Jump to content

Photo

Daredevil - Säsong 1


  • Please log in to reply
57 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 June 2014 - 18:55

Marvel har gjort en deal med Netflix om 4 Live-Action TV-serier om deras superhjältar, samt en speciel event miniserie kallad The Defenders där alla 4 hjältarna kommer jobba ihop. En av dem är Daredevil!
 
Daredevil är en TV-serie om den blinda advokaten Mat Murdock som är trött på att området han bor i, Hell's Kitchen, Manhattan, svämmar över av kriminallitet tackvare crimelorden Kingpin och märker att lagen inte kan rå sig på honom. Då Mat är extremt vältränad, har förstärkt hörsel och känsel, och har en förmåga att använda ljud för att få en ekolod liknande syn så beslutar han sig för att ta lagen i egna händer som en förklädd superhjälte, för att hitta bevis som slutrligen kan fälla Kingpin.
Orädd för höjder och passande klädd som en djävul så är han Hell's Kitchen's beskyddare, kallad Daredevil: "The Man Without Fear"!


Hell's Kitchen är ett ökänt stadsområde på Manhattan i New York. Ingen vet med säkerhet var namnet kommer ifrån (men det är gammalt då en komentar från Davy Crockett avslöjar att det användes redan 1835), bara det att det passar bra då det länge var ett område där de fattigaste bodde och de kriminella styrde. Men även ett ställde där skådespelare bodde då det var nära Broadway och Actors Studio training school.
Efter att den lokala maffian besegrades på 1980-talet så ändrades mycket och nu är Hell's Kitchen ett rätt bra och säkert område där det nu bor mer rika människor. Men trotts många försök till att byta namn ("Clinton" och "Midtown West") så har det i folkmun och officiellt förblivigt Hell's Kitchen.
Med andra ord, trotts att Hell's Kitchen inte längre är vad det förr var och Daredevil utspelar sig i nutid så kommer de ändå nog vrida tillbaka klockan lite så att Hell's Kitchen fortfarande gör själ för sitt namn.


Cast:
 
Charlie Cox som Matt Murdock aka Daredevil
Vincent D'Onofrio som Wilson "Kingpin" Fisk. Hell's Kitchen's crimelord och Daredevil's nemesis.
Elden Henson som advokaten Foggy Nelson, Mat Murdock's bästa vän och partner.
Deborah Ann Woll som Karen Page, Matt's Love Interest och den kvinnliga huvudrollen i serien.
Rosario Dawson som Claire, en viktig återkommande karaktär.
Peter Shinkoda som Hachiro, en ny karaktär skriven för TV-serien.
Scott Glenn som Stick, Matt's mentor.




 
 
 
Drew Goddard har hoppat av som showrunner för att koncentrera sig på sina film manus men kommer fortsätta vara inblandad som Ex.Producer.
Seriens showrunner kommer istället vara kollegan Steven S. DeKnight (Buffy, Angel, Dollhouse, Spartacus, Smallville).


Det här är en serie som planeras hålla på i många år. Säsong 1 kommer har 13 avsnitt och kommer släppas 2015 där alla avsnitt kommer vara tillgängliga från början för att vara binge-watching (maraton tittande) vänligt. Det betyder att till skillnad från Agent's of S.H.I.E.L.D. så kommer serien troligen inte vara event-kopplad till marvelfilmerna. Möjligen är det vad den kommande The Defenders serien är planerad att vara.

Edited by Crusader, 13 October 2014 - 20:26.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 June 2014 - 00:16

Bra att du startade en egen tråd för den här Cruz. Och bra sammanfattning av vad som har hänt och händer med den.
 
Jag hoppas att det här kan bli bra. Jag har alltid gillat Daredevil ändå sedan jag upptäckte den för första gången. Det var väl ungefär när Ann Nocenti började att skriva manus för serietidningen.

#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 July 2014 - 17:13

Tack! I do what I can. :P
 
Jag har själv inte läst överdrivet mycket Daredevil utan har mäst lärt känna karaktären via Spider-Man men jag ser fram emot det.
 
Jag har förövrigt uppdaterat cast-listan med Deborah Ann Woll och Peter Shinkoda.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 August 2014 - 08:26

Du har inte riktigt rätt varför Matt blir Daredevil. Kingpin är inte där från början, utan Matts första grej är att hämnas mordet på sin pappa. Han klär sig i tyg från hans pappas boxarmantel och Daredevil är öknamnet han fick som liten, när han blev mobbad. Lite kort är det så, Kingpin är inte med från början eller i alla fall inte anledningen till att Matt blir DD.

Har mycket höga hopp på den här tv-serien. Cox ser tillräckligt mycket ut som Matt och är en duktig skådis. Hoppas de blandar allvar med humor som serien är när den är som bäst, och även att vi får se Stick och en del ninjor. :-D
*Hockey och superhjältar*

#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 August 2014 - 15:59

Yay, Grodan är tillbaka! Welcome back! :)

 

Ah, jag trodde jag kände till hans barkgrund men jag hade visst fel. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 August 2014 - 21:49

Förlåt om jag verkade besserwisser. DD ligger mig bara så varmt om hjärtat. Och tack! Ska försöka skriva ner vad jag tyckte om Guardians of the galaxy också om jag orkar. :-)
*Hockey och superhjältar*

#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 August 2014 - 00:03

Jag förstår vad du menar. Jag hade gjort samma sak om det var en av mina favoriter. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 August 2014 - 00:11

Bra det. :-)
Kingpin blev ju inte en Daredevil-skurk förrän Frank Miller tog över, alltså sent 70-tal. Och DD firar ju 50 nu i år, så han kom på 60-talet som så många andra.
*Hockey och superhjältar*

#9 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 August 2014 - 01:05

Ja, välkommen tillbaka grodan. Du har varit saknad. Jag hoppas att du stannar och hänger lite med oss andra SFN-älgar.

 

Och kul med fler som är intresserade av att se vad det kan bli av med den här tv-serien.



#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 August 2014 - 08:16

Tack så mycket! Ja, vem vet, jag kanske hänger här ett tag nu. ;-)
Följer det här med stort intresse. DD är min favorit-superhjälte och filmen gjorde honom inte rättvisa.
*Hockey och superhjältar*

#11 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 22 August 2014 - 22:46

Jag hoppas att man så småningom i TV-serien (om rättigheterna nu helt och hållet är tillbaka hos Marvel) introducerar The Punisher som en sympatisk skurk till DD. Skulle kunna bli riktigt bra TV, och precis som DD så är Punisher en av mina favorit Marvel-karaktärer. 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 August 2014 - 06:17

Jo, Punisher funkar bättre som en "motvikt" i en story med DD eller Spidde. Tycker sällan han är kul på egen hand, däremot.
*Hockey och superhjältar*

#13 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 23 August 2014 - 12:23

Beror lite på. Garth Ennis gjorde väldigt bra grejer med honom, då när han höll det på mindre cartoony-nivå, och lyckades ta upp seriösa ämnen med karaktären. Filmerna däremot är lite av ett mysterium, ett sådant koncept som är i grunden väldigt enkel och Hollywood gjorde den typen av filmer "hela tiden" på 70-80 talen men ändå lyckades filmerna faila det tre gånger. 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 August 2014 - 23:09

Smaken är som baken osv. Har aldrig fastnat för Garth dennis, även om jag har läst lite av hans Punisher.
*Hockey och superhjältar*

#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 August 2014 - 02:38

Själv så föredrog jag Mike Baron. De serierna han gjorde är för mig den riktiga Punisher. Han var inte psykopat som mordhotar barn för att de snattar tuggumi, dödar alla han möter som beter sig minsta fel (och oftast på de mäst sadistiska sätten) eller skrämmer de få vänner han har för att han skulle helt plötsligt kunna döda dem, som det var (skulle skriva "är nu" men det var många år sedan jag läste sist då jag gav upp serien sen så jag vet inte hur det är nu) när jag läste sist.
Den riktiga Punisher är för mig mer åt Dirty Harry hållet (fast hårdare). Han har inga problem med att döda men han njuter inte av det eller gör det på speciella brutala sätt (om inte skurken är riktigt brutal så att det blir personligt) och dödar inte heller alla fiender. Han hade en viss heder och dödade för det mästa bara de som var beväpnade eller anföll honom. I de andra fallen antingen slog han ner dem, bröt en arm, sköt dem i benet eller lät ödet bli osagt. I ett nummer t ex så blev han lurad av en kvinna som visade sig vara en skurk och när hon försökte fly så körde hon igenom ett broräcke och bilen dinglade på kanten. Hon bad honom hjälpa henne men han bara sa till henne att han hade fått nog av henne och gick därifrån, och där slutade det.
Efter Mike Baron slutade så blev karaktären mer extrem och flippad och de tillochmed gjorde Microchip till skurk.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 August 2014 - 16:54

