Jump to content

Photo

Läsandet - en konst bland mysterier


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 September 2007 - 16:49

(Är inte nöjd med rubriken)...

En artikel på BBC News, fascinerande läsning om hur ögonen verkligen läser en text.

BBC NEWS | Science/Nature | Hidden method of reading revealed

The mystery of how we read a sentence has been unlocked by scientists.

<läs vidare>


Edited by XC, 10 September 2007 - 16:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 September 2007 - 17:18

Intressant.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 11 September 2007 - 18:51

Just läsning är också ett bra exempel på en automatisk process som sitter som berget i hjärnan. Prova att skriva några ord i olika färger, visa dom för någon och be dom nämna färgen så snabbt som möjligt. Om färgen matchar ordet går det fort som tusan, men om man tex skriver "gul" med blå färg går det genast lite trögare.

En helt ofrivillig respons som man inte kan värja sig mot... Den fria viljan satt ur spel. :P
Climbing to the Moon...

#4 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 11 September 2007 - 23:02

Den fria viljan satt ur spel. :P

En deterministiskt lagd person hade hävdat att något sådant inte existerar och att våra förutsägbara reaktioner på givna stimuli (och i förlängningen stimulin själva) är det enda som styr oss. Har väl gjorts en del kvantmekaniska experiment som eventuellt styrker den teorin och att det framgår med tydlighet vid en automatiserad process som färgkodad läsning är inte oväntat.

Jag fordrar lite av en avvägning där. Man vill ju inte överbetona människans unika storslagenhet genom att se universum via ett antropocentriskt filter men samtidigt inte hänfalla åt ren, ödesbestämmande fatalism heller. Filosofer har det då inte lätt. :mellow:

#5 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 12 September 2007 - 06:03

Tester med EEG inom neuropsykologin har visat att de delar av hjärnan som man antar ansvarar för medvetet tänkande aktiveras först när vi observerar en faktisk handling, vilket skulle tyda på att beslutet att handla i själva verket kommer från en omedveten, automatisk process. Hårda tider inom kognitiv psykologi också med andra ord.

En avvägning är definitvt på sin plats. Det är lätt att hitta fall där fri vilja tills synes sätts ur spel, men det finns fortfarande så mycket kvar att utforska när det gäller förhållandet mellan hjärnan och psyket, input och output, stimuli och perception. Människan är mer än en förvirrad, betingad råtta i en Skinnerbox.
Climbing to the Moon...