Jump to content

Photo

Stargate Universe - säsong 2 | Spoilervarning


  • Please log in to reply
185 replies to this topic

#51 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 October 2010 - 22:22

205 - Cloverdale

Worst. Episode. Ever.

Suck. Vart ska man börja. Ja för det första var det ett typiskt Stargate avsnitt av den gamla skolan och inte ett bra sådant heller. Att använda någon form av utomjordisk infektion för få göra ett sånt här hallucinationsavsnitt är en idé som använt många gånger förr i många andra serier där det har gjorts mycket bättre. (Se TNG avsnittet The Inner Light för hur en sån slipsten ska dras) Det roliga med såna avsnitt brukar vara att se karaktärerna i andra roller. Här spelade dom i stort sett samma roller. Och dessutom är den tråkigaste karaktären i hela serien i centrum för det. Tack för det. Det hände verkligen inte nåt vettigt i hela avsnittet som tillförde nåt till serien annat än att Scott är tveksam i sina känslor för Chloe. Som om vi behövde ett helt avsnitt för att lista ut det. :rolleyes: Och se löste dom det hela på ett så otroligt tråkigt och förutsägbart sätt. Det enda vi fick var en smålustig parallell till att äktenskap är som att bli satt i karantän på obestämd tid med kvinnan eller mannen man är tillsammmns med. Ha!

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#52 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 October 2010 - 22:25

Älskar din sågning! Och din sista mening... :lol2:

Men jag kan ju inte annat än hålla med dig.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#53 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 October 2010 - 22:30

Tack. :) Jag är rädd nöjd med den analysen själv.

Sen tänkte jag faktiskt inte på Triffiderna men det har du ju helt rätt i.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#54 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 October 2010 - 22:33

Nej, var inte rädd för din analys är du snäll. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#55 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 October 2010 - 22:35

Meh. Rätt nöjd menar jag ju. D'oh.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#56 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 October 2010 - 22:37

Jag kunde inte låta bli... :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#57 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 28 October 2010 - 23:28

2x05 Cloverdale
Värsta skitavsnittet någonsin! Som de försökte göra ett avsnitt som liknade de tidigare Stargate-serierna men ändå ville sätta sin egen ton. Ett totalt misstag på alla punkter! Hoppas de låter Chloe och Scott sitta i karantän resten av säsongen så kanske denna serie kan överleva en säsong till! För fler avsnitt av denna kaliber så kan det vara slut med SGU.

Winter is Coming


#58 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 29 October 2010 - 17:24

Jag hoppas att det bara är ett tillfälligt snedsteg. Men det känns som ett misslyckat försök att locka tillbaka gamla Stargate fans som inte gillar den här serien.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#59 Loch Lomond

Loch Lomond

    Lieutenant

  • Members
  • 88 posts

Posted 31 October 2010 - 08:45

Tror inte avsnittet gjordes för att locka gamla tittare av Stargate, hade man velat det så hade man fått göra ett fullspäckat actionavsnitt utan så mycket fokus på karaktärerna. Cloverdale var snarare ett avsnitt för SGU fans, om man inte har sett serien innan så hade man nog inte fått ut så mycket av att se personerna i annorlunda roller. Vi som ser serien vet ju hur karaktärerna är i vanliga fall och ser kontrasten.

Har sett både bättre och sämre såna här avsnitt (alla sci fi serier har ju ett par avsnitt med en sån story), men gillade det i alla fall. Har sett det två gånger redan.

Tycker förresten att "The Inner Light" är ett ganska överskattat avsnitt, hade hört så mycket om det innan men det motsvarade inte alls förväntningarna.

#60 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 31 October 2010 - 12:00

Det finns faktiskt en intressant aspekt av avsnittet som jag tänkte på när jag såg det men som jag glömde nämna för att jag var upptagen med att basha resten av avsnittet. :) Och det är om man antar att det här är Scotts undermedvetna och att alla karaktärerna motsvaras av hur Scott ser på dom. Young är en fadersgestalt, han ser Eli som en bror till Chloe, Telford en välmenande auktoritet. Andra karaktärer som Greer och Johansen är precis vad dom ser ut att vara. Det förbryllande är väl att han i såna fall ser Rush som en rådgivare.

Det är väl lätt att bli besviken om man har höga förväntningar på ett avsnitt men jag tycker The Inner Light är fantastiskt bra. Väldigt rörande.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#61 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 November 2010 - 21:20

206 - Trial and Error

Young mår inte bra. Vilket väl inte var nyheter direkt men att Destiny inte tycker att att han är en bra ledare svider väl lite extra. Man börjar undra hur mycket egen vilja Destiny har och hur det kommer att påverka framöver.

Gulligt att Eli hittat ett nytt love interest. Det här känns mycket mer intressant än Tråk-Chloe.

Annars hände det inte så mycket i avsnittet men det var ändå mycket mycket bättre än förra veckans snooze fest.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#62 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 November 2010 - 21:30

6. Trial and Error

Ett avsnitt som fokuserar på Young och hans sinnestillstånd. Alla vet vi ju vid det här laget att han inte mår bra och här får vi det serverat på ett fat. Destiny ställer honom mot väggen och testar hans ledaregenskaper som grädde på moset. Visar sig vara en simulering som körs och jag är ganska tacksam över slutet som visar Rush inblandning i det hela för jag är inte riktigt mogen för ett logiskt, tänkande Destiny med egen fri vilja. :P

Gulligt med Eli och hans nya kärlek. Var givet vad som komma skulle så fort hon satte foten i samma rum som honom. Men vad gör väl det när vi får se Eli med tindrande ögon?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#63 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 04 November 2010 - 22:28

2x06 Trial and Error

Oj vilket lyft från förra avsnittet (kanske inte svårt att överträffa det men ändå). Det som vi alla har sett på senare tid att Young är en riktigt trasig människa just nu utforskas riktigt bra när Destiny ger han simulerade mardrömmar. Lite tråkigt att Rush skulle in i slutet och "fixa" allt själv, jag hade nog faktiskt hellre sett att Destiny har en artificiell intelligens vilket jag trodde skulle visa sig att faktiskt var så (kan det ju fortfarande göra i för sig), Lite Chloe och Scott också, positivt :) Och Eli har blivit kär, kul för honom men jag känner på mig att det kommer sluta illa just bara för att den här serien är sån.

Winter is Coming


#64 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 November 2010 - 23:15

Jag är övertygad om att Destiny inte är ett vanligt skepp utan kommer att bjuda oss på fler överraskningar...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#65 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 04 November 2010 - 23:20

Jo det tror väl jag också fortfarande på men till vilken grad? Kanske det t.o.m lever som i Farscape? Svårt att spekulera.

Winter is Coming


#66 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 November 2010 - 23:28

Har inte sett Farscape så det kan jag inte svara på. :) Men helt klart är det något speciellt med Destiny. Och jag hoppas att det är mer än bara det tekniska, men inte att de gör det enkelt för sig och låter Destiny helt enkelt vara en levande varelse. Ska bli intressant att se hur som.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#67 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 November 2010 - 23:41

Det verkar ju ha någon form av AI som kan påverka deras hjärnvågor. Jag antar att det är samma princip som låter Destiny kommunicera med Rush. Om han nu inte hallucinerar alltså, men det verkar allt mindre troligt.

Eli och LA nörden lär inte sluta lyckligt nej. Men det är iaf skön omväxling att se honom me någon annan istället för att gå och tråna efter Chloe. Det blev gammalt väldigt fort.

Synon: Se Farscape. ;)

Edited by Wylie Times, 04 November 2010 - 23:41.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#68 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 November 2010 - 23:45

Ja, jag ska se Farscape. När tillfälle ges. Förstår inte, så mycket annat som pockar på ens uppmärksamhet. Önskemål: förlängning av dygnets timmar, tack.

Jag blev faktiskt grymt besviken i början när Scott dog, men det var inte på riktigt. Jag blev ju så imponerad först att de vågade ta det överraskande steget och serien steg enormt i mina ögon. Och så var det bara på låtsas. Meh.

Edited by Synon, 04 November 2010 - 23:46.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#69 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 04 November 2010 - 23:54

Ja den här serien skulle det passa utmärkt om nån större karaktär dog och det får gärna vara Scott. Och jag håller med Wylie om Farscape, se den! Så jäkla fantastiskt skruvad och bisarr sci-fi serie har väl sällan skådats. Skulle vilja se om den själv faktiskt :)

Winter is Coming


#70 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 November 2010 - 23:59

Hm. Tänk om de kunde ta kål på Chloe? Jag skulle då inte sörja... :) Farscape: ni får väl haka på någon gång nästa år då jag troligtvis kommer att se den.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#71 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 05 November 2010 - 00:07

Det är inte helt otänkbart att jag hakar på då. :)

Jag blev faktiskt grymt besviken i början när Scott dog, men det var inte på riktigt. Jag blev ju så imponerad först att de vågade ta det överraskande steget och serien steg enormt i mina ögon. Och så var det bara på låtsas. Meh.

Inte första gången dom gjort det heller. :( Serien hade helt klart mått bra av att döda en större karaktär för att visa att det faktiskt kan hända så man inte tar alla för givet.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#72 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 November 2010 - 00:10

Bra där. Och vad gäller SGU så känner jag lite som så att den skulle må riktigt bra av om något drastiskt och oväntat hände. Just nu känns det mest som att den puttrar på.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#73 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 05 November 2010 - 00:16

Jo dom skulle behöva en mer dramatisk storyline än den om utomjordingarna som kanske förföljer dom och Rushs upptäckter som han håller för sig själv. Inget fel på dom men så länge det inte händer nåt där behövs nåt annat.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#74 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 November 2010 - 00:25

Farscape: ni får väl haka på någon gång nästa år då jag troligtvis kommer att se den.

Låter bra, fast inte samtidigt som årets film-turnering va? ;)

Winter is Coming


#75 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 November 2010 - 00:28

Najs! Och nej, får planera in det så tid finns...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.