Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor: falskspel i Gromköping


  • Please log in to reply
46 replies to this topic

#1 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 October 2011 - 18:57

Nu har jag skrivit manus till ett 14-sidigt NS-äventyr som utspelas under bronze-age. Det heter Falskspel i Gromköping. Jag vill att red läser igenom det. Vill dessutom att skaparna av de deltagande figurerna läser igenom det.

Deltagande figurer är:
Plågaren, Nox, Marshall Thunder, Jeanne Nocturne, och greve Fredrick von Lindén. Deltar på deras sida gör även Ghast, som ännu inte blivit medlem. De möter fienderna Fiddler och Råttan i Gromköping.

Ni som vill läsa manuset, PM:a era mail till mig.

Även andra intresserade kan PM:a.

Om ni anser att manuset funkar så ser jag till att det blir tecknat.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 October 2011 - 19:36

Jag läser gärna manuset. Du kan maila mig eller föra över på msn.

#3 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 26 October 2011 - 20:06

läser gärna manuset med, skall bli intressant att se hur du skriver mina karaktärer.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 October 2011 - 20:18

Skickat! Nån mer?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 26 October 2011 - 21:04

Problemet som jag finner är att Ghast inte går att hypnotisera, men Fiddlers musik kanske inte är hypnos utan något annat? Annars går det att kompromissa eller ändra Ghast profil lite.

Annars var manuset bra, gillar hur du hanterade mina figurer, speciellt Råttan.

Edited by Sret, 26 October 2011 - 21:09.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 October 2011 - 21:09

Det är subliminala meddelanden, fast på en sorts supernivå. Eller vad säger Fiddlers skapare, Daniel?

Tack, Sret! Jag gillar Råttan!

Edited by TFels, 26 October 2011 - 21:21.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 October 2011 - 06:48

Det är någon form av hjärnkontroll. Fiddler är ju inte utvecklad så uppenbarligen kan han ju påverka odöda.

#8 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 October 2011 - 09:51

Skickat! Nån mer?

jag med! jag med!

#9 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 27 October 2011 - 11:43

Det kan vara kul att läsa, även om jag inte förväntas bidra med något!

#10 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 October 2011 - 13:28

Mina åsikter/noteringar:

Det är en aning för mycket skojigheter från alla för min smak, det känns som nån mer i storyn borde få vara straight man, det känns som alla är uppe i varv.

Manuset är lätt att följa förutom hur de kommer på var Råttan är, och det bör inte vara nåt problem för en tecknare att rita efter beskrivningarna.

Det känns som en bra tecknare för detta avsnitt är nån som är bra med ansiktsuttryck och kroppsspråk, jag får även vibbar om att det skulle funka i belgofrankisk humoralbumstil som Gaston, Lucky Luke och liknande.

Marshall Thunder anländer på Jorden först i den moderna eran (i den berättelse som Daniel börjat, Thunder from Space). Det är extra svårt att retconna detta då den levande basen också är med i det avsnittet som Nordens Stjärnors bas. Marshall kan ersättas av någon annan och de kan ha någon form av teleporteringsapparat med återkallningsknapp på armbandet eller nåt? Eller så kan han vara och hälsa på från framtiden?

Edited by DanielSchenström, 27 October 2011 - 13:51.


#11 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 27 October 2011 - 15:45

Jo, att Fiddler kan påverka odöda är inget problem, vad sägs om att han har problem med människor som är tondöva?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#12 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 October 2011 - 17:02

Varför inte, tondöva och döva skulle kunna vara opåverkade.

#13 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 October 2011 - 17:55

Daniel, tack för kritiken där! Mycket nyttigt att läsa. Lite vridna är ju personligheterna och kanske blev det aningen för mycket? Jädra tur att du påpekade det där med Marshall Thunder, att han inte är med förrän i den moderna eran. Vilken miss av mig! Jag vet inte hur jag ska rätta till det riktigt. Kan han ersättas av t ex Tin, som testar en inbyggd teleportationsutrustning? Hm, jag ville ju ha Marshall Thunder som den seriösa motvikten till resten.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 27 October 2011 - 18:19

Tin fungerar som seriös (tror jag), och ifall han påverkas av Fiddlers krafter så förstår man även att Fiddler är ganska mäktig.

Edit: När jag läser om Fiddler så tänker jag mig någon som liknar snusmumriken från Mumintrollen.

Edited by Sret, 27 October 2011 - 18:45.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#15 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 October 2011 - 18:32

Tin, eller kanske Apoteus, så kan sekvensen med stjärnskådandet vara med? Med tanke på att Apoteus är snabb nog att cruisa runt i universum så flyger han snabbt nog att det nästan är teleporteringssnabbt.

#16 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 October 2011 - 18:36

jag måste medge att se andra skriva ett manus eller göra en serie med Jeanne Nocturne eller andra figurer jag har skapat för NS är bara oerhört roligt.

fast jag måste vara ärligt när jag säger att du tänker inte tillräckligt galen med henne. Du har vissa roliga stunder med henne med hennes kommentarer, men du måste liksom våga att gå över gränsen när det gäller obskyra kommentarer. Som när hon påpekar att det är Fiddler, då säger hon nåt knäppt i stil med: "Fiddler Piddler Tiddler Pung----- Kun!"
Eller när hon blir påhoppad av möben, bör hon säga nåt i stil med "Okej, jag medger att det är kul med orgier men jag har inte tid med det just nu!"
Det är mycket jag kan skriva om med hennes dialog, men bara om du tillåter det Tfels ^^

#17 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 October 2011 - 18:56

Tack DarkPaladin300Viktor! Jag undrade allt en del om hur Jeanne Nocturne ska göras. Det känns som om jag är på rätt väg men borde göra mer alltså. Jag kan skruva till hennes dialog mer, sedan får du säga vad du tycker. Men först vill jag läsa de andras kritik.

Daniel, jag ska undersöka detta med Apoteus istället för Marshall Thunder.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#18 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 October 2011 - 19:05

Tack DarkPaladin300Viktor! Jag undrade allt en del om hur Jeanne Nocturne ska göras. Det känns som om jag är på rätt väg men borde göra mer alltså. Jag kan skruva till hennes dialog mer, sedan får du säga vad du tycker. Men först vill jag läsa de andras kritik.


Oki, gör så ^^ Sen får jag se om The Viktor Approves eller inte

#19 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 27 October 2011 - 19:28

Jag hade inte för avsikt att kommentera detta manus, utan ville bra läsa det. Men eftersom tfels bad om kommentar så här är min omedelbara reflektion:
Jag tycker storyn funkar bra, säkert väldigt bra om man har ingående kunskap om alla karaktärer. Men även för mig som halvinsatt funkar storyn. Det finns en replik som jag önskar jag kommit på först, fast då om Tamara Raga, från sida sju och ruta fem
Greven: Vad är det du säger? Är Jeanne kvar själv?
Plågaren: Hon klarar sig. Hon har ju knappt nån koncentrationsförmåga att bli av med.
Som sagt en bra historia, nu kommer dock min invändning. Det är samma invändning som jag tror ni är dödströtta på att höra!

Jag försöker se det som om jag hör och läser om Nordens Stjärnor första gången.
"Vem är råttan?"
"Nordens Stjärnor är det Jeanne Nocturne och Marshall Thunder"
"Vem är Greven?"
"Vem är Nox"
"Vem är plågaren?"
"vem är Fiddler"
Vilka är deras krafter, Hur tänker jag när jag plockar upp nästa nummer av SSS och helt plötsligt är det Superstjärnan och Lon som är Nordens Hjältar

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 October 2011 - 19:50

Tack för kritiken, den känns befogad! Jag är inte dödstrött på din invändning utan håller med helt och hållet.

Förhoppningsvis ackompanjeras serien av en förklarande Grefven Talar-sida. Man skulle kunna klämma in mer info i serien i sig, men hur gör man det så att det blir bra? Kanske ett par introsidor där gänget sitter och samtalar? Jag försökte ju göra lite i inledningen med Jeanne Nocturne och Marshall Thunder när de snackar. Man får veta att MT kommer från rymden och är fast på jorden, men det behövs väl egentligen mer.

Håller även med om problemet med "nästa avsnitt" när NS plötsligt handlar om helt andra snubbar. Tycker att några av dem borde vara ständigt förekommande och några rotera mellan olika äventyr. För läsarens skull. Vi kan inte bara tänka på oss själva. Vår uppgift är ju att nå fram till läsaren.

Men tack för den för övrigt goa kritiken!

(Nordens Stjärnor, Peral, Nordens Stjärnor)
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 October 2011 - 20:32

Det är det som är största risken med en team based superhero comic, och även om vi använder "Greven talar" sida för att introducera karaktärerna, så har jag alltid tyckt att det vore bäst om vi gick frå Golden Age till nu, för att folk ska hänga med.

Men i värsta fall, kan vi alltid göra en reboot. Jag menar det är ju värsta trenden XD

#22 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 27 October 2011 - 21:32

Ett helt plötsligt infall, helt oigenomtänkt! Tänk er en första sida begränsad till t.ex. 4*4 rutor, alltså 16 karaktärer, där de i en pratbubbla förklarar vad de gör nu. "Jag är på semester", "Jag är och fiskar", "Jag är på ett modelluppdrag" Denna sida följd av en sida med kort presentation av de karaktärer som faktiskt bekämpar ondska i serien plus deras krafter. På detta sätt klämmer man in 16+ ett antal karaktärer som deltar i serien.

#23 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 October 2011 - 04:55

Intressant idé som vi bör fundera på! Den kan ju användas i de serier där den passar i alla fall.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#24 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 October 2011 - 00:23

Fiddler alltså. Då vore det ju fint om vi kunde få ut den här till nästa Small Press Expo.

#25 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 October 2011 - 14:17

Diskussionen om Grefven talar och eror och sånt bör vi kanske lyfta ut till relevant annan tråd så inte berättelsetråden fylls av den diskussionen. Tills det är gjort kommer mina 5 öre:

Jag är inte varken för eller mot Grefven talar-sidan. Den är ju bra för den typen av person som har behov att förstå mer än berättelsen i sig bjuder på. Personligen så tycker jag att en del av det roliga när jag läser nya serier är att förstå genom att läsa mer och mer av själva serien. Jag visste inte vem nån superhjälte var när jag köpte första numrena av olika tidningar en gång i tiden och fortfarande idag känner jag inte det behovet. Det gäller även tv-serier, filmer och annat. Mig sporrar okunskap till att lära mig mer och öka mitt intresse.

För mycket exponering och förklaring i själva seriematerialet kan bli väldigt tradigt att läsa, hellre då vettiga dialoger eller händelser som visar vad personerna kan och tycker och känner än oändliga interna monologer som Wolverine körde med.

Och om man ska ha en förklarande sida, ska man då inte ha det för varje serie? Vilka är Golden Gang, vilka var Kenny och Goldberg, vad var monstret i den serien, etc etc.

Reboots är jag totalt emot. Det är en sak kanske att göra en serie som skapades 1938 relevant för en nyare publik efter 50 år, men en 4 år gammal serie som kommit med 5 berättelser på den tiden? Nej tack.

Att sätta alla berättelser i den moderna eran är jag också emot. Den som vill sätter sin berättelse där (vilket de flesta verkar göra), men vi som vill sätta i de andra erorna måste få göra det. Folk har ju till och med visat intresse för berättelser utanför de eror som vi först tog upp som forntiden, framtiden och 1800-talet samt pulp-eran eller göra spin-offs som Superstjärnorna eller Random...