Jump to content

Photo

National Treasure 2: Hemligheternas Bok / Book of Secrets


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 July 2013 - 18:56

För kontinualitetens skull (via har trådar om 1:an och 3:an) startar jag en ny tråd om den här filmen.
 
Nicolas Cage, Justin Bartha, Diane Kruger och Jon Voight återvänder alla till uppföljaren till National Treasure. Denna gån backar Helen Mirren upp dem i rollen som Bens mamma Emily Appleton.

 

*

 

National Treasure: Hemligheternas Bok / Book of Secrets (2007) [#02] [US]
I KORTHET: Ben och Patrick Gates håller ett hyllningsfördrag om förfadern Thomas Gates (som fick den första ledtråden till tempelriddarnas skatt i förra filmen) när en näsvis kille i publiken hävdar motsatsen: Thomas Gates planerade mordet på President Lincoln.
DET BRA: Väldigt kul med en gömd skatt som inte involverar tempelriddarna och frimurarna. Gillar storyn skarpt, även om det där med presidentens bok kanske var lite svårsmält. Cage är lika bra i rollen denna gång och nu får han dessutom fantastisk backup från Helen Mirren (i rollen som Bens mamma). Inför 3e filmen föreslår jag att man skippar Pappa Patrick och kör stenhårt på Emily istället. 'Nuff said. Åter igen är det ett gediget arbete där man jobbat en del med miljöer och rekvisita och patinan är som tidigare väldigt övertygande. Uppskattat är det att man inte valt att kalkylera Ian från första filmen. Mitch Wilkinson kör visserligen med smutsiga tricks men han är inte genomgående ond. Något som slutet på filmen tjänar på.
DET DÅLIGA: Precis som i förra filmen är det väldigt många detaljer som man känner igen från andra filmer i genren. En av de mest enerverande är att det givetvis måste ha uppstått en spricka mellan Abigail och Ben. När detta paras ihop med föräldrarnas skilsmässa blir det aningen mycket. Det hade räckt med att återförena Bens föräldrar faktiskt.
SOM HELHET: Precis som ettan är det här väldigt trevlig underhållning med en lagom mix av äventyrsmatiné och action som bjuder på så väl humor som ett sött slut. Scenen f.ö. där Jon Voight och Helen Mirren svingar sig i en lian är avgjort en av filmens höjdpunkter.
PS: Enl. vad jag lyckats gräva fram är en 3e fortfarande mer eller mindre aktuell och jag hoppas man bygger vidare på "sida 46" som nämns i den här filmen.


Edited by XC, 16 July 2013 - 18:57.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 July 2013 - 00:09

Den här filmen verkar ju oerhört lovande. Kul att Helen Mirren är med, för hon är en riktigt vass skådespelerska. Gillar ofta roller där hon har fått tuffa till sig lite extra, Det låter som att man har tagit vara på det som gjorde den första filmen så bra, men sedan sprängt in lite nytt för att inte återupprepa sig? Och lite synd, det där, som du tycker är dåligt. En klassisk klyscha som ofta återkommer i filmer. Lite synd faktiskt och kanske speciellt här när man redan hade en liknande med föräldrarna. Det är inte i ett sådant läge som man vill ha kaka-på-kaka.

 

Då jag inte vet när jag får möjlighet att se filmen; Vad är sida 46 i filmen, som du nämner?

 

Redigering 18/7: Förresten, glöm det. Jag ser att bibblan här i stan har filmen på DVD så jag lånar och ser den. Har även reserverat den första filmen från ett annat bibliotek så att jag kan se om den, men det tar nog ett tag innan filmen letar sig hit, så jag ser väl den andra filmen först. Dom lär väl inte följa varandras fotspår till den grad att man måste ha sett film 1 först.


Edited by Garm, 18 July 2013 - 14:00.


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2013 - 15:47

Filmerna är mer eller mindre fristående från varandra. :)

 

Just det där med folk som "finner varandra" i en film måste ha genom gåt en någon form av brytning känns väldigt sliten och jag är lite småtrött på den.


Edited by XC, 18 July 2013 - 15:48.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 July 2013 - 22:53

Nu har jag sett filmen. Och jag tycker att den var riktigt bra och underhållande. Som en Indy-film, fast i nutid. Jag måste säga att jag kanske borde ha sett den första filmen först, för jag kom inte ihåg fler karaktärer än Ben (Cage) och Patrick (Voight). Men samtidigt så gör det inte så mycket, för handlingen var inte beroende på att man visste om hela persongalleriet, utan det fungerar lika bra. Det är väl mer igenkänningsfaktorn som man går miste om. Samt vad dom har varit med om tidigare, men det minns jag rätt bra.

 

Riley fungerar bra och har en del roliga scener. Abigail fungerar också, men först kanske när hon har dragits in i äventyret ordentligt. Tills dess blir hon den där smått tråkiga "att vara eller inte vara"-flickvännen som man ser i var och varannan film. Jag håller med XC om att hela den biten känns onödig i filmen. Det hade gott och väl räckt med återföreningen mellan Bens föräldrar.

 

Filmens antagonist är so-so. Ed Harris har jag alltid gillat, men här får han inte riktigt till det. Det har väl inte så mycket med honom att göra, utan mer att rollen är skriven som vilken annan skurkroll som helst. Patrick är en kul karaktär och i den här filmen så återförenas han med sin gamla flamma Emily, mamma till Ben. Spelad helt briljant av Helen Mirren. Och när Emily och Patrick får fritt spelrum i filmen så blir det jäkligt underhållande och roligt. Det är ett ständigt gnabbande dