Jump to content

Photo

Fantastiska vidunder och var man hittar dem


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 September 2013 - 16:07

I en intervju (någonstans runt de sista filmerna) avslöjade JK Rowling att det fanns mer ur Harry Potters Universum att berätta. Som det ser ut så skall hon nu skriva filmmanus till en ny Harry Potterfilm, utan Harry Potter och baseras på boken "Fantastiska vidunder och var man hittar dem" som utgavs under pseudonymen "Newt Scamander". Filmen utspelar sig i New York, 70 år före HP.

  • »It all started when Warner Bros. came to me with the suggestion of turning Fantastic Beasts and Where to Find Them into a film. I thought it was a fun idea, but the idea of seeing Newt Scamander, the supposed author of Fantastic Beasts, realized by another writer was difficult. Having lived for so long in my fictional universe, I feel very protective of it and I already knew a lot about Newt. As hard-core Harry Potter fans will know, I liked him so much that I even married his grandson, Rolf, to one of my favourite characters from the Harry Potter series, Luna Lovegood.« — [Källa]

De flesta av oss har givetvis väntat på att Warner (eller andra bolag) skulle (försöka) hitta ett sätt att fortsätta casha in på Harry Potter-hypen. Jag hade kanske förväntat mig en spinn-off av något slag baserat på en av de mindre karaktärerna men det här kan ju klassas som minst lika bra. (Svårt att säga säkert när man inte läst förlagan i fråga).


Edited by Garm, 14 June 2016 - 16:18.
Tillägg av tagg.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 September 2013 - 16:42

Först igen?! Damn you, XC! :bang: :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 September 2013 - 17:43

Här gäller det att vara på tårna. ;) :lol:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 September 2013 - 23:45

It Isn't easy to detect a cyber-ninja. ;)

 

Filmen verkar helt klart intressant. Jag har inte läst förlagan själv, men jag har hört att den är bra av dom som har gjort det.



#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 September 2013 - 17:45

Har jag förstått det rätt om jag har fattat det som att boken är uppbyggd som en faktabok? Det borde ju innebära att filmen snarare är inspirerad av än baserad på boken. Vilket verkar vara anledningen till att Rowling bestämde sig för att det var hon själv som skulle skriva manuset. Annars skulle det ju vara någon annans inspiration som bestämde vad för historia det skulle bli. Annat med harrypotterfilmerna där berättelserna faktiskt är samma berättelser (typ) som berättas i böckerna. De berättelserna hade hon ju redan skrivit så då gjorde det väl liksom inget om någon annan skrev filmversionen.

 

Det verkar ju förresten som att det är tänkt att bli fler filmer efter den här. Jag har inte riktigt fått klart för mig hur tydliga de planerna är. Om nästa film blir Fantastic Beasts 2, eller om det lika gärna kan bli något som bygger på exempelvis Quidditch through the ages.



#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 September 2013 - 17:50

Jo, det finns en logik i det du säger (jag har också för mig att det skall vara en faktabok) och det känns väl inte helt fel att Rowling isf skriver manus. :)

 

Om uppföljaren bli på Beast/Vidunder eller på Quiddich-boken (som också är en "faktabok" antar jag); tja det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra. :) Beror nog på hur mycket pengar man suger i sig på den här skulle jag tippa och hur sugen Rowling är på manus.


Edited by XC, 13 September 2013 - 17:50.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 September 2013 - 18:19

Jepp. Man kan nog räkna med att så länge det görs harrypotterrelaterade filmer kommer en ansenlig klase människor titta på dem. Och att Rowling skriver manus lär ju inte göra läget sämre. Sedan återstår ju frågor som vem som kommer att spela Scamander och hur många gånger vederbörande känner för att upprepa den rollen, hur många filmer Rowling känner för att skriva och om hon skulle kunna tänka sig att lämna över det till någon annan om hon tröttnar på att göra det själv.

 

Jag är väl mer intresserad av monster än av idrott, så jag skulle kanske föredra en serie av Scamander-filmer framför en film med quidditchspelare i huvudrollen. Men visst skulle man förstås kunna göra något bra av en sådan film också. (Kanske lägga upp det som någon sorts parodi på redan bekanta sportfilmer.) Dock tyckte jag att quidditchmatcherna hörde till det minst intressanta i harrypotterböckerna. Själva idén med att magikerna har sina egna sporter tycker jag i och för sig om, men det hade kunnat få ta något mindre plats i berättelserna. När det gäller quidditchens förekomst i den så kallade verkligheten intresserar den mig i och för sig mer än vad mer etablerade idrottsgrenar gör. Om saken att det verkar vara en helkonstig och obalanserad sport gör det bättre eller sämre, vet jag inte.

 

Sedan skulle man förstås kunna göra film av Beedle the Bard också, men det kanske inte skulle göra sig som långfilm.



#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 September 2013 - 17:00

Om uppföljaren bli på Beast/Vidunder eller på Quiddich-boken (som också är en "faktabok" antar jag); tja det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra. :) Beror nog på hur mycket pengar man suger i sig på den här skulle jag tippa och hur sugen Rowling är på manus.

Sedan skulle man förstås kunna göra film av Beedle the Bard också, men det kanske inte skulle göra sig som långfilm.

 

 

 

Det sägs att Warner Bros har registrerat titlarna Quidditch through the ages och Tales of Beedle the Bard. Behöver förstås inte innebära att de verkligen har något på gång med dem. Kan ju vara mest för säkerhets liksom skull.



#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 December 2015 - 20:18

En första trailer med tillhörande poster. Vad tycks?



Poster gömmer sig under spoilermarkeringen, mest för att den är stor och tar upp lite för mycket plats.

Spoiler


Edited by Garm, 18 December 2015 - 00:37.


#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 December 2015 - 21:57

Jaaaa! Brasses Latjolajban-väska är med på ett hörn!


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 December 2015 - 00:37

En helt okej trailer. Kändes lite anonym sådär, men det är nog för att jag har noll koll på den litterära förlagan. Något som du har läst? Kändes det som att trailern fångade dess anda bra?



#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 December 2015 - 16:37

Jag har ingen koll alls på förlagan, så jag vet inte vad det är för en typ av bok (jag har dock alltid haft intrycket av att den haft upplägget av en uppslags-/faktabok).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 January 2019 - 23:31

Nu har jag hunnit se både första och andra filmen. De var rätt trevliga. Jag tycker om att de utspelas i en lagom avlägsen dåtiden. Jag tycker också om att de utspelas i olika delar av världen. Första fokuserar på USA och andra på Frankrike. Förhoppningsvis får vi se ytterligare ett annat land i trean. Men vad är grejen med byxor? Varför har folk byxor på sig?? Är inte det en muggle-grej? Visst om man vill smälta in i muggle-världen, men varför skulle någon (som inte är lite konstig) ha byxor på sig på magiministeriet eller på Hogwarts? Referenser till harrypotterberättelserna finns lite varstans. Och det vill man ju ha. Men kanske blev det lite väl mycket av det i andra filmen. Och det gäller väl inte bara de där liteiförbifartengrejerna, utan också den faktiskta handlingen. Första filmen etablerar Newt som hjälte i sin egen film. Sedan blir det mer kopplingar och framåtsyftningar till sådant vi hört talas om tidigare, vilket får konsekvensen att det blir lite mer av en prequelhistoria än jag hade hoppats på. Visst att det är en prequel i meningen att det utspelas tidigare, men det kan ju ändå få vara sin egen berättelse. Andra filmen har undertiteln The crimes of Grindelwald. Och det är en dum titel. Varför? Jo, för att det lika väl beskriver första filmen. Och utifrån hur andra slutade, kan vi nog utgå från att den kommer att passa tredje också. Nja, jag vet inte om det var någon särskilt bra idé att ge Newt herr Grindelwald som ärkefiende. Hade nog hellre sett honom få ägna sig åt sin monsterforskning och hamna i äventyr på grund av det än att han ska bli insyltad i en ideologisk strid som ska sträcka sig över flera filmer. Vad händer när Grindelwald slutgiltigt besegras? Kan det bli fler filmer i serien då? Eller var det kampen mot honom det hela handlade om? Vi får se. Trean kommer tydligen nästa år. Lär väl se den också...

 

Och för övrigt inleds andra filmen med en logotyp innehållande orden "WIZARDING WORLD". Är det möjligen en ledtråd om att det ska komma skitmånga filmer till i parallella filmserier som utspelas i samma universum?