Jump to content

Photo

Wolf's Rain


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 June 2005 - 15:24

Vanligtvis brukar jag inte gilla anime. För mig är anime förknippat med dåliga animationer, tråkiga storys, platta karaktärer, flamsiga ”skämt”, skrikiga och dåliga röster och en massa andra dåliga attribut. Fast det finns ju faktiskt bra anime, som är raka motsatsen till det jag skrev tidigare. Wolf’s rain är en sådan anime.

Handlingen kretsar kring fyra vargar och deras jakt på paradiset. Serien utspelar sig i en mörk framtid inte helt olik den framtid som skildras i klassiska filmer som ”Mad Max” och ”Escape from New York”. För att kunna leva sida vid sida med människorna kan vargarna anta mänsklig form. Vi får följa dessa färgstarka och annorlunda karaktärer i 30 halvtimmes-långa episoder, och självklart uppstår problem.

Från början till slut är Wolf’s rain en mycket speciell och mycket bra serie. Till skillnad från många andra anime-serier är detta ett spännande och lågmält drama. Det är en serie jag tror alla skulle kunna uppskatta om man ger den en chans.

Karaktärerna utvecklas under hela serien, och som tittare utvecklar man en stark kärlek till dessa vargar. Allt är mycket vackert, och animationen är superb, även om det som alltid när det gäller anime känns lite segt, med lite för få bilder per sekund. Röstskådespelet är också mycket bra, det känns verkligen äkta. Musiken är även den otroligt bra och passande. Även om serien är japansk är många av låtarna på engelska, och seriens tema ”Stray” är en riktig hit i sann 80-tals anda.

Avslutningsvis kan jag rekommendera denna anime till alla, oavsett om man är en inbiten anime-fantast eller vanligtvis rynkar på näsan så fort man hör ordet anime. Det är en rörande, spännande, vacker och framförallt mycket underhållande tv-serie som du inte får missa!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 June 2005 - 15:39

Var? Var? VAR? :wacko: :lol:

Edited by XC-SE, 27 June 2005 - 15:39.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 June 2005 - 16:49

Oj, jag berätta aldrig var man får tag i denna serie...Lättast blit det nog att ladda ner från något ställe, jag tror inte att det är olagligt, då det är fans som har gjort hela produktionen. Fast det var ju TV-program från början (när serien sändes på TV visades bara 26 avsnitt och det "riktiga" slutet kan man abra se antingen om man köper DVD eller laddar ner)...fast om du inte har japansk TV kan det ju bli problem. Serien ska också finnas på DVD.

Hoppas det svaret duger...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 28 June 2005 - 00:09

gah, blev ju sugen på detta då jag tycks ha en animefas just nu... tankar naruto för fullt och är nästan klar med Full metal alchemist (som är en ganska rolig animeserie imho)

men iaf, har tankat de 4 första avsnitten, men de vägrar funka :/

testat VLC, mediaplayer 10 och Powerdvd... får väl hoppas på quicktime eller winamp nu då...

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#5 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 June 2005 - 09:15

Är det något konstigt format eller?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 June 2005 - 10:55

Jag har sett de 2 första avsnitten av Wolf's Rain, men har inte hunnit/orkat se resten än. Får väl ta och göra det en vacker dag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 June 2005 - 12:19

Jag har sett de 2 första avsnitten av Wolf's Rain, men har inte hunnit/orkat se resten än. Får väl ta och göra det en vacker dag.

<{POST_SNAPBACK}>


Gör det! Men som sagt gillar jag vanligtvis inte anime, så den här serien pasar mig, den är inte så j*vla flamsig som det brukar vara. Den känns ganska fräsh för att vara anime, enligt mig ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 June 2005 - 12:34

hehe. Själv så gillar jag SF och/eller Mecha-anime, så WR är väl inte direkt min stil. Fast för att motsäga mig själv så gillar jag ju Ai Yori Aoshi och Chobits (till exempel) också.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 June 2005 - 20:19

Jag tycker fakiskt att Chobits fungerar. Det är inte något mästerverk, men serien är klart bättre än alla andra anime-serier av samma typ, även om det är flamsigt, dåligt tecknat och en mängd urusla skämt. Där ligger charmen! :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#10 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 June 2005 - 18:23

Chii!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#11 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 30 June 2005 - 09:29

Är det något konstigt format eller?

<{POST_SNAPBACK}>



Näe, videoklipp... men något lurt med det... hata...