The Punisher är min absoluta favorit bland Marvels karaktärer. Efter ett par halvlyckade och mindre lyckade försök att göra långfilm med karaktären så kanske det skulle passa bättre att introducera honom i "tv-serie" formatet. Först som gästspel för att på sikt kanske få husera i en egen. Även om jag har svårt att se det bli realitet just nu. Frågan är om Netflix är rätt plats och hur pass fria tyglar som dom får. Man vill ju inte att en sådan karaktär ska bli för mjäkig eller tillrättalagd. Och när det gäller tonen så vill man ju inte heller att det blir som den splatterfest som den senaste filmen blev, för det blev överdrivet åt fel hål. Men det behöver man väl inte oroa sig över att det blir i det här formatet. Men det är en intressant väg att gå, att ta serier in i ett sådant här format istället för att göra som är mer vanligt; att göra en eller flera långfilmer.

Edited by Garm (M), 24 August 2014 - 16:54.


#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 24 August 2014 - 19:08

Tanken är ju att (om jag inte minns fel om vilka det var) bl a Luke Cage och Iron Fist också ska få egna tv-serier, för att de sedan ska jobba ihop som några slags street level-Avengers i Defenders. Vill hellre se Kingpin, Elektra, Handen och Stick i första hand. :-)
*Hockey och superhjältar*

#18 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 August 2014 - 19:46

Jo absolut, det håller jag med om. Det var mer allmänt spånade från min sida när det gäller The Punisher.

Undrar om vi kan få se Typhoid Mary också i Daredevil. En väldigt intressant karaktär som jag verkligen diggade när jag läste mycket under min Ann Nocenti period.

#19 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 25 August 2014 - 00:26

 

Crusader: 

 Han var inte psykopat som mordhotar barn för att de snattar tuggumi, dödar alla han möter som beter sig minsta fel (och oftast på de mäst sadistiska sätten) eller skrämmer de få vänner han har för att han skulle helt plötsligt kunna döda dem, som det var (skulle skriva "är nu" men det var många år sedan jag läste sist då jag gav upp serien sen så jag vet inte hur det är nu) när jag läste sist.

 

Jag har nog aldrig läst en sådan Punisher som du beskrev där.  Har kanske missat något där.  


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#20 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 25 August 2014 - 03:31

Ja, Typhoid Mary är en häftig karaktär! Skulle kanske passa bättre lite längre in i serien, som någon som förför Matt när han är vilsen efter Elektras död, t ex. Hon var ju en del av Kingpins hämnd i serierna, så säg att hon dyker upp i en andra-tredje säsong?

Hoppas också att tv-serien inte bara blir mörk noir. Inte ens i Frank Millers DD var det enbart dystert, utan DD ler och skämtar ibland. Matt älskar att vara Daredevil och är väldigt bra på det. Han är kaxig på ett skönt sätt. Även Mark Waids nuvarande serier är åt det hållet, ljus och mörker på samma gång. Exempelvis Bendis serier blev *bara* elände, vilket faktiskt blev tjatigt.
*Hockey och superhjältar*

#21 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 25 August 2014 - 14:26

Har svårt att tänka mig att DD serien kommer ens vara "noir" (förutom kanske fotot lite ibland)  utan att man ger ett första försök på att göra en mer jordnära och "realistisk" (har sagt flera gånger att den termen funkar typ aldrig) version av Marvels Universum. Ett sådant hörn som inte man gjort något med sen man startade att länka ihop en filmversion av Marvels Universum. 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 25 August 2014 - 19:24

Så länge de blandar det dystra med en del charm. Matt ska vara en charmig snubbe, och även om saker ofta går fel för honom är han inte riktigt lika deppig som t ex Peter Parker eller Bruce Wayne.
*Hockey och superhjältar*

#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 September 2014 - 00:01

Möt Stick. Jag tror att det kan bli riktigt bra för det är jäkligt begåvad skådespelare som jag tror passar bra för den rollen. Det är dessutom härligt att man bara blir mer och mer pepp inför den här serien, ju mer man får veta. Visst, det kan fortfarande gå käpprätt åt helvete, men det kan lika gärna bli den framgång som man vill att Daredevil ska ha.



#24 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 September 2014 - 21:46

Inte för att jag är jätteinsatt i Daredevil men nog måste man säga att Scott Glenn passar riktigt bra i den rollen!


Winter is Coming


#25 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 September 2014 - 21:04

Kul att Stick är med! För er som inte har koll är han Matts mentor i serierna, och han som lärde honom att kontrollera sina nya sinnen. Scott Glenn ser väldigt porträttlik ut. Lovande! :-)
*Hockey och superhjältar*