Jump to content

Photo

Game of Thrones - säsong 8


  • Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 20 April 2019 - 19:34

Ja, jag förstår ju att det inte längre är någon på det här forumet som ser den här serien längre, men som vän av ordning tycker jag att det känns ofullständigt att inte öppna en tråd även för den åttonde säsongen. Den har börjat nu om det mot förmodan är någon som vill se den av rent nostalgiska skäl... :whistle:



#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 April 2019 - 12:27

Jag ser!:) Det var väl en helt ok början, satte så att säga spelpjäserna på brädet. Tänker att de pga. den långa pausen behövde göra en re-cap för de vanliga tittarna (även om nog många som jag har passat på att se om de föregående säsongerna).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 22 April 2019 - 17:06

Tidigare brukade jag vänta med att se till dess jag kunde se hela säsongen i ett svep. Den veckolånga väntetiden mellan avsnitten är jobbig. Den här gången kunde jag dock inte hålla mig.

Tycker att det mest spännande inför avsnitt 2 är hur Jon ska tackla sin nya vetskap om sin härkomst, och varför Bran var så noga med att sitta och vänta på Jaimie.



#4 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 April 2019 - 19:46

Tror du fick svar på dina frågor :). I övrigt ett bra avsnitt, trots lugnet. Scenen med Brienne var ju väldigt fin, framför allt välspelad. När jag såg det nu vill jag att det skulle börja hända saker, men det kan mycket bli ett sånt som blir bättre i efterhand, när man vet vad som hände efterät.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 29 April 2019 - 11:16

Två reflektioner efter tredje avsnittet:

1. Det här måste vara det dialogfattigaste avsnittet, alla säsonger. Men bilder säger ju mer än tusen ord sägs det.

2. Undrar hur länge det skulle ta att städa undan alla döingar...



#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 April 2019 - 19:33

Tyckte det var ett bra avsnitt, levde (i stort sett) upp till förväntningarna. Lyckades vara rätt spännande, gillade också "ni kan inte vinna"-momentet när de döda återuppväcks.

Synd bara att de inte kan låta bli att låta personer dyka upp från i stort sett ingenstans och rädda omöjliga situationer. Jag tänker den här gången på Jorah och Arya , i båda fallen hade det räckt med varsin sekundsscen som visade vart de var på väg för att ge lite mer trovärdighet.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 30 April 2019 - 19:48

Ja, men Arya blev ju påmind av Melisandre om att hon var förutbestämd att släcka blå ögon också och då fick hon mycket bråttom. I den scenen undrade jag vad som egentligen hände där, men jag fick ju svaret i slutet.



#8 robertofyra1

robertofyra1

    Cadet First Year

  • Members
  • 1 posts

Posted 01 May 2019 - 09:29

Jag blev överraskad att The night king dog i denna episod redan



#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 May 2019 - 11:02

Fast det blev nog inte jag, inte så mycket iaf. Det hela var ju uppbyggt till att vara finalen på hela den delen, och var ju uppbyggt så att allt hängde på besegrandet av Night King. Så det var antingen det eller att han skulle ta kål på alla och vinna... (tror inte han var typen som flyr on slickar sina sår, riktigt). Och det är ju trots allt bara tre avsnitt kvar.

Sen kan man ju fundera på om inte det här borde varit den egentliga finalen, att de skulle gjort upp om kungatronen bland mänskligheten först och att "vinnaren" sen skulle få möta Night King i ett avgörande om själva världen. Men det är omöjligt att spekulera i på allvar utan att ha sett de resterande avsnitten.

Och om ni inte redan sett dem så tycker jag det är kul att kolla på "The game revealed" för varje avsnitt. Finns på en videosajt nära dig :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 02 May 2019 - 12:26

Ja, men Arya blev ju påmind av Melisandre om att hon var förutbestämd att släcka blå ögon också och då fick hon mycket bråttom. I den scenen undrade jag vad som egentligen hände där, men jag fick ju svaret i slutet.

Nu har jag sett sista kvarten en gång till och då ser man att man även blev förvarnad om att Jorah skulle söka upp Daenerys. Det var en "sekund scen" där han lyfte på huvudet när han hörde drakarna i närheten. Som så ofta när det gäller så här välregisserade produktioner så är detaljerna ofta så subtila att man inte fattar dem när man ser det första gången.



#11 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 May 2019 - 18:41

Nu har jag sett sista kvarten en gång till och då ser man att man även blev förvarnad om att Jorah skulle söka upp Daenerys. Det var en "sekund scen" där han lyfte på huvudet när han hörde drakarna i närheten. Som så ofta när det gäller så här välregisserade produktioner så är detaljerna ofta så subtila att man inte fattar dem när man ser det första gången.

Aha, bra att veta. Som du säger, lätt att missa de små detaljerna. (kommer nog försöka hålla mig från att se om något ur S8 tills jag sett hela).

Edited by Fiskrens, 03 May 2019 - 20:29.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 May 2019 - 19:13

Hum. När serien är slut så tänker jag ge mig på att ge mina åsikter om serien (och böckerna).

 

Tills dess håller jag mig tyst.. :P

 

Kan dock påpeka att jag inte är speciellt implad av senaste avsnittet (avsnitt 4), direkt.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 10 May 2019 - 07:46

Tyvärr känns dom 4 första avsnitten som en antiklimax jämfört med förväntningarna. En del mycket bra scener givetvis, men det är som om allting gick för fort och nu känns det som att det är över. För första gången på hela serien så känner jag inget sug efter att se fortsättningen. Jag ska naturligtvis se resten också, men med lägre förväntningar (i förhoppning om att bli glatt överraskad ;) ).



#14 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 May 2019 - 17:57

Tja, avsnitt 5 levererade i alla fall känslomässigt enligt mig. Håller med om att logiken och karaktärernas "utveckling" lämnar en del att önska, men man fick igen med råge på dramatiken. Har liksom köpt sedan förra säsongen att det är känslor & drama vi ska få i oss, inte några stillsamma, finmejslade dialoger.

Håller också med om att det hela känns mer framhastat. Trots att de med episodernas längder har lagt på typ två extra avsnitt (om man räknar in det sista) så hade de gärna fått lägga på i alla fall ett avsnitt till för att förklara och fylla ut en del luckor.

Jag ser ändå fram mot avslutningen med viss tillförsikt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#15 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 15 May 2019 - 22:25

Ja, nu har jag också sett det, och ja, det levererade. Men man kan ju fundera på om det kommer att finnas någon kvar i livet som man sympatiserar med när det här är över...



#16 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 19 May 2019 - 20:14

Ett avsnitt kvar och nu kanske man kan kosta på sig att spekulera lite. Ska karaktärerna vara det minsta konsekventa så tror jag inte att varken Tyrion eller Jon kan förlåta det Daenarys gjorde. För Tyrion var det ett grovt svek och för Jon är ju hedern viktigare än något annat. Ingen av dem kan stillatigande se på när en tyrann jämbördig med Cersei tar makten. Daenarys kommer sin vana trogen att vilja straffa dem för det som hon ser som föräderi. Något säger mig att detta inte kommer att gå som hon hade tänkt det.

I slutändan kommer nog Jon att vara tvungen att bli kung i alla fall, oavsett vad han vill. Hur det går för Daenarys är svårare att gissa. Kanske dödar Arya henne, kanske är det Tyrion, (Jon gör det naturligtvis inte) eller kanske reser hon tillbaka österut igen. Frågan är givetvis vad det blir av resterna av hennes arme som ju kan bli ett problem i Västeros om de får bli kvar.

Även om den här serien har hunnit slakta många heliga kor på vägen så tror jag inte på ett slut som är helt i moll. Något slags hopp måste finnas kvar när slutsignalen går, annars känns det nästan som att man sett hela serien i onödan... 

 

En annan sak jag funderat på är vad som hände Catlyn Stark. Gick hon och blev dödad igen när jag råkade titta bort en stund eller lever hon fortfarande där ute i skogen med rövarna och tror fortfarande att alla hennes barn är döda? I vilket fall har jag väntat att hon ska dyka upp igen i flera säsonger nu.



#17 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 20 May 2019 - 08:29

Ja där ser man, det blev en kompromiss; inte helt åt helvete, men ändå är det väl ingen som kan känna sig helt nöjd med slutet.

Jag får smälta det här ett tag och kanske komma med en kommentar senare när det har satt sig. 



