Jump to content

Photo

Doris Lessing fick Nobelpriset i Litteratur


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 11 October 2007 - 13:10

Det var nog en och annan som lyfte på ögonbrynen när det avslöjades att Doris Lessing har vunnit årets Nobelpris i litteratur. Jag vet i alla fall att jag var en av dem.

Det är inte bara det att man för en gångs skull hört talas om, och till och med läst, personen i fråga. Pristagaren har ju till och med skrivit SF-böcker.

Nu får vi hoppas på att få se lite Doris Lessing-böcker i svenska bokdiskar framöver.

Originalartikeln

#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 October 2007 - 13:42

Såg tillkännandegivandet där de sa att hon var en av favoriterna till årets pris, så det var nog inte så många som höjde på ögonbrynen. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2007 - 14:36

Mjä, favorit var hon inte. Hon har dock varit påtänkt några gånger. Men de flesta kände att det var för sent vid det här laget. Ingen förhandstippare jag läst har satsat på Lessing som vinnare.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 October 2007 - 15:32

Hennes namn har varit med i snacket i ganska många år nu, men inte många har väl kanske tagit hennes kandidatur riktigt på allvar. Hennes popularitet är för stor för det. :P

Men väldigt roligt iaf att en känd och uppskattad författare får priset och inte bara någon ut kultureliten som det så ofta varit tidigare (dock har de blivit bättre på den saken).
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 October 2007 - 15:56

Mjä, favorit var hon inte.


Jag tror det direkta citatet från Nyheterna var:

en av favoriterna


'nuff said!

Kan leta fram citatet senare då det är en skoluppgift jag har att göra.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 October 2007 - 16:09

DN:s litteraturkritiker Jonas Thente kommenterar:
- Ingen kan vara besviken på valet. Däremot kan det svindla en aning för den luttrade prisbevakaren: det var flera år sedan Doris Lessing avfördes från bevakningslistan. Anledningen? Hennes utflykter i science fiction-litteraturens domäner. I Sverige anses den genren vara mindre värdig litteratur.
Bland hennes mest kända och lästa böcker kan nämnas debuten "Gräset sjunger" (1950), den feministiska klassikern "The Golden Notebook" (1962) och "Det femte barnet (1988). (Källa)

Det skall gudarna veta att scifi (så väl som fantasyn) inte ses med blida ögon. Tyvärr. Svenska Akademin kanske skulle behöva uppdateras? :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2007 - 16:14

Hennes utflykter i science fiction-litteraturens domäner. I Sverige anses den genren vara mindre värdig litteratur.


Är karln inte klok i huvudet. Någon som har en mailadress så jag kan skicka honom en liten rad eller två?

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 October 2007 - 16:23

Det var ju inte hans åsikt...

Jag frågade google (google vet allt) och här är hand profil på DN:
Jonas Thente

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 11 October 2007 - 16:29

Ett mycket bra val av akademien. Var det måhända Kristina Lugn som tippade över vågskålen till Lessings fördel?

Angående att science fiction ses som mindre värdig litteratur så är det bart faktum. Man kan tycka vad man vill om det, men konsensus bland de som utgör kultureliten är att det är så, så då är det så i allmänhetens ögon. Jag kommer bland annat ihåg hur science fiction användes som närmast ett tillmäle när de diskuterade Jesper Wirdborgs(?) senaste bok i P1. Och senast igår besökte jag SF-avdelningen på Göteborgs Stadsbibliotek som mest liknar bokhyllorna som gud glömde. Hafsigt ditslängt, svenska och engelska om vart annat, slitna kopior (vilket iofs kan ses som positivt) och med ett väldigt magert utbud.

Ovanstående innebär inte att jag tycker att science ficition är "låglitteratur", jag bara beskriver hur det ser ut. Man får ta det som aficinado av genrelitteratur bara. Det gör ju inte vära läsupplevelser sämre.

Edited by dukeofnewyork, 11 October 2007 - 16:45.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2007 - 16:32

Det var ju inte hans åsikt...

Jag frågade google (google vet allt) och här är hand profil på DN:
Jonas Thente


Men du skrev ju

DN:s litteraturkritiker Jonas Thente kommenterar:

så då utgick jag från att det var hans uttalande. :)

#11 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 October 2007 - 16:33

Är karln inte klok i huvudet.

:lol:
Du var nog lite för snabb där ;)

Däremot kan det svindla en aning för den luttrade prisbevakaren: det var flera år sedan Doris Lessing avfördes från bevakningslistan. Anledningen? ...


Har inte läst något av henne, men om någon kan nämna hennes sci-fi böcker ska jag (nog) ta och göra det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 October 2007 - 16:38

Är karln inte klok i huvudet. Någon som har en mailadress så jag kan skicka honom en liten rad eller två?


Kanske ska be om hela Sveriges mail-adress. Det han skriver är ju att SF inte är särskilt uppskattad i Sverige och det är ju sant. Så varför hacka på honom för han säger osm det är?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2007 - 16:44

Inte hela sverige uppenbarligen då vi är rätt många som uppskattar sci-fi. Varför finna sig i att folk ser ner på det som andra tycker om istället för att acceptera att människor har olika smak?

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 October 2007 - 16:48

Det var ju inte hans åsikt...Men du skrev ju

DN:s litteraturkritiker Jonas Thente kommenterar:

så då utgick jag från att det var hans uttalande. :)

Jo - men du tog en mening ur sitt sammanhang, en av anledningarna till jag jag citerade hela uttalandet. Sci-fi och fantasy ses (som dukeofnewyork sade) som låglitteratur. Något som man likt blöjor förväntas att växa ifrån. ;)

Edited by XC, 11 October 2007 - 16:49.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2007 - 16:53

-Ja, det kanske är dags att växa upp snart, så här kan vi ju inte hålla på... :P ;)

Edited by Cartman, 11 October 2007 - 16:53.


#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2007 - 16:56

Ja, usch ja... Rymdskepp och laserpistoler... Vad barnsligt...

*slår upp en Strindberg-bok och börjar läsa med pipa i mungipan*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 October 2007 - 17:18

Inte hela sverige uppenbarligen då vi är rätt många som uppskattar sci-fi. Varför finna sig i att folk ser ner på det som andra tycker om istället för att acceptera att människor har olika smak?


Nej, inte hela Sverige men majoriteten. Och nej, du ska inte behöva se ned på någon som inte delar idn smak. Men det kanske vore rätt att rikta kritiken mot rätt offer ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 October 2007 - 17:18

*Förbereder brandsläckaren*

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2007 - 17:31

Nej, inte hela Sverige men majoriteten. Och nej, du ska inte behöva se ned på någon som inte delar idn smak. Men det kanske vore rätt att rikta kritiken mot rätt offer ;)


I stand corrected! :)

I det här fallet verkar det ju dock inte finnas någon specifik person att rikta kritiken mot. Jag trodde vid den första anblicken att det var Jonas Thente som skrivit artikeln och stod för uttalandet. Som sagt, ibland är jag lite för snabb för mitt eget bästa... ;)

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 October 2007 - 20:05

Snabbhet är inte alltid en dygd. :lol:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 October 2007 - 13:00

Om man ska läsa något ur hennes sci-fi utbud, vad ska man satsa på då?

Edited by Cartman, 12 October 2007 - 13:00.


#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 October 2007 - 10:59

SvD: Lessing ger ringaktad genre glans

Science fiction-fantaster världen över jublar för att en av ”deras” författare fått Nobelpriset. Doris Lessing har skrivit flera böcker i den ringaktade genren – och är stolt över det. Fortsätt...


Cartman på artiklen ovan så listar man Lessings sci-fi böcker. Forhoppningsvis så får förlagen tummen ur och ger ut även dessa i nytryck. (Tio Lessing-titlar skall i nytryck - men jag tror inte sci-fi böckerna var med).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 October 2007 - 11:39

Hahaha

Lessings science fiction-böcker lär ha startat en religion i USA. Kollektivet i fråga kontaktade Lessing och undrade när gudarna skulle komma.

–Jag skrev tillbaka och sa ”hörni, det här är inte kosmologi, det är påhittat”. De skrev tillbaka och sa ”ah, du testar oss bara”, berättade Lessing i en intervju med San Fransisco Chronicle förra året.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#24 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 13 October 2007 - 12:58

Intressant val av pristagare och för en gång skull någon jag faktiskt har hört talas om, dock inte läst något av. Får ändra på det nu.

#25 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 October 2007 - 14:00

Cartman på artiklen ovan så listar man Lessings sci-fi böcker.


Tack. Ska ta mig en närmare titt på första boken i serien. :)