Jag menar inte svar som "Wålverine ä ball såm fann" eller liknade utan vilken en miniserie, eller en "run" av en viss författare på på en serie, eller en enstaka tidning kanske.
Följdfrågan är: varför då?
De absoluta topp superserierna för just dig helt enkelt, behöver inte vara nån kronologisk lista eller så.
En lista så man kan se vad folk gillar och man själv kanske borde prova, fast folk kanske inet läser så mycket serier här egentligen?
För mig har jag ingen 10 i topp eller så och det är både för mig nostalgiska serier och sånna jag läst i modern tid med, och att det inte råkar stå med anat på listan kan vara för att jag just nu glömt den serien eller att de är jättebra men inte absolut topp(eller inte ens läst ännu).
DC:
Watchmen: ingen DCU men en bra och för mig speciell serie, Moore visar vad skåpet ska stå.
Dark Knight Returns: Millers storverk för DC, jag är inte så förtjust i teckningarna men storyn är bra speciellt när man förstås vad mycket den inspirerat.
Longbow Hunters: Grells Green Arrow inleds och visar en ny och för mig mer intressant karraktär, även så i den efterföljande månadstidningen.
GL/GA: Av O'neil och Adams, käns lite gammal idag men tanken med sånna här DC samhällskritiska serier var helt ny på sin tid, så ny att tidningen gick under snart, bara 13 nummer har jag för mig.
Kingdom Come: Waid's story om en mörk framtid där hjältar åter måste bli hjältar, tyckte den var för kort första gången jag läste den, gillade den bättre andra gången, och underbara Ross teckningar.
The Spectre V3: Ostranders 62 nummer långa 90-tals serie om The Spectre, helt fantastisk på sinna ställen, otroligt att den aldrig fått det rykte den förtjänar, dramatiska teckningar av Mandrake helt perfekt för serien, en av de serier som har ett definitivt slut som det käns som om ingen nånsin ska peta i, allt som görs med det här blir sämre.
Starman: Robinson's Starman från 90-tal trots att det är runt 80 nummer så är det en stor historia med början, mitten och slut och inget evighetstrams, handlar om allt möjligt förutom superhjältar mycket rörande på sina ställen, är en annan av de serier som jag inte vill ses ändras i eller petas på av ofrälse.
Sandman: Gaiman's serie, mycket mycket bra och som blir bättre när man läser den igen, i den finns nåt för alla.
Marvel:
Squadron Supreme: Gruenwalds 80-tals miniserie i 12 delar om nämnda superteams öden, föregår Watchmen bla, jag läste den nyligen tyvärr men den hamnade på topplistan direkt.
Daredevil Miller: Främst första omgången när han är författare och tecknare, mer klassisk tecknarstil än senare och bra historier som gjorde denna figur väldigt populär.
Marvels: Busiek visar vad han kan göra genom att i princip uppfinna den här typen av serier där den lilla människan står i centrum och upplever marvels historia, och teckningarna av Ross gillar jag mycket, väldigt snygg och lagom historia.
Andra utgivare:
Stormwatch v2: Ellis nummer, de här uppfann den här typen av cinematiska storbildssuperserier, bättre imho än The Authority.
Astro City: Busiek igen här, Confessions är en längre bra historia som introducerar figurer som lever och dör i denna enda serie men som ändå käns mer intressanta är figurer som funnits i tjogtals med år.
Även en hel del korta berättelser som i Local Heroes där han verkligen får till det.
Supreme: Moore's tagning på Superman kopian, han lyckas göra en figur där det mesta som käns barnsligt och tramsigt från silverage faktiskt får sin förklaring och käns kul att läsa, tyvärr är den oavslutad som en del annat Moore varit inblandad i.
The League of extraordinary Gentlemen: Moore igen som använder figurer från den viktorianska perioden att skapa serier med, mycket bra.
Edited by Agentum, 08 June 2006 - 11:34.