, i en tid där Tyskland misslyckades med offensiven mot Frankrike och 2:a världskriget aldrig blev av (men där istället Frankrikes ledning börjar uppvisa fascistoida drag).Han får i uppdrag att utreda det mystiskta dödsfallet för en Susan White, som polisen inte har brytt sig om.

Samtidigt(!) tvingas Verity Auger 300 år senare iväg på ett hemligt uppdrag till en av Mars månar, där hon måste hämta åter ett antal dokument från en märklig "kopia" av jorden man har funnit, dokument som tillhörde en kollega till henne vid namn Susan White...

Reynolds bygger upp en fascinerande SciFi-värld som är helt otrolig med "skulle kunna vara sann", med de hemska följder felaktig och alltför aggressiv behandling av växthuseffekten skulle kunna ge. Det är spännande och välskrivet, enda kritiken jag har är att man som läsare alltför länge och ofta hålls okunnig om bakgrunden och sammanhangen och att det då kan kännas som att det blir lite för många vändningar i berättelsen. Det och att karaktärerna aldrig egentligen får något djup. Men läsvärd är den.

Betyg: BRA-
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin