Jump to content

Photo

Webbläsare a.k.a Browsers


  • Please log in to reply
343 replies to this topic

Poll: Populäraste webbläsaren på SFN!

Vilken webbläsare använder du?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#51 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 March 2010 - 11:31

Har ju fungerat tidigare, men jag misstänker ett samband med en uppdatering av vissa extensions som jag gjorde häromdagen...hrmf.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#52 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 18 March 2010 - 11:49

Jag tror inte FF kraschat en gång för mig sedan uppgraderingen till v3.6.

Inte för mig heller.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#53 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 March 2010 - 13:46

Senaste dagarna har FF börjat krångla. När jag startar har jag en blank sida, så det är inget som ska laddas in, men vad jag än väljar att öppna för länk så står den och tuggar innan sidan är helt inladdad. Ibland så länge som en minut. Fruktansvärt irriterande. Jag funderar på att gå tillbaka som jag gjorde förr att jag hade FF bör bara en grej och Safari för allt annat. Bah. <_<

Kan tillägga att det bara är i uppstartsfasen. Resten av dagen funkar allt som det ska.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#54 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 18 March 2010 - 13:47

Alla browsers krascher för mig ( inne på facebook :P ) det är faktisk ret irriterande, fatter inte varför, använder safari på facebook, då den hållar längst innan den krascher.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#55 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 March 2010 - 14:51

Jag är immun mot allt. Inga konstigheter här. Peppar, peppar. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#56 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 March 2010 - 16:40

En grej som kan vara värt att kolla med FF är den javamotor som kommer med de senare versionerna. Jag hade ständiga problem med att FF frös och jag var tvungen att döda processen och allt det där. Sedan fick jag tipset att installera Sun's "riktiga" JRE från http://java.sun.com separat och då försvann problemet :). Tills kundens system sade åt mig att jag kör "fel" javaversion (enligt deras standard... <_<
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#57 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 March 2010 - 11:41

Ok, problemen med FF 3.6 kan bero på nytt säkerhetshål som Mozilla bekräftat. Uppdatering är på g.

"Säkerhetshålet har klassificerats som kritiskt och gör det möjligt för en hackare att ta kontroll över en användares dator. Vi håller just nu på att testa en buggfix och planerar att ha en uppdatering redo den 30 mars, skriver Mozilla på företagets blogg."

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#58 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 March 2010 - 15:39

Sakta dalar IE :thumbsup: Än är det för tidigt att säga att det beror på nya valmöjligheten i Windows. Jag tror FF kommer tappa mer om de inte lyckas få till nästa version. Chrome tar sig sakta uppåt, fast det förvånar väl ingen. Tycker det ser ut som att även Safari lite svagt pekar uppåt. Lilla Opera puttrar på oberört därnere :D

Posted Image

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#59 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 March 2010 - 15:55

StorNisse hjälpte en ung tjej (14-15 år) med hennes dator i helgen. Hon kan i princip inget om datorer och hade lyckats få sin laptop att kärva ihop. :P

Iaf visade det sig att hon inte förstod nånting om hur det hänger ihop. Hon visste inte vad ett OS var, trodde på allvar att hon startade internet när hon klickade på E-ikonen (och hade inget begrepp om vad internet egentligen var öht) och förstod inte heller vad en browser var eller att man kunde använda en annan än internet-E:et. :( Vad lär de sig i skolan egentligen? Eller bland kompisarna? :o

Hon fick ju hjälp (trots att hon använder Windows :P) och medan Google Earth installerades fick hon också Chrome installerad i bakgrunden helt automatiskt. Det kom som en överraskning, minst sagt!
Support your local search and rescue unit - get lost.

#60 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 March 2010 - 16:07

Trodde dagens ungdomar överlag var värsta hackers vad gäller datorer :lol:

Aha, Google är lite luriga...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#61 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 March 2010 - 16:14

Det kommer alltid finnas dem som inte vet hur det funkar bara att det funkar.

Tror det på tjuvlyssnat fanns med ett citat om en tjej (tror jag) som inte förstod varför man skulle installera en annan webbläsare, det var ju samma sidor i bägge programmen. :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#62 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 March 2010 - 16:17

:lol:
Ja, det är inte lätt alla gånger...

Edited by Synon, 22 March 2010 - 16:18.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#63 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 March 2010 - 16:24

Lär om ut datorkunskap i grundskolorna idag då eller förutsätter dom att alla redan kan allt? Eller är det som det brukar att eleverna sitter och chattar och kollar FB medan läraren pratar?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#64 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 March 2010 - 16:30

Eller upptagna med mobilen... Ja, se dagens ungdomar! :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#65 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 22 March 2010 - 19:28

Lär om ut datorkunskap i grundskolorna idag då eller förutsätter dom att alla redan kan allt? Eller är det som det brukar att eleverna sitter och chattar och kollar FB medan läraren pratar?

Den enda "datorkunskap" man får i grundskolan/gymnasiet är att man får lära sig hur Microsoft Word fungerar... :unsure:


Min syster är 15 år. Hon skulle maila in en inlämningsuppgift till sin lärare... jag fick hjälpa henne, för hon visste inte hur man mailar. :o

Edited by Restless, 22 March 2010 - 19:29.

"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#66 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 March 2010 - 19:38

Ehh... Låter ju inte riktigt vettigt.
Har dom inte fått lära sig grunderna i datorkunskap? Vad som är vad och hur man gör enkla saker.

Låter som om vi i Sverige är värsta U-landet om dagens ungdomar inte vet hur det fungerar.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#67 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 March 2010 - 20:12

Det borde verkligen vara ett obligatoriskt ämne med tanke på hur mycket man behöver datorkunskaper idag både i skolan och många arbeten.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#68 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 March 2010 - 21:01

Precis som Restless säger, så består datorkunskapsämnet på gymnasiet (vet inte hur det är grundskolan) mest av att lära sig använda Officepaketet. Det är ett resultat av att Windows och MS dominerat marknaden så mycket och så länge. Men det handlar också om att dem som bestämmer, som lägger ut lektionerna och fyller dem med innehåll inte begriper bättre de heller. Bara som exempel så ville man på det lokala gymnasiet genomföra en stor mail-revolution för ett par år sedan. Alla skulle använda samma system för att kunna dela filer på enklaste sätt (:blink:) och det nya stora var Outlook. Wtf, liksom? :blink:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#69 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 March 2010 - 21:21

All makt åt outlook! Vår befriare! :lol2:

Det är skrämmande. Jag håller med samtliga här om att det skulle behövas en baskurs i teoretisk datorkunskap där ungarna får lära sig skillnaden mellan en webbläsare och internet m.m.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#70 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 March 2010 - 01:51

Outlook - OMG! Världens undergång är nära.

Jag trodde faktiskt inte det var så illa ställt med datorkunskapen i skolan.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#71 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 March 2010 - 10:28

Idag släpptes uppdateringen för FF 3.6 som ska täppa till det kritiska säkerhetshålet. Så ni som använder FF - uppdatera pronto!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#72 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 March 2010 - 11:14

*försvinner från tråden*

Sådär, uppdaterad! :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#73 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 March 2010 - 13:09

Bra där, XC. :thumbsup: Sitter själv i FF nu och än så länge funkar den som den ska... *peppar peppar*

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#74 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2010 - 15:15

Jag uppgraderade direkt till nya versionen och den går som tåget. Inga problem än så länge.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#75 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 March 2010 - 10:55

Föga uppmuntrande för alla som inte kör Google Chrome... :( Och Safari?? Please fix it Apple!

Hackare knäckte alla utom Google Chrome
2010-03-25 07:11

Årets upplaga av hackartävlingen Pwn2own gick av stapeln under gårdagen på den årliga säkerhetskonferensen Cansecwest i Vancouver. Precis som anordnarna tidigare förutspått så var Google Chrome den enda webbläsare som klarade sig med skinnet i behåll.

En hackarduo som består av Vincenzo Iozzo och Ralf-Philipp Weinmann lyckades hacka Iphone på mindre än fem minuter. De båda fick dela på ett pris bestående av 15 000 dollar (cirka 110 000 kronor).

De båda hackarna lyckades bryta sig in i Iphone via den inbyggda webbläsaren, Safari. När telefonen väl var hackad lyckades de komma åt alla sms-meddelanden och skicka dessa till en extern server. Det är första gånge Iphone hackas sedan version 2.0 av operativsystemet.

Säkerhetsforskaren Charlie Miller som tidigare vunnit två år i rad för att ha lyckats hacka OS X och Safari lyckades även denna gång. På en dator med Snow Leopard installerat lyckades han ta sig in via ett säkerhetshål i Safari och få full kontroll över datorn.

Nykomlingen Peter Vreugdenhil från Holland lyckades knäcka IE8 på en dator med en fullt uppdaterad 64-bitarsversion av Windows 7. Enligt Tippingpoint som anordnar tävlingen var hacket tekniskt imponerande då det tog sig förbi säkerhetsfunktionen DEP i Windows 7.

En tidigare vinnare i tävlingen som endast går under namnet Nils tjänade 10 000 dollar (cirka 73 000 kronor) på att hacka den senaste versionen av Firefox på Windows 7.

Detaljerna kring de säkerhetshål som utnyttjades i hackartävlingen kommer att publiceras först när de inblandade företagen har släppt en uppdatering för sina respektive produkter.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.