Jump to content

Photo

Batman Begins


  • Please log in to reply
80 replies to this topic

#1 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 16 July 2005 - 01:08

Min recension av filmen jag väntat på i hela mitt liv.




Batman Begins

Regi:Christopher Nolan Manus: David S Goyer och Christopher Nolan

I rollerna: Christian Bale, Liam Neeson ,Michael Caine, Gary Oldman, m f l



Batman Begins, min recension av filmen jag väntat på ,ja kanske hela mitt liv,filmen jag riktigt väntat på I 7 år.


Jag har alltid haft svårt för Warner Brothers tidigare Batman filmer, på senare år har det utvecklats till nästan att jag hatar de tidigare filmerna. Mest för att de är förlorade chanser på att göra något riktigt bra,men bara fokuserat på effekter och färglada skurkar.

För att göra en j*vligt lång historia…mindre lång så kan jag enkelt saga att WB hade kört ner Batman franchisen I botten, efter första filmen av Tim Burton 1989 så började serien sjunka, och den sjönk totalt sommaren 1997 med “Batman &Robin”, franchisen var död, WB försökte med flera olika project, Batman Year One, Batman VS Superman , och sen lyckades göra en hemsk “nästan spin-off” med förra årets superflopp “Catwoman” (som hade inget att göra med den Catwoman vi känner igen från Batmans värld). Serieförlaget DC Comics led av detta, medans konkurentten fick superframgångar med Blade,X-men och Spider-Man filmerna. DC/WBs första ska vi saga lyckade attack kom tidigt I år med kultserien “Constantine” som gjordes till film, en väldigt amerikaniserad version som tjänade in over 200 miljoner dollar världen over på bio, Inte illa för en R-rated film om en karaktär ingen vet något om.

Men DCs stora kanoner då?, WB anlitade britten Christopher Nolan (Memento, Insomnia) för att blåsa liv I Batman, han valde David S Goyer att skriva manuset, Goyer,som bland annat låg bakom Marvels första hit-filmer Blade och Blade II, Goyer hade även haft ett långt förhållande med DC Comics och skrivit bland annat Starman och JSA för förlaget.

Favoriten bland fansen, britten Christian Bale (mannen jag sagt skulle vara den perfekta Batman I åratal) blev vald att bära manteln, och då började internet hypen. I allafall, nu börjar den riktiga recensionen



Christopher Nolan har lyckats att rädda Batman franchisen, han har gjort den överlägset bästa Batman filmen hittils och en av de bästa serietidnings adaptions någonsin.


Filmen följer och visar hur Bruce Wayne blev Gothams mörke riddare och för första g¨ången I en Batman film så är Bruce Wayne huvudpersonen, Vi följer honom runt jorden, Christian Bale totalt äger I rollen. Hans insats är rakt igenom lysande. Han klarar av rollen som ung naiv man, den snobbiga rika playboyn,och som Batman är han skrämmande bra., han har fysiken, ögonen, allt för rollen. För första gången så är Batman skrämmande ,det är bra. Bruce Wayne, som han presenteras i filmen är précis den människan jag “känner”, han jag alltid gillat, Nolan, Goyer och Bale har alla fattat detta, Han är précis som han ska vara. Batman är mycket som hur Frank Miller skriver honom i Year One och nu i All Star Batman, han är fortfarande ung,vårdslös,och har ett rätt roligt men lite stört sinne för humor.Batman/Bruce ska ha lite arrogans,han ska veta at than är bäst på allting, sådant brukar bita honom i häcken i bland i serierna, och är del av det att Batman bara är en människa som har en cool dräkt, inga superkrafter,eller som Bale sager, Bruce Waynes förmögenhet är hans superkraft., Även om han ibland framstår som en dryg snubbe så är han fortfarande en hjälte,det visas klart här, allt skit om att “Han är nästan lika hemsk som de han burar in!” kan slängas i papperskorgen direkt. Batman är en hjälte, punkt slut.Mordet på paret Wayne visas också på ett mycket..det här låter sjukt men "snyggare" sätt ä n tidigare,även här så kan Nolan och Goyer sin Batman historia (Batman Year 2 bland annat används). Något att notera är också att Bruce Wayne gillar att vara Batman i den här filmen, vilket är något som dagens batman-författare för ofta glömmer, att vara Batman är terapi för Bruce Wayne.

Scenerna där Bruce Wayne får träning av den mystiske Ducard (Neeson) och R’as Al Ghul (Ken Watanabe) blir aldrig tråkiga, den första halvtimman klipper mellan Bruces unga liv I Gotham och hans träning I Asien. Det funkar otroligt väl, första 30-45 minuter går riktigt fort, men inte för fort, man får just den informationen som man vill ha. Ducard och Al’Ghul vill att Bruce går med I organisationen “The League of Shadows” vars planer först verkar helt schyrre,men sedan är mycket elakare och mörkare än unge Wayne tänkt sig, efter en cool fight, blandat med explosioner och brak så lämnar Bruce asien för att åka tillbaka till GOtham och efter flera häftiga scener väljer fladdermusen som sin symbol för att bekämpa ondska. I kriget mot brottsligheten så måste Bruce/Batman ha medhjälpare, allies, där har han trogna familjebetjänten Alfred, lysande spelad av Michael Caine, scenerna mellan Alfred och Bruce tillhör filmens många höjdpunker, barndomsvännen och assistant D. A Rachel Daves, spelad av Katie Holmes, pryl-farbrorn Lucious Fox (Morgan Freeman) och naturligtvis en av Gothams få ärliga poliser, Jim Gordon (Gary Oldman)


Det som är fantastiskt är att skådespelarna som Nolan valt alla passar in sina roller riktigt bra. Oldman som Gordon är nästan exakt som från serierna, han ser t om ut som Gordon. Michael Caine gör en av sina bästa insatser på länge, Caine är en superb skådis, men I vissa filmer har jag alltid tyckt att han haft tendensen att direkt börja spela over när han är uttråkad, här är han underbar rakt Igenom. Watanabes roll är liten,men han klarar igenom den med hedern I behåll. Liam Neeson är helt enkelt bra som Ducard. Han är rakt igenom bra, kanske inte den bästa skurk-insatsen I seriefilmer,men inget att klaga på. Unge Cilian Murphy som spelar skurken Scarecrow, även känd som Doktor Jonathan Crane är lysande I sin roll, han är rakt igenom äcklig!, och jag menar det på ett bra sätt!!!. Den kanske svagaste länken I rollistan är Katie Holmes som Rachel. hon gör en hedervärd insats I en film som kryllar av stjärnor,största problemet är att vi alla vet väll att Bruce Wayne aldrig kommer att gifta sig eller skaffa ett riktigt långt förhållande. De thon gör bra är att hon är en del av det oskuldsfulla I Bruce Waynes liv.


Filmen kryllar av mindre roller som nästan alla är bra, Tom Wilkinson som Carmine Falcone var ovanligt bra, Freeman är riktigt rolig som Lucious Fox (en karaktär också från seriernas värld),Mark Boone Junior som Gordons partner är också bra,även om han är fetare än I serierna , I serierna är han ett stort korkat muskelberg som tar emot mutor, här är han en flottig fetto som tar emot mutor…


Filmen som helhet är superb. Min absoluta favorit I år, f-n min favorit film på åratal. Actionscenerna är snyggt regisserade, man ser Batman väldigt sällan, vilket handlar mycket om Nolans “Horror movie for criminals” teknik, Nolan och Goyer plockar fram highlightsen från Batmans serietidsnings äventyr och den instate ser givetvis sådana influenser som Frank Miller,Jeph Loeb, Denny O’Neill,Neal Adams,Mike W Barr, med flera. Manuset skrivet av David Goyer och Nolan är riktigt bra för ett superhjälte manus (bra superhjältemanus kan man I stort sätt räkna på en hand, även de bästa seriedaptions brukar ha så stora hål I manusen att man kan köra igenom den med en kombi-Volvo med släp)

Fotot av Wally Pfister är snyggt, designteamet har gjort ett lysande job med Gotham City som känns som en stor, realistisk storstad,för första gången så ser en stad ut som en stad I en Batman film, borta är Tim Burtons dockhus Goth och Joel Schumachers äckliga Disco Fever stuk. Gotham är som den är I serierna, slumområdena är otroligt välgjorda och man verkligen ser vilken soptip staden är.

Batmobilen är ren badass attitude, en stor jädra tank som krossar allt I sin väg och som kan köra I 250 km/h och hoppa over hus. Frank Miller inspirerat och häftigt.. Musiken av Frans Zimmer och James Newton Howard är bra, den är annorlunda än Danny Elfmans, vissa kommer saga att “Jag saknar Elfmans theme!”, Elfmans theme är bra, men den skulle aldrig passa in I den här filmen. Batmans dräkt är också överlegset bästa vi sett på vita duken. Bale har inga problem att vrida på nacken, hoppa runt, och spöa up skurkar I den, effekterna med slängkappan är också riktigt coola. själva temat i filmen är räddsla, hur vi kan komma över vår rädsla och bli något större och bättre än vad vi är, "more then a man, a legend mr Wayne, a Legend"


Något dåligt om filmen då?, tja, den har några av superhjälte-filmers vanliga fel som vi aldrig lyckas bli av med, karaktärer vars hudfärg skiljer sig från vad de är I serierna Colin Macfarlane är en duktig svart skådespelare som gör en bra insats som Polismästare Loeb, men ja Loeb är vit i serierna...och det här med att folk ska få veta Batmans identitet...here we go again.



Annars så är detta den film jag väntat på sen jag varit runt 5-6 år gammal och för första gången läste Batman. Tack Warner Brothers, tack DC Comics, TACK Christopher Nolan, David Goyer, Christian Bale och alla inblandade,



Batman är tillbaka, eller igentligen så kan man saga att Batman är här, för första gången någonsin på bio,så är den riktiga,äkta, accept no substitutes Batman här. När den filmen slutade så fick filmen enorma applåder, jag har aldrig upplevt det förut, efter Spider-Man så kom det lite applåder men här, i den slutsålda stora salongen på Tennispalatset i Helsingfors så var det jubel, jag blev nästan tårögd.



Jani/super85



en helt ärlig recension skulle ge den här något som 4- 4.5 stjärnor av 5 möjliga, men jag är så J*vla glad att den får 5 av 5.



Kommentera gärna

Edited by super85, 16 July 2005 - 10:01.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 July 2005 - 08:08

Välskriven och genomgående analys. :thumbsup2:

Har aldrig varit en Batman älskare, men din recension gör mig avgjort nyfiken.

Edited by XC-SE, 16 July 2005 - 08:09.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 16 July 2005 - 08:51

Mycket bra recension. Måste se denna film *dreglar*
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#4 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 16 July 2005 - 09:50

Schysst recension, som får mig att bli lite sugen på filmen, även om jag inte har lika höga förväntningar som ni andra...och jag gillade faktiskt Burtons filmer. Jag gillar ALLT Burton gjort (bortsett från Planet of the Apes, en av de sämsta remakes som gjorts) fast Batman filmerna är inte hans bästa...Bra recension, som sagt :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 July 2005 - 23:55

Så har jag då sett den. Förhandsvisningar börjar bli min grej här. ;)
Vad jag tyckte? I vanlig ordning är jag mer detaljrik imorgon men i det stora hela var det en väldigt bra porträttering av Batman på film. Bale var riktigt helgjuten och Batman har i stort sett fått den film han förtjänar. Det finns dock en del brister och saker jag störde mig på. Mer om det imorgon.
*Hockey och superhjältar*

#6 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 22 July 2005 - 12:44

Bra recension Super85! Absolut en av årets måste-filmer. Det blir kul att läsa Kermits omdöme också. Ser fram emot en het debatt mellan er två :P

Edited by zaphod, 22 July 2005 - 12:44.


#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 July 2005 - 20:49

Nja, Zaphod, jag kommer knappast att slakta filmen. ;)

Jag har kanske inte riktigt väntat i hela mitt liv på en sådan här film och till skillnad mot Super85 så gillade jag verkligen Burtons "Batman" och delar av "Batman returns" (Woman!! Michelle Pfeiffer!!!) :P

Samtidigt har jag en skum relation till Batman; det finns många väldigt bra serier, framförallt DKR och Year one som båda min store idol Frank Miller är upphovsman till. Och Batman är väldigt cool. Men jag har alltid tyckt att Bruce Wayne är svår att relatera till, han saknar personlighet om man jämför honom med t. ex Peter Parker.

Med den bakgrunden blir det ju en lite annan infallsvinkel till åsikter om filmen och jag satt kanske inte och fällde glädjetårar när jag satt i biosalongen.

Nåväl:

Om vi ska börja titta på själva manuset så är det en intressant historia som följer Bruce Wayne och hans väg till att bli Batman. Varför och hur det går till och den aspekten av manuset sköts väldigt bra och trovärdigt. Det är engagerande och superbt skådespeleri av framförallt Christian Bale och Michael Caine hjälper till.
Vissa delar har jag större problem med, att League of Shadows har haft en väldigt stor roll i världens historia (försöker hålla mig från spoilers till er som inte har sett filmen) var bara tramsigt. Det finns också några enligt mig luckor i manuset som t. ex en Bruce Wayne som först säger att han inte är en bödel och sen utan större ånger synbart dödar en hel hop med folk. Och en biljakt som hade varit helt onödig om Batman hade varit lite listig och tog med sig saken han måste hämta.
Men i stort ett väldigt genomtänkt och välgjort manus. Skönhetsfläckarna finns, men säg den superhjältefilm som inte har dem.


Skådespelerinsatserna har jag snuddat vid lite förut i den här texten och här kommer en fördjupning; Den bästa insatsen görs av Christian Bale. Han spelar Bruce Wayne på ett sätt som ingen annan har kommit i närheten av förut och han är precis lika mycket Bruce Wayne som Christopher Reeve är Superman eller Tobey Maguire är Spider-Man, och bättre betyg kan man inte få i min värld. Bäst efter Bale är Michael Caine som spelar Alfred med mycket värme även om han kanske inte direkt är porträttlik seriens välkända butler. Det finns överlag många starka skådespelarprestationer och andra som sticker ut är Liam Neeson, Cillian Murphy, Morgan Freeman och snubbarna som spelar Bruce´s pappa respektive Carmine Falcone.

Ett undantag här är dock Katie Holmes. Jag hade frågetecken om henne redan före jag såg filmen och det blev bara värre när jag såg den. Hon övertygar inte alls. Jag kan förstå funktionen rollen har; en modig åklagare som vågar stå upp mot korruptionen samt en representation av hur Bruce en gång var. Men de kunde ha valt så många mycket bättre skådespelerskor i den här rollen...

Det är snyggt filmat och regisserat, allt är väldigt "gritty", Gotham är en skitig stad, inte alls den gotiska eller färgrika vi fick se i Burtons eller Schumachers visioner. Och det funkar väldigt bra. Bättre än jag hade väntat mig faktiskt, trodde jag skulle sakna det gotiska mycket mer.
Klipp och vinklar i t. ex actionscener förstärker den "gritty" och "realistiska" känslan som de har försökt att uppnå.


Musiken är långtifrån samma klass som Danny Elfmans. Även om hans "theme" inte skulle passa i den här filmen så minns man den. Hans Zimmers musik är mest anonym och intetsägande. Den gör sitt jobb och passar till filmen men det är definitivt inget man kommer att minnas om sexton år, som fallet var med Elfmans theme.

Ibland kan det kännas som att Nolan och Goyer har tittat på hur filmerna om Spider-Man är uppbygga och använt sig av samma formel; t. ex ser man inte hjälten i dräkt förrän senare i filmen. Både Spidde 1 och BB är också som bäst FÖRE vår hjälte dyker upp egentligen.
Sen är det en ganska intressant scen mellan Bruce och Rachel i slutet som mer än lite påminner om slutscenen på gravplatsen i Spider-Man 1. Men med en helt annan upplösning. Och där säger Rachel i stort sett precis vad jag har för åsikter om Batman/Bruce. :)

Det här menar jag definitivt inte som kritik, att filmerna är uppbyggda på samma sätt, det är en formel som funkar, och Superman-filmerna från sjuttiotalet har i sin tur inspirerat alla dessa filmer med superhjältar vi nu ser.

Inför filmen hade jag vissa farhågor om saker jag skulle störa mig på och där var dräkten och batmobilen de kanske största, tillsammans med Katie Holmes. Både dräkten och bilen funkade faktiskt bra för mig, de passade väl in i filmens ton. Om Katie Holmes ska jag kanske inte ypa något mer... :mellow:

Sen tycker jag det var svagt att de inte ens försökte hitta skådisar som var mer lika Flass och Loeb.

Batman Begins är en väldigt imponerande film, och om det här är första tecknet på vad som komma skall från Warner Brothers så har Marvel-filmerna något att bita i. Den når inte riktigt upp till mina två favoritfilmer i genren, Spider-Man 2 och X-Men 2, men den ligger där någonstans tillsammans med Spider-Man 1 på delad tredjeplats/fjärdeplats bland superhjältefilmer.

Det blir 8,5 av 10 i betyg för mig.

Edited by Kermit, 22 July 2005 - 21:58.

*Hockey och superhjältar*

#8 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 24 July 2005 - 12:09

Jag såg filmen igår på nån sorts smygpremiär. Vilken film! :) Levde helt och fullt upp till förväntningarna som ju var rätt höga. Början där Bruce barndom varvas med hans sökande efter att förstå det kriminella sinnet och bekämpa det är lysande. Helt klart det bästa i filmen! Mot slutet av filmen tycker jag att det spårar ut lite lätt, men det blir aldrig dåligt på nåt sätt.

Alla skådespelare gör bra gestaltningar av sina karatärer. Tyckte till exempel inte alls det var nåt fel på Katie Holmes insats. Bale och Cain är dom som sticker ut ur mängden med suveränt samspel. Alfreds torra humor är ju helt underbar. :thumbsup:

Mitt betyg blir 8/10. En av dom absolut bästa superhjältefilmerna nånsin!

#9 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 24 July 2005 - 18:01

Bra recension Kermit, men Batman/Bruce Wayne dödar ingen i filmen. Det med biljakten har sina brister, men som Alfred säger att "its a miracle that nobody got killed!", Batman i början av sin karriär var väldigt brutal, och ofta svårt misshandlade "sina" skurkar,men han dödar ingen ingen i filmen, vet inte om jag missuppfattat något från din recension, eller om du missuppfattat något från filmen.


Men annars en väldigt bra recension. Vi lär börja bråka om det här om att Batman dödar någon i filmen men....
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#10 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 24 July 2005 - 18:07

Nu har jag också sett filmen!

Till att börja med tycker jag att filmen är för lång och utdragen och det känns som att filmen kör på tomgång ett bra tag innan den kommer igång ordentligt. Storyn är ju helt okej, med tanke på att förlagan är grym. Gotham är ganska schysst, dräkten är cool och bilen är fulare än någonsin. Skådespelarna gör bra ifrån sig, och speciellt bra är Caine och Freeman. Däremot är varken Bale eller Holmes bra. Jag stör mig mest på Bale, som gör samma roll i alla filmer han är med i. Han går omkring och ser elak och sur ut, och mycket mer än så blir det aldrig. Och varför försöker han låta som ett monster när han är Batman? Där har vi filmens mest komiska inslag för så fort som Wayne klär om till Batman börjar han förställa rösten för att låta så "cool" och "mörk" som möjligt. Skrettretande...Filmens bästa scener är dom när Wayne byter om i grottan och ett par ganska coola actionscener.

Batman Begins är en helt okej superhjälte-film, men det känns ganska töntigt att de försöker få det så mörkt hela tiden. Det är ungefär som att de är rädda för att någon ska kalla Batman Begins för barnfilm och därför vill göra allt så tråkigt och vuxet som möjligt.

Efter att ha sett Batman Begins föredrar jag fortfarande Burtons filmer. Den får en 3:a av 5 möjliga.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#11 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 24 July 2005 - 20:07

Bra recension Kermit, men Batman/Bruce Wayne dödar ingen i filmen. Det med biljakten har sina brister, men som Alfred säger att "its a miracle that nobody got killed!", Batman i början av sin karriär var väldigt brutal, och ofta svårt misshandlade "sina" skurkar,men han dödar ingen ingen i filmen, vet inte om jag missuppfattat något från din recension, eller om du missuppfattat något från filmen.


Men annars en väldigt bra recension. Vi lär börja bråka om det här om att Batman dödar någon i filmen men....

<{POST_SNAPBACK}>



Bruce spränger en hel byggnad i luften. Folk lär ha dött som flugor. Och det precis efter att han säger sig inte vara en bödel. Det är även tveksamt hur han behandlar Ra´s.
*Hockey och superhjältar*

#12 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 24 July 2005 - 21:08

Jag tror att ett större antal människor dog speciellt eftersom filmer är (och vill vara) så pass mörk. Det hör till att ett större antal ska stryka med...

Gillade ni slutet av filmen? Precis som de flesta amerikanska filmer har även denna flera olika slut...Jag tycker man kunde ha skippat kärleks-tjafset men det absoluta slutet med spelkortet var bra och coolt...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#13 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 24 July 2005 - 21:14

men det absoluta slutet med spelkortet var bra och coolt...

<{POST_SNAPBACK}>


Har inte sett filmen än...blir troligen nästa vecka. Det här med spelkortet blir jag lite nyfiken på, är det möjligen en Joker? Eller är det alldeles för uppenbart...

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 24 July 2005 - 21:24

Jag tror att ett större antal människor dog speciellt eftersom filmer är (och vill vara) så pass mörk. Det hör till att ett större antal ska stryka med...


<{POST_SNAPBACK}>



Njäe. Batman är en väldigt mörk serie i sina stunder, det är inget som filmen försökte "klistra på" Batman. Utan det är hämtat direkt från serierna, samma Bruces princip att inte döda, som han även säger att han har i filmen; "jag är ingen bödel". Hur skulle det "höra till" att en massa dör? Den här versionen av Batman är knappast någon ny version, det är väldigt influerat av serier från t. ex Frank Miller, Jeph Loeb och väl Denny O´Neill och Neal Adams. Alltså klassiker.
*Hockey och superhjältar*

#15 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 24 July 2005 - 21:54

Och i dom serierna stryker ingen med då?

Visst, Batman är ingen mördare, men han är inte heller någon sympatisk Spindel-man. Jag tvekar att Batman skulle kunna rädda alla om ett stort hus exploderar, även han har sina begränsningar ;) Och jag tror inte han skulle bry sig speciellt mycket om någon skulle dö av en händelse. I alla fall inte Bale-Batman...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#16 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 July 2005 - 09:28

Filmen har ju fått väldigt bra kritik i tidningarna, även om jag inte var lika positiv. Aftonbladets recension hittar ni här
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#17 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 27 July 2005 - 10:15

Batman Begins fick en fyra av Trollhättans tidning och en trea av GP.

#18 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 27 July 2005 - 10:21

Filmen fick också sex tärningsprickar i dagens SvD!

Jag gillar den här jämförelsen med Burtons filmer:

"[...] Om Burton stod snett framför scenen och med dramatiska åthävor mer dirigerade än regisserade sin gotiska teater, står Nolan bakom scenen och belyser maskineriet med strålkastaren: vi får se hur vajrarna och taljorna fungerar, och veven som nedkallar fladdermusus ex machina."

:thumbsup:

Den som inte får SvD till morgonkaffet kan läsa recensionen här.

EDIT:
Såg att Edvins kommentarer fanns på nätet också!
De fanns tyvärr inte med i papperstidningen ...

Edited by wookiee, 27 July 2005 - 12:22.

Posted Image

#19 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 July 2005 - 15:10

Bruce spränger en hel byggnad i luften. Folk lär ha dött som flugor. Och det precis efter att han säger sig inte vara en bödel. Det är även tveksamt hur han behandlar Ra´s.




Kermit.


Jag kom på det där några timmar efter att jag skrivit mitt senaste inlägg, hade inte tänkt på det där annars, eftersom jag var såpass inne i filmen. Eller kanske inne i det här att "Bruce ser ut som Bruce! Batman är Batman!! AAAAA"

Sant, byggnaden sprängs, men jag anser inte att Bruce är en bödel, han gör det han gör för att rädda sig själv, han orsakar explosionen, vilket gör att den mest realistiska utgången är att en hög av ´R'as ninjor dör. Sant, jag ogillar det,men anser att den tolkningen av Bruce Wayne/Batman är avsevärt mycket bättre än den kallblodiga mördaren som Burton visade i sina filmer.


Det hur han behandlar R'as har jag däremot inga problem med alls.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#20 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 July 2005 - 15:14

SvDs recension var jäkligt bra :)
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#21 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 July 2005 - 15:39

Skall se filmen ikväll.. :D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#22 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 July 2005 - 15:53

SvDs recension var jäkligt bra :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jäkligt bra skriven, ja ;) Men jag håller inte med...Jag tycker Burtons filmer var både bättre och häftigare, och t.ex. Spider-Man filmerna är överlägsna denna.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#23 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 July 2005 - 16:14

Vill gärna veta varför Burtons filmer är nu bättre, de är sämre skrivna, och ja historierna i båda av dem faller platt och manusförfattande nästan saknas... förstår om du tycker att de är "häftiga" men rent filmmässigt så håller nog de flesta med om att Batman Begins berättar sin historia avsevärt mycket bättre än Burtons filmer berrättar sin story.


Men ja, du får gärna ha din åsikt, jag och de flesta Batman-fans har vår åsikt :) .
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#24 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 27 July 2005 - 16:26

Skall se filmen ikväll.. :D

<{POST_SNAPBACK}>


Samma här :)
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#25 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 27 July 2005 - 21:46

Läste precis DN´s recension. Inte fullt så positiv som SvD´s, antyder kryptofascism och liknade i filmen...dessutom tycker de att Bale är ett dåligt val som Batman, nåja de får stå för dom;) De hade hellre sett Jake Gyllenhal i huvudrollen.

http://www.dn.se/DNe...ousRenderType=6

Edited by Walker, 28 July 2005 - 15:49.