Jump to content

Photo

Supergirl


  • Please log in to reply
96 replies to this topic

#51 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 July 2017 - 14:22

Det här tv-programmet görs, vad jag vet, inte av samma personer som gjorde de filmer du nämner, så det är väl väntat att de är olika. Att hjälten har ett gäng att samarbeta med är väl ett grepp de tycker om. Så finns det någon att prata med. Samma upplägg som Blixten och Gröna Pilen har i sina program.



#52 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 24 July 2017 - 12:31

Häpp, begriper inte sambandet med de senaste inläggen?

 

Så kan jag tycka att serien inte är lika attraktiv och spännande som Lois & Clark och Smallville

Den här serien uppfattas mer som en såpa som ofta handlar om relationer och intriger. Redaktionen är en omfattande del som avgör Supergirls rykte beroende vad som publiceras. Hon måste hela tiden försöka bevisa att hon duger

 

Här finns det en verksamhet som skyddar mot farliga utomjordingar vilket påverkar handlingen omfattande  Men i serierna Lois & Clark och Smallville så behöver han inte nån verksamhet som lägger näsan i blöt med beslut

 

Kan Supergirl anses som en likvärdig hjälte när vi får se när hon klantar sig och kritiseras, får dåligt rykte i media

 

Är det en trovärdig hjälpte när serien framställer henne som ett debattexemplar hur vida hon är hjälpte, är hon det.


Edited by Supertreck, 24 July 2017 - 12:33.


#53 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 July 2017 - 16:54

Erinrar mig att Clark gjorde bort sig rätt mycket i Smallville också.



#54 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 31 July 2017 - 11:04

Erinrar mig att Clark gjorde bort sig rätt mycket i Smallville också.

 

Nä,, i Smallville var det inte så uppmärksamma saker som att lätt tappa humören. Clark var diskret som inte visade sina krafter för andra. Det fanns inga nyhetssändningar som rapporterade varenda tabbe som i Supergirl. Det i i slutet som Clark blir Superman och där slutar serien, så får vi inte följa vad som händer sen när han är Superman.

 

Men i serien Supergirl så bevaka media allt vad hon gör, för varje tabbe så står hon där på redaktionen och försöker bortförklara för att undvika pinsamma artiklar. För att vara tjej så ska man visa en massa tappar som hon gör men det behövs inte med Superman

 

I supermanfilmer o serier så fanns det ingen verksamhet som skyddar mot farliga utomjordingar, det fanns inga utomjordingar utom Clark själv. Clark blir solo i sin roll utan nån verksamhet som lägger näsan i blöt. I Filmer o serier så handlar det om fiender som kommer och ställer till det

 

Går det att medge att Supergirl utmärker sig som en lika trovärdig hjälte när media har visat så mycket tabbar och misskrediterat henne? Kan Supergirl vara så unik när det finns andra utomjordingar som kan flyga med superkrafter?  för att hon har den där dräkten, blir hon mer särskild jämfört med andra, hur lyder det resonemanget?



#55 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 July 2017 - 14:39

I supermanfilmer o serier så fanns det ingen verksamhet som skyddar mot farliga utomjordingar, det fanns inga utomjordingar utom Clark själv.

 

Jo, i de flesta adaptationer av Stålmannen har det funnits fler utomjordingar. I de gamla filmerna destillerades det väl till att handla om Krypton, men visst fanns Zod och hans gäng med. Det gör de i många versioner. I Lois & Clark finns även Tez, och i Smallville finns J'onn J'onzz. Men det stämmer att i Supergirl blir det väldans möe av utomjordingar, jämfört med vad vi sett i tidigare versioner. Meninblacknivå på det liksom! Blir lite inflation i det, kan jag tycka. Men idén är, som jag tolkar det, att när Clark började med sin grej så fanns det inga andra kända utomjordingar, men att det sedan har blivit fler efter hand, och eftersom det här tv-programmet (som en motsats till Smallville) utspelas efter att mycket det som Stålmannen varit med om redan har hänt, så börjar vi i ett läge där det finns gott om utomjordingar som redan etablerat sig på Jorden och folk i allmänhet känner till detta.



#56 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 01 August 2017 - 17:49

 

I supermanfilmer o serier så fanns det ingen verksamhet som skyddar mot farliga utomjordingar, det fanns inga utomjordingar utom Clark själv.

 

Jo, i de flesta adaptationer av Stålmannen har det funnits fler utomjordingar. I de gamla filmerna destillerades det väl till att handla om Krypton, men visst fanns Zod och hans gäng med. Det gör de i många versioner. I Lois & Clark finns även Tez, och i Smallville finns J'onn J'onzz. Men det stämmer att i Supergirl blir det väldans möe av utomjordingar, jämfört med vad vi sett i tidigare versioner. Meninblacknivå på det liksom! Blir lite inflation i det, kan jag tycka. Men idén är, som jag tolkar det, att när Clark började med sin grej så fanns det inga andra kända utomjordingar, men att det sedan har blivit fler efter hand, och eftersom det här tv-programmet (som en motsats till Smallville) utspelas efter att mycket det som Stålmannen varit med om redan har hänt, så börjar vi i ett läge där det finns gott om utomjordingar som redan etablerat sig på Jorden och folk i allmänhet känner till detta.

