Jump to content

Photo

Kommer julbocken att brinna i år?


  • Please log in to reply
150 replies to this topic

Poll: Kommer julbocken att brinna i år?

Tror Ni Gävles stolthet blir lågornas rov i år?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 15 December 2006 - 08:18

I natt gjordes det första försöket att bränna upp julbocken i Gävle. Någon lyckades få futt på ett av tygbanden som pryder bocken. Tror Ni Gävles stolthet blir lågornas rov i år?
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 December 2006 - 08:49

Måste ju tro på något, så det blev: Nej, i år står den kvar.

Går förbi den där bocken varje dag, men märkte inget idag. Men det så klart, tidig morgon, precis vaknat ;) , då är det skygglappar och tunnelseende som gäller :P

Såg förstås att lilla Julbocken hade blivit halshuggen och vält häromdagen.
Men dom fixade till det under dagen, så nu står den upp igen hel och fin.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 December 2006 - 09:18

I år är väl chansen större än någonsin att den klarar sig med tanke på att den är indränkt med det där brandskyddande medlet. Vad kostade det egentligen att behandla bocken med det medlet kontra att ha halm i reserv eller kamerabevaka den?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 15 December 2006 - 09:30

I år är väl chansen större än någonsin att den klarar sig med tanke på att den är indränkt med det där brandskyddande medlet.

Tror jag också. Fast å andra sidan har de ju försökt med det förut, med både lyckat och mindre lyckat resultat. ^_^
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#5 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 December 2006 - 09:48

Den minen du har där får mig att starkt misstänka att du haft något att göra med minst ett av de "lyckade resultaten". ;)


Edit: Lär dig att stava nån gång, Marie. :rolleyes

Edited by Marie Morot, 15 December 2006 - 09:51.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#6 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 15 December 2006 - 09:52

Vem, jag!? :whistle:

Edited by rino, 15 December 2006 - 12:14.

Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 December 2006 - 11:44

Jag tycker det är synd och skam att de behandlar bocken med brandskyddsmedel - om inte bocken brinner så är det ingen riktig jul! Den ska brinna - det är mer viktigt än att det finns snö :angry:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 December 2006 - 11:46

Vem, jag! :whistle:

Var det du som var Tomten som satte eld på den förra året, eller Pepparkaksgubben kanske? :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 December 2006 - 12:06

Jag tror att någon "smart" liten jul-nisse hittar på något sätt att förbigå brandskyddsmedelet.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 15 December 2006 - 12:16

Den ska brinna - det är mer viktigt än att det finns snö :angry:

:lol:

Jag tror att någon "smart" liten jul-nisse hittar på något sätt att förbigå brandskyddsmedelet.

Napalm!! :evil:
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 December 2006 - 12:45

Jag tror att någon "smart" liten jul-nisse hittar på något sätt att förbigå brandskyddsmedelet.



Låt oss hoppas det, annars vet jag en stad som kommer bli anmälda till polisen och stämda i rättegångssalarna för psykisk misshandel!

:P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 15 December 2006 - 13:21

Jag tror, men framförallt så *hoppas* jag att bocken brinner. Inte för att förstöra någons egendom, men för att det blivit en sån grej av det.

Kommer ni ihåg amerikanen som tände eld på bocken för något år sedan? Läste ni också hans insändare till diverse tidningar om varför han brände den? Underbar läsning, ska se om jag hittar den!
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 December 2006 - 13:26

Varför har folk fått för sig att den måste brinna? :unsure:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 15 December 2006 - 13:43

Den måste ju inte brinna!


...men det vore skoj.
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#15 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 December 2006 - 13:52

Kommer ni ihåg amerikanen som tände eld på bocken för något år sedan?

:lol2:
Vilken idiot det där var :lol:
Han trodde att den skulle brinna, efter att ha lyssnat (och missuppfattat) vad bekanta? sagt till honom. Mitt på dagen/eftermiddagen tänder han eld på bocken när det är massor med folk på stan och julhandlar.
:rolleyes:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#16 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 15 December 2006 - 14:06

Varför har folk fått för sig att den måste brinna? :unsure:


Meh, gammal hednisk tradition ju. På vikingatiden brände man alltid bockar till jul...så det så :P
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#17 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 15 December 2006 - 15:07

Kommer ni ihåg amerikanen som tände eld på bocken för något år sedan?

:lol2:
Vilken idiot det där var :lol:
Han trodde att den skulle brinna, efter att ha lyssnat (och missuppfattat) vad bekanta? sagt till honom. Mitt på dagen/eftermiddagen tänder han eld på bocken när det är massor med folk på stan och julhandlar.
:rolleyes:


Med andra ord läste du inte om hans egentliga idé bakom det.

http://www.aftonblad...,406509,00.html

"Kanske kunde staden välja en kväll då invånarna samlas, dricker varm choklad och sjunger sånger. Vid slutet av kvällen tar alla var sitt stearinljus, går fram till bocken och tänder på! På så sätt skulle man kunna hålla traditionen levande utan att någon måste hamna i fängelse. Man kunde kalla det ”en kväll med het bock och varm choklad”."

Vilken hjälte, alltså. :D

Edited by Kenny Starfighter, 15 December 2006 - 15:09.

Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#18 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 December 2006 - 15:31

Med andra ord läste du inte om hans egentliga idé bakom det.

Gjorde nog aldrig det, utan mindes bara på ett ungefär vad som stod i de lokala tidningarna här i Gävle efter det att den brunnit.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#19 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 December 2006 - 16:03

Går förbi den där bocken varje dag, men märkte inget idag. Men det så klart, tidig morgon, precis vaknat ;) , då är det skygglappar och tunnelseende som gäller :P

Jag cyklar förbi varje morgon i höghastighet men lyckades se var det brunnit. Hhalmen runt ena benet var borta (länst ner). Sen när jag for förbi i bussen senare på förmiddagen hade de lagat den.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#20 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 15 December 2006 - 18:41

Tror inte den brinner i år , det er aldeles för blött ute.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#21 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 15 December 2006 - 19:00

Klart den ska brinna!
Det minns jag som första tecknet när man var liten att när bocken brann så närmade julen sig! :D

Winter is Coming


#22 uniteder

uniteder

    Commander

  • Members
  • 213 posts
  • Location:Grängesberg och Örebro

Posted 17 December 2006 - 12:22

Tyvärr är väl risken rätt överhängande att den får stå kvar i år när de ansträngt sej så mycket för att göra den obrännbar :(

Jag funderar nästan på att bränna bocken som finns här i Örebro i ren protest mot att de gör det svårt att bränna den i Gävle. (Jag misstänker att våran är mycket lättare att tända)

#23 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 17 December 2006 - 12:28

Jag funderar nästan på att bränna bocken som finns här i Örebro i ren protest mot att de gör det svårt att bränna den i Gävle. (Jag misstänker att våran är mycket lättare att tända)


Äh, ingen sport :P
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 December 2006 - 14:01

Varför har folk fått för sig att den måste brinna? :unsure:


Tradition för bövelen!

Jag funderar nästan på att bränna bocken som finns här i Örebro i ren protest mot att de gör det svårt att bränna den i Gävle. (Jag misstänker att våran är mycket lättare att tända)


:D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 December 2006 - 14:30

Så i kväll eller i morgon kan vi läsa rubrikerna i nättidningarna:

En grupp i förklädnad stormade vid 22-tiden fram till halmbocken i Örebro. En av deltagarna ställde sig på en medhavd trälåda och läste upp ett uttalande:

"I protest mot att Gävlebocken så nesligt behandlats med flamskyddsmedel att den motstått alla försök till antändning tänder vi nu eld på Örebrobocken istället. Man måste ju hålla på traditionerna för bövelen!"

Varefter gruppen i samlad tropp antände de facklor de haft med sig och under rituella former tände på halmbocken från var sitt hörn. De stod kvar och åsåg hur bocken övertändes, varefter de lämnade platsen innan polisen hann fram. Något signalement på förövarna är svårt att ange, då de alla var maskerade på olika sätt.

Support your local search and rescue unit - get lost.