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#12 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 July 2005 - 15:33

Wolf's Rain är en fantastisk bra anime, mycket bra handling och väldigt fina karaktärer som man känner för och med. Själv håller jag på att köpa hela serien på Reg 4 dvd och har hunnit att köpa 4 av 6 dvd. Har dock redan sett hela serien och den gjorde ett så stort intryck på mig att jag kände att jag var tvungen att köpa den på dvd så att jag får bästa tänkbara kvalité. Köpte även soundtracket för ett tag sedan och det snurrar sig varmt emellanåt hemma hos mig. Musiken håller riktigt hög klass. :)

#13 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 July 2005 - 16:10

Jo, jag har också soundtracket. Det är GRYMT! Välkommen till forumet förresten (ser att du varit medlem ett tag, men jag har inte sett dig här), det skadar inte med fler anime-intresserade här :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#14 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 July 2005 - 17:00

Nope, reggade mig för ett bra tag sedan men blev sedan datorlös ett tag. Nu har det dock fixat till sig så jag lär kunna besöka forumet lite mer framöver. :)

Kul att det finns fler som gillar anime här :)
Har du några favorit serier/filmer?

#15 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 31 July 2005 - 17:55

Jag tycker det finns mycket dålig anime, men så är det ju med film, böcker och musik också. Men det finns en hel del som är väldigt bra också :)

Jag såg nyligen klart Full Metal Alchemist som jag tycker var väldigt bra. Jag brukar se de första avsnitten av serier innan jag bestämmer mig om det är något att ha eller inte. Härnäst hade jag tänkt ta mig igenom Cowboy bebop och Witch Hunter Robin, vilka jag har sett ett par avsnitt av. Bland anime-filmer gillar jag mest sånt från studio Ghibli, även om det kan bli lite för mycekt ibland. Jag gillar t.ex. Grave of the fireflies och Spirited Away. Jag har skaffat Ghibli-filmen "The cat returns" och tänker se den nån dag, den verkar väldigt barnvänlig, men samtidigt lite mysig...

Du då? Har du några anime-tips? Eftersom du gillar Wolf's rain (som är min favorit anime) är det möjligt att jag har ungefär samma smak som du :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#16 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 August 2005 - 13:02

Ojojoj det finns rätt mycket som jag gillar men jag ska försöka sortera lite bland tipsen. Eftersom jag sett en hel del så har jag råkat på fenomenet som du beskriver, att det finns en hel del dålig anime.

När det gäller filmer så gillar jag praktisk taget allt som Studio Ghibli gör. Senaste filmen från dom som jag såg på var Howl's Moving Castle och den var riktigt bra och gullig. Utöver Ghibli filmerna så gillar jag filmerna som Satoshi Kon gjort. Dessa är lite mer "vuxnare" i stilen men har oftast rätt intressant handling. Dessa filmer är: Millennium Actress, Perfect Blue Och Tokyo Godfathers. Det finns även en hel del andra bra filmer jag kan tipsa om men jag tar bara med några i denna post.

När det gäller serier så är jag allätare. Helst av allt så vill jag ha en bra handling, bra animationer och även karaktärer som man kan ta till sig. Men ibland så kopplar jag gärna av från det seriösa med lite hjärndöd anime som saknar dom flesta av dessa ingredienser. ;)

Några favvo serier är Fruits Basket, Haibane Renmei, Serial Experiments Lain, Cowboy Bebop, Twelve Kingdoms och en hel hög med andra bra serier. Jag skulle kunna räkna upp hur mycket som helst men det blir inget kul att sitta och läsa en gagantisk lista, så jag tar bara med några.

Har du mycket anime själv som du köpt eller laddar du ner allt du vill ha?

#17 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 01 August 2005 - 13:44

Jag ska kolla upp några av dina tips :D

Köpa eller ladda ner? Om vi säger så här, jag köper ytterst lite ;) Men den mesta anime som går att ladda ner är ju fansubs, och så vitt jag vet är de gratis, och lagliga att ladda ner. Jag tror ingen blir arg om någon i Sverige laddar ner anime som inte går att få tag på på annat sätt :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#18 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 August 2005 - 14:01

Jag har inga problem med att folk laddar ner serier/filmer etc. Själv laddar jag aldrig ner någonting, men det beror mest på att jag inte har tillgång till en vettig uppkoppling. :D

#19 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 August 2005 - 15:59

Det finns en väldigt massa fansubs som går att få tag på ganska lätt, men de ska ju inte gå att köpa...Jag är inte så insatt i den lagliga biten men fansubs är ju liksom subbade och översatta av fans och det är meningen att de ska vara gratis. Så länge de inte tar betalt för fansubs tror jag att det är helt okej att fixa dom. :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#20 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 08 August 2005 - 20:38

Jag har sett de första avsnitten av Fruits Basket, och det verkar mycket lovande. Mysig och annorlunda serie :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#21 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 14 August 2005 - 17:42

Jag har sett klart Fruits Basket. Mycket bra, jag tror t.o.m. jag ska skriva en recension! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset