Jump to content

Photo

Team America: World Police


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 June 2005 - 13:02

Team America: World Police
Produktionsår: 2004
Regi, manus & röster: Trey Parker & Matt Stone

Parker & Stones tredje långfilm är något så ovanligt som en dockfilm, den har dock lite gemensamt med ökända/(hatade? ) svenska dockfilmsklassikern "Vilse i pannkakan". Istället är det en actionfilm i dockmiljö där dockorna super, kn****r, spyr, mördar och spränger dvs allt annat än barnvänligt.

Filmen öppnar med att Team America (en organisation av vackra helylleamerikar inrättad efter 9/11 för att bekämpa terrorismen) med hjälp av attackhelikptrar, jetplan, automatvapen mm förhindrar att ett gäng talibaner ödelägger Paris med WMD (Weapons of Mass Destruction). Men fransmännen hade nog varit tacksamma om de låtit bli eftersom Teamet under sin terroristjakt lyckats spränga sönder Eifeltornet, Triumbågen och Louvren. Men kampen för friheten har alltid sitt pris och en i teamet blir ihjälskjuten av en taliban. Av den anledningen måste Teamets mentor Spottswood finna en ersättare; Brodwaystjärnan Gary Johnsson (känd för låten AIDS). Med hjälp av Garys lysande skådespelartalanger ska Teamet infiltrera ett terroristmöte i Kairo, men innan dess maskeras han till en svartmuskig arab med handduk på huvudet.

Teamet landar "diskret" i Kairo för att understödja Gary, naturligtvis slutar det i kaos och allmän förstörelese där våra hjätar mejar ner åtskilliga araber och förstör oersättliga historiska minnesmärken som Keopspyramiden, Konungarnas dal mm. Men frihet har ju inget pris. Alla är inte så glada över Team Americas framfart, framförallt inte FAG (Film Actors Guild) under ledning av Alec Baldwin, Tim Robbins mfl. Men argast av alla är terroristernas hemlige ledare - NordKoreas diktator Kim Jong Ill. Efter att ha kastat vår egen superdiplomat Hans Blix till hajarna avslöjar han sin hemliga plan för världsherravälde; en plan som kommer att göra taliber, tjetjener...och Michael Moore och Tim Robins till vapenbröder!

Filmen har delvis samma stil som Southpark; samma kändismobbande och obscena sånger men den är gjord med "något" större allvar. De har verkligen lagt ner sin själ i att göra maffig Jerry Bruckheimer-action fast med dockor. Parker säger under extramaterialet att grundtanken var att göra en nyinspelning av Armageddon fast med dockor eftersom alla Bruckheimers filmer i grunden är komedier. Av de obligatoriska sångnumren är det två som sticker ut; dels Kim Jong Ills stillsamma balad "Im so lonely/ronery" samt det 80:talsrockiga ledmotivet "America, fuck yeah!". Den senare lär gå varm i tanksen och jeeparna i Irak denna stund, ni som som sett Fahrenheit 9/11 förstår var jag menar. En lysande satir över amerikansk självbild och kampen mot terrorismen, men Trey & Stone riktar även några sparkar mot Bushkritikerna i Hollywood.

Betyg: Fem Action-Man av fem möjliga. I dockfilmen finns det ingenting som överträffar detta. I jämförelse med vanliga filmer, betyg 3,5.

Edited by Walker, 14 June 2005 - 14:18.


#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 June 2005 - 15:13

Måste verkligen se den här filmen snart.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 June 2005 - 15:54

Håller med Peak, den recensionen väkte sannerligen mitt intresse...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 16 June 2005 - 20:44

När jag sett reklamen för Team America kommer jag enbart att tänka på Thunderbirds.

(Serien som gick på 4an för typ 8 år sen)

Det är väl det TA baserats på om något :)

Men men. Efter denna recensionen blev jag bara mer sugen på att se den.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#5 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 17 June 2005 - 13:29

När jag sett reklamen för Team America kommer jag enbart att tänka på Thunderbirds.

(Serien som gick på 4an för typ 8 år sen)

Det är väl det TA baserats på om något :)

Men men. Efter denna recensionen blev jag bara mer sugen på att se den.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är riktigt själva formen är inspirerad av Thunderbirds dvs dockor i agentmiljö..men det är enda likheten. Parker & Stone nämnde inte Thunderbirds en enda gång på extramaterialet, däremot Jerry Bruckheimer & Ben Afflec så där 108 gånger. :)

Men om ni inte gillar Stone & Parkers absurda humor så ska ni absolut inte se denna, hissar en varningsflagg :o ;)

#6 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 18 June 2005 - 13:31

haha älskar deras humor, BASEketball och Orgazmo är ett par riktigt sköna rullar de gjort :D

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#7 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 26 June 2005 - 17:38

haha älskar deras humor, BASEketball och Orgazmo är ett par riktigt sköna rullar de gjort


För att inte nämna Cannibal! The Musical, som de gjorde när de ännu gick i filmskola och som köptes upp av Troma. Deras filmer råkar vara en stor inspirationskälla för dem.

Anyway, så hyrde jag den här under midsommarhelgen och jag älskade den verkligen. Härligt sjuk humor, schysst scenografi och bara det att de använde dockor, något man nästan aldrig ser nuförtiden, gör det till en riktig njutning. Sångerna rockar också, "America, F*** Yeah" har jag fortfarande inte fått ut ur huv´et. Synd bara att Parker och Stone inte vill göra en uppföljare, tydligen var det för ansträngande för dem att göra den första. Man kan alltid hoppas att de startar en marionettfilms-våg så man har nåt som väger emot alla dataeffekter som görs idag.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#8 Baka_no_seijin

Baka_no_seijin

    Cadet Second Year

  • Members
  • 10 posts

Posted 26 June 2005 - 22:08

Hmm...
Kan inte säga att älskade denna filmen. Annars brukar jag gilla deras humor men denna filmens patriotism var lite jobbig. Jag hoppas verkligen att det var ironiskt menat. Så superpatriotisk som den är så måste den nästan vara det , fast man vet ju aldrig. Men visst hade den sina guldglimtar och spyscenen är något av det sjukaste jag sett på länge.
Problemet med att dom alltid gör sina egna röster är att man asoscierar några av figurerna till southpark för mycket
Kim jong ill (eller vad han nu heter) är ju cartman dom liknar ju tillochmed varandra till utseende.


:ph34r:

#9 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 20 October 2005 - 09:52

Såg den i helgen och visst var den rolig. Patriotismen är självklart ironisk, "America, fuck yeah!" säger det mesta. En del härliga karaktärer och visst är det skönt att slippa skådespelare som de själva påpekar i extra matrialet. Visst kan det vara svårt att veta exakt var de står i de politiska frågorna eftersom de ger kängor både till höger och vänster. Men det spelar ingen större roll, som underhållning är det bättre än det mesta och man slipper ju tårdrypande slut och överagerande skådespelare.

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 October 2005 - 11:34

Hur kul som helst. Höll på att dö av skratt flera gånger om! :lol:
*Hockey och superhjältar*

#11 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 20 October 2005 - 14:38

samma här. riktigt rolig film
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#12 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 October 2005 - 14:47

Oväntat rolig. Hade inte trott det från trailern.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#13 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 31 October 2005 - 16:58

Visst kan det vara svårt att veta exakt var de står i de politiska frågorna eftersom de ger kängor både till höger och vänster.


Enligt ett amerikanskt synsätt är Parker & Stone liberals, enligt ett svenskt/europeiskt synsätt lätt anarkistisk vänster.Hoppas de räcker som förklaring.

Edited by Walker, 31 October 2005 - 16:58.