Jump to content

Photo

Babylon 5 (Alla avsnitt, säsong 1-5)


  • Please log in to reply
228 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 03 February 2006 - 22:09

Sett de första 3 avsnitt ,och de var helt ok , fast jag tycker der saknas lite action ;)

har inte sett nogon av Babylon 5 filmarne så började altså med serien.

Dessa Aliens ser ngt konstiga ut :P skal vänja mig till de tror jag :lol:

Ambassador Mollari har växt på mig , i första avsnittet tyckte jag han var konstig och varför måsta han ha den frisyren :P

Der er verkeligen vissa fula aliens :rolleyes: :lol: Speciellt insekten Posted Image

jaja skal klämma i mig lite flera avsnitt i morgon :)

Edit : Ändrade titlen eftersom denna tråden gällar hela säsong 1 , och jag saknar bara säsongsavsluttningen nu :D

Edit : påbörjad säsong 2 nu :)

Edit : Påbörjad säsong 3 nu :D

Edit : Påbörjad säsong 4 nu :)

Edit : Påbörjad säsong 5 nu :)

Edited by Forever Xena, 17 July 2007 - 18:18.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 February 2006 - 22:31

Och de var helt ok , fast jag tycker der saknas lite action ;)

har inte sett nogon av Babylon 5 filmarne så började altså med serien.

Dessa Aliens ser ngt konstiga ut :P skal vänja mig till de tror jag :lol:

Ambassador Mollari har växt på mig , i första avsnittet tyckte jag han var konstig och varför måsta han ha den frisyren :P

Der er verkeligen vissa fula aliens :rolleyes: :lol: Speciellt insekten Posted Image

jaja skal klämma i mig lite flera avsnitt i morgon :)

Åh, B5 är nog den absolut bästa Sci/Fi serie som har gjorts. Story acrken (Som inte är så tydlig i första säsongen) är klart den bästa som har gjorts och det märks tydligt att alla 5 säsongernas story arc gjordes innan serien ens började.

Såg du pilot filmen "The Gathering" först? Det är piloten till serien och bör ses först eftersom den presenterar många av karaktärerna och sätter igång serien.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 03 February 2006 - 23:17

Såg du pilot filmen "The Gathering" först? Det är piloten till serien och bör ses först eftersom den presenterar många av karaktärerna och sätter igång serien.


Aha. Nej jag har inte sett gathering , men jag har den hemma , så den skal jag se i morgon då , innan jag ser flera avsnitt av serien :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 February 2006 - 23:32

Sen finns "In the Beginning" som utspelar sig ett antal år innan B5s början men den spoilar säsong 1's story dessutom början och slutet är spoilers för Ambassador Mollari samt en händelse i säsong 3.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 04 February 2006 - 00:40

Jag såg serien innan jag såg The Gathering och det gick bra det med :D B5 är en helt underbar serie, särskilt sen när den kommer igång ordentligt. Säsong 1 är som en långsam början på något stort som sen kickar igång ordentligt i säsong 2 och framåt.
Posted ImagePosted Image

#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 04 February 2006 - 06:03

Japp. Babylon 5 är underbar. Tar ett litet tag innan serien kommer igång, men när den väl gör det... (Mot slutet av säsong 1)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 04 February 2006 - 10:20

Såg avsnitt 4 igår innan jag i gick i seng :)

Det var också okay , lite intressant med den organiska vapen.Men jag var så trött då så jag måste nog se den igen.

Sen er jag väl tvungen att skaffa mig säsong 2 :lol:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#8 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 04 February 2006 - 14:54

kan bara också instämma i att det är en höjdarserie :wub:
Du har mycket att se fram emot, F-X :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#9 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 04 February 2006 - 15:13

Det här kommer att låta larvigt, men... det är en av mycket få serier/filmer jag önskar jag inte sett bara för att kunna se om allt igen med fräscha ögon och känna samma spänning en gång till :blush:
Posted ImagePosted Image

#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 February 2006 - 15:22

Det här kommer att låta larvigt, men... det är en av mycket få serier/filmer jag önskar jag inte sett bara för att kunna se om allt igen med fräscha ögon och känna samma spänning en gång till :blush:

Håller fullständigt med dig. Är så det skulle kännas värt att inte se eller tänka på serien i de närmaste 30 åren och att försöka glömma den så att man sedan kan se den och upptäcka den igen. :wub:
Jag är avis på dig, Forever Xena. Jag var där du är för lite mer än ett halvår sedan. Önskar jag var där igen. :(

Edited by Crusader, 04 February 2006 - 15:23.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 04 February 2006 - 18:49

Det fina med den serien är att det bara blir bättre och bättre. Fantastisk serie helt enkelt. Du kommer inte att ångra dig en sekund.
"There once was a man from Nantucket..."

#12 Vorlon

Vorlon

    Ensign

  • Members
  • 49 posts
  • Gender:Male

Posted 04 February 2006 - 20:10

Vanvittig bra serie. Man ligger bare og ulmer i godstolen etter enkelte episoder. :blink:

#13 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 February 2006 - 20:12

Vanvittig bra serie. Man ligger bare og ulmer i godstolen etter enkelte episoder. :blink:

What he said. :D

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#14 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 04 February 2006 - 23:08

Japp så har jag sett ytterligare 4 avsnitt :D

Bra avsnitt alla :)

Lite aktuelle problem som tas upp där , f.ex anti aliens earth movement .

och jag gillade G'kars uttalande om att lämna sector 852 ( tror jag det var ) ensam för att där finns specier där man inte känner till och nogra mysterier skal man låta bli att rota i.

Edited by Forever Xena, 04 February 2006 - 23:10.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#15 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 February 2006 - 00:01

Säsong 1 är i mångt och mycket setup inför det som kommer. En hel del av de grejer som kan ses som osignifikant i säsong 1 kommer tillbaka i senare säsonger.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#16 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 February 2006 - 00:16

Dags att se om B5 tror jag :)

Undrar om femman kommer att visa den i repris? eller de kanske redan har gjort det :unsure:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#17 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 05 February 2006 - 01:53

Ja jag blir också sugen på se om, men det finns inte en chans just nu. Kanske till sommaren... :rolleyes:

Edited by Wylie Times, 05 February 2006 - 01:54.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 February 2006 - 15:09

Minns hur jag längtade till de avsnitten som hette likadant som säsongerna eftersom jag visste att de avsnitten skulle vara speciella och driva storyn framåt. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 13 February 2006 - 13:32

Så nu er jag på avsnitt 20 :D

Snart klar med säsong 1 :lol:

Erkännar att min ögon er ngt fyrkantiga nu :blink:

Blir bara bätter och bättre :D

Kålla just nu på ett avsnitt vart planeten under dem hållar på att spränga sig selv i luften och det bådar inte bra för Bab 5 med 250000 personer om bord :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#20 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 14 February 2006 - 23:50

Nå , nu er Mollari lite ute och cykla :blink: Han vet visst inte vad han er involverad i :blink:

Varför tog de bort Sinclair :( Får man han att se igen ?

Hur er rangordningen på Bab 5 ? er captain högra en commander ? Sinclair var väl Commander ? och Sheridan er Captain ?

Er där nån ordinär förklaring på varför Delenn har ändrat utseende ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#21 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2006 - 00:09

Varför tog de bort Sinclair :( Får man han att se igen ?


Man tog bort honom pga. TV-bolaget. De tyckte inte han var tillräckligt karismatisk och de ställde tydligen JMS inför valet att lägga ned serien om Sinclair (Michael O'Hare) var kvar.


Ja, men bara i ett avsnitt (+ en cameo). Avsnittet skall enligt spekuleringar varit slutet på hela serien och då kommit i säsong fem.


Hur er rangordningen på Bab 5 ? er captain högra en commander ? Sinclair var väl Commander ? och Sheridan er Captain ?


Commander snäppet under Captain. Sheridan har en högre rang mao.

Er där nån ordinär förklaring på varför Delenn har ändrat utseende ?


Nu var det ett tag, men var det inte öfr Chrysalis? Alltså hon gick in i en kokong och vidareutvecklade sig?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#22 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 15 February 2006 - 01:48

Kom ihåg att inte skriva spoilers synliga. Det finns ju ändå folk som inte har sett detta ännu. Något folk måste tänka på lite mer här. Jag har sett alldeles för många.
"There once was a man from Nantucket..."

#23 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 15 February 2006 - 09:34

Kom ihåg att inte skriva spoilers synliga. Det finns ju ändå folk som inte har sett detta ännu. Något folk måste tänka på lite mer här. Jag har sett alldeles för många.


Klart man skal vara försigtig med spoilers.

På titlen av detta topic står det säsong 1 och 2 än så länge , jag kommer ändre det allt eftersom jag får sett serien.

Så allt om säsong 1 och 2 kan diskuteras öppet anser jag , om man inte vill veta nåt får man låta bli gå ind i topicet.

Nu vet jag inte om Babylon 5 har visats i Sverige ? Isf flyttar jag ind detta topic i spoilers och då er det upp till folk om de vill gå ind i topicet eller ej.

Allt inne i spoiler forumet er givetvis spoilers och då er det på eget ansvar ;) om man går ind :)

Tillbax till topic :)




Nu var det ett tag, men var det inte öfr Chrysalis? Alltså hon gick in i en kokong och vidareutvecklade sig?


Jo det var det , jag bara tänkte om der var nån annan förklaring typ den om Sinclair som tydligen inte var god nog :rolleyes: jag tyckte om han i alla fall :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#24 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 15 February 2006 - 09:48

Nu var det ett tag, men var det inte öfr Chrysalis? Alltså hon gick in i en kokong och vidareutvecklade sig?


Jo det var det , jag bara tänkte om der var nån annan förklaring typ den om Sinclair som tydligen inte var god nog :rolleyes: jag tyckte om han i alla fall :)



Jag håller på och läser scripten till dom avsnitten som JMS gjorde och där ska finnas en hel del förklaringar till vad som hände och varför. Ska även finnas en variant på vad som hade hänt alla 5 säsongerna om Sinclair hade varit kvar.
"There once was a man from Nantucket..."

#25 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 15 February 2006 - 09:56

Jag håller på och läser scripten till dom avsnitten som JMS gjorde och där ska finnas en hel del förklaringar till vad som hände och varför. Ska även finnas en variant på vad som hade hänt alla 5 säsongerna om Sinclair hade varit kvar


Låter mycket intressant :D

Den her serien växar på mig hela tiden , jag vet bara inte rigtig vad jag tyckar om Sheridan ännu . Han er mera aggresiv än Sinclair var.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling