Jump to content

Photo

Före Internet...


  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 September 2011 - 02:56

En tanke slog mig när jag reflekterade på att mitt Internet är nere rätt ofta nu för tiden (Blixtvik/Alltele suger).

Vad gjorde vi nördar innan Internet? För oss gamlingar som fanns före Internet, vill säga.

Själv så:

1) Jag köpte många engelska och amerikanska genretidningar (SFX, Dreamwatch, diverse Star Trek-tidningar) för att över huvud taget få nyheter om vad som hände och fötte angående de serier jag gillade.

2) Jag använde Text-TV en väldans massa. När jag var hos morsan så fanns det en sida.. var det på Sky?... där det spoilades lite om vad som hände i SF-världen just nu (bara rubriker då, ville man veta mer så fanns det ett betalnummer i England att ringa vilket man naturligtvis inte gjorde).

3) Jag spelade in oerhört mycket SF från TV. Allt från X-Files till Hercules/Xena. Jag såg sällan om avsnitten, men jag hade dem på hundratals kassetter som fortfarande tar upp oerhörd plats här hemma trots att min senaste VHS gick till elektronikhimlen för flera år sedan.

4) Jag köpte Star Trek och Stargate (bland annat) på VHS. 2 avsnitt per kassett för omkring 200 kronor styck. Jag har alltid roligt när folk klagar på att DVD-boxar är dyra när de kostar 500-1000 spänn för en hel säsong.. :P

Säkert mer man gjorde, men det var det jag kom på nu.

Ja, så hade jag inte speciellt stor kontakt med andra SF-fans, så man satt ofta hemma i sin kammare och läste SF-böcker som man raidade från bibblan eller fick hem genom Fantasy-bokklubbar. (SF hade så gott som helt dött sotdöden här i Sverige på den tiden, äldre Delta och sånt fanns ju på bibblan dock).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 September 2011 - 07:51

Oj, det var så längesen men ändå inte. Mina tonår var ju utan internet, det var först i gymnasiet som vi fick det. Ibland var jag helt enkelt mer aktiv, var ute i skogen och hjälpte pappa eller så, annars var det väl något datorspel i stil med King's Quest eller Tie Fighter som tog upp en massa tid. Läste mest Marvel- och DC-serier i svensk utgivning även om man fick tag i några enstaka amerikanska nummer i typ Dolores i Göteborg eller något liknande, eller Bokmässan i Göteborg.

Kort sagt så hade man ju färre valmöjligheter och hade mycket svårare att få till sig nyheter nu och direkt, men jag tror också att man hade lättare att koncentrera sig på en sak. Satt man och läst en bok eller serietidning så hade man på sin höjd radion eller kanske tv:n (om man hade det i sitt rum) så gjorde man just det. Nu sitter jag till exempel med radion på, tv:n på mute, skoluppgift på word, och sen fem flikar uppe på Firefox. :)
*Hockey och superhjältar*

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 September 2011 - 07:55

Kings Quest var aldrig en favorit hos mig. Space Quest och Dungeon Master på Atari ST:n däremot (Amigan fick jag efter Atarin).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 September 2011 - 07:57

King's Quest, Space Quest och Leisure Suit Larry var alla tre favoriter hos mig. Kanske var King's Quest mer de tidigare varianterna när man fick skriva in kommandon, sen kom Space Quest. Sen glömde jag ju Wing Commander! Jisses vad kul de spelen var. Särskilt de två första, utan "riktiga" filmsekvenser. :)
*Hockey och superhjältar*

#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 September 2011 - 08:09

Spelade också en hel del Infocomspel, även om det enda jag kom någotsånär långt på var Beyond Zork (spelen var svåra).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 September 2011 - 08:15

Sen hade man ju tidningarna...jag prenumererade på Svenska hemdatornytt ett tag, det var ju ett bra sätt att få nyheter om spelvärlden i alla fall. Och läsa Wanloo-serier. ;)
*Hockey och superhjältar*

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 September 2011 - 08:23

Japp, jag har fortfarande ett gäng Hemdator Hacking/Nytt här hemma. Kommer att sälja på Tradera så småningom (sålt bort nästan alla Datormagazin dock).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 September 2011 - 08:29

Men visst var det på ett sätt bra och lättare att koncentrera sig på en sak före internet? I och för sig hade man kanske inte flera flikar eller fönster uppe på modem-tiden heller... ;)
*Hockey och superhjältar*

#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 September 2011 - 09:39

Jo, det enda jag använde datorn till när jag läste in gymnasiet 98-99 var att ha ett bok/serietidnings/VHS-register i access och öva engelska glosor med hjälp av Excel (där man automagiskt fick ett Rätt/Fel efter varje glosa man testade på). Sedan började högskolan hösten 2000, och då fick jag första gången full tillgång till nätet.. :D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2011 - 10:00

Böcker, text-tv och C64:an.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 September 2011 - 10:13

När startade det här forumet?
*Hockey och superhjältar*

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2011 - 10:40

Forumets äldsta post och tråd (#2 enl forum-räknaren, ettan måste vara borttagen) Är daterad 21 mars 2004. Innan dess höll väl sci-fi nytt till på EasyBoard ett par år tror jag.

Edited by XC, 14 September 2011 - 10:41.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 September 2011 - 10:52

Jo, jag har varit med här sedan kanske 2004 eller 2005, men har ingen aning om när SFN startade på riktigt, så att säga.
*Hockey och superhjältar*

#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 September 2011 - 11:49

Andra tider. Intressant med historia...


mitt Internet är nere rätt ofta nu för tiden

Jaså, det är du som äger Internet... Misstänkte nästan det...

#15 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 September 2011 - 13:09

Jo, det var rätt mycket en annan tid. Som jag minns det tog man mer vad man blev serverad via TV och tidningar, på gott och ont (mest gott). Visade TV en SF/Skräck (Fantasy fanns inte där) såg man till att se det. Valmöjligheterna och tillgången till information nu är ju oändligt mycket större vilket givetvis är till det bättre, men "det onda" är väl då att kraven på utbudet automatiskt ökat lika mycket som valmöjligheten; vi blir lättare blasé och kräver mer.

Informationen fanns ju där innan Internet, själv prenumererade jag på diverse SF/Filmtidningar för att snappa lite vad som hände, och dåtidens datortidningar var också bredare när det gällde populärkultur. Numera finns ingen anledning för såna att bevaka något annat än sina egentliga ämnen.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 September 2011 - 13:55

Sci-Fi Nytt startade officiellt i december, 2000. Forumet höll först till på ett (dött) Bravenet-forum, sedan ett (till en början) dött Ezboard där det tog fart när några postare som postade oerhört mycket (Georgia var med där bland annat) fyllde forumet med prat och pladder.. :P

Vilket var bra, eftersom jag betalade för ett reklamfritt Ezboard, och jag hade just bestämt mig för att inte förnya Guldet (som det reklamfria versionen kallades) när ändå ingen postade förutom jag och (ibland) Robert.

Vi lyckades flytta från Ezboard just i tid för att undvika den stora hackerattacken som raderade typ 80% av alla poster på forums som hostades av ezboard.. :P Ezboard finns inte längre, de har bytt namn och (delvis) plattform och blivit Yuku.com om jag inte missminner mig.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2011 - 15:27

Ahh. Funderade just vart EzBoard tog vägen - antar att deras trovärdighet pajade iom hackerattacken? Har inte så stor erfarenhet av SFN från den tiden - då hängde jag mest på SXDB (ett tag lite större än SFN faktiskt).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 September 2011 - 15:30

Njä, det var väl mer att de tyckte det var dags att utveckla företaget. Vet dock inte nåt forum som använder Yuku idag (väldigt få använder hostade lösningar nu när servrar är så pass billiga som de är, antagligen).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2011 - 15:35

Har stött på en fåtal småforum på den plattformen. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 14 September 2011 - 19:46

Före internet... hade man tid för så mycket annat! :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#21 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 September 2011 - 21:31

Före internet kom spelade jag ohälsosamt mycket tv-spel, NES och SNES var det som gällde. Och kollade på massor av okänd sci-fi och animerade tv-serier som min Morfar spelade in på massor av utländska kabelkanaler. Sen var jag utomhus en hel del också :P

Winter is Coming


#22 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 September 2011 - 21:50

Före Internet så umgicks man faktiskt på riktigt också och inte bara virtuellt. Eller hur Synon? :lol:
Har väl haft Internet i 10 år nu, var inte ens på tapeten att skaffa det när det bara fanns modem.

Så förutom att umgås på riktigt med vänner så läste jag väldigt mycket, men det gör jag ju fortfarande, fast på den tiden så hittade man nya författare och sånt i bokhandeln när böckerna hade kommit ut. Idag så letar man på nätet för att få reda på när böcker släpps och om det dykt upp något nytt.

TV-tidningen var bibeln, man lusläste den för att se vad som skulle komma under veckan för att inte missa något och om det skulle starta någon ny intressant serie. Videobandspelaren gick varm när program krockade.
Idag så har vi ju den där extra kanalen och pga den så hinner man inte med istället :lol: men man slipper passa tider på TV.

En stor fördel med Internet är ju faktiskt att man lärt känna så mycket nytt folk :D
Minns klart och tydligt när jag snubblade över detta forum på EzBoard :lol2: Var bara slänga sig in och börja snacka.

Edited by Georgia, 14 September 2011 - 21:52.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#23 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 14 September 2011 - 23:19

Före Internet så läste jag nog mest böcker, spelade datorspel (King's Quest och Monkey Island) och satt och skrev egna textäventyr i basic på Amstraden.
ಠ_ಠ

#24 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 15 September 2011 - 04:31

Före internet? Få se nu... Man fick leta kottar att leka med. :P

Nä, men mycket Advanced Dungeon & Dragons blev det, tillika BattleTech, Talisman och andra bordsspel.
På Atari 800:an upptäckte man Ultimas världar, lirade Miner 2049:er, Jumpman, Pacman och framför allt Alternate Reality: The City. Och M.U.L.E. Se'n försökte man sig på basic åxå.

På Atari ST:n spelades Ultima II och IV, Sundog: Frozen Legacy, Dungeon Master, Sim City och Empire. Och Midi Maze, första multiplayer-spelet?
Samt även Mike Oldfield - Moonlight Shadow. Första samplade låt jag hörde på dator.

Se'n bidde det PC. En monstermaskin med 386 SX-processor på 25 MHz och 2 MB minne. :o
Där upptåcktes SSI:s Golden Box-serien, Buck Rogers, Eye of the Beholder samt stora sömnpajare som Civilization, Warlords II och Panzer General.

Sedan lästes det en hel del också. Böcker och tidningar. Heavy Metal var en aha-upplevelse minns jag, men det var ett elände att hitta dem.
Och så umgicks man oxå. Och så hade man gamla bilar som alltid skulle repareras. <_<

Och filmer... LaserDiscs - the pinnacle of home entertainment. :bang:

Edited by Kizmiaz, 15 September 2011 - 04:47.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#25 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 September 2011 - 15:09

Edit:

Edited by Spacer, 20 September 2011 - 22:15.