Jump to content

Photo

Vad tittar/-de du på v4?


  • Please log in to reply
737 replies to this topic

#726 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 September 2015 - 12:02

Nu har jag inte bara sett alla avsnitt av Visionaries, utan dessutom några YouTube-grejer som handlar om Visionaries.

 

...och nu har jag gått vidare till nästa tecknade åttiotalsleksaksteveserie. Nämligen Blackstar.

 

blackstar%20comic%20comics%20fumetto%20B



#727 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 September 2015 - 11:51

 

Nu har jag inte bara sett alla avsnitt av Visionaries, utan dessutom några YouTube-grejer som handlar om Visionaries.

 

...och nu har jag gått vidare till nästa tecknade åttiotalsleksaksteveserie. Nämligen Blackstar.

 

 

Och nu när jag är klar med Blackstar, tar jag en paus från leksaksprogrammen, och kollar efter vad MartAnge Productions har att komma med. Jag har ju hållt på att spela in film nu i sommar, och några av dem som var med i den filmen är med i MartAnge också, så jag blev lite nyfiken.



#728 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 January 2016 - 17:37

Jag tar paus från Ghostbusters-tittandet en stund, med anledning av att jag just fick veta att över tusen titlar kommer att vara otillgängliga på SvT:s öppna arkiv från och med på torsdag. Idén verkar vara att de ska kunna tillgängliggöra fler saker, men att mycket av det bara kommer att vara tillgängligt periodvis. Det kan alltså vara så att varje program som plockas bort nu kommer tillbaks igen lite då och då. Men när vet vi inte, så nu får man passa på att se allt man inte redan sett. Eller ja, så mycket man hinner. För min del har jag börjat med Det finns inga smålänningar... från 1981.



#729 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 January 2016 - 06:31

Jag tar paus från Ghostbusters-tittandet en stund, med anledning av att jag just fick veta att över tusen titlar kommer att vara otillgängliga på SvT:s öppna arkiv från och med på torsdag. Idén verkar vara att de ska kunna tillgängliggöra fler saker, men att mycket av det bara kommer att vara tillgängligt periodvis. Det kan alltså vara så att varje program som plockas bort nu kommer tillbaks igen lite då och då. Men när vet vi inte, så nu får man passa på att se allt man inte redan sett. Eller ja, så mycket man hinner. För min del har jag börjat med Det finns inga smålänningar... från 1981.

 

Nu har jag sett alla fyra avsnitt. Det finns också ett par program om programmet, men dem tror jag att man kan se även på torsdag, så jag sparar dem så länge, och har nu börjat titta på Albert och Herbert. Jag har nog aldrig sett första säsongen förr. Den har nog ignorerats vid repriseringar, eftersom Herbert spelas av en annan person än mänskligheten senare blev van vid.



#730 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 March 2016 - 16:41

Joråsåatt... Här har tittats på lite av varje. Ronja Rövardotter, Black Mirror, Vi illustrerar Sverige30 grader i februari, Liv och Horace i Europa och diverse Ghostbusters-grejer. Femte säsongen av Game of Thrones är jag nu klar med, så i likhet med alla andra väntar jag på sjätte. Fast det lär väl dröja ett tag innan den kommer till SvT.



#731 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 September 2016 - 10:57

 

 

 

Och när det gäller dvd-tittning har jag nu avlägsnat plasten från de tv-serier jag nyss köpte. Tänkte egentligen börja med Dragons, men den skivan verkar inte komma överens med min spelare, så det fick bli första avsnittet av Tales from The neverending story i stället.
 
Varje avsnitt är enånhalv timme, visade det sig. Det visar sig också att Bastians mamma (som man faktiskt får se, vilket jag tror man aldrig fått förr) har en bil med registreringsnumret "MOON CHILD", att hon dör i en bilolycka som, av någon eller ingen anledning, är orsakad av en varelse som jag inte riktigt får klart för mig om det är Gmork eller en personifiering av Ingenting eller något annat, men som i alla fall skaffar sig anställning på Bastians skola under namnet mr Blank, mest i syfte att plåga Bastian, verkar det som. Som tur är har Bastian vänner i den här versionen. Så hans båda vänner Hermione och Ron Marley och Lucas hjälper honom att ta itu med den elake läraren Snape Blank. Detta kräver bland annat att de listar ut ett sedvanligt simpelt lösenord till skolans dator. Även Atréju (vars hudfärg de inte fått rätt den här gången heller) har fler människor kring sig än han haft i tidigare versioner. Jag uppskattar till exempel Quana som flyger runt i någon sorts steampunkaktig låtsasdrake. Kejsarinnan och Xayíde är visst systrar i den här versionen förresten. Och översättaren kan inte stava till AURYN.


Och nu har jag sett sista avsnittet. Xayíde hann både dö och återuppstå, och allt under ganska konstiga omständigheter. Men, kort sagt: Det byggs lite upp för andra säsongen som aldrig blev av. Men jag kan ju alltid ge mig på att se den animerade serien frånn nittiotalet.

 

 
Och nu är jag igång med det. Återigen är det kanadensare som ligger bakom. Är det bara de som gör tv-serier av Endes grejer? Efter att nu ha sett några avsnitt kan jag säga: Helt okej, som barnprogram betraktat. Och ett pluspoäng för att de den här gången faktiskt har fått rätt på Atréjus hudfärg.

 

Och nu har jag sett alla avsnitt av den. Då återstår väl bara att se Den oändliga historien 3. Ja, jag vet att alla är överens om att den är kass, men det kommer inte att stoppa mig från att se den om jag får tillfälle.

 

Det tillfället har fortfarande inte uppstått. Där emot har jag nu också lyssnat på radioföljetongsversionen. Rätt annorlunda mot både bok och filmer, men väl värd att lyssna på. Gör!
 
 
 

 

 

Jag tar paus från Ghostbusters-tittandet en stund, med anledning av att jag just fick veta att över tusen titlar kommer att vara otillgängliga på SvT:s öppna arkiv från och med på torsdag. Idén verkar vara att de ska kunna tillgängliggöra fler saker, men att mycket av det bara kommer att vara tillgängligt periodvis. Det kan alltså vara så att varje program som plockas bort nu kommer tillbaks igen lite då och då. Men när vet vi inte, så nu får man passa på att se allt man inte redan sett. Eller ja, så mycket man hinner. För min del har jag börjat med Det finns inga smålänningar... från 1981.

 
Nu har jag sett alla fyra avsnitt. Det finns också ett par program om programmet, men dem tror jag att man kan se även på torsdag, så jag sparar dem så länge, och har nu börjat titta på Albert och Herbert. Jag har nog aldrig sett första säsongen förr. Den har nog ignorerats vid repriseringar, eftersom Herbert spelas av en annan person än mänskligheten senare blev van vid.

 


Äsch! Programmen försvann förr än jag räknat med. Så jag missade sista avsnittet av första säsongen. Men de där debattprogrammen borde det i alla fall inte vara för sent att kolla in. Dessutom har jag fortfarande lite Ghostbusters och annat kvar att se på YouTube.
 
Men framför allt är det just nu så att det återigen blivit dags att spana åt SvT Play. Monica Z såg jag till exempel där nyligen, men nu är det för sent att tipsa er om att den kan ses där. Där emot inte om att diverse andra långfilmer kan det. (Som bråttomast är det för närvarande om ni vill se Mannen på taket.)
 
Dessutom började femte säsongen av Game of Thrones här om dagen, så den har jag sett första avsnittet av. Inklusive en melodi som är misstänkt lik "Var bor du, lilla råtta?". Är det någon mer än jag som är i takt med SvT:s visning? Eller är alla andra antingen före eller efter?
 
Nästa säsong av Sherlock vet jag inte just något om, men specialavsnittet går på lördag vid klockan 21.

Och första februari börjar andra säsongen av 30 grader i februari. (Fick för mig att den serien nämnts på forumet förr, men så verkar fallet inte vara. Jag följde i alla fall första säsongen lite halvt, och såg till att åtminstone inte missa sista avsnittet, och tänker nu att jag ju lika gärna kan se andra säsongen också.)
 
När Arrow och The Flash ska fortsätta väntar jag också på att få veta. Missade några av de senast sända avsnitten, men sådant har brukat gå att lösa, så det får jag förhoppningsvis ordning på innan fortsättningen sänds.

 

Jag återupptog albertochherberttittandet igen. Det fanns en del grejer på YouTube. Så jag såg det återstående avsnittet av första säsongen, och så såg jag alla avsnitt av adventskalendern. Övriga säsonger av tv-serien gav jag mig inte på (Vet inte om jag sett alla de avsnitten, eller om jag möjligen missat något.) men pjäsen Albert & Herbert (som bygger på två avsnitt från första säsongen med lite nya grejer tillförda) från 1981 har jag sett nu (på Öppet arkiv). Och även Återvinn! med Albert & Herbert från 1987 och revyn Sommarkvetter (där Albert & Herbert förekommer) från 1988. Det finns också en pjäs som heter Mordet på Skolgatan 15, men det är nog bara första akten av den som finns upplagd, och då kan jag väl lika gärna låta bli att se den tills vidare.
 
Sedan jag klarat av vad jag hittat med Albert & Herbert, har jag även hunnit se alla avsnitt av Semlons gröna dalar, Dungeons & Dragons och Dr. Horrible's Sing-Along Blog. Dungeons & Dragons såg jag även tjugoåttonde avsnittet av. Fast det egentligen bara gjordes tjugosju.
 
Och nu då? Jo, nu har jag just tagit mig igenom första, andra och en bit av tredje säsongen av Count Duckula.



#732 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 January 2017 - 17:27

Och nu då? Jo, nu har jag just tagit mig igenom första, andra och en bit av tredje säsongen av Count Duckula.

 

Och nu är alla avsnitt av den skådade. Tydligen finns också en spinoff som heter Victor & Hugo: Bunglers in crime. Den har jag inte sett, eftersom jag inte hittar första avsnittet någonstans. Och så är ju Duckula själv en spinoff på Danger Mouse. Funderade på att kolla igenom den med. Men det finns tvåhundraelva avsnitt. Det åtagandet bestämde jag mig för att spara på. Så den har jag inte sett. Det vill säga, utom de avsnitt jag sett på tv för länge sedan.

 

Där emot har jag sedan senast sett en massa avsnitt av InsiativetSplinter and April, Black Mirror, Arrow, The Flash, Legends of Tomorrow, Supergirl, Teatersport, Naken, några adventskalendrar och diverse Disney-grejer samt blandad animerad propaganda.

 

Och möjligen ytterligare något som jag hunnit glömma bort.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



#733 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 June 2017 - 18:59

Sedan senast har jag sett de avsnitt som finns av Black Mirror, Konsthistorier, Ett nördporträtt, Flugor och Svenska tv-historier.

 

Och av Game of Thrones. Ja, jag har alltså sett sjätte säsongen, och väntar nu, liksom alla andra, på den sjunde.

 
Och Emerald City. I det fallet har jag sett första säsongen, och väntar inte på andra, för det blir det ingen, har det sagts. Men det kommer ju, som bekant, ändå alltid nya Oz-grejer. I alla fall så skrev jag någon liten reflektion efter att jag hade sett de första avsnitten av den här tv-serien. Kan man läsa här. Om man vill.

 

Också har jag ju även sett Kimino nawa och diverse Disney- och Arrowverse-saker och lite blandade fristående kortisar som dykt upp i min väg på YouTube eller SvT Play.

 

Och Agent Carter har jag sett hela första säsongen av nu. Ska väl ge mig på andra med vid något tillfälle.

 

 

De tv-program jag är mitt i säsonger av just nu (utöver de arrowverserelaterade) är Dirk Gently's Holistic Detective Agency, Preacher, Slimer! och K Special.



#734 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 July 2017 - 07:29

De tv-program jag är mitt i säsonger av just nu (utöver de arrowverserelaterade) är Dirk Gently's Holistic Detective Agency, Preacher, Slimer! och K Special.

 

 

Och nu är jag klar med första säsongen av Dirk Gently's Holistic Detective Agency. Andra säsongen håller på att spelas in nu, och antas få premiär i höst.

 

Jag har inte läst böckerna, men så vitt jag kan förstå är idén att det här tv-programmet utspelas efter böckerna, även om det verkar som att de båda versionerna inte stämmer helt och hållet överens med varandra.

 

Titelfiguren är i alla fall engelsman, men befinner sig i USA, och verkar ha gjort det ett tag. En tur till Amerika ingick i handlingen för den tänkta tredje boken, så kanske var det i samband med de händelserna som han kom dit. Och då tydligen blev kvar.

 

Hur som helst, jag tycker om det här programmet. Ska vi ta upp det återkommande ämnet tidsresor , kan jag till att börja med hävda att det sköts mycket snyggare här än i både det ena och det andra av nyligen beglodda program . Vi slipper trassla in oss i paradoxer som följer på ändringar i historien , helt enkelt för att det inte görs några ändringar i historien . När Dirk och Todd åker bakåt i tiden , har de visserligen för avsikt att ändra vad som hände, men till slut händer ändå allt precis som det hände. En del till konsekvens av att de åkt dit. Då förstår de att de inte kan ändra det som redan hänt , och återvänder utan att egentligen ha uträttat något utöver att ha skaffat information. Sedan tänker jag mig, i och för sig, att om man befinner sig i dåtiden och har misslyckats med att ändra vad som hände ... Skulle man inte då bli väldigt nyfiken på vad som skulle hända om man försökte ändra något annat och göra det på ett mer genomtänkt sätt?

 

Då och då dör människor lite i förbifarten. Bart har ju liksom som sin grej att döda folk. Det verkar inte alltid vara så noga för henne vem hon dödar, men det antyds att det faller sig så att alla hon dödar råkar vara onda . Hennes motpol Dirk dödar ju där emot ingen direkt, men även i hans närvaro slumpar det sig stundom så att någon dör när det passar som bäst. En så att säga ta'veren-grej, får man väl förmoda. Lite antiklimaktiskt tycker jag det är att i slutet så är alla i skurkgänget döda. Dödade av Bart eller Patrick eller varandra. Och sedan skjuter Farah Gordon i huvudet, och så är det inte mer med honom. (Hade varit roligare om han fått en fortsättning, tänker jag.) Och finns det några kvar sedan , så kommer Black Wing och dödar dem också . Nåväl, Max Landis har för all del sagt, att har man väl påstött Dirk Gently, så finns det bara tre sätt det kan sluta på.

 

På tal om Black Wing, så verkar det ju som att de kommer att ha stor betydelse i nästa säsong. Jag undrar även om man kommer att få veta mer om Dirks bakgrund. En och annan ledtråd har man ju fått under säsong 1, men mycket har också lämnats osagt. Ska det förbli så, eller får vi fler ledtrådar, eller kanske rentav någon sorts tydliggörande? Överraskningar för oss som inte läst böckerna, eller kanske till och med för dem som har?

 

Nåväl, jag ser fram emot nästa säsong...

 

Har ni sett första? Annars tycker jag gott att ni kan göra det. Finns på Netflix.



#735 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 July 2017 - 16:31

Och så har jag även sett de senaste säsongsavslutningarna av både Arrow och Preacher, och kan konstatera att båda slutar med maffig explosion . Till herr Queen kan jag säga: Idiot! Var inte skurkens slutdrag typ det mest uppenbara i det läget? Men ja ja, det var för all del en lite speciell situation . Sedan tror jag väl ändå inte riktigt på att alla dog . (Men vi får väl se i höst, när nästa säsong börjar.) Kanske allra minst på att Malcolm gjorde det. Han dog ju något tidigare än resten av gänget. Men man fick inte se när det hände , vilket det känns enkelt att gissa anledningen till. I Preacher verkar det där emot som att alla faktiskt dog. Eller de flesta i alla fall. Visar det sig att någon enstaka har överlevt blir det en överraskning vem och hur. Men nu dog ju till och med Susan. Inte av explosionen, utan av ... Eller jo, men sedan dog hon en gång till . Då antog jag att det inte skulle bestå, men efter att ha sett början av andra säsongen fick jag lära mig att: Jo. Att hela staden är utplånad innebär förstås att det plötsligt blev ganska oviktigt hur dess invånare har utvecklats . Det är ju snopet. Men så går det ju till i verkligheten. Varför det hände var inte alldeles tydligt, vad jag uppfattade. Var det en slump, eller skedde det till följd av himmelsk påverkan efter att änglarna de snackat med kom på att de hade fått veta mer än vad som var meningen ? Kanske tydliggörs så småningom. Eller så lämnas det för tolkning.



#736 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 February 2018 - 17:30

Vad har jag sett på sistone, tro, utöver vad jag nämnt i andra trådar? Jo, mest saker som i olika tider varit avsedda att vara roliga, verkar det som:

  • 1968: Nyheter och bullentiner från Mosebacke monarki (Kan ses på Öppet arkiv. Hm... Där finns visst ett par specialavsnitt också. Dem kanske jag inte har sett än.)
  • 1991: PTV (Kan ses på YouTube.)
  • 2016: Män-i-skor (Kan också ses på YouTube)
  • 2017: Tredje säsongen av Grotesco (Tycks inte vara tillgängligt längre, men de två första säsongerna finns där emot på SvT Play.)


#737 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 February 2018 - 20:55

Och nu har jag tagit mig an att fylla ännu några luckor i min kulturella bildning. Detta genom att se på gamla barnprogram på Öppet arkiv. Jag har redan hunnit igenom Vilse i pannkakan (vilket jag försöker mig på att sammanfatta här) och tagit mig en bit genom Tårtan.

 

Annars ser jag nu att Supergirl-tråden kommit till liv igen, så då är det kanske bäst att jag ser till att komma ikapp med de senaste avsnitten av den med, så jag kan våga mig in där och läsa.



#738 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 March 2018 - 19:06

Och nu har jag tagit mig an att fylla ännu några luckor i min kulturella bildning. Detta genom att se på gamla barnprogram på Öppet arkiv. Jag har redan hunnit igenom Vilse i pannkakan (vilket jag försöker mig på att sammanfatta här) och tagit mig en bit genom Tårtan.

 

Annars ser jag nu att Supergirl-tråden kommit till liv igen, så då är det kanske bäst att jag ser till att komma ikapp med de senaste avsnitten av den med, så jag kan våga mig in där och läsa.

 

Och vid det här laget har jag sett senaste avsnittet av, samt yttrat mig om, både Supergirl och Tårtan.