Jump to content

Photo

SonyEricsson utmanar ITunes


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 August 2008 - 16:37

Sony Ericsson utmanar Itunes – öppnar musikbutik | Pryl | Aftonbladet

Sony Ericsson öppnar egen butik på nätet – utmanar Apples Itunes

Nu tar Sony Ericsson upp kampen med Itunes.

På måndag öppnar man musikbutiken Play Now Arena på internet.

Slopat kopieringsskydd och bättre ljudkvalitet hoppas man ska locka kunderna.

Musikbutiker på internet har många försökt sig på de senaste åren. Den för närvarande dominerande butiken är Apples Itunes. Men så har man haft tid på sig att bli störst. Itunes lanserades i USA 2001 och i Sverige i maj 2005.

Kombinationen Itunes som musikbutik och gratisprogram för mac och pc för att lyssna på och sortera sin musik tillsammans med musikspelare som Ipods och Iphone har varit mycket lyckosam för Apple. Så lyckosam att Nokia öppnade en musikbutik i slutet av maj och nu ger sig även Sony Ericsson ger in i kampen.
En miljon låter

– En klar fördel med vår lösning är att vi inte använder kopieringsskydd på musiken, säger Victor Fredell som är musikansvarig på Sony Ericsson.

Vid starten kommer Play Now Arena att ha drygt en miljon låtar att välja på. Men förhandlingar med olika skivbolag pågår och man räknar med att inom kort komma upp i runt fem miljoner låtar som alla ska säljas utan kopieringsskydd eller så kallad drm.
Skickas dubbelt

En finess med Sony Ericssons butik är dubbel leverans av musiken. Köper man låten i mobilen laddas den ned i det mindre formatet 64 kbit per sekund för att inte nedladdningen ska kosta för mycket i datatrafik i mobilnätet. Men när man sedan startar sin dator kommer samma låt ned i fullformat.

– Vi levererar all musik i 320 kbit per sekund och det är en mycket hög kvalitet som ligger i klass med cd-ljudet, säger Victor Fredell.
Spårar okända titlar

Sony Ericsson drar också nytta av funktionen track-id som finns i ett flertal av bolagets mobilmodeller. Med den kan man sampla några sekunder av en låt man hör på ett restaurang eller i en butik och sedan få reda på vilken artist och låt det är.

– Play Now Arena kommer att ha en topplista även för track-id så man kan se vilka låtar folk undrar över, säger Victor Fredell.

Utöver musik kommer det även att finnas ringsignaler, spel, bakgrunder och teman att köpa på Play Now Arena.

Musiktjänsten fungerar på 25 modeller av Sony Ericssons senaste modeller från W850 som kom för två år sedan och framåt.


– En klar fördel med vår lösning är att vi inte använder kopieringsskydd på musiken, säger Victor Fredell som är musikansvarig på Sony Ericsson.

LÅter bra.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 22 August 2008 - 21:31

Man får väl hoppas att ett så bra initiativ faller kunderna i smaken, rätt tänkt iaf... :)
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 August 2008 - 21:41

Helt klart låter det som en bra tjänst. Bortsett från drm-fritt så gillade jag att man tänkt på gprs-kostnaderna genom att låta mobilen ta ned en light-version.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)