Jump to content

Photo

Stardust / Stjärnstoft


  • Please log in to reply
76 replies to this topic

#51 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2007 - 15:51

Visst är jag det. Recensioner är trevligt att läsa.

Jag gillar det här.

Att sen kamma hem resten är inte alls svårt för denna härliga film. Det känns och märks att samtliga inblandade skådespelare har haft det hejdlöst kul under inspelningen av filmen.
De spelar sina roller med sån uppslukning och sån värme att de riktigt glöder. Jag var alldeles särskilt förtjust över att se Michelle Pfeiffer och Robert de Niro.

Och nej, Stardust är inte en film som ”lider” av att ha stora namn i rollistan, inte det minsta. Det är superbt på alla håll och kanter. Allra bäst var det att sätta Charlie Cox i huvudrollen – en för mig totalt okänd skådis – som därför får växa från den pojke till man han gör helt utan tidigare…historia hos publiken, eller vad man säger.


Det låter ju helt fantastiskt bra.

Åhhh vad jag vill se filmen...

EDIT:

Breaking News!

Jag var av en händelse inne på sf.se nu och tänkte kolla om man kunde förboka biljetter till Stardust redan nu. Då ser jag till min stora förvåning att Filmstaden här i stan visar filmen redan nu på Lördag 29/9 klockan 15:30 och Söndag 30/9 klockan 15:30.

Jag valde några andra städer slumpmässigt och det verkar som att dom flesta större städer har smygpremiär på filmen till helgen.

Gissa om jag kommer gå på en av dessa föreställningar. :D

EDIT 2: Jag har biljett till 15:30 föreställningen på Söndag 30/9 :D

Edited by Cartman, 28 September 2007 - 13:39.


#52 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 September 2007 - 22:02

Såg precis trailern på TV. Ska deffinitivt se filmen. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#53 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 01 October 2007 - 11:57

I Filmkrönikan ikväll så ska dom visa en intervju med Neil Gaiman. Eftersom programmet bara håller på i 30 minuter ska vi nog inte förvänta oss någon längre och ingående intervju med Neil men det kan vara värt att se trots allt.

Filmkrönikan SVT2 22:25-22:55

EDIT 2: Jag har biljett till 15:30 föreställningen på Söndag 30/9 :D


Såg du filmen? Var den bra?

Berätta om dina första intryck. :)

Edited by Corto Maltese, 01 October 2007 - 11:58.


#54 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 October 2007 - 13:05

Var på smygpremiären av Stardust igår och jag måste säga att jag är riktigt imponerad av hur bra boken har klarat sig i övergången från bok --> film. Lite har ju ändrats, en del scener i boken har försvunnit och en del scener som inte finns med i boken finns i filmen, men dom är inte på något sätt av dålig karaktär utan stärker snarare filmen som helhet.

Skådespelarna imponerar mycket, speciellt den för mig tidigare okända Charlie Cox som gör Tristan på ett mycket övertygande sätt. Men även andra skådespelare som t.ex. Claire Danes, Robert De Niro och Michelle Pfeiffer är bra i sina respektive roller.

Har man det minsta intresse av boken eller Neil Gaimans böcker överlag så borde man ta sig en närmare titt på filmen. Jag gillar det mesta som Neil gör och Stardust är en av mina favoriter bland hans böcker och jag blir väldigt glad när dom gör boken rättvisa i en så här bra filmatisering. En kärleksfylld saga utan dess like. Missar ni den får ni skylla er själva. :P

Edited by Cartman, 01 October 2007 - 14:54.


#55 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 October 2007 - 16:00

Biopremiär i dag 5/10 därav flyttad från spoilerforumet
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#56 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 09 October 2007 - 09:20

Jag fullkomligt älskade den här filmen :)
Och jag har nu aldrig skrattat åt så många människor dö, jag kunde inte låta bli för filmen var så rolig.

De Niro som pirat..hum tänkte jag först, men sen de Niro som drag pirate, hehe det funkade ;)

Vill se den igen :D
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#57 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 October 2007 - 10:07

Filmen verkar gå bra iaf:
SvD: "Stardust" etta på biotoppen

Vet inte om filmen kommer hit til XC-land dock, men film är ändå bäst på Bio XC... jag få ha tålamod helt enkelt. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#58 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 October 2007 - 12:30

Huvudsaken är att du ser filmen oavsett på vilket sätt det blir. Tror att filmen kommer falla dig i smaken. :)

Vill se den igen :D


Kul att du gillade filmen. Håller med dig om De Niros insats, till en början var även jag lite tveksam men snacka om att han får spela ut hela sitt register och får göra en minnesvärd roll. :lol:

Vill också se om filmen men jag väntar nog tills den kommer ut på DVD.

#59 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 09 October 2007 - 16:59

Tyvärr är jag så snål så väntar nog på DVDn....ingen råkar veta när den kommer ut på DVD?
Lol vad kan jag säga. Den var så rolig
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#60 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 October 2007 - 08:14

Man kan bara bevaka den på Discshop.se än så länge. Jag skulle tippa på några (4-5?) månader iaf...

Edited by XC, 10 October 2007 - 08:15.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#61 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 10 October 2007 - 11:21

Ohh den kanske kommer till min födelsedag :lol:
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 October 2007 - 11:34

Hehe... Tror du att du har sådan tur med timingen? :P Stardust verkar gå bra på bio (där den går upp iaf :rolleyes: ) så jag tror inte vi behöver vänta onödigt länge. Men det är bara en uppskattning, tidigare låg det på ca 6 månader - men jag tror generellt att den tiden har sjunkit något. Biograferna protesterade förra sommaren (tror jag att det var) över att DVD versionen släpps allt närmare biopremiären.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 10 October 2007 - 12:25

Man kan bara bevaka den på Discshop.se än så länge. Jag skulle tippa på några (4-5?) månader iaf...


Det beror lite på om du vill ha filmen i en amerikansk utgåva eller den svenska. Filmen gick ju ner rätt snabbt från biograferna borta i staterna så jag skulle nog tippa på att den kommer ut där först och kan dröja ett tag innan den hittar hit. Tyvärr är detta nog ingen film som får en världsomspännande dvdrelease.

Ska försöka se filmen på bio under helgen om jag hittar tid till det.

#64 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 October 2007 - 13:36

Inget om en svensk release än, med lite tur kommer den snart efter denna eller rent av samtidigt. Det mest troliga är dock att vi får vänta eftersom filmen gick upp på bio här senare.

DVD Active - Stardust on DVD and HD DVD 18/12 2007

Title: Stardust (IMDb)
Starring: Claire Danes
Released: 18th December 2007
SRP: Price TBC

Further Details:
Paramount Home Entertainment has officially announced the Matthew Vaughn directed Stardust which stars Claire Danes, Robert De Niro, Sienna Miller, and Michelle Pfeiffer. The disc will be available to own from the 18th December. The film itself will be presented in anamorphic widescreen, along with an English Dolby Digital 5.1 Surround track. Extras will include Good Omens: The Making of Stardust featurette, deleted scenes (Candlight Small Talk, Lift the Stone, Carriage Game, Goat Man, and The Next Ruler of Stormhold), and a blooper reel. A HD DVD release will also be available with identical features.


Posted Image

Posted Image

Edited by Cartman, 15 October 2007 - 13:39.


#65 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 October 2007 - 07:49

Har varit hemma hos mina föräldrar i helgen och igår gick jag och min mamma och såg Stardust. Både hon och gick gillade den (vi har läst och uppskattat boken båda två också :) ). Här är min kommentar från filmtipset:

Helt klart över förväntan, men jag gillade också den litterära förlagan. Tror mycket av den negativa kritiken har att göra med att många hade förväntat sig något helt annat. Filmen är inte på något sätt typisk fantasy, utan snarare en saga för vuxna med förutsägbar handling. Är man beredd på det förstår jag inte hur man kan ogilla filmen. Den är snygg, mysig och trevlig. Skådespelarna är för det mesta bra, speciellt De Niro, Pfeiffer och Gervais. Det som är värst med filmen är den jobbiga musiken som verkligen är med i varenda (!) scen. Annars tycker jag den är helt OK, och den får därför en fyra.


Edited by Spidde, 15 October 2007 - 07:50.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#66 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 October 2007 - 13:42

Många jag känner har påpekat att dom tycker valet av musik var lite kostigt, kanske inte så mycket musiken i sig utan mer att den är "in your face" hela tiden så att säga. Gillar att du nämner att filmen inte är typiskt fantasy för det är den inte, Neil är ju känd för att inte skriva fantasy som alla andra utan utforskar gärna möjligheten att ta konceptet och göra något nytt/eget av det istället, vilket han många gånger lyckas med. :)

#67 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 15 October 2007 - 14:57

Min flickvän vill till och med se denna!
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#68 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 October 2007 - 22:17

Min flickvän vill till och med se denna!


