Jump to content

Photo

Filmfest 2016! SFN drar på dejt med Greta Garbo...


  • Please log in to reply
77 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 August 2016 - 17:18

Välkommen till en av tre parallella filmfester som kommer pågå ett tag framöver där vi kommer avnjuta Tarzan (Vi har f.n. beslutat att begränsa oss till filmerna med Johnny Weissmuller), Hitchcock (i urval av Crusader) och Greta Garbo (i urval av XC och Garm) på regelbunden basis.
 
Häng gärna med och avnjut sköna damer, muskulösa karlar, skjutglada pojkar och en ikonisk skådespelare!
 
Följande veckor gäller för Garbo-filmerna:
  • v34.1 | Garbo-vecka! | Gösta Berlings Saga (Saga of Gosta Berling) --1924
  • v37.1 | Garbo-vecka! | Joyless Street --1925
  • v40.1 | Garbo-vecka! | Flesh and the Devil--1926
  • v43.1 | Garbo-vecka! | A Woman of Affairs--1928
  • v46.1 | Garbo-vecka! | The Divine Woman --1928
  • v49.1 | Garbo-vecka! | Wild Orchids --1929
  • v09.1 | Garbo-vecka! | Anna Christie --1930
  • v12.1 | Garbo-vecka! | Mata Hari --1931
  • v15.1 | Garbo-vecka! | Grand Hotel --1932
  • v18.1 | Garbo-vecka! | Queen Christina --1933
  • v21.1 | Garbo-vecka! | Hollywood Party --1934
  • v24.1 | Garbo-vecka! | Anna Karenina --1935
  • v26.1 | Garbo-vecka! | Camille --1936
  • v28.1 | Garbo-vecka! | Ninotchka --1939

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 August 2016 - 11:11

Gösta Berlings Saga / Saga of Gosta Berling (1924) [SE]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
Gösta Berling är mer suput än präst och tvingas snart lämna sin församling avkragad och utskämd. I hans efterkommande jakt på meningen med livet dras han in i Märtha Dohnas ränker...
KNEKT: Henrik Dohna slår mig som den typiska arketypen för mannen som i princip är gift med sin mor.
DAM: Idag är det väl Greta Garbo som är filmens stora dragplåster, och hon är redan i den här tidiga filmen god nog att förtjäna det. Rollen i sig (som nästan alla roller i filmen förutom titelrollen) är dock inte stor.
KUNG: Berling är filmen igenom en karismatisk karaktär som sätter unga flickors hjärtan i brand i samma takt som han tömmer spritflaskorna.
Det här är en film som är så rappt och snyggt berättad att man faktiskt inte tänker på att det är en stumfilm efter ett tag. Väldigt snyggt filmfoto (hur absurt är det inte att jag kände igen J. Julius namn från Körkarlen?) och duktiga skådespelare. Storyn som sådan är lite grann av sådant där spåradravel jag normalt inte har så mycket för, framför allt det där med att karaktärer plötsligt gör helomvändningar titt som tätt. Berättandet är av förvånansvärt modernt snitt, men även en aning ryckigt -- det märks att man kämpat med att få med så många biståndsdelar som möjligt i konverteringen från bok till film. Kanske är det därför som jag upplever de flesta av sidohistorierna som aningen ytliga? Från min sida så kändes avslöjandet om att Elizabeth fallit för Berling under den senares tid på Borg lite som taget ut ur det blå.
Storyn (som utspelar sig i slutet på 1800-talet) är späckad med intressanta frisyrer, häftiga hattar och trevliga miljöer. Jag såg den 1975års restaurerade version, med det nyare soundtracket. Det sistnämnda gör mycket för att öppna upp filmen för en nyare publik.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 August 2016 - 15:50

Selma Lagerlöf var allt annat än imponerade av slutresultatet kan jag säga. Jag ska se om jag på något smidigt sätt kan återberätta det som står skrivet om inspelningen och eftermäldet av den här filmen, så som det står skrivet i den biografi över Mauritz Stiller som jag har i bokhyllan. Ett helt kapitel tillägnas denna produktion och ett par till om Greta Garbo och Mauritz Stillers fortsatta äventyr i drömfabriken.

Kul för övrigt att du redan har sett filmen. Det måste ju tyda på att den inte är så svår att ta sig igenom, trots den långa speltiden. Och att det är en dranafilm, icke att förglömma.
 

Jag såg den 1975års restaurerade version, med det nyare soundtracket. Det sistnämnda gör mycket för att öppna upp filmen för en nyare publik.


Det som är gjort av Matti Bye? Han är helt fenomenal på att ge stumfilmer en extra dimension genom sina kompositioner. Minns när jag såg Körkarlen med honom framförandes musiken live till filmen. Förmodligen den bästa filmupplevelse som jag har haft till dags dato.
 

(hur absurt är det inte att jag kände igen J. Julius namn från Körkarlen?)

Observant av dig. :D Han samarbetade för övrigt väldigt mycket med Mauritz Stiller i dennes filmer. Körkarlen har ju dock den andra giganten inom den svenska stumfilmshistorien gjort, nämligen Victor Sjöström.



#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 August 2016 - 17:28

Kul för övrigt att du redan har sett filmen. Det måste ju tyda på att den inte är så svår att ta sig igenom, trots den långa speltiden. Och att det är en dranafilm, icke att förglömma.

Jag hade räknat med att det skulle vara tyngre, men bortsett från att det storymässigt är lite trångt i den så är den väldigt modern i sitt snitt.
 
 

Selma Lagerlöf var allt annat än imponerade av slutresultatet kan jag säga. Jag ska se om jag på något smidigt sätt kan återberätta det som står skrivet om inspelningen och eftermäldet av den här filmen, så som det står skrivet i den biografi över Mauritz Stiller som jag har i bokhyllan. Ett helt kapitel tillägnas denna produktion och ett par till om Greta Garbo och Mauritz Stillers fortsatta äventyr i drömfabriken.

Ja tack, om det är möjligt. Jag har bara läst kortfattat att hon inte gillade ändringarna.

 

Jag såg den 1975års restaurerade version, med det nyare soundtracket. Det sistnämnda gör mycket för att öppna upp filmen för en nyare publik.

Det som är gjort av Matti Bye? Han är helt fenomenal på att ge stumfilmer en extra dimension genom sina kompositioner. Minns när jag såg Körkarlen med honom framförandes musiken live till filmen. Förmodligen den bästa filmupplevelse som jag har haft till dags dato.

Matti Bye är vad som står i eftertexterna. :)
Soundtracket är verkligen spot-on, dels bär det upp filmen bra och dels är känns det tidsenligt.
 

(hur absurt är det inte att jag kände igen J. Julius namn från Körkarlen?)

Observant av dig. :D Han samarbetade för övrigt väldigt mycket med Mauritz Stiller i dennes filmer. Körkarlen har ju dock den andra giganten inom den svenska stumfilmshistorien gjort, nämligen Victor Sjöström.

Julius var aktiv som kinematograf så sent som 1948. 91:an Karlsson (1946) torde man f.ö. till och med ha sett.
Men det kändes lite sjukt, jag sg hans namn och tänkte: var inte det han som skötte fotot i Körkarlen med?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 August 2016 - 22:10

Det ska gå att fixa. Enklast är om jag fotar av berörda sidor och slänger upp det på ett lämpligt ställe. Scanna kan jag inte göra, enda möjligheten är via bibblan för 2 kr sidan så det går bort och jag vet inte om det ens skulle bli bra att föröka att scanna sidor i en hyfsat tjock inbunden bok ens om jag hade velat slösa pengar på det. Skriva av orkar jag verkligen inte att göra. :P Men att fota av sidorna är enkelt avklarat. Tror att ni kan ha glädje av informationen. :)

Så bra att det var versionen med Matti Byes komposition. Har förvisso inte hört den andra som väl var mer vanlig innan den nyare kom, men tror inte att den skulle slå det som Matti gör.

Det där att du kände igen Herr Julius och ifrån var är bara bevis på att du är en filmnörd av rang. :thumbsup2:
Håller för övrigt med om att man borde ha sett 91:an-filmen från 1946. Den och ett helt gäng andra tidig filmatiseringar av kända svenska seriefigurer. :)

#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 August 2016 - 19:11

Här kommer lite utlovad läsning. Denna gång kretsar det mesta kring den här filmen. Kapitlen som rör Mauritz Stiller och Greta Garbos vidare äventyr i drömfabriken kommer vid ett senare tillfälle. Filen ligger kvar i 30 dagar, efter det så får man säga till mig så kan jag ladda upp den igen.

 

Mitt omdöme för filmen kommer så snart som jag är färdig med kvällsfikat.
 
[attachment=1503:Screenshot_2016-08-26-00-29-25.png]
 

Spoiler


Edited by Garm, 28 August 2016 - 19:14.


#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 August 2016 - 22:45

Gösta Berlings saga (1924)
 
Det tog sin lilla tid att ta sig igenom den här filmen, jag har hållit på i rätt så många dagar nu där jag i olika grad har tagit mig igenom filmen. Den största anledningen till att det har tagit en sådant tid är inte att filmen nödvändigtvis upplevdes som dålig, bara att den upplevdes som tämligen ointressant. Eller ja, handlingen och en del av karaktärerna var i alla fall det.
 
Så vad är det då i filmen som jag tyckte var bra respektive mindre bra?
 
Det finns en hel del att välja bland. Fotot är, som XC redan har varit inne på, väldigt snyggt. Julius Jaenzon visar återigen att han var en av dåtidens allra främsta filmfotografer. Dessutom så har man varit väldigt duktiga med att hitta passande inspelningsplatser, både när det gäller interiör som exteriör. Uppförandet av Ekeby på ateljéområdet i Råsunda var säkert minst lika mäktigt då som det är att bevittna det i den slutgiltiga filmen idag.
Vidare så är musiken av Matti Bye helt fenomenalt bra. Det skulle onekligen även ha varit trevligt att ha fått tagit del av musiken ifrån när filmen framfördes vid premiären då det begav sig, samt den där musiken som skapades långt mycket senare (tydligen under 1970-talet i samband med någon form av restoration av filmen) av Carl-Axel och Monica Dominique.
Jag tycker att en del av skådespelarna är riktigt bra. Till dom hör Lars Hanson i rollen som Gösta Berling. Här har jag lovat mig själv att försöka att ta del av någon annan film (om det går) som han medverkade i. Jag kan samtidigt uppleva hans insats som lite väl teatralisk, men det är kanske bara väntat då han spelade mycket teater samt att hela filmen känns som en filmad teaterpjäs. Gerda Lundequist var bra i rollen som Majorskan, även om karaktären i sig blir aningen mer ointressant ju längre filmen fortskrider. Framförallt så blir jag inte klok på karaktären när hon börjar att bränna ner hus och har sig. Speciellt med människor kvar där inne. Kan inte dra mig till minnes vad i handlingen som gör henne så förargad att hon blir mordbrännare.
På tal om den där branden, var det någon mer än jag som reagerade på hur extremt osäkert det såg ut att ha varit att filma dessa scener? Flertalet scener ser ju ut att ha varit rena dödsfällor där skådespelarna lika gärna kunde ha dött av rök eller brännskador. Hade dom inte några som helst regler att rätta sig efter på den här tiden, eller var det bara att tutta på ett hus, placera kameran i rätt vinkel och kasta in skådespelarna framför kameran?
En annan skådespelerska som är bra i sin roll var Ellen Hartman-Cederström som Märta Dohna. Väldigt tvivelaktig karaktär. Greta Garbo som nuförtiden anses vara det stora dragplåstret till den här filmen (något som jag rent av kan tycka är negativt och lite orättvist mot den övriga ensemblen) är även hon bra i sin roll, men jag tycker att hon känns lite lagom anonym och hamnar i skymundan bland alla andra skådespelare. Men man kan ana något i Gretas prestation redan här, sättet som hon är och agerar på känner man igen långt mycket senare i andra filmer. Filmen upptäckte henne, men man kan väl knappast kalla det här för hennes genombrottsfilm som man närmast får intrycket av ibland.
Jag gillade tempot i filmen, sådana här helaftonsfilmer (kan vi kalla den för) görs ju knappt längre och det är skönt när en film inte rusar fram. Sedan så kan jag samtidigt tycka dess raka motsats, att den här filmen hade kunnat tjäna på att vara uppdelad i två precis som den var från början och att min filmupplevelse rent av kanske hade tjänat på att vara utformad som så, att man såg den ena delen denna vecka och den andra nästa. Minns jag inte rätt så hade den första delen premiär ena veckan och den andra en vecka senare. Sammanslagningen av delarna till en enda film kom väl långt senare om jag har förstått saken rätt. Med lite tid mellan delarna så får man även lite perspektiv på det som man ser och vissa saker hinner att sjunka in.
Filmens handling är väl det svagare kortet då den stundom är bra rörig för mig att följa med i. Men den är också aningen för ointressant för min smak. Jag har ingenting emot dramafilmer, men ofta behövs det något som verkligen fångar in mig för att jag ska tycka att filmen är över medel. Här är det ett stort fokus på relationer, dessutom med inte alltid så intressanta karaktärer och handlingen framstår därför som lite ointressant och sömnig i mina ögon. Samtidigt så puttrar det ju på och blixtrar till ibland, så jag vill inte gå så långt som att säga att den är dålig. Bara mestadels ointressant. Jag tror förövrigt att den här berättelsen tjänar på att vara en stumfilm, för annars så är jag rädd för att det hade blivit en väldigt pratig och pladdrig film om all dialog skulle framföras med ljud.
Det här är den femte filmen som jag ser av Mauritz Stiller, dom tidigare är Herr Arnes pengar (1919), Erotikon (1920), Johan (1921) samt Hotel Imperial (1927) och jag måste säga att den här, jämsides med den sistnämnda, är bland dom sämre som jag har sett.
En sak som slår mig är att jag finner allt runtomkring-material till den här filmen, dess medverkande och hela stumfilmsvågen i Sverige, bra mycket intressantare än vad själva filmen är. Det säger något när man sitter och plöjer böcker, artiklar och till och med akademiskt högtravande uppsatser bara för att få veta lite mer fakta om vår inhemska filmhistoria, efter att ha sett en film. Det är ju inte dåligt, jag har sagt tidigare att jag verkligen uppskattar filmer som tänder en gnista hos den vetgirige och uppmuntrar till att ta reda på det som man vill veta. Ibland så är dessa filmer bra, ibland bara okej och i värsta fall rakt av dåliga. Men sår dessa filmer bara det där lilla fröet att ta reda på något mer, så får väl samtliga filmupplevelser (bra, okej som dålig) anses vara av godo.
Bortsett från att se flera av Greta Garbos andra filmer tillsammans med er andra, så kommer jag att se mer av Mauritz Stiller om jag får chansen till det. Han är, ofta, en bra regissör och intressant personlighet som jag gärna lär känna lite bättre.
 
Med tanke på att det sägs att denna filmatisering är rätt långt ifrån hur boken är, så blir man ju lite nyfiken på att läsa den för att ta reda på hur man upplever den som den är, men även kontra denna filmatisering. Man kan förstå att det höjdes en del röster när det begav sig om den skiljer sig så pass mycket som det sägs att det gör.
 
Som en bonus så kan jag tipsa er om att läsa all fakta om filmen som Svensk Filmdatabas har till förfogande. Klicka gärna på samtliga flikar på båda länkarna och läsa och begrunda små axplock ur vår filmhistoria.
 
Gösta Berlings saga/del I (1924, Sverige)
Gösta Berlings saga/del II (1924, Sverige)
 
Glöm inte heller att i inlägget innan detta så har jag postat en länk med fotografier ifrån biografin över Mauritz Stiller som jag har, där det ingående berättas om skapandet, utförandet och reaktionerna kring denna film.
 
-



Henrik Dohna slår mig som den typiska arketypen för mannen som i princip är gift med sin mor.


Jag håller med dig. Allt verkar behövas dra i långbänk (i detta fall symboliserad av mor, kära mor) och det är ju ett under att han har klarat av att ha levt ett liv i Italien utan att ha haft mamma bredvid sig. Ett skapligt bottennapp för Elisabeth.
 

Idag är det väl Greta Garbo som är filmens stora dragplåster, och hon är redan i den här tidiga filmen god nog att förtjäna det. Rollen i sig (som nästan alla roller i filmen förutom titelrollen) är dock inte stor.


Jag tycker inte att det bara är av godo. Speciellt inte då hon är en relativt liten del av det stora hela och att hennes insats är både minimal och även rätt anonymt i mina ögon. Även om man ser gnistan redan här som skulle tända stjärnan långt senare.
 

Storyn som sådan är lite grann av sådant där spåradravel jag normalt inte har så mycket för, framför allt det där med att karaktärer plötsligt gör helomvändningar titt som tätt.


Jag håller med dig, handlingen är ett av dom svagare korten. Och på tal om helomvändningar, tänkte du t.ex. på hur konstigt Majorskan utvecklas under filmens gång?
 

Berättandet är av förvånansvärt modernt snitt, men även en aning ryckigt -- det märks att man kämpat med att få med så många biståndsdelar som möjligt i konverteringen från bok till film. Kanske är det därför som jag upplever de flesta av sidohistorierna som aningen ytliga? Från min sida så kändes avslöjandet om att Elizabeth fallit för Berling under den senares tid på Borg lite som taget ut ur det blå.


Och ändå så verkar dom ha missat en hel del om man läser vad recensenter och andra förståsigpåare tyckte efter att ha sett dom båda delarna då det begav sig. Det tillsammans med en del andra artiklar och passager i böcker som jag har läst, så får man ju intrycket av att filmen bara är löst baserad på Selmas bok. Man blir lite nyfiken på att läsa den bara för att jämföra. Så även om du inte har läst boken (eller har du det?) så är det kanske en sådan sak som bidrar till att du upplever att en del saker är som tagna ur det blå. Just för att dom inte finns i boken och att manusförfattarna har blandat lite väl mycket av den litterära förlagan och sin egen fantasi och därmed skapat situationer som inte riktigt går ihop?
 

Storyn (som utspelar sig i slutet på 1800-talet) är späckad med intressanta frisyrer, häftiga hattar och trevliga miljöer.


Jag håller med dig. Dessutom så är alla människor från den här tiden så vackra när man ser dom i en film eller på ett fotografi. Så oerhört vackra på ett mycket smakfullt sätt.


Edited by Garm, 28 August 2016 - 23:25.


#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 August 2016 - 02:44

Gösta Berlings Saga / Saga of Gösta Berling (1924)

På 1820-talet så bode de 12 landlösa kavaljererna "Knights of Ekeby" på herrgården Ekeby gård, Värmland. De levde som de ville och hade vilda äventyr. En av dem var föredetta prästen Gösta Berling som förlorade jobbet efter att ha supit förmycket och kunde inte längre göra sitt jobb. Efter ett misslyckat försök att dra upp sig igen så föll han i fördärv men blev erbjuden av den tuffa majorskan från Ekeby gård att bo där som en av hennes kavaljerer. Han blev snabbt populär då alla älskar Gösta Bergling, utom han själv. Och hans självhat har en förmåga att förstöra andras liv.

Klassisk stumfilm med bla. Greta Garbo. Trots att hon inte är en av huvudrollerna så blev hon satt som det i efterhand när hon slog igenom i Hollywood.

Jag fick tag på den engelska versionen av filmen vilket känner lite underligt i början. :P

Som vanligt med de här gammla böckerna så kan berättelsen ha dubbel betydelse. Är en herrgård i Värmland egentligen en plats mellan himmel och helvete i väntan på att bli dömda för sina synder? Ibland undrar man. :P Som de säger på engelska, "misery loves company" och det är mycket av det som det här handlar om. En grupp olycka människor som tillsammans borde kunna finna lycka men istället bara blir ännu olyckligare.

En miss jag märkte var att de var 12 medlemmar i "Knights of Ekeby" (jag vet inte det Svenska namnet) innan Gösta Berling blev med men fortfarande bara 12 när han sedan var med. I boken så dör en av dem vilket gör att de lyckas bli lurade att tro att majorskan har gjort en deal med djävulen. Jag höll aldrig reda på medlemmarna så jag såg aldrig om en försvann (och att de klippt bort den scenen) men troligen så är det väl en miss pga att de kallas för 12 i boken.

Selma Lagerlöf tyckte inte om den här filmen, mycket pga förändringar i handlingen och att de hade tagit bort de flesta karaktärerna och sidohandlingar. Ett exempel är hur Gösta Bergling räddar Marianne Sinclaire ur en snödriva vilket är exakt samma sätt som majorskan räddade honom i boken. Han försökte alltså inte att döda sig själv med en kniv där. Kanske så är båda fallen likadana och att det är orsaken de bytte, jag vet inte. Den största skillnaden är att i boken så luras kavaljererna av Sintram att tro att en av dem offras varje år till djävulen för att majorskan ska få behålla Ekeby så sluter de ett avtal med djävulen via Sintram om att driva bort henne. Det är alltså precis som de visar i början, bara det att det inte är ett skämt i boken. Jag kan förstå att de ville göra det mer verklighetstroget men det finns en orsak till att det kallas en saga. Slutet skiljer sig också då i boken så säljer han sin själ till Sintram om han bara får vila i fred men när han ska ta sitt liv så hindras han var kärleken till hans nya fru och den till majorskan som har blivit som en mor till honom, så han bestämmer sig för att börja leva som en vanlig bonde. Men när han kommer till Ekeby så har en döende majorska återvänt då hennes make har dött. Sintram blir arg för att Gösta inte tog sitt liv så han dödar majorskan och tar hennes själ men innan hon dör så ger hon Ekeby till Gösta, något han inte blir glad över så han överger den och splittrar kavaljererna för att sedan bo med sin fru på ett torp. Och hela början med hur han är lärare för en ung kvinna verkar vara mycket förändrat och inte alls det samma. En väldigt stor skillnad är att det mästa i boken utspelar sig under det år medans kavaljererna har tagit över Ekeby gård, något som bara varar i en halvtimme i filmen. Och Sintram har gått från berättelsens onda skurk till en buse som ställer till hyss och retas (och är helt borta från 2:a halvan av filmen) medan majorska blir filmens skurk istället. I boken älskar hon sina kavaljerer in i slutet och inte det stora hat hon visar i filmen när hon bränner ner gården och låter sig arresteras (lite komiskt hur hon åldras typ 30 år under den vintern :P ). Nu kan jag ha fel för jag har inte läst boken själv utan bara läst om den.

Att titta på stumfilm är lite som att se en Japansk film. Man ser hur de säger en massa men i textfältet så ser man bara några få ord. :P

Filmen blev rätt jobbig att se mot slutet (fast sedan tog det 5,5 timmar för mig att se den med) och det hjälper inte att den är så förbaskat deprimerande i slutet. Jag måste erkänna att jag inte riktigt gillade utvecklingen då den var underhållande första halvan. Många karaktärer som var först bra och intresanta blir väldigt jobbiga. Greta Garbos är en av dem. I början så hoppades jag att hon skulle vara med mer men i slutet ville jag bara bli av med henne. Sedan stämmer inte slutet med början där de konstaterade att Ekeby hade förfallit i ruiner 100 år senare. Lite som att de ändrade slutet medans de filmade. Och de missar hela moralkakan med att leva ett rikt och gott liv bara fick elende med sig vilket var varför Gösta valde att bli en vanlig torpare istället.

Jag känner mig lite utanför mitt område när ni stumfilms experter pratar om er stora kunskap i det här. :P

Det hela var iallafall en underhållande film och som XC säger, man glömmer nästan att det är en stumfilm. Men för mig håller den inte hela vägen.

Betyg: 6,5 fulla kavaljerer av 10 (Bra-)


Jag ska gå igenom era omdömmen lite mer nogrant sedan men just nu orkar jag inte. :P

Edited by Crusader, 29 August 2016 - 02:45.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 August 2016 - 11:21

Idag är det väl Greta Garbo som är filmens stora dragplåster, och hon är redan i den här tidiga filmen god nog att förtjäna det. Rollen i sig (som nästan alla roller i filmen förutom titelrollen) är dock inte stor.

Jag tycker inte att det bara är av godo. Speciellt inte då hon är en relativt liten del av det stora hela och att hennes insats är både minimal och även rätt anonymt i mina ögon. Även om man ser gnistan redan här som skulle tända stjärnan långt senare.

Absolut det finns större roller (om än ingen tydligt definierad kvinnlig huvudroll, vad jag menade är att Greta är bra nog att stå på postrarna idag, och då inte bara för efter denna film införskaffade meriter.

 

Storyn som sådan är lite grann av sådant där spåradravel jag normalt inte har så mycket för, framför allt det där med att karaktärer plötsligt gör helomvändningar titt som tätt.

Jag håller med dig, handlingen är ett av dom svagare korten. Och på tal om helomvändningar, tänkte du t.ex. på hur konstigt Majorskan utvecklas under filmens gång?

Jupp hon var en av dem jag tänkte på -- men också den där tjockare knekten av ekeby som i ena andetaget älskar majorskan över allt annat och nästa verkar redo att skära halsen av henne. Berling själv gör ett antal sådana helomvändingar -- tex efter sista framträdandet i kyrkan där alla hyllar honom och han brister ut i ett raljerande ondgörande av hela församlingen... Vet inte i det sistnämnda fallet om det är meningen att vi skall tolka honom som stupfull ända upp i predikstolen.
Nu verkar ingen ha reagerat på det men "spåradravel" skall ju egentligen vara "såpadravel".

 

Berättandet är av förvånansvärt modernt snitt, men även en aning ryckigt -- det märks att man kämpat med att få med så många biståndsdelar som möjligt i konverteringen från bok till film. Kanske är det därför som jag upplever de flesta av sidohistorierna som aningen ytliga? Från min sida så kändes avslöjandet om att Elizabeth fallit för Berling under den senares tid på Borg lite som taget ut ur det blå.

Och ändå så verkar dom ha missat en hel del om man läser vad recensenter och andra förståsigpåare tyckte efter att ha sett dom båda delarna då det begav sig. Det tillsammans med en del andra artiklar och passager i böcker som jag har läst, så får man ju intrycket av att filmen bara är löst baserad på Selmas bok. Man blir lite nyfiken på att läsa den bara för att jämföra. Så även om du inte har läst boken (eller har du det?) så är det kanske en sådan sak som bidrar till att du upplever att en del saker är som tagna ur det blå. Just för att dom inte finns i boken och att manusförfattarna har blandat lite väl mycket av den litterära förlagan och sin egen fantasi och därmed skapat situationer som inte riktigt går ihop?

 
Kollade igenom lite av det gamla PR-materialet som fanns på SFIs hemsida (tack för länken), och det fanns tydligen kritiker som gillade filmen med. Dets tår dock på ett ställe (var det under "kommentar" på GB2) att recensenterna var mer intresserade av att jämföra filmen med boken istället för att faktiskt recensera filmen som sådan.
 
Jag har inte läst boken, har läst väldigt lite av Selma Lagerlöf iöht. Men kanske är det så att när man plockat det gottaste ur boken och sedan vävt ihop det till en film så har kittet inte riktigt funkat på alla ställen. Speciellt under andra halvan tycker jag det är många tvära kast.

 

Jag känner mig lite utanför mitt område när ni stumfilms experter pratar om er stora kunskap i det här. :P

Expert vet jag inte -- men jag ser en och annan stumfilm emellanåt.
 
 

Och Sintram har gått från berättelsens onda skurk till en buse som ställer till hyss och retas (och är helt borta från 2:a halvan av filmen) medan majorska blir filmens skurk istället. I boken älskar hon sina kavaljerer in i slutet och inte det stora hat hon visar i filmen när hon bränner ner gården och låter sig arresteras (lite komiskt hur hon åldras typ 30 år under den vintern :P ). Nu kan jag ha fel för jag har inte läst boken själv utan bara läst om den.

Utan av att han läst boken så stämmer det lite med storyn i filmen att hon skulle vända sig mot sina knektar (hon förlorade ju allt på grund av en av dem), dock så tyckte jag det verkade lite undelrigt att hon skulle gå så långt som att dra ihop en folkpöbel mot dem och bränna ned gården.
 
Lite lustigt det där att du uppfattar majorskan som filmens skurk, jag uppfattade det nästan som att Berling själv var skurken eftersom han för det mesta lyckades sätta krokben för sig själv.

 

Filmen blev rätt jobbig att se mot slutet (fast sedan tog det 5,5 timmar för mig att se den med) och det hjälper inte att den är så förbaskat deprimerande i slutet. Jag måste erkänna att jag inte riktigt gillade utvecklingen då den var underhållande första halvan. Många karaktärer som var först bra och intresanta blir väldigt jobbiga. Greta Garbos är en av dem. I början så hoppades jag att hon skulle vara med mer men i slutet ville jag bara bli av med henne. Sedan stämmer inte slutet med början där de konstaterade att Ekeby hade förfallit i ruiner 100 år senare. Lite som att de ändrade slutet medans de filmade. Och de missar hela moralkakan med att leva ett rikt och gott liv bara fick elende med sig vilket var varför Gösta valde att bli en vanlig torpare istället.

Håller med, den andra delen är inte fullt lika underhållande som den första. Och jag tror Greta Garbos karaktär är sinnesbilden för det som inte funkar: karaktärerna gör plötsligt saker som inte stämmer överrens med vad de gjort tidigare. Elizabeth Dohna funkade i första halvan som medlare mellan Ebbas styvmor och Berling där Elizabeth antyder att Ebba skall ta reda på fakta innan hon dömer Berling. I andra halvan verkar man ha behållit Ebbas intrig men i Elizabeths gestalt. Något som rimmar illa med vad vi sett tidigare.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 September 2016 - 22:38

Det tog ett tag innan jag orkade ge mig på att ens läsa om Gösta Berling's Saga, som ni kanske kan se. :P Påmin mig nästa gång vi ska se en över 3 timmar lång stumfilm att jag inte ska se hela på en gång. :P
 

Gösta Berlings saga (1924)
 
Det tog sin lilla tid att ta sig igenom den här filmen, jag har hållit på i rätt så många dagar nu där jag i olika grad har tagit mig igenom filmen. Den största anledningen till att det har tagit en sådant tid är inte att filmen nödvändigtvis upplevdes som dålig, bara att den upplevdes som tämligen ointressant. Eller ja, handlingen och en del av karaktärerna var i alla fall det.

Kan bara hålla med. Det finns en orsak det tog mig så här lång tid att bara vilja gå igenom vad du har skrivit om den för att se hela filmen på raken (något jag ångrar då jag tappade intresset väldigt mycket i andra halvan och kanske inte gav filmen en ärlig chans) gjorde mig så otroligt trött på allt vad Gösta Berling heter. :P

 
 

Det finns en hel del att välja bland. Fotot är, som XC redan har varit inne på, väldigt snyggt. Julius Jaenzon visar återigen att han var en av dåtidens allra främsta filmfotografer. Dessutom så har man varit väldigt duktiga med att hitta passande inspelningsplatser, både när det gäller interiör som exteriör. Uppförandet av Ekeby på ateljéområdet i Råsunda var säkert minst lika mäktigt då som det är att bevittna det i den slutgiltiga filmen idag.


Jag kan bara hålla med er båda.

 

Vidare så är musiken av Matti Bye helt fenomenalt bra.


Håller med. Även om den kändes lite konstig ibland som filmmusik. Vissa scener blev nästan komiska med musiken.

 

Jag tycker att en del av skådespelarna är riktigt bra. Till dom hör Lars Hanson i rollen som Gösta Berling.


Ja, tack och lov så var han bra i rollen och gjorde det intressant att se på.


 

Gerda Lundequist var bra i rollen som Majorskan, även om karaktären i sig blir aningen mer ointressant ju längre filmen fortskrider. Framförallt så blir jag inte klok på karaktären när hon börjar att bränna ner hus och har sig. Speciellt med människor kvar där inne. Kan inte dra mig till minnes vad i handlingen som gör henne så förargad att hon blir mordbrännare.


Nej, det hela kändes helt ologiskt för mig också. Lite som att de valde att göra henne till filmens skurk då de ansåg att Sintram var för överdriven som skurk och att blanda in djävulen var förmycket. Det hela kom väldigt plötsligt och underligt. Och även underligt hur hon typ åldrades 20 år under 1 år.

 

På tal om den där branden, var det någon mer än jag som reagerade på hur extremt osäkert det såg ut att ha varit att filma dessa scener? Flertalet scener ser ju ut att ha varit rena dödsfällor där skådespelarna lika gärna kunde ha dött av rök eller brännskador. Hade dom inte några som helst regler att rätta sig efter på den här tiden, eller var det bara att tutta på ett hus, placera kameran i rätt vinkel och kasta in skådespelarna framför kameran?


Jo, jag tyckte också att det såg väldigt osäkert ut. Speciellt när Gösta är inne och ska rädda sin flickvän.

 

Greta Garbo som nuförtiden anses vara det stora dragplåstret till den här filmen (något som jag rent av kan tycka är negativt och lite orättvist mot den övriga ensemblen)


Jag tänkte samma sak. Hon gick från bi-roll till huvudroll.

 

Jag gillade tempot i filmen, sådana här helaftonsfilmer (kan vi kalla den för) görs ju knappt längre och det är skönt när en film inte rusar fram. Sedan så kan jag samtidigt tycka dess raka motsats, att den här filmen hade kunnat tjäna på att vara uppdelad i två precis som den var från början och att min filmupplevelse rent av kanske hade tjänat på att vara utformad som så, att man såg den ena delen denna vecka och den andra nästa. Minns jag inte rätt så hade den första delen premiär ena veckan och den andra en vecka senare. Sammanslagningen av delarna till en enda film kom väl långt senare om jag har förstått saken rätt. Med lite tid mellan delarna så får man även lite perspektiv på det som man ser och vissa saker hinner att sjunka in.


Jo, jag känner samma sak. Jag brukar vanligtvis gilla långa filmer och vill inte att de ska ta slut men det här är nog en av de få gånger jag tycker en film var för lång. Som du sa, man skulle ha sett den i 2 delar.

 

Jag har ingenting emot dramafilmer


Nej, det får jag verkligen hoppas. Vi har många Greta Garbo filmer kvar. ;)

 

Jag tror förövrigt att den här berättelsen tjänar på att vara en stumfilm, för annars så är jag rädd för att det hade blivit en väldigt pratig och pladdrig film om all dialog skulle framföras med ljud.


Med tanke på hur mycket de babblade samtidigt som vi bara fick ta del av en bråkdel av det så tror jag du har rätt.

 

Med tanke på att det sägs att denna filmatisering är rätt långt ifrån hur boken är, så blir man ju lite nyfiken på att läsa den för att ta reda på hur man upplever den som den är, men även kontra denna filmatisering. Man kan förstå att det höjdes en del röster när det begav sig om den skiljer sig så pass mycket som det sägs att det gör.


Ja. Tillochmed på den tiden så Hollywoodiserade man. Det känns som att de missade hela grejen med att det var en saga och tog bort allt det övernaturliga som berättelsen egentligen var känd för. Att ta en bok som är känd för att den handlar om hur en man gör en deal med djävulen och sedan ta bort den delen är minst sagt vågat men kanske inte så smart. Och scenen i början som säkerligen var tänkt att överaska kändes nog som en förolämpning för vissa som älskade boken. Lite som med Iron Man 3 och twisten med The Mandarin. Och valet att helt ta bort Sintram från andra delen (något som får mig att undra om de inte ändrade manuset och filmen medans de filmade) när han är bokens skurk.


 

Henrik Dohna slår mig som den typiska arketypen för mannen som i princip är gift med sin mor.



Jag håller med dig. Allt verkar behövas dra i långbänk (i detta fall symboliserad av mor, kära mor) och det är ju ett under att han har klarat av att ha levt ett liv i Italien utan att ha haft mamma bredvid sig. Ett skapligt bottennapp för Elisabeth.


Jag tror mig minnas att jag läste att han inte alls var sådan i boken. Jag håller iallafall med vad ni säger. Och att han var en komplett idiot som försökte hävda sin manlighet (som han saknade) framför sitt förstånd.

 

Storyn (som utspelar sig i slutet på 1800-talet) är späckad med intressanta frisyrer, häftiga hattar och trevliga miljöer.



Jag håller med dig. Dessutom så är alla människor från den här tiden så vackra när man ser dom i en film eller på ett fotografi. Så oerhört vackra på ett mycket smakfullt sätt.


Början av 1800-talet (1820-talet för att vara exakt vilket är varför de säger "för 100 år sedan" i början). Annar håller jag med. ;) :)

Storyn som sådan är lite grann av sådant där spåradravel jag normalt inte har så mycket för, framför allt det där med att karaktärer plötsligt gör helomvändningar titt som tätt.


Jag håller med dig, handlingen är ett av dom svagare korten. Och på tal om helomvändningar, tänkte du t.ex. på hur konstigt Majorskan utvecklas under filmens gång?

Jupp hon var en av dem jag tänkte på -- men också den där tjockare knekten av ekeby som i ena andetaget älskar majorskan över allt annat och nästa verkar redo att skära halsen av henne. Berling själv gör ett antal sådana helomvändingar -- tex efter sista framträdandet i kyrkan där alla hyllar honom och han brister ut i ett raljerande ondgörande av hela församlingen... Vet inte i det sistnämnda fallet om det är meningen att vi skall tolka honom som stupfull ända upp i predikstolen.
Nu verkar ingen ha reagerat på det men "spåradravel" skall ju egentligen vara "såpadravel".

Jag håller med er. Det är en av orsakerna jag tror att manuset skrevs om under filmandet för det känns inte som att det vara samma person som skrev mycket av 2:a delen som skrev första delen.
Ang. Gösta's predikan. Om jag tolkar det rätt så blev han arg över att de hyllade honom när han skötte sig för Biskopen och deras hyckleri om att han skulle vara syndfri medans de själva syndade. Sedan så flippade han bara med att kalla sprit för den sanna gud.

 

Berättandet är av förvånansvärt modernt snitt, men även en aning ryckigt -- det märks att man kämpat med att få med så många biståndsdelar som möjligt i konverteringen från bok till film. Kanske är det därför som jag upplever de flesta av sidohistorierna som aningen ytliga? Från min sida så kändes avslöjandet om att Elizabeth fallit för Berling under den senares tid på Borg lite som taget ut ur det blå.


Och ändå så verkar dom ha missat en hel del om man läser vad recensenter och andra förståsigpåare tyckte efter att ha sett dom båda delarna då det begav sig. Det tillsammans med en del andra artiklar och passager i böcker som jag har läst, så får man ju intrycket av att filmen bara är löst baserad på Selmas bok. Man blir lite nyfiken på att läsa den bara för att jämföra. Så även om du inte har läst boken (eller har du det?) så är det kanske en sådan sak som bidrar till att du upplever att en del saker är som tagna ur det blå. Just för att dom inte finns i boken och att manusförfattarna har blandat lite väl mycket av den litterära förlagan och sin egen fantasi och därmed skapat situationer som inte riktigt går ihop?

 
Kollade igenom lite av det gamla PR-materialet som fanns på SFIs hemsida (tack för länken), och det fanns tydligen kritiker som gillade filmen med. Dets tår dock på ett ställe (var det under "kommentar" på GB2) att recensenterna var mer intresserade av att jämföra filmen med boken istället för att faktiskt recensera filmen som sådan.
 
Jag har inte läst boken, har läst väldigt lite av Selma Lagerlöf iöht. Men kanske är det så att när man plockat det gottaste ur boken och sedan vävt ihop det till en film så har kittet inte riktigt funkat på alla ställen. Speciellt under andra halvan tycker jag det är många tvära kast.


I boken så gifter Gösta och Elizabeth sig under tiden då kavaljererna har tagit över (en tid som är den större delen av boken och inte bara 30 minuter som det var här) och blir bönder, då Gösta anser att det är ända sättet för honom att inte falla tillbaka på det gammla sättet. Han tackar nej till gården i slutet för att istället bli torpare. Hon är en av orsakerna han inte fullföljer sin deal med Sintram att ta livet av sig. Men jag håller med, det hela var verkligen taget ur det blå i filmen då de kändes som vänner (nästan som syskon) i början. Hade jag inte vetat att de gifter sig i boken så hade jag trott att de hade hittat på det sent i filmen. Problemet är väl att hon kommer in tidigare i boken än i filmen där hon inte kommer in fören mot slutet. Och jag tror inte att hon är med så mycket i början som hon är i filmen. Faktum är att jag tror att hela delen med Gösta som lärare åt henne och Ebba var något som bara nämns i boken.
Jag tror att filmkritiker som inte var fans av Selma's böcker gillade filmen och att de hade ogillat den om den hade varit mer trogen då den är en minst sagt fantasifull saga.


 

Jag känner mig lite utanför mitt område när ni stumfilms experter pratar om er stora kunskap i det här. :P


Expert vet jag inte -- men jag ser en och annan stumfilm emellanåt.

Det här var min första Svenska stumfilm och jag ser aldrig svanska draman som ens är i närheten av så här gammla annars.  :P Senaste stumfilmen jag såg var Nosferatu och innan dess så var det mäst en och annan komedi-kortfilm. So i jämförelse med mig så är ni minst sagt experter. ;)
 

Och Sintram har gått från berättelsens onda skurk till en buse som ställer till hyss och retas (och är helt borta från 2:a halvan av filmen) medan majorska blir filmens skurk istället. I boken älskar hon sina kavaljerer in i slutet och inte det stora hat hon visar i filmen när hon bränner ner gården och låter sig arresteras (lite komiskt hur hon åldras typ 30 år under den vintern :P ). Nu kan jag ha fel för jag har inte läst boken själv utan bara läst om den.


Utan av att han läst boken så stämmer det lite med storyn i filmen att hon skulle vända sig mot sina knektar (hon förlorade ju allt på grund av en av dem), dock så tyckte jag det verkade lite undelrigt att hon skulle gå så långt som att dra ihop en folkpöbel mot dem och bränna ned gården.

Det är det jag menar. Jag kan förstå att hon var sur och vände sig emot dem men det hela gick för långt.

 

Lite lustigt det där att du uppfattar majorskan som filmens skurk, jag uppfattade det nästan som att Berling själv var skurken eftersom han för det mesta lyckades sätta krokben för sig själv.


Visseligen men hon är den som anfaller och bränner ner huset där hans flickvän nästan omkommer. Och utan djävulsdyrkaren Sintram så blir det mer eller mindre hon som tar den rollen IMO.

 

Filmen blev rätt jobbig att se mot slutet (fast sedan tog det 5,5 timmar för mig att se den med) och det hjälper inte att den är så förbaskat deprimerande i slutet. Jag måste erkänna att jag inte riktigt gillade utvecklingen då den var underhållande första halvan. Många karaktärer som var först bra och intresanta blir väldigt jobbiga. Greta Garbos är en av dem. I början så hoppades jag att hon skulle vara med mer men i slutet ville jag bara bli av med henne. Sedan stämmer inte slutet med början där de konstaterade att Ekeby hade förfallit i ruiner 100 år senare. Lite som att de ändrade slutet medans de filmade. Och de missar hela moralkakan med att leva ett rikt och gott liv bara fick elende med sig vilket var varför Gösta valde att bli en vanlig torpare istället.


Håller med, den andra delen är inte fullt lika underhållande som den första. Och jag tror Greta Garbos karaktär är sinnesbilden för det som inte funkar: karaktärerna gör plötsligt saker som inte stämmer överrens med vad de gjort tidigare. Elizabeth Dohna funkade i första halvan som medlare mellan Ebbas styvmor och Berling där Elizabeth antyder att Ebba skall ta reda på fakta innan hon dömer Berling. I andra halvan verkar man ha behållit Ebbas intrig men i Elizabeths gestalt. Något som rimmar illa med vad vi sett tidigare.

Ja, precis. Som jag skrev innan så känns det som att någon skrev på manuset under filmningen och att det inte var samma person som skrev manuset.

Kanske man borde ta sig ann TV-serien från 80-talet någon gång och se hur den hanterar sagan och jämföra.

Edited by Crusader, 03 September 2016 - 22:42.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 September 2016 - 04:29

Återkommer när jag sitter vid en dator och kan citera. Och orkar att svara. Mycket med Gösta och hans saga är tungt och jobbigt. :P

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 September 2016 - 11:56

Som det låter har man tagit en fantasifull saga och försökt gjort ett historiskt drama av den -- och det är kanske filmens största problem. Så Crusader är kanske inte helt fel ute när han säger att man kanske skulle se den nyare tv-serien med.

BTW crusader, om inte den här skrämt iväg dig helt från längre stumfilmer så kan jag rekomendera Körkarlen, även den baserad på en Selma Lagerlöfsbok men där man behållit de fantastiska elementen i storyn.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 September 2016 - 19:55

http://i.imgur.com/qFLqRvQ.jpg

Okej, jag tar väl en för laget då. :P Det borde inte vara omöjligt att hinna med det på den vecka som jag får låna den. Hoppas kunna skriva någon form av sammanfattning av upplevelsen efteråt. Vem vet, kanske att man ger sig i kast med boken också någon gång. ;)

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 September 2016 - 10:43

Hmm. SVT-produktion. det borgar ju för en viss kvalité.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 September 2016 - 11:37

När är det du ska låna den, Garm?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 September 2016 - 04:28

Jag lånade den samma dag som jag gjorde mitt inlägg och har nu sett 2 av dom 6 avsnitten.

Verkar finnas hos Öppet Arkiv ser jag nu.

http://www.oppetarki...-avsnitt-1-av-6

Man känner igen sig, även om en del är nytt. Svårt att säga vad jag ska tycka än så länge. Typiskt svenskt, med både för och nackdelar. Väntar med en vettigare åsikt till efter att jag har sett klart det hela.

Margaretha Krook är grymt bra som Majorskan. Henne är det nog inte många som knäpper på näsan och det var det nog inte många som gjorde med Margaretha heller när hon var i livet. Även Thommy Berggren är riktigt bra i rollen som Gösta Berling. Likaså Ingvar Kjellson i rollen som Sintram.

Edited by Garm, 09 September 2016 - 04:36.


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 September 2016 - 11:44

Såg just att den även fanns på öppet akriv.

 

Margaretha Krook skulle man egentligen stifta närmare bekantskap med, tror min största erfarenhet av henne går via Jönssonligan på Mallorca.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 September 2016 - 02:00

Jag har inte sett klart den än. Som tur är så kom jag på att man kunde förlänga sitt lån under förutsättning att ingen står i kö, vilket inte var fallet här. Hoppas i alla fall att komma i mål med projektet. Tror att det är möjligt, men medger att motivationen tryter något djävulskt.



#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 September 2016 - 17:35

Blir ju jag besviken pojkar att jag som varit borta nästn hela veckan inte är sist... :P

--

Den Glädjelösa Gatan / The Joyless Street / Die Freudlose Gasse (1925) [US]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
Den här filmen fick möta många saxar direkt efter premiären den 18 maj 1925 och en film som ursprungligen klockade in på över två timmar kokades ned till en timme. Och det är den senare "censurerade" versionen (som koncentrerar sig på Greta Garbos karaktär) som jag fått tag på.
Det här är en film som säkerligen i sin ursprungliga version satsade på att vara lite av ett tidsdokument om ett land vars ekonomi brutalt slår i botten och befolkningen med den. Prostitutionen, bordellen och gatulivet är brutalt bortskalat från versionen jag såg och därmed får man endast följa ett fåtal av filmens alla öden. Greta Garbo må vara vad filmen säljer på idag, men avsaknaden av den "smutsiga sidan" av filmen gör det här till en relativt slätstruken (om än intressant) dramafilm blind för den miljö och den sociala misär den en gång avsåg att gestalta.
Men det betyder inte att den inte har sina kvalitéer, till exempel får vi se Garbo i en film mellan "genombrottet" i Sverige och karriären i Usa och redan här kan man skönja en inflytelserik teknik- och manér-arsenal som används framför kamerorna än idag.
Produktionsmässigt är det heller inga fel på den här filmen, fotot är riktigt snyggt och det lilla vi får se av Wien här är avgjort lovande för den delen av filmen som utelämnats. Jag hade gärna sett om än inte 1½ timme till men mer av intrigerna kring den smutsigare delen av intrigerna.
Filmens slut blir kanske aningen för tillrättalagt med Greta som räddas ur bordellens klor i sista stund (då hon stått emot det in i det sista). Jag antar att det i ursprungsversionen (där den dygdiga Greta räddas medan den prostituerade Maria går under) är ett moraliskt betingat slut. Men när en del sker utanför intrigen (tror till exempelvis inte vi får veta hur skulderna Gretas far drog på sig löstes) blir det ett sådant där konstigt slut där allt plötsligt bara fallit på plats.
Som sagt, jag såg kanske knappast den bästa versionen av filmen men idén med att se den var ju att försöka få inblick i legendaren Greta Garbo. Och inblick fick jag, för även så här 90 år senare så gör knappast Garbo någon besviken.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2016 - 20:20

Jag har tittat på annan film istället. :blink: :P

Men som tur är så är ju inte filmens speltid så lång den här veckan, så det borde snart vara avklarat. Jag fick också tag på en version som klockar in på strax över 60 minuter. Vet inte ens om den längre går att få tag på idag?

#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 September 2016 - 04:07

The Joyless Street (1925)

Jag tycker att den här filmen är bra. Mycket är Greta Garbos förtjänst, men även handlingen som är bra och dramatisk, utan att för den delen bli alltför emotionell eller sentimental. Jag undrar vilken marknad som 60-minuter versionen var ämnad? Får en känsla av att USA eller UK kanske var slutdestinationen, apropå det något tillrättalagda slutet, engelsk text på skyltar/tidningsartiklar i filmen (trots att det är uppenbart i vissa vinklar att det ursprungligen var skrivet på tyska) och att soldaterna var amerikanska (trots att man kunde se att dom såg tyska ut)

Jag läste mig till via filmens sida över hos Wikipedia, att filmen har återställts till sin fulla prakt och klockar numera in på 151 minuter. Lika nyfiken som jag är på att se den versionen, lika fundersam är jag över om den verkligen kan vara bra. Jag menar, man får ju med praktiskt taget alla ingredienser i den versionen som jag såg, även om jag kan hålla med XC om att det finns vissa beståndsdelar som man ville att det skulle fördjupat sig i, så undrar man ju vad tusan dom har att berätta i nära 2 1/2 timme. :blink:

Handlingen är numera en klassisk sådan där en eller flera karaktärer har det svårt att få ihop saker och ting här i livet, det blir värre genom diverse förvecklingar, för att sedan vända och alla kan leva lyckligt i alla sina dagar. Men jag gillar det, man kan känna för Greta. Intressant för övrigt att hennes karaktär hade samma namn som hon själv. Livet var sannerligen inte lätt för Greta, hennes familj eller många andra människor i den här filmen. Om man inte tillhörde eliten vill säga. Man fick till samhällsklyftorna på ett bra sätt i filmen. Och inte blev det lättare när hon hade en chef som kladdade, eller en naiv pappa som trodde sig ha lösningen på problemen genom att blåsa pensionen på aktier. Pappan hade dessutom svårt att svälja stoltheten i vissa lägen och fattade en del korkade beslut innan verkligheten hann ifatt honom. Och Greta visar ju med all önskvärd tydlighet att det påtänkta jobbet som hon tänker att ta, inte är något som hon egentligen vill ägna sig åt. Den där militären som hon fattade tycke för borde hon dock inte ha satsat på. Jag kan bara tänka mig vad det var som han sa till Greta när han upptäckte henne i logen och började att kasta pengar på henne. För att sedan i slutet, när han inser varför som hon tog jobbet, slätade över allt genom att föreslå att dom kunde börja leva ett nytt liv tillsammans. Han borde ha fårt en rak höger istället. Men, det där var lika vanligt förr som det fortfarande kan vara i en del filmer.

Förresten, vad var det för scen som Greta hade hemma när glasmästaren var där. Då som det.verkar som att Greta ser en vålnad eller spöke. Hade hon någon form av hallucination för att hon var så hungrig, eller föll något bort i klippningen? Det såg ju ut att vara glasmästaren som hon såg som en vålnad/spöke innan man får se att han är där livs levande och tar betalt innan han går.

Skådespelarna är bra. Klarast av alla skiner Greta som verkligen använder sig av mimik och kroppspråk rill att förmedla karaktärens känslor och sinnesstämning. Sådant var ju nog så viktigt inom stumfilmen då man inte kunde förlita sig på dialogen i samma omfattning som man gör nu. Och Greta känns riktigt ttovärdig i sin roll. Jag gillar dom flesta andra med, trots att dom kommer lite i skymundan. Mannen som spelar pappan gör ett gediget jobb måste jag säga.

Musiken höll på att driva mig till vansinne till en början. Jag vet inte om det är ett officiellt sådant som har använts eller om det är någon som har roat sig och lagt på något annat. Det finns ju gott om stumfilmer på nätet där en del har roat sig med att lägga andras musik på en favoritfilm eller rent av komponerat sin egen. Saken är den att jag delvis är lite skadad av och bortskämd med Matti Byes makalösa kompositioner, men det är också så att det var bra märkligt att lägga på en hel symfoniorkester (lät det som) i en finstämd stumfilm. Många gånger så passade musiken inte alls in till det som skulle förmedlas i bild. Det kändes ibland lika avigt som om man hade spelat dödsmetall eller cirkusmusik i en tonårsfilm där några karaktärer ligger och hånglar och precis ska få till det.

Men som sagt, en bra film och kanske att jag någon gång i framtiden får för mig att utforska den ursprungliga versionen, även om jag är nöjd som det är med den som jag såg nu.

Edited by Garm, 18 September 2016 - 05:25.


#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 September 2016 - 09:16

Jo man har återställt filmen efter att saxarna varit framme och den versionen tror jag släpptes på dvd i tyskland; tror iaf att jag läste det någonstans. Om jag fattat det rätt så är det en hel del av de ännu mörkare sidorna i filmen som klippts bort -- hur en tjej har en sexuell relation till slaktaren för att få kött och en annan som dansar på bordellen/nattklubben. Samt en revolt (på slutet vad jag fattar) där folket bränner ned klubben när de får höra om frosseriet där inne (tydligen dör klubbens ägare i branden). Den version som är den vanliga idag (60min -versionen) existerar tydligen just för att Greta Garbo blev rätt stor i staterna (så det stämmer nog att den version vänder sig till just amerikanarna).

 

Jag har inte full koll på det här med soundtrack till gamla stumfilmer -- men har läst att det inte var helt ovanligt att filmer inte kom med ett specialkomponerat sådant. Om den här filmen hittar jag ingen information alls om ursprungsmusiken -- så kanske var det här ett sådant där tillfälle där biografen spelade vad som fanns till hands? Ironiskt nog hittade jag en sida om en stumfilmsfestival där den här filmen visades, ackompanjerad av Matti Bye men inget om den faktiska musiken.

 

Det är ju inget fel på den här filmen, men vetskapen om att det finns mer material gör ju att man är medveten om att ursprungsberättelsen hade kontraster som inte visas här.

 

Jag hade svårt med att riktigt förstå vad scenen med glasmästaren betydde, det enda vettiga jag kommer fram till är att det skall vara någon form av gestaltning av att hon står på randen till ett nervsammanbrott (till följd av ansvaret hon känner för familjen).

 

Jag kan väl tycka att pappan beter sig lite dumt åt. Visst kan man förstå att han försöker tjäna lite snabba pengar på aktier i ett sådant läge, men det är lite underligt att han får ett sådant anfall och försvarar den yngre dottern utan att ta reda på fakta.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 September 2016 - 20:04

Jag läste några artiklar igår och en essä som alla gjorde gällande att det var en hel del intressant som inträffade under den delen av filmens handling som vi inte fick se i den version som vi tog del av. Mycket verkar dessutom intressant, så kanske att man inte har några problem att fylla ut den ordinarie speltiden. Lustigt för övrigt att det klipptes så friskt i den här filmen, speciellt att avrunda nedåt från 151 minuter till 60 känns ju lite extremt. Man blir ju lite nyfiken på att se den i original.

Jag läste också det där om att Matti hade framfört musik live till filmen. Han gör ju det ofta här hemma till diverse stumfilmer så någon utomlands har väl fått nys om det hela och ville göra något liknande. Sedan så är det ju svårt att veta exakt vilken musik som framfördes när filmen visades på biograferna runt om i världen. Det var säkert så att man ibland fick ta vad man hade. Men med Internets intåg så blir man som i det här fallet nyfiken på om musiken i versionen som vi såg är något som t.ex. låg på en DVD-utgåva som någon sedan gjorde tillgänglig eller om någon har hittat på soundtracket själv, antingen genom att göra egen musik eller sno någon annans. Det lämnades ju ingen information om musiken i filmens förtexter. Det är ju inte hela världen, bara att man blir nyfiken. Speciellt när musiken, i min mening, inte direkt passade in.

Din teori om scenerna med glasmästaren känns troliga. Kan tänka mig att Greta var på gränsen där till att köra slut på sig både fysiskt som psykiskt.

Pappan kröp ju som tur var till korset tillslut, men hans beteende var ju något extremt när han både gjorde sig av med pensionen så lättvindigt och även när han tog den yngsta dottern i försvar. Men det sistnämnda är väl det gamla klassiska; "Åh nej, mina barn skulle aldrig göra något sådant". Men pappan var ju ordentlgt pressad han med, så det kan ju förklara hans beteende. Lustigt nog så är det ju bara Greta som försöker att göra något positivt av situationen för att försöka att vända det negativa till något positivt. Yngsta dottern är väl ursäktad på grund av för låg ålder, men pappan lyfter ju i princip inte ett finger för att ta sig ur situationen som han själv var med och skapade. Om det nu inte sker i det material som klipptes bort.

Edited by Garm, 18 September 2016 - 20:09.


#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 September 2016 - 21:17

Var väl sedlighetsroteln som var framme i de flesta fallen kanske. :P Men du har helt rätt i att det verkar finnas en hel del intressant i den halva av filmen som klippts bort; kanske kan man någon dags spinga på den här i en mer komplett variant och stifta bekantskap med den då.

 

Med tanke på att flickan fick de där burkarna med frukt när amerikanen flyttade in, och pappan tog dem ifrån henne och lämnade tillbaka dem, så borde han kanske kollat upp fakta. Dottern räknade säkert de där burkarna fortfarande som sina.

 

Som du säger verkar inte pappa göra så mycket åt situationen utan verkar stjälpa över det mesta på Greta (som den äldsta kvinnan i familjen antar jag att hon har ansvaret för hushållet). Så att hon mitt uppe i detta är på väg in i väggen som det modernt heter är kanske inte så konstigt.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 September 2016 - 02:05

Ja, det skulle nog vara intressant trots allt att se filmen i dess original.

Jag håller med dig, det yngsta barnet betraktade nog konserverna som sina även om pappan tackade nej, förmodligen även det av ren stolthet; " Icke! Här tas det inte emot några allmosor." Man kunde nästan se på flickan att hon inte var nöjd med det beslutet.

Det var väl kvinnorna som fick hålla ihop familjen på den här tiden medans männen arbetade. Här så gick ju en enda mannen i pension och när han sedan satte sprätt på pensionen så verkade pappan bara ge upp.