#18 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 May 2019 - 22:13

Jag är nog ändå ganska nöjd med slutet - eller snarare, hur det slutade för de flesta men inte hur det levererades. Hade inte varit fel med (minst) ett avsnitt till för att hamna där vi hamnade. Ska försöka skriva mer om ett tag när jag samlat tankarna lite mer.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#19 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 22 May 2019 - 22:42

Övervägande har nog reaktionerna bland fans världen över varit kritiska mot det slut vi fick, men som jag ser det så får vi vara nöjda med att inte allt gick rent käpprätt. Om slutet alltid blir som vi vill så borde det ju logiskt sett bli mindre spännande. Det egentliga problemet är dock att vi inte ville att det skulle ta slut. Vi ville nog helst ha många timmar kvar i soffan där vi kunde gotta oss åt denna fantastiska serie. Som vanligt så är det inte "målet" som är det viktiga; det är resan dit som man ska njuta av. Därför var det också så tråkigt att man hade så bråttom att nå avslut i denna 8:e säsong. Man hade utan problem kunnat utöka den med 3-4 avsnitt utan det för den skull hade blivit långrandigt. Då hade vi fått mer tid att njuta.

 

Som helhet är dock Game of Thrones en serie utan egentligt motstycke. Man kan fråga sig vad som fångade publikens intresse så mycket? Själva storyn är givetvis viktig; en handling som är lätt att förstå och lagomt mycket magi. Ett stort personregister hjälper också till med många intressanta karaktärer som gör att alla kan hitta en egen favorit (eller att hata vilket väl kanske är lika viktigt). Frånvaron av censur likaså, även om den också blivit kritiserad som publikfriande. Men även om det nu var för att dra mer publik så kan man ju inte bortse från att det var ett lyckat drag.

 

Kommer vi att få uppleva någon annan serie som fångar oss lika mycket? Ja förmodligen! Men jag kan i dagsläget inte tänka ut någon trolig kandidat. Man har sagt att man ska göra en serie av "Sagan om ringen" och att produktionskostnaderna kommer att bli lika stora eller större än de var för GoT. Som om det skulle innebära en given succé? Jag tror att det blir en stor big flopp, mest för att vi kan den storyn så väl redan och att den nog är lite för "barnvänlig". Däremot tror jag att Wheel of Time skulle kunna funka, den har i alla fall mängder av intressanta karaktärer. Storyn med ett tidens hjul är kanske lite svag och måste kanske skrivas om något, och frågan är hur man lyckas med att visualisera magin som är så central i den världen. Med lite fingertoppskänsla skulle det kunna gå men dessvärre tror jag att man skulle slarva bort det hela när Robert Jordan inte längre finns kvar för att styra upp tonen.

 

Om jag fick välja skulle jag dock följa med Arya Stark på upptäcksresan över havet i väster. Det skulle kunna vara ett nog så intressant koncept. 



#20 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 23 May 2019 - 20:30

Läste en artikel som ville förklara seriens storhet med att den var sociologi-fokuserad istället för personfokuserad, att personerna var underställda handlingen (eller: ett finare sätt att säga "Vem som helst kan dö" ;)). Och att det också mycket var övergången mot mer personfokus som lett till försämringen i senare säsonger. Det senare håller jag inte riktigt med om, tror det hade mer med avsaknad av källmaterial och nån slags oförklarlig press att avsluta att göra. Är nog egentligen bara det tidspressade avslutet jag inte riktigt kan förlåta, speciellt när HBO erbjöd skaparna allt som krävdes för en full sista säsong.

Annars är det mest småsaker att påpeka, och små frågor som lämnas obesvarade. Som tex hur Sam tillåts bryta sin ed som det verkar hur länge som helst, eller var alla Dothraki tar vägen.

Till sist: nya "LotR-serien" kommer att utspela sig under 2:a tidsåldern och uppenbarligen handla om Numenors uppgång och fall. Så den kommer ha väldigt lite med filmerna att göra, bara Sauron som är med därifrån (tror jag).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#21 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 12 June 2019 - 21:23

Hum. När serien är slut så tänker jag ge mig på att ge mina åsikter om serien (och böckerna).

 

Tills dess håller jag mig tyst.. :P

 

Kom igen nu Peak! Serien är slut nu och vi glömmer inte när någon har lovat något... :rambo:



#22 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 June 2019 - 18:47

Haha. Jag håller på.

 

Kommer nog tyvärr inte förrän nästa vecka, tyvärr. Kongress nu i helgen.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#23 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 22 June 2019 - 01:57

Tror du fick svar på dina frågor :). I övrigt ett bra avsnitt, trots lugnet. Scenen med Brienne var ju väldigt fin, framför allt välspelad. När jag såg det nu vill jag att det skulle börja hända saker, men det kan mycket bli ett sånt som blir bättre i efterhand, när man vet vad som hände efterät.

 

Nej, det beror på att folk är så bortskämda med att se allt i maraton. Men när streamtjänster inte fanns så blev folk tvungna att vänta till nästa vecka ( linjär tv-tittande ) hur många klagade då? Streamtjänster är rena knarket som gör folk så beroende att bara vältra sig obehindrat



#24 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 June 2019 - 22:44

Tror du fick svar på dina frågor :). I övrigt ett bra avsnitt, trots lugnet. Scenen med Brienne var ju väldigt fin, framför allt välspelad. När jag såg det nu vill jag att det skulle börja hända saker, men det kan mycket bli ett sånt som blir bättre i efterhand, när man vet vad som hände efterät.

 
Nej, det beror på att folk är så bortskämda med att se allt i maraton. Men när streamtjänster inte fanns så blev folk tvungna att vänta till nästa vecka ( linjär tv-tittande ) hur många klagade då? Streamtjänster är rena knarket som gör folk så beroende att bara vältra sig obehindrat
Fel serie att ge sig på eftersom GoT-avsnitten alltid har släppts ett i veckan :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#25 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 October 2019 - 17:17

Tidigare brukade jag vänta med att se till dess jag kunde se hela säsongen i ett svep. Den veckolånga väntetiden mellan avsnitten är jobbig.

Men den är ju en del av grejen! Man ska gå och se fram emot nästa avsnitt och fundera över vad som ska hända medan man borstar tänderna. Fast just den här säsongen såg jag faktiskt i något snabbare takt. Tidigare säsonger har jag sett på SvT. Den här såg jag på HBO, men efter att den redan var avslutad, så allt fanns tillgängligt på en gång.
 

 

Tycker att det mest spännande inför avsnitt 2 är hur Jon ska tackla sin nya vetskap om sin härkomst,

Jag funderar på om tv-versionen av The Wheel of Time kommer att få hålla på länge nog för att det ska avslöjas vem som är mamma till Rand och på hur många som kommer att reagera med ett: Det där har de ju snott från Game of Thrones...
 

 

Jag blev överraskad att The night king dog i denna episod redan

Ja, jag väntade mig att han skulle vara slutbossen. Och när han inte var det trodde jag att Cersei skulle vara slutbossen. Men det var inte hon heller. Inte heller blev hon dödad av någon av de mest givna för det dådet.
 
 
 

I slutändan kommer nog Jon att vara tvungen att bli kung i alla fall, oavsett vad han vill. Hur det går för Daenarys är svårare att gissa.

Frågan var ju liksom länge vem av dem skulle hamna på tronen. Eller om de skulle lyckas få till att regera tillsammans. Uppskattar faktiskt att svaret var: Ingen av dem .
 
 
 

En annan sak jag funderat på är vad som hände Catlyn Stark. Gick hon och blev dödad igen när jag råkade titta bort en stund eller lever hon fortfarande där ute i skogen med rövarna och tror fortfarande att alla hennes barn är döda? I vilket fall har jag väntat att hon ska dyka upp igen i flera säsonger nu.

Men... Va? Dog inte hon under det beryktade bröllopspartajet?

 

 

 

Sammanfattningsvis: Slutet var inte så dåligt som jag hade förvarnats om att det skulle vara. Kanske hade uppfattats annorlunda om jag hade haft andra förväntningar. Och visst hade de mycket väl kunnat få till ett logiskare flöde i berättelsen om de hade haft några avsnitt till på sig. Ryktet säger att de egentligen hade tänkt sig en längre säsong, och att skulden till att det inte blev så tillfaller Disney.