 

 

På så sätt degraderas handlingen i en etablerad miljö av fler utomjordingar som inte lyfter fram Supergirl likaså. Supergirl kan inte konkurrera eftersom föregångaren Superman  har prägeln från ett oberoende etablerad förflutet. Supergirl kommer in i en mer byråkratisk miljö där andra granskar henne under lupp.

 

Vi har inte sett några scener när nödställda ropar efter Supergirl,, är hon inte så pålitlig så hon har inte stämplat in sin prägel?



#57 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 11 October 2017 - 21:45

Så vad tyckte folk om första avsnittet säsong 3?



#58 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 October 2017 - 11:03

Har inte kollat än. Får återkomma när jag gjort något åt det. Har dock lite annat att kolla på först...



#59 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 12 October 2017 - 16:08

Har inte kollat än. Får återkomma när jag gjort något åt det. Har dock lite annat att kolla på först...

 

Men vad är meningen att kommenterar när man inte följer serien. Är det väldig liten bitrate här på Netflix och OBH?



#60 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 21 October 2017 - 13:13

Jag kan säga så här.

 

Det var ganska förutsägbart att det skulle bli konstiga reaktioner när killen lämnat jorden.



#61 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 22 November 2017 - 19:27

Ajdå,, Det sjunde avsnittet var ju inte så bra. Kara får börja grina igen för att det var en nitlott



#62 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 27 November 2017 - 21:42

Avsnittet som släpps blir spännande men det är visst ingen här som följer serien.

 

Men åhnej kör nästan alla Netflix som serien inte visas i Sverige, ni måste höra VPS för att se serien men då blir det väl utan undertext. Märkligt att serien inte är portad för svenska HBO



#63 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 07 December 2017 - 20:57

Ajdå det här senaste avsnittet var ju inget vidare. Hur kan Supergirl räknas som superhjälte som verkar vara supersvag?



#64 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 09 December 2017 - 00:18

Ajdå det här senaste avsnittet var ju inget vidare. Hur kan Supergirl räknas som superhjälte som verkar vara supersvag?

 

Jag håller med. Nu sjönk tittarsiffrorna för hur kan Kara anses vara Supergirl som var så ömtålig. På vilket sätt skulle hon vara starkare nästa gång hon möter motståndaren?

 

Ja det är ju en klurig fråga eller blir det ett meningslöst avslut att motståndaren mister sina krafter och tvärdör?

 

Oj vad orolig man blir att det kan bli antiklimax bara för att Supergirl ska vinna.



#65 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 13 December 2017 - 21:46

Oj vad orolig man blir att det kan bli antiklimax bara för att Supergirl ska vinna.

 

 

Ja verkligen och nu får vi vänta en bit in på januari för att se fortsättningen



#66 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 January 2018 - 08:18

Men vad är meningen att kommenterar när man inte följer serien.


Jag följer. Och nu är jag ikapp lagom till julepausen. Så nu vågar jag mig in i den här tråden igen.
 



#67 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 12 February 2018 - 22:23

Det verkar som att Supergirl är betydligt svagare jämfört med Superman när hon lätt knockas och blir medvetslös. Supergirl måste anstränga sig så mycket vilket Superman inte behöver det ser så lätt ut.



#68 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 14 February 2018 - 10:30

Hoppsan det blir ett till uppehåll ända till 9 april



#69 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 March 2018 - 17:08

Det verkar som att Supergirl är betydligt svagare jämfört med Superman när hon lätt knockas och blir medvetslös. Supergirl måste anstränga sig så mycket vilket Superman inte behöver det ser så lätt ut.

Fast vi har ju inte sett jättemycket av honom i det här programmet. Möjligt att han är starkare, men har det tydliggjorts att han är det eller att skillnaden i så fall är stor? Programmet har etablerat att det finns mycket annat än kryptonit som kan skada henne, men jag antar att det i så fall gäller för kryptonier i allmänhet.

 

 

 

Hoppsan det blir ett till uppehåll ända till 9 april

Till 16:e rentav, enligt de uppgifter jag hittar.



#70 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 23 March 2018 - 21:00

 

Det verkar som att Supergirl är betydligt svagare jämfört med Superman när hon lätt knockas och blir medvetslös. Supergirl måste anstränga sig så mycket vilket Superman inte behöver det ser så lätt ut.

Fast vi har ju inte sett jättemycket av honom i det här programmet. Möjligt att han är starkare, men har det tydliggjorts att han är det eller att skillnaden i så fall är stor? Programmet har etablerat att det finns mycket annat än kryptonit som kan skada henne, men jag antar att det i så fall gäller för kryptonier i allmänhet.

 

 

 

Hoppsan det blir ett till uppehåll ända till 9 april

Till 16:e rentav, enligt de uppgifter jag hittar.

 

 

Vad grundar du det på? När Supergirl fajtas så syns det att hon måste anstränga sig. Det är bara en rent tur att fiender var något svagare för annars skulle hon blivit besegrad. Supergirl har synbarligen svagare superkrafter. När Supergirl ska rädda ett flygplan så lufter hon planet ganska segt, det syns att det är påfrestande. Men när Superman lyfter nåt lika stort så är det inte så påfrestande

 

Supergirl blir helt väck när hon blir utsatt för kryptonit men för Superman tar avsevärd längre tid innan han helt insjuknar.

T.ex i gamla filmen Superman 3 så blir han riven av kryptonitklor och klaar att ta sig hem. Supergirl skulle kolat direkt och legat i koma i flera dagar eftersom hennes smärttröskel och uthållighet är avsevärd lägre än Superman.

 

Superman i serien Smallville agerar inte heller så klent



#71 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 April 2018 - 16:40

Hur starka och tåliga kryptonier är varierar väldigt mellan olika kontinuiteter. Ska du jämföra Stålmannen och Stålflickan kan du inte ställa Melissa Benoist mot Christopher Reeve eller Tom Welling. Du får jämföra Christopher Reeve med Helen Slater, Tom Welling med Laura Vandervoort, och Tyler Hoechlin med Melissa Benoist. Eller ja, alltså deras gestaltningar av rollerna.



#72 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 01 July 2018 - 13:28

Hej Den Gröne Gämnaren

 

Nejdå, jag tyckte att superman i den här serien agerade lika robust som i dom gamla filmerna. Superman i serien Smallville blev inte heller så utmattad av sina fiender.

 

I filmen Superman return så klarar han av att flyga iväg med stor ö av kryptonit men Supergirl blir redan väldig svag att hålla i en liten kryptonitsten.



#73 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 01 July 2018 - 18:36

Jo jag håller men jag undrar om forumets förutsättning.

Är den nya standarden att inte längre diskutera medan serien pågår och folk ska undvika att vara aktiva. Medan hela säsong 3 har pågått så har det bara diskuteras hur vida Supergirls krafter är jämfört med Superman.

 

Synbarligen så är det endast Supertreck som ser på serien som ifrågasätter aktuella händelser. Att nån annan skulle se på serien tyder det inte på som dissar Supertreck som inte ens ger någon egen bedömning.

 

Folk här ser alltså inte på serien. För att ge en egen bedömning så förutsätter det att man har sett på respektive avsnitt som inläggen belyser och avser Supergirls svaga styrka..Folk som svarar tyder inte på att de ser på serien som ger ett distanserat svar som inte påvisar att de  har sett på avsnittet

 

I höst blir det spännande säsong 4. Det senaste avsnittet avslutades rysligt



#74 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 July 2018 - 15:54

Hej Den Gröne Gämnaren

 

Nejdå, jag tyckte att superman i den här serien agerade lika robust som i dom gamla filmerna. Superman i serien Smallville blev inte heller så utmattad av sina fiender.

 

I filmen Superman return så klarar han av att flyga iväg med stor ö av kryptonit men Supergirl blir redan väldig svag att hålla i en liten kryptonitsten.

 

Du envisas med att referera till olika kontinuiteter. Men hur som helst så var det Kara som vann när de slogs mot varandra.

 

 

 

Jo jag håller men jag undrar om forumets förutsättning.

Är den nya standarden att inte längre diskutera medan serien pågår och folk ska undvika att vara aktiva. Medan hela säsong 3 har pågått så har det bara diskuteras hur vida Supergirls krafter är jämfört med Superman.

 

Synbarligen så är det endast Supertreck som ser på serien som ifrågasätter aktuella händelser. Att nån annan skulle se på serien tyder det inte på som dissar Supertreck som inte ens ger någon egen bedömning.

 

Folk här ser alltså inte på serien. För att ge en egen bedömning så förutsätter det att man har sett på respektive avsnitt som inläggen belyser och avser Supergirls svaga styrka..Folk som svarar tyder inte på att de ser på serien som ger ett distanserat svar som inte påvisar att de  har sett på avsnittet

 

I höst blir det spännande säsong 4. Det senaste avsnittet avslutades rysligt

 

Det kan mycket väl vara så att de flesta här inte kollar på detta programmet, och det måste de ju inte heller. I övrigt är det väl upp till vem som helst att skriva, men det är svårt att hålla igång en diskussion med tre månaders mellanrum mellan inläggen.

 

Och ja... Jag kanske ger mig på nästa säsong också när den kommer. Vem fick vi se på slutet, tro? En ond dubbelgångare? En sådan har hon ju haft redan...



#75 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 11 October 2018 - 19:55

Snart kommer säsong 4 den 14 oktober . Det ska bli spännande hur det fortsätter.


Edited by Supertreck, 25 August 2019 - 22:20.