Jump to content

Photo

Vilka var 2013/2014 års bästa/sämsta filmer enligt dig?

• Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 February 2015 - 17:04

Enligt önskemål så startar jag upp en tråd där vi kan diskutera 2013/2014 års bästa/sämsta filmer enligt oss själva. Hojta till om ni har förslag på en bättre trådtitel än den som jag valde, så kan jag ändra den.
___

Vi kanske kan göra något så enkelt som att lista våra favoritfilmer från de gångna två åren? För mig var ju Gravity den bästa filmen från 2013 och Oblivion var god tvåa. Vad gäller 2014 har jag inte lika god koll på vilka filmer som var nya men jag såg ju Interstellar på bio och det var ju årets filmupplevelse. Tyvärr fick jag en plats längst fram i salongen vilket medförde nackspärr och lomhördhet, men jag tänker se om den så småningom under lugnare former här hemmavid. Det ser jag framemot.

Så låt höra! Är det några filmer som jag missat som ni tycker var bättre än dessa?

Jag återkommer när jag har skummat igenom dom nära 300 filmerna som jag såg under förra året. Och året innan dess minns jag inte ens hur många filmer som jag såg. Tur att jag för en filmdagbok. Jag har redan ett par goda kandidater till vad som var bäst respektive sämst, men jag behöver friska upp minnet lite. ;)

Edited by Garm, 07 February 2015 - 03:24.

#2 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 03 February 2015 - 21:25

Jag kan väl komplettera lite då och samtidigt påpeka att jag 2014 bara sett i storleksordningen 15 nya filmer

Bäst:

1. Interstellar

SF är den genre som alltid har legat mig varmast om hjärtat och speciellt den typ som innehåller en portion "Sense of Wonder". Interstellar är väl kanske den bäst gjorda film jag sett av den sorten. Just det här att få till känslan att "det skulle kanske kunna hända på riktigt" är suveränt gjort.

2. X-men Days of Future Past

Jag har gillat X-men ända från första filmen och den här är enligt min mening en av de bästa i serien. Tidsreseparadoxer har också alltid fascinerat mig.

3. Captain America- The Winter Soldier

Jag är kanske inte så väldigt förtjust i Captain America och var ganska misstänksam när jag skulle se den här. Med tanke på föregångaren så var det här dock en förvånansvärt bra actionrulle. Är ju också ett måste om man vill följa med i Marveluniversats utveckling. Filmen är dock för ytlig för att kunna konkurera med favoritfilmerna ovan. 

Sämst:

Noah

Klar besvikelse, knappt jag orkade se den färdigt. Jag skulle vilja se en skildring av hur det verkligen kan ha gått till när myten skapades. Inte detta dravel om gudomliga ingripanden.

Edited by Libby, 03 February 2015 - 23:07.

#3 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 February 2015 - 22:29

Du får gärna beskriva varför du tycker att dina listade filmer är bäst respektive sämst. Det är sådant som man är nyfiken på. :)

#4 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,573 posts

Posted 04 February 2015 - 16:16

Så vitt jag kan lista ut har jag bara sett tre filmer från 2014. För jag antar att det är långfilmer det ska vara fråga om i detta sammanhang.

1. Bäst tyckte jag om Maleficent. Visst var den kanske lite banal på sitt vis, men det kan jag finna mig i. Jag faller för det här ändå.
  2. The LEGO Movie var också väldigt mysig. Men inte så bra som jag hade hoppats, även om everything is awesome.
  3. Turist var väl också bra, men överväldigad blev jag ju inte precis.

#5 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,010 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 February 2015 - 12:14

1. Edge of Tomorrow (2014) Troligen en av de bästa filmerna jag har sett. Spännande, extremt rolig och Tom Cruise spelar en väldigt annorlunda karaktär än han brukar.
2. The Hobbit: The Battle of the Five Armies (2014) Medans andra mäst verkar klaga på den så tyckte jag den var en underhållning och en fantastisk avslutning på trilogin även om början igentligen skulle ha varit slutet på förra filmen IMO.
3. Captain America: The Winter Soldier (2014) De levererade igen med ännu en fantastisk film. Full med överaskningar som de dessutom baserade Agent's of S.H.I.E.L.D. på vilket höjde serien.

Sämst: Jag minns faktiskt inte. Kan någon komma på någon ny film jag har ogillat? :P

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,166 posts

Posted 05 February 2015 - 21:55

Jag har dåligt minne, men.. :P

Mest positivt överraskad blev jag av "Edge of Tomorrow".

The Hobbit är jag rätt så ljummen mot, men det är jag å andra sidan av alla filmerna (inklusive LOTR). Helt okej, men som vanligt "böckerna är bättre".

I ett undantag: Jag gillar många av Jacksons tillägg i Hobbit. Boken är lite väl barskrapad ibland.

Sämsta... Tja, jag såg ju senaste Transformers (inte på bio dock). Inte jättedålig, men typisk somrig blockbuster. Godzilla var jag inte heller sådär jätteförtjust i. Dög att se på, men japanska Kaiju-filmer med stora blutiga monster.. Nej, ge mig superhjältiga gäng i trikåer med stora blutiga robotar som inte tittar på explosioner istället.

Sånt jag vill se (och tror är bra) men inte hunnit med än (nackdelen med att veckopendla till jobb):

Interstellar, The Maze Runner och The Zero Theorem.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#7 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 February 2015 - 04:07

Snacka om utmaning att gå igenom 2013 och 2014 års sedda flmer i ett försök att välja ut vad som var bäst respektive sämst. Jag ser så mycket film varje år, att även om jag för filmdagbok, så är det rätt drygt att skumma igenom sina anteckningar för att bilda sig en uppfattning om vad det var som man egentligen såg. ;) Jag får helt enkelt ta listningen i omgångar och lite när andan faller på.

2014

Årets bäst SF.

Predestination (2014) --- Väldigt bra och smart SF från Australien som utgår från novellen —All You Zombies— skriven av Robert A. Heinlein. Fantastiska prestationer av skådespelarna, speciellt Sarah Snook som gör den mest minnesvärda prestationen på den här sidan om 2000-talet. Men även Ethan Hawk och Noah Taylor gör kanonbra prestationer. Bäst med filmen är handlingen, den är riktigt smart och höll tag i mig som tittade från början till slut. Jag ville inte att filmen skulle ta slut. Den handlar kort och gott om tidsresor och paradoxer. Mycket mer än så kan man inte säga för då förstör man upplevelen för den som ska se filmen. Så fort filmen var slut ville jag se den igen. Ett gott betyg. Någon dag efter att jag hade sett filmen så letade jag upp och läste novellen. Filmatiseringen ligger väldigt nära novellen, vilket känns som en ovanlighet i dessa dagar. Filmen finns utgiven här i landet på DVD och Blu-ray för den som är nyfiken nog att ge filmen en chans.

Snowpiercer (2013) --- Väldigt bra och smart SF från Sydkorea med många kända skådespelare. Bland andra Tilda Swinton, Chris Evans, John Hurt, Jamie Bell m.fl. Det mesta av dialogen är på engelska, det andra som talas är koreanska (om nu någon här inte klarar av att se icke engelskspråkig film med lämplig undertext). Filmen är baserad på ett seriealbum skrivet och ritat av ett par fransmän. Efter att jag hade sett filmen så läste jag seriealbumet (Titan Comics har översatt det till engelska) och det var som natt och dag. Där filmen är väldigt välgjord och mycket intresseväckande genom sin handling och frågeställning så är seriealbumet bland det sämre som jag har läst på länge. Här är ett av dom där mer sällsynta fallen där filmen är bättre än förlagan. Dom skiljer sig åt en hel del, så risken finns väl att man kan bli besviken om man redan har läst och tycker om seriealbumet innan man ser filmen. Filmen finns utgiven på DVD och Blu-ray här i landet om någon är nyfiken nog att ge även den här filmen en chans.

Edited by Garm, 13 February 2015 - 01:44.

