Jump to content

Photo

En Svidande Svensk -


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 March 2011 - 03:27

Ja... det här var en tanke som jag fick alldeles nyss, om att göra en specialtidning som innehåller enbart recensioner av SSS serier, och reflektioner på tidningen och dess innehåll, från Sveriges serieelit för tillfället. ;)

Jag tycker det vore en utmärkt idé! Att kontakta serieskapare och höra om dom vill ha några provex, för att i utbyte helt enkelt säga några rader om vad dom tycker om oss.

Det finns inget som dålig publicitet, mina herrar... :rambo:

SÅ! Ska vi göra en lista över töffers folk som vi vill ska säga lite om oss??

1. Nina Hemingsson - gör parodiserier för Aftonbladet bla.
http://sv.wikipedia....ina_Hemmingsson

2. Martin Kellerman - gör juggernauten som kallas: ROCKY
http://www.rocky-digital.com/

3. Jan Lööf - En riktig bortglömd titan inom seriesverige, skapare av FELIX.
http://helgo.net/e/loof/

4. Charlie Christensen - Skapare av Arne Anka, som går i Metallarbetaren bla.
http://www.kartago.se/forfattare/24/

5. Ulf Granberg - chefredaktör för Fantomen. Även skrivit manus

6. Hans Lindahl - ytterligt framträdande fantomentecknare.
http://lambiek.net/a...indahl_hans.htm

7. Nån fler??

#2 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 07 March 2011 - 08:39

Låter som en intressant idé, speciellt att låta Nina som är en serietecknare vars stil jag hatar göra en recension av en riktig serie. De andra kan jag inte säga så mycket om, Rocky läser jag inte då jag finner den otroligt tråkig, Arne Anka läser jag inte heller, gillar den inte av mig okända anledningar. Resten kan jag ine säga något om då jag inte läst något av dem.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#3 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 March 2011 - 14:07

Ingen dum idé alls. Tänker du dig en tunn svartvitt tidning som man ger bort till folk på mässor och så eller?

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 March 2011 - 17:42

Jag undrar vem som vill köpa en sån tidning. Jag skulle nog inte köpa en tidning som bara innehåller recensioner av ett och samma fanzine. Frågan är om jag skulle läsa den gratis, om det inte är mitt favoritfanzine.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 March 2011 - 21:18

Tänker mig en tunn svartvit tidning, ja. =) Fick just tanken att istället för att göra tidningen bara i text, så kanske vi kan göra den av samma stuk som intervjuerna Kellerman gör? Att han gör en SERIE utifrån minnet av intervjun, av det hela.

Då kanske fler folk skulle vilja köpa tidningen?

#6 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 10 March 2011 - 16:25

Tänker mig en tunn svartvit tidning, ja. =) Fick just tanken att istället för att göra tidningen bara i text, så kanske vi kan göra den av samma stuk som intervjuerna Kellerman gör? Att han gör en SERIE utifrån minnet av intervjun, av det hela.

Då kanske fler folk skulle vilja köpa tidningen?


Nja, jag är nog mer skeptisk av nån anledning mest av att det känns lite som att nån inom eliten skulle ens beskymmra sig att titta på vår fanzine så vida inte de råkar vara på en seriemässa som SPX eller Carlstad Comic Con. Jag tror nog mest att vi kan ta kontakt med ett par svenska blogg som Shazam eller Serienytt, kanske de kan titta på våra serie =)

#7 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 10 March 2011 - 17:58

Jag är inte heller haj på idéen. Vi är inte tillräckligt ekonomiskt belagda för sånt. XD

#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 March 2011 - 08:51

Hm... Formen kan nog tåla lite omfundering. Men att få kändisar att säga saker om oss känns fortfarande som en bra idé. Sedan kan man kanske inte pracka på allmänheten några långa recensioner. Men korta omdömen är det ju liksom lättare med. Eller enstaka meningar plockade från de eventuella långa recensionerna.

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 11 March 2011 - 10:27

Känner självfallet att recensionerna ska vara korta omdömmen, kanske 2-3 seriesidor per man. :) Då blir det ju lättare att få dom intresserade av att göra det också. XD

#10 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 11 March 2011 - 11:54

Känner självfallet att recensionerna ska vara korta omdömmen, kanske 2-3 seriesidor per man. :) Då blir det ju lättare att få dom intresserade av att göra det också. XD

Okej, och hur har du tänkt att det skulle gå till? ;)

#11 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 14 March 2011 - 17:52

Jag skulle vara försiktig om jag var ni i det här fallet, Nina Hemmingsson och Martin Kellerman har en helt annan publik än SSS. Om de skulle gå ut och rekommendera er tidning så är frågan om detta är en fördel eller bara en black om foten.

#12 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 March 2011 - 01:41

@Viktorino: Tja, tanken är väl att vi kontaktar dom och frågar om dom är intresserade, säger dom ja så skickar vi ett nummer eller två till dom, som dom får läsa igenom. Sen på utstakad tid, så dyker jag och Viktor upp och intervjuar dom, ser vad dom tycker! ^^ Vi fotar lite bilder som referens och PR, och bandar samtalet. Det hela läggs upp på vår blogg kort efteråt. Serieversionen av det hela återfinns sen i "Svidande Svensk" -numret.

@Peral: Tjaaa... om man recenserar så blir man ju antingen rosad eller risad, så det är väl frågan om NÅN av dom skulle reka vår tidning? XD

Men iallafall, min tanke med det hela är ganska enkel: Det finns inget som dålig publicitet. =) Det viktiga är att vi skulle samverka i en publikation som folk kanske får upp ögonen för.

#13 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 March 2011 - 08:38

Dålig publicitet finns visst. Jag föreslår att ni lägger arbete på utgivningen av Svenska Superserier istället. Varför ta på sig mer arbete med detta projekt när SSS redan har försenats?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 15 March 2011 - 20:29

Jag håller med Thomas fullt. Fokuset ska ALLTID vara på utgivningen. ^^

#15 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 16 March 2011 - 08:11

Jo nog finns det dålig publicitet och framförallt skadlig missledande publicitet, Om jag läser i ett häfte att en tidning höjs till skyarna av serieskapare vars stil jag inte alls gillar, så drar jag naturligtvis slutsatsen att tidningen innehåller serier i samma stuk.

#16 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 16 March 2011 - 13:08

Om Nina Hemingsson ses som en av Sveriges serieelit, då tror jag inte att vi har så mycket att hämta från henne.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#17 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 16 March 2011 - 19:42

Vi är inte här för att diskutera ifall Nina är usel eller bra, smaken är olika, och det får vi respektera.

Mina tankar på detta är att man får inte anseende genom att tvinga sig på de större talangerna, och att vi får bättre chanser om vi är lite mer passiva. Vi har redan en ständingt växande Facebook-community, och våran närvaro på nätet är alltid alert.

Sen får vi se hur det går på SPX, kanske träffar några tungviktare som ger oss ett gott ord. ^^

#18 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 March 2011 - 20:03

Huvet på spiken Virtus!

Och skulle ni träffa några lättviktare på spx är inte det heller fy skam. ^_^
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#19 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 March 2011 - 22:34

Hmm... nå, låter som att det här är ett projekt som ligger några år längre fram i tiden med andra ord.

Har tänkt lite på det som sagts om marknadsföring, och om vi nu gör den här specialaren så får vi väl helt enkelt skifta fokus på det hela, och välja ut några passande individer som gör serier mer i tidningens eget stuk.

Dock så blir ju listan över TUNGA namn i seriesverige som sysslar med sådana serier förhållandevis kort. Kommer inte på mer än 2-3 namn. Max.

Således så bör vi fundera på internationella namn som kan vara intresserade av att recensera vårt magasin. Vi kan ju göra som så, att vi håller på idéen tills vi har kanske 2 stycken engelska nummer? :)

Jag själv har tankar på att när vi gör PD/Open Source numret, så bör detta vara på engelska från "the get go" som jänkarna säger. Ett annat skulle ju kunna vara ett särskilt samlarnummer, där vi tar det bästa av det bästa så att säga, som pubbats i tidningen och översätter till Engelska.

#20 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 17 March 2011 - 01:39

Angående Nina, jag vet att alla har olika smaker men jag kan bara inte låta bli att klaga på hennes serier ;)

Måste säga att alla kommer med bra argument mot idéen, jag för min del tycker att idéen låter intressant men den verkar vara för svår att genomföra just nu.

Edited by Sret, 17 March 2011 - 01:40.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#21 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2011 - 07:17

Vad är "PD/Open Source numret"?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#22 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 March 2011 - 14:32

Det är Public Domain, ett nummer där vi gör serier med figurer som inte är original, utan dom som befinner sig i den öppna domänen, allmängodset där kopieringsrätten försvunnit sen länge. :)

Numret kommer efter det publicerats att spridas online också, med hela designfilerna och allt, öppen källkod nästan.

#23 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2011 - 19:06

När ska PD/Open Source-numret komma? Jag vill göra Yellow Kid till en superhjälte! Typ "Gulungen".
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#24 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 17 March 2011 - 19:54

PD-numret är ännu en sån där sak som Lars brinner för väldigt mycket, så mycket så att han lite glömmer bort att vi andra i redaktionen finns...

Kort sagt, det har inte blivit någon omröstning om ifall ett sånt nummer skulle bli av. Personligen pushar jag bara för den idéen om vi faktiskt får in lite serier med PD-karaktärer i rollerna...

#25 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2011 - 20:33

Hm, det finns ju redan massor av saker att göra. Skriva på bloggen och twitter, starta upp NS-wikin, hemsida på engelska, nyhetsbrev, ett antal NS-manus, samt färgläggning av NS-samlingen. Finns säkert mycket mer att pyssla med redan som det är. Fokus! :rambo:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier