Jump to content

Photo

Oss SFN-stammisar emellan


  • Please log in to reply
52 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2005 - 14:29

Ja... Då var det dags då. Den här presenationen har ni väntat på, eller hur? :D Är alla på plats för det stora avslöjandet? Då kör vi...

Jag har alltid facinerats av det förgångna. Lekte ofta Riddare, Cowboys och liknande med min jämngamla kusin. Har alltid gillar att läsa om mysterier och äventyr. Så kanske var det inte så konstigt att jag på sommarlovet mellan 6an och 7an upptäkte fantasyn. Många böcker var det redan innan och mer skulle det bli.

Till favoritböckerna tillhör "Sagan om Drakens Återkomst" (R. Jordan) och "DragonLance" (M. Weiz & T. Hickman). Gillar även Eddings böcker, även om jag tycker att "äldre Gudar" kanske aldrig borde skrivits. (Han upprepar sig för mycket, samma saga i ny skinande ny förpackning).

På Film & TV föredrar jag äventysgenren, SciFi/Fantasy/Historisk spelar ingen större roll. Dock skall det kanske nämnas att den föesta DVD jag köpte när jag lämnade VHS åt sitt öde var filmen Merlin från 1999. Snål som jag är fyndar jag mycket suspekta B-filmer på ÖB och har därigenom lärt mig att uppskatta en bra historia.

Spel spelar jag ju givetvis, sällskapsspel blir det inte mycket numera - monopol på PCn och TP i mobilen. Ja... Eller... Det råkade häna en olycka - jag glömde mobilen i fickan när jag hoppade i poolen här hemma - så TP blir det inte så mycket just nu... Föredrar de små vanebildande spelen som Tetris, Suduko, Tetpus, Wodan - the trial och Ishido (Runelegen) för att ta några exempel.

(Kvar än? Jag kommer till den delen snart. :) )

Jag röker inte och är nykterist, men ibilla er inget - jag har gått ur svenska kyrkan. :D

Jag är nog född datornörd... Första datorn var en VIC-20 därifrån så gick det till en Commodore 64 och sedan PC. Idag så heter "min älskling" Acer Aspire 1304LC. Vi börjar växa ifrån varandra ... hårddisken räcker inte till och jag har redan fått byta ut tangentbordet... Inte illa kanske med tanke på att den är bärbar? :P Ibland saknar jag min gamla C64... Den var så okomplicerad, långsam och en utdöende art kanske, men kråglade aldrig.

Som familjens datanörd är jag givetvis ytterst ansvarig för familjens datorer ... och jourhavande datorsupport för större delen av släkten faktiskt... Har i snart 4 år av och till jobbat som DataCirklelLedare, ett stimulerande arbete där jag inte bara har lärt mig att dela min kunnskap med andra. Utan även ta människor som de är och inte brista ut i skratt när intruktionen "peka på startknappen" resulterar i ett pekfinger tryckt emot bildskärmen.

När jag först började med internet så var jag väldigt återhållsam och kan fortfarande inte förstå mig på det här med chatt... En del otrevliga episoder i mina expeditioner i detta okända farvatten fick mig att börja exprimentera en del med könsneutrala nicks... det fungerade utmärkt med den paranoida natur jag redan utvecklat i mitt internet användande.

XC betyder inget speciellt, jag skulle skriva mitt smeknamn (som jag stavar med X för att reta gallfeber på min omgivning) lyckades med konststycket att köra ned fingret mellan X och C tangenten och och skriva XC.. "Ähh för f-n" tänkte jag och lät det stå så... Och på den vägen är det. XC blev det nick som jag började använda, och här är jag nu - upptagen i gemenskapen SciFi Nytts Forum. I de fall som XC är för kort så lägger jag till "-SE" sveriges toppdomän/iso kod. Har för mig iaf att det var anledningen till att jag på SFN är känd under "XC-SE" och inte "XC"... :)

Jag pluggade Elektronik/Data på Elprogrammet under gymnsietiden - sedan fick det vara nog med pluggande. Och idag arbetar jag när jag har möjlighet till att arbeta.

Hur femenint är det att leka riddare, ha data som största hobby och plugga på Elprogrammet?

När frågan om min könstillhörighet först kom upp så fann jag det ytterst roande... det skall nämnas att jag aldrig medevetet försökt vara könsneutral eller androgyn. Jag brast ut i skratt när pollen drog igång, och när det var en överhängande majoritet för "kille" ... ja du undrade jag vad jag gjort för fel...

Marie, Hoff & Hoffy, Sir-L, Jazzdevil och FX ... Peaks statistik hade fel... Jag är till 100% av kvinnligt kön. Helt utan tillsatser och modifieringar! :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 July 2005 - 15:08

Jag antar att könsbyte är helt uteslutet?.. :P (jo, jag röstade kille :blush: ) Men man kan ju skylla på att bland de som gillar SF/Fantasy så är väl killarna fortfarande i majoritet. Tror jag.. ;)

Du verkar ha rätt vettig smak också (jo, jag är en av dem som fortfarande läser Jordan, även om jag tycker det börjar bli lite utdraget de senaste böckerna). Läser också Dragonlance m.m. med nöje.. ;) (Du har väl kollat in Svavelvinter, förresten?)

För övrigt var min första DVD två stycken: "En Vampyrs Bekännelse" och "Doctor Who: The Five Doctors".. :P Långt innan jag ägde en spelare (även om jag hade DVD-spelare på datorn i skolan).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 July 2005 - 15:27

Jag visste väl det. :D

Men ett tag började jag nästan tvivla på mina instinkter där :unsure: när alla andra var så tvärsäkra. :lol:

Ålder? Bostadsort (eller landskap åtminstone)? Nyfiken hönsmamma som alltid. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 July 2005 - 15:46

:lol2: f*n jag hade fel, röstade kille och så är du tjej :D
Fast jag bad faktiskt om ursäkt om jag hade fel.

Du är väldigt välkommen, men det vet du redan :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 18 July 2005 - 16:22

yee-haw! Rösta alltid på det som minst har röstat på, då klarar man sig alltid :D

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#6 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 18 July 2005 - 16:40

Jag visste det :thumbsup:

Så smart och rolig kan bara vara en tjej/ kvinna :evil: :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#7 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 18 July 2005 - 16:44

FX, nu sårade du mina känslor, emnar du att vi killar inte kan vara roliga och/eller smarta?

Vänta... glöm frågan, insåg just att det var jag som ställde den ^^

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#8 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 18 July 2005 - 16:50

Hehehe


Sorry , menade inget illa , bara skämtade :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#9 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 July 2005 - 16:55

FX menar givetvis bara sådana män/killar som inte är medlemmar på SFN ... :whistle:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#10 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 18 July 2005 - 16:55

tror dig inte! du menade det säkert!!! ;)

lite off topic, men jag hatar att man måste äta god mat de dagar man är sjuk =/ Orka att den goda maten ska ner för att den komma upp igen efter en halvtimme eller så :/

Fy fan

Edited by Hofling, 18 July 2005 - 16:56.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2005 - 16:56

Jag antar att könsbyte är helt uteslutet?.. :P (jo, jag röstade kille  :blush: ) Men man kan ju skylla på att bland de som gillar SF/Fantasy så är väl killarna fortfarande i majoritet. Tror jag.. ;)

Du verkar ha rätt vettig smak också (jo, jag är en av dem som fortfarande läser Jordan, även om jag tycker det börjar bli lite utdraget de senaste böckerna). Läser också Dragonlance m.m. med nöje.. ;) (Du har väl kollat in Svavelvinter, förresten?)

<{POST_SNAPBACK}>


Svavelvinter låter bekant, men tror inte jag läst den... Undrar varför?

Men ett tag började jag nästan tvivla på mina instinkter där :unsure: när alla andra var så tvärsäkra. :lol:

Ålder? Bostadsort (eller landskap åtminstone)? Nyfiken hönsmamma som alltid. ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Över 20 men under 30. Bor i dalarna. (Det svenskaste av alla svenska landskap. :P )

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 July 2005 - 16:59

Åldern stämmer också med den mentala bild jag har av dig. :D

Bor du i Dalarna? :lol: Cool. ;)

Hade du sagt Örebro-trakten vet jag inte vad jag hade gjort ... :ph34r:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 18 July 2005 - 17:20

MArie, vi hade fått flytta in i thrais bunker ;)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#14 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 July 2005 - 17:21

Över 20 men under 30.

<{POST_SNAPBACK}>

du kan skriva i födelsedagslistan på off topic, ditt födeledatum ;) eller är det hemligt?

nu vet vi verkligen vem du är. :) hej på dig. :D

Min första dvd var Matrix, :thumbsup: hade då bara dvd i datorn.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2005 - 17:22

Nej... Födelsedagen håller jag för mig själv ett tag... Några hemligheter måste väl en kvinna få ha? :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 18 July 2005 - 17:45

MArie, vi hade fått flytta in i thrais bunker ;)

<{POST_SNAPBACK}>


ja, jag stannar då där ett tag eftersom jag var den som först sa att XC var kille :blush: sorry!

hursomhaver var min första dvd blade 2, som jag ju kunde se i datorn fastän vi inte hade dvd-spelare. föresten kom jag ihåg att jag måste fixa så att dvd-spelarn blir regionsfri...
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#17 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 July 2005 - 17:54

Jag tycker att det börjar kännas som att Örebro(arna) är på väg att ta över världen och det skrämmer mig mycket, men att gå så långt som att flytta till Stockholm för den sakens skull är nog att överdriva en aning ... :P

Det fanns flera tvärsäkra röster om att XC hade Y-kromosom, du behöver inte känna dig ensam Thrai. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2005 - 17:55

Ähh... Var inte så generade, "Don't let pride get in the way. You tried something-- and you failed. It happens.". Jag har alltid varit lite av en pojkflicka haft lätt att umgås och bli kompis med killar. Det där med dockor, smink och klänningar låg/ligger inte för mig helt enkelt.

Edited by XC-SE, 18 July 2005 - 17:56.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 18 July 2005 - 19:03

Det där med dockor, smink och klänningar låg/ligger inte för mig helt enkelt.


Inte jag heller och det har jag aldrig gjort :lol:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2005 - 19:05

Kände du igen citetet förresten FX? Kunde inte motstå frestelsen...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 18 July 2005 - 19:14

Kände du igen citetet förresten FX? Kunde inte motstå frestelsen


Jag vet det er nåt Xena har sagt , men till vem minns jag ej :blink:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#22 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 18 July 2005 - 19:17

Det var som fa-n (med det jobbiga, vidriga tonfallet från pension-reklamen. Jag hatar verkligen skiten av hela mitt hjärta, men det får vi ta nån annan gång)...Men det spelar ju egentligen inte nån roll, speciellt inte så här på internet, bara du fortsätter skriva schyssta inlägg, nu när du avslöjat ditt kön ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2005 - 19:20

Kände du igen citetet förresten FX? Kunde inte motstå frestelsen


Jag vet det er nåt Xena har sagt , men till vem minns jag ej :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

"One Against an Army" då när Gabby misslyckats med volten och hat stukat fotleden... Xena är så underbart medkännande efteråt.

Det var som fa-n (med det jobbiga, vidriga tonfallet från pension-reklamen. Jag hatar verkligen skiten av hela mitt hjärta, men det får vi ta nån annan gång)...Men det spelar ju egentligen inte nån roll, speciellt inte så här på internet, bara du fortsätter skriva schyssta inlägg, nu när du avslöjat ditt kön ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer fortsätta vara mig själv. Så på det hela taget kommer du antagligen inte märka någon skillnad.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 July 2005 - 20:03

Nej... Födelsedagen håller jag för mig själv ett tag... Några hemligheter måste väl en kvinna få ha? :P

<{POST_SNAPBACK}>

självklart. ;)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#25 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 July 2005 - 22:59

Ah, Dalarna, denna pärla av landskap... :P

Vi får väl fixa en forumträff i Dalarna nån gång framöver.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."