#8 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 February 2015 - 12:22

kommer inte håg om jag såg en enda ny film förra året, men har några på blu.ray som jag ännu inte sett. Så mycket kollar jag på film... koller hellre på serier jag. ;)

Edited by GaterGirl, 07 February 2015 - 12:28.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#9 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 February 2015 - 19:42

Någon måste ju ligga på topp med att kolla på tv-serier. Bra jobbat GaterGirl. :thumbsup:

#10 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 07 February 2015 - 20:28

Tack för tipset Garm! Jag har just beställt "Predestination". Jag visste inte att "All You Zombies" hade blivit film. Det är ju en sån där riktig SF-klassiker som alla fans bara MÅSTE läsa. Och nu då även se på film! En av de snävaste tidsöglor som någon kommit på. Bara det är ju värt att ta en titt på. :D

#11 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 February 2015 - 02:03

Det var så lite, Libby. Jag hoppas att du kommer att tycka att filmen är bra och sevärd. Om du finner inspiration och är upplagd för det, skriv gärna ett litet omdöme om din filmupplevelse.

_____

Vi bockar väl av två till filmer från förra årets som hamnar på min "lista".

2014

Årets bästa skräck.

The Babadook (2004) --- Den enda skräckfilm som jag såg under det gågna året som verkligen imponerade på mig. Väldigt mycket av en psykologisk thriller i min mening, även om skräckelementen finns där. En produktion från Australien, skriven och regisserad av Jennifer Kent, en tjej som innan den här filmen "bara" hade gjort en kortfilm tidigare. Och jag måste säga, med facit i handen, att det är imponerande att den här filmen är gjord av någon som aldrig tidigare har gjort en långfilm. Filmens höjdpunkter är utan tvekan den mor och son som vi lär känna. Mamman spelas helt briljant av Essie Davis. Hon känns väldigt trovärdig i sin roll. Sonen spelas av Noah Wiseman, även han övertygande i sin roll. Ibland lyser det dock igenom att han är så ung och inte har så mycket erfarenhet av yrket sedan tidigare. Handlingen är väldigt bra och kryper sakta men säkert framåt, med den som tittar i sitt grepp. Filmen är väldigt intensiv trots det långsamma tempot och det är som en enda lång mardröm som vecklas ut framför våra ögon.

Årets bästa positiva överraskning.

Odd Thomas (2013) --- En film som kanske inte är exakt ifrån fjolåret, men som jag trots allt såg först då och därmed så kan den gott få vara med på min lista. Dessutom som släpptes den väl på DVD här i landet först under 2014, så tekniskt sett kanske man kan säga att den är från 2014. Hur som haver så är det här en riktigt positiv överraskning. Jag vill minnas att jag tidigare här på forumet uttryckte en viss skepsis kring filmen. Men som sig bör så ger jag det mesta som intresserar mig på något sätt, en chans förr eller senare. Jag tycker att filmen hade en riktigt intressant handling med en lika intressant karaktär. Väldigt bra gestaltad av Anton Yelchin måste jag säga. I efterhand så har jag läst att en del fans inte är helt överfötjusta i filmen, vilket får mig lite mer sugen på att läsa böckerna om Odd Thomas. Om dom är mycket bättre än filmen, och jag gillade verkligen filmen, så måste ju böckerna vara något utöver det vanliga. Dessutom så måste jag lsa lite mera av Dean Koontz i vilket fall som helst, så här fick jag ett ypperligt tillfälle att råda bot på det hela.

Edited by Garm, 13 February 2015 - 02:04.

#12 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 February 2015 - 21:34

Själv minns jag knappt vilka filmer jag såg förra året och några av förra årets filmer har jag inte sett förrens i år. Några är i alla fall Interstellar, Guardians of the Galaxy, X-Men Days of future past, Dawn of the planet of the Apes.

Kom på sämsta nu också, Robocop! Stackars Joel Kinnaman :(

Edited by Rick Hunter, 13 February 2015 - 21:36.

Winter is Coming

#13 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 February 2015 - 02:11

@Rick: Du får gärna utveckla varför du tycker att dina listade filmerna var årets bästa/sämsta. :)

_____

2014

Årets förväntade besvikelse.

Godzilla (2014) --- Jag hade tidigt på känn att den här filmen skulle kunna falla platt till marken då jag alltid har haft den åsikten att drömfabriken ska hålla sig så långt borta som möjligt från företeelser som är fast förankrade i den fjärran östern. Det har hittills, så vitt jag vet, inte gjorts en enda lyckad filmatisering av en förlaga som har sitt ursprung i t.ex. Japan. Godzilla är för mig väldigt japanskt och ofta väldigt bra när den görs av japaner. Jag tycker att man vid den här filmen, till skillnad från vid Roland Emmerich försök 1998, hade en bra förutsättning att kunna lyckas då man hade en en viss Gareth Edwards i regissörsstolen och hans intressanta film Monsters i bagaget. Jag tänkte, att även om den filmen hade en betydligt mindre budget och vilket var en av orsakerna att den filmen var bra, så kanske Gareth Edwards kunde ta med sig den kunskapen in även i en storskalig produktion. Men icke, här är allt som sig bör. En massa specialeffekter som förvisso delvis må vara snygga men som alltför ofta kommer i vägen för den handling som man desperat försöker att berätta. En handling som för övrigt lämnar mycket att önska. Karaktärerna är så bleka att jag slutar att bry mig om dom rätt tidigt i filmen. Och med en handling som varken engagerar eller utvecklas till något intressant så återstår just bara en massa specialeffekter. Gareth Edwards gör säkert en godkänd insats som regissör för när allt dras till sin spets så är det manusförfattaren som får ta på sig att den här filmen är så dålig. Då kvittar det vem som är regissör för filmen, det är svårt att trolla med knäna.

Teenage Mutant Ninja Turtles (2014) --- Det var väl när man såg den första trailern som man insåg att den här filmen förmodligen skulle barka käpprätt åt helvete. Så jag var inte överdrivet förvånad när så var fallet. Michael Bay må "bara" stå som producent för filmen, men nog märks det att han säkert både har haft en hel del att säga till om och att filmens regissör tydligt har en förkärlek till det som Michael Bay normalt sett brukar regissera själv. Den här filmen saknar helt och hållet ett hjärta. Kanske att jag färgas av det faktum att jag har starka åsikter om vad som är Turtles och hur det ska utformas. Men jag tror, ärligt, att även om jag skulle kunnat förtränga allt som jag tidigare har tagit del av inom Turtles-verse, så skulle jag inte gå igång på den här filmen i alla fall. Den är bara korkad. Korkad och ful, rent visuellt sett.

#14 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 21 February 2015 - 20:57

Predestination (2014)

Japp, så har jag sett den, och den var bra. Jag håller med Garm: " Den handlar kort och gott om tidsresor och paradoxer. Mycket mer än så kan man inte säga för då förstör man upplevelen för den som ska se filmen."

Problemet var ju att jag läst Heinleins novell många gånger och därför var handlingen ingen nyhet. Om handlingen varit ny för mig så hade filmen definitivt hamnat bland topp-3, dock inte etta. Som det nu är hamnar den strax under topp-3.

Rekommenderas för den oinvigde, men håll i hatten för det kan vara problem att hålla reda på i vilken ordning allt händer.

#15 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 22 February 2015 - 23:48

@Rick: Du får gärna utveckla varför du tycker att dina listade filmerna var årets bästa/sämsta. :)

Med Robocop som sämsta är det enkelt, det var som att se nån skända ett lik. Fruktansvärt på alla punkter.

Med de bästa, väldigt kort sagt , Interstellar var intressantast, Guardians var roligast, Apes var snyggast och X-Men var coolast. Sen Fanns det ju många andra bra filmer också om man ska börja rabbla ett och ett annat drama men de minns jag aldrig lika tydligt tyvärr.

-

Edit av Garm: Rättade till så att inte all text var citerad utan enbart mitt inlägg.

Edited by Garm, 24 February 2015 - 17:43.

Winter is Coming