Ingen tvekan om att du ska gå och se den med henne :) Filmen har en hel del romantiska inslag, som är ganska klyschiga men det vägs upp av alla häftiga miljöer och karaktärer :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#69 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 15 October 2007 - 22:42

Bra, hon gillar klyschig romantik :D
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#70 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 17 October 2007 - 13:31

Fick inte möjlighet att se filmen under helgen så jag tror jag väntar på att se den nu när dvd:n är på väg.

#71 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 November 2007 - 00:02

Nu har jag också sett filmen på Bio. :) Och jag måste säga, jag blev helsåld. :D Så underbar rolig och fantasifull klassisk saga. Helt underbar att se. Mycket bra skådespeleri också. Jag såg den med en tjej som hatar allt vad fantasy och överkligt heter men hon fullkommligt älskade filmen också. :D

En film jag klart tänkte köpa på Blu-ray... tills mitt hjärta brast då jag upptäckte att filmen bara släpps på DVD och HD-DVD. :(
Föresten, någon annan som retar sig på att Charlie Cox, som är huvudrollen i filmen, inte står med på DVDn framsida? Jag tycker det är väldigt otrevligt att bara sätta de kändaste skådespelarna på framsidan och skippa den som spelade huvudrollen. Rolllistan ska stå efter huvudrollernas ordning inte vilka som är kändast.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#72 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 November 2007 - 09:26

Har inte sett den ännu...

Vissa bolag har ju dedicerat sina filmer till ett visst format, men kanske om man har tur så väljer man och släppa på "det andra formatet" efter en tid. :) Jag vet faktiskt inte hur det funkar. Själv har jag bara DVD och påverkas inte av det iöht. :)

Edited by XC, 08 November 2007 - 09:26.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#73 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 November 2007 - 13:28

Btw, så såg jag för ett tag sedan att Discshop lagt upp lite info om den kommande svenska releasen av filmen på DVD och HD DVD.

Preliminärt releasedatum: 2008-02-13

Tror faktiskt att jag väntar på den eftersom denna release inte ligger så värst långt efter den amerikanska. :)

Kul att du gillade filmen Crusader. :)

#74 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 November 2007 - 22:05

Nu har jag äntligen kommit iväg och sett filmen på bio. Kändes som en sån film man vill se i biosalong, och det var det. Riktigt underhållande och värt varenda krona (även om jag faktiskt blev bjuden av jobbet just denna gång :P ).

En skön detalj ang. skådespeleri: när Robert DeNiro först dök upp reagerade jag på att han verkligen inte spelade speciellt bra - men det var ju för att hans rollkaraktär inte trivdes i sin roll! Briljant spelat! :) Den enda jag tycker bara gör sin "grej" och inget mer är väl Ricky Gervais.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#75 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 June 2008 - 08:57

Det är säkert 5, 6 om inte 7 år sedan som jag läste stardust, vill minnas att det då kändes udda och inte läsa en fantasybok som kändes episk. Som det uttrycks så är detta mer ev den typ av saga för vuxna som tyvärr kanske många en gång i tiden associerade fantasyn med. Det är en ganska vanlig och genomskinlig storyline som målas upp, och filmen är inget undantag. Det första som jag reagerade på var att man slopat en av de snyggaste gestatningarna för att sätta historien i en tidsepok för det menlösa '150 år sedan'. Helgerån. Två andra saker som jag reagerade på är att jag minns vagt att Dunstan (Tristans Pappa) gifte sig när han kom tillbaka från Stormhold och att Tristan har en halvsyster. Det slopades väl för en gullig återförening med Una kan jag tänka mig. Visuellt snygg utan att vara överdådig. Bra story, med en massa trevliga detaljer. Allt känns igenomtänkt, välgjort och framför allt medryckande utan att vara episk eller ens storslagen. Bra insatser från de inblandade. (Hur kul var det inte och se Robert De Niro i rollen som fjolla? :lol: ). Musiken som många störde sig på märkte jag inte av, ganska trevlig låt som spelades under efter texterna. -- BRA.

Kul detalj: Vissa grejer Charlie "Tristan" Cox gjorde under filmen förde mina tankar till Ted "Joxer i Xena" Raimi.

Edited by XC, 25 June 2008 - 08:57.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)