Jump to content

Photo

Man har hittat E.T.. :)


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 April 2014 - 22:43

http://arstechnica.c...atari-treasure/

ALAMOGORDO, NMThe legend was true. Atari really did dump a bunch of E.T. and other Atari 2600 cartridges and paraphernalia into a landfill 30 years ago. Today, a team of video game archaeologists recovered the proof.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 April 2014 - 02:53

Herrehud, det är alltså sant? :o  Jag trodde det bara var en legend som gamers hade hittat på. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 April 2014 - 07:09

Läste det i går kväll, jag trodde också det var mest en myt.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 27 April 2014 - 20:01

Är inte det här drömmen för James Rolfe - Angry-video game nerd, att finna denna grop? Den slutgiltiga troféen för en samlare, så att säga.

Undrans vad han tänker nu, när dom äntligen hittat den...?



#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 April 2014 - 20:56

Samma som alla andra: "Undrar om det finns något ex som fortfarande fungerar?". :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 30 April 2014 - 00:54

Rolfe håller väl på med en egen film om just dethär?


Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#7 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 May 2014 - 11:45

Jag har ett vagt minne av att jag har hört talas om det här tidigare, men det var inget som jag har tänkt på innan detta fynd gjordes. Riktigt coolt att det visade sig stämma. Och jag tänkte samma sak som XC; är det något av dom som fortfarande fungerar? ;)

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 May 2014 - 15:37

@Garm: Jag tror jag delade en artikel på Digg för ett tag om att man skulle försöka hitta den här (för retrogamers) mytologiska platsen. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 May 2014 - 20:28

Enligt vad jag läst var det flera av kassetterna som fortfarande var spelbara.



#10 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 May 2014 - 23:28

Coolt. Ett sådant ex skulle man vilja ha i sin samling.

 

@XC: Okej, ska ta mig en titt i flödet och se om jag kan hitta artikeln. Är informationstörstig om den här nyheten och historiken bakom den. :)



#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 May 2014 - 11:09

Tror det eventuellt var på The Verve...
 
Jopp det var det:

Were truckloads of 'E.T.' Atari cartridges buried in New Mexico? A film crew is about to find out | The Verge

 
I en annan artikel står följande om dokumentären (som kommer till en xbox nära dig):
  • »The first entry in the series will address a subject of particular interest to gaming lore: the legend of Atari's buried E.T. cartridges. The game, made in the early 80s, was allegedly so bad that Atari buried truckloads of units in a New Mexico landfill — though that legend hasn't been definitively confirmed. Word came out earlier this year that a film crew planned to excavate and document what was found at the landfill, and it now appears that Xbox Entertainment Studios will be home to what's shot there.« — [Källa]

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 May 2014 - 15:57

Tackar. Hoppas att dokumentären letar sig ut på annat sätt med. Skulle kunna tänka mig att se den.

 

Hittade även denna intervju.