Jump to content

Photo

Dragon Age III: Inquisition


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 September 2012 - 16:24

Bioware har nu officiellt bekräftat att de jobbar på tredje delen i Dragon Age-serien, som får tilltalsnamnet Inquistion. Inte mycket sägs om spelet, mer än att det ska använda DICE spelmotor Frostbite 2 (BF 3 mm) som grund. Spelet planeras att släppas "i slutet av 2013" på ett antal plattformar (ingen nämnd ingen glömd, hörde jag någon säga "720" eller "PS 4"? ;))

[Källa]

Nåja, lite pepp känner jag trots allt :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 September 2012 - 16:57

Jepp, äntligen lite info. :)


Verkar som det stämmer med det frågeformulär som Bioware ska ha skickat till vissa fans.

Enligt det så var handlingen:

"A world of chaos. The empire of Orlais is riven by civil war; the Chantry is divided; the Templar order has broken away; the Mage circles have rebelled. Some unseen force is manipulating events, bringing about disorder and destruction. Out of this confusion emerges The Inquisition.
Make your player a rogue, warrior or mage and set up your crew from up to ten complex companions to lead them against those who attack you by systematically spying on, revealing and destroying them."

På frågeformuläret var också bilder på companions som man skulle rösta på vilken man tyckte bäst om samt vilket namn man tyckte passade spelet bäst. Med tranke på att Dragon Age 3: Inquisition var med så verkar det som att frågeformulären var äkta.

När det gäller vilka konsoller så verkar alla vänta sig Next Gen konsollerna men med tanke på att alla så 100% säkra på att de skulle släppas i år (efter att ha varit 100% säkra på att de skulle släppas förra året) och inget info har släpps om dem alls så är jag inte alls säkra på att vi få nya konsoller fören nästa år. Tror faktiskt att fi får dem runt 2015. Med tanke på att Sony släpper en ny variant av PS3 snart så stärker det mina misstankar.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 19 September 2012 - 00:38

Det kommer också ha Facebook-integrerade och Sims-inspirerade minispel där man leker dockskåp med sina karaktärer. Vad gäller stridssystemet är allt onödigt krångel borta - man behöver bara trycka på en knapp i allt snabbare takt tills sista fienden är död. För att uppgradera sina karaktärer med nya förmågor behöver man dock skriva på ett avtal där man förbinder sig att köpa alla DLC-paket. EA ger generöst 10 % rabatt på dessa fram till släppet, så förboka redan nu.

#4 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 30 September 2012 - 11:48

Grundarna Muzyka och Zeschuk har visst lämnat skeppet för att folk sa stygga ord om dem på nätet, buhuhuuuuu...

Mass Effect Fan Negativity 'Was Too Much' For Ray & Greg - Ex-BioWare Dev

Efter backlasherna mot DAII och ME3 samt fiaskot med TOR vore det nog lämpligt för Bioware att fundera över sin framtida affärsstrategi, för allt det här är tecken på ett företag i semikris. Frågan är om EA ger dem utrymme för det eller om de ens är beredda för sådan självrannsakan.

#5 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 13 November 2013 - 13:29

Finns en video på YouTube med 30 min in game-footage från DAIII: http://www.youtube.c...JMWRI-cA#t=1872. Ett kort tag i alla fall.

Mycket spoilers i den, så klart. Vad jag snabbt fångade upp från att ha kollat genom den var :
- Du spelar som Head Inquisitor, vad det nu innebär mer exakt vat jag inte riktigt mer än att du har ansvar för att hantera den kommande krisen som handlar om att gränsen mellan kaos och den egna världen håller på att lösas upp
- Det finns en del strategielement iom att du övertar fort/områden och bestämmer vad de ska användas till (militär, handel, spionage mm).
- Cassandra och Varrick återkommer definitivt, de var ens kompanjoner i genomgången.

- Spelgränssnittet verkar vara en hysad mix mellan DAI och II
- Spelytan verkar ENORM.
- Spelet ser riktigt snyggt ut, med FrostBite-motorn
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 March 2014 - 17:56

Trailer!

 


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 April 2014 - 19:27

Då har spelets framsida presenterats:

 

 

1898050_681627628553307_4601698705178110


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 November 2014 - 08:47

Nu har jag också spelet. :) Och efter 3 timmars jobb med att skapa karaktären så är jag redo att ge mig ut i spelvärlden... eller var tills jag insåg att jag måste snart gå och lägga mig. :(
Men det blir mer spelande imorgon! :D

Hoppar hit för fortsatt spelsnack. Spelade ~4h igår och tog mig en (liten) bit in Hinterlands innan jag kom fram till att jag varken gillade min karaktärs utseende eller yrke (Archer) ;). Kändes som om det var rätt begränsat vad jag kunde göra. Så i morse blev det reroll till Mage - fortfarande dock human för det är den enda ras jag brukar kunna relatera till. Att köra om introt gör inte speceillt mycket, tycker det är av typisk Bioware-klass. Inte på ME1-nivå (fortfarande den bästa prolog jag spelat) men inte så långt därefter.

Allmänt spelande känns OK just nu; kul men inte apkul. Gillar frihetsgraden (stannade per automatik framför branter de först gångerna eftersom de såg ut som Du-Kan-Inte-Gå-Här-I-Bioware-Spel-branter :D). Har hittills inte känt nån episk uppdragstråd jag känner att jag måste följa (á la ME) utan det är mest en massa småuppdrag. Å andra sidan rätt praktiskt när man som jag bara har enstaka timmar att spela på.

Edited by Fiskrens, 21 November 2014 - 08:48.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 December 2014 - 13:24

Dryga 120 timmar tog det innan jag var klar med huvudscenariot. Hade kunnat göras betydligt snabbare (har sett rapporter på 80-90 timmar och det går säkert att kapa mer för dentidspressade). Då hann jag ändå inte med alla medföljares scenarion utan fick välja lite. Så vad tycker jag då? I stort sett är det ett väldigt bra spel som osar kvalitet ut i strumplästen, sen finns det så klart saker som kunde bli bättre. Här är några +/-, utan inbördes ordning:

 

+ Väldigt bra spelmotor och spelvärld, det känns som om Bioware lyckats kombinera strategin från DA:O med flöde och action från DA:II. För det mesta spelar jag på utan avbrott, men känslan av att när som helst kunna pausa och ge order ger en väldigt bra balans mellan flyt och kontroll. Otroligt vackert är det också, man kan komma på sig själv med att njuta av enstaka scenerier på vägen.

 

+ Enorm frihetsgrad i vad man kan/ska/vill göra, det finns i princip hur mycket uppdrag som helst. Även om jag nu tog i vid min första spelomgång hann jag inte ens besöka alla områden man kunde, och vissa bara snuddade jag vid. Detta är dock inte bara positivt, för ...

 

- Väldigt många "onödiga" uppdrag blir det. Många är också extremt repetitiva: stäng x Rift här, samla y skärvor där etc. Det märks att spelet från början var tänkt som ett MMO på bland annat detta. Nu är vöäldigt mycket av det frivilligt, men det "tynger ändå ned" uppdragsloggen.

 

+ Huvuduppdraget är bra, engagerande och välskrivet. Det känns som om de tittat noga på ME:1 i upplägget, med en "utvald" som kämpar mot en tydlig huvudfiende. Det ger en bra skärpa. Många scener/kapitel är bra skrivna och ger variation till de vanliga uppdragen. Men ...

 

- Huvudbossen är rätt trist och lite väl "A4-onding". Han är inte speciellt närvarande genom historien, och man får tyvärr aldrig riktigt den riktiga känslan för varför man måste göra allt det man gör, bara att det ska göras. har svårt att sätta fingret på vad det är som inte funkar (Saren i ME:1 är ju också för det mesta bara i bakgrunden, och där funkar det). Kanske är det att själva huvudmysteriet aldrig riktigt lyfts fram? 

 

+ Ens medföljare är som vanligt väldigt välgjorda, vissa är redan nu klassiker. Kul också att få återbekanta sig med några från de tidigare spelen. "Haken" är väl att man tillbringar alldeles för mycket tid med att springa runt och prata med sina kompanjoner. Småpratet under vanligt spelande har också utvecklats, och kan nu vara rikigt intressant - och viktigt för förståelsen. Den "obligatoriska" romansen är också den bra gjord, känns vuxen och känslosam. Kul att alla sexuella läggningar ges möjlighet, och klart det är lite kul att man har lyckats få in en transsexuell person utan att det egentligen blir nån sak av det.

 

- Hantering av utrustning och föremål har tyvärr gått tillbaka till ME:1/DA:O-nivå och dessutom lite till. Vet inte hur mycket tid som jag lagt på att gå genom vad personerna ska ha på sig, och lägger man dessutom till att man kan tillverka egna vapen och uppgradera dessa blir dessa delar nästan ett (tråkigt) spel i sig. Återigen en rest från MMO-delen som de kunde ha kapat - rejält.

 

+ Epilogen ger en twist till handlingen som vänder mycket på ända och gör hela historien intressantare, framför allt när man får den förklarad. En redan intressant spelvärld blir ännu mer intressant, så jag ser redan fram mot fjärde delen (känns rätt uppenbart att det blir en, både historie- och försäljningsmässigt). Fram till dess har jag redan börjat på en ny genomspelning som blir anpassad till vad epilogen lyfter fram. Sen har jag inte ens nuddat multiplayer, men av vad  jag hört verkar det väldigt bra det med.

 

Betyg: Mycket Bra


Edited by Fiskrens, 20 December 2014 - 13:25.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 February 2015 - 22:47

Efter ännu en genomspelning - den här gången som tank och med vad som visar sig vara "huvudpersonen" som LI (kul det med, men inte värt det för relationen) så har jag den här helgen gjort en djupdykning i multiplayer-delen. Och den är riktigt jäkla kul faktiskt. Jag gillar den mer än motsvarande i ME3 av främst tre skäl:
1) Banorna är närmast utformade som klassiska "Dungeon Crawls", jämfört med de mer "Deathmatch"-liknande som var i ME (iofs rätt naturligt där). Man följer en (varierande) bana, dödar monster, hittar skatter och möter en boss på slutet. Rätt mycket klassisk D&D över det, alltså.
2) Större och mer varierande skill trees här, mer utrymme för att spela som man själv vill.
3) Större möjlighet att göra något av de skatter man hittar.

Till syvende och sist: kul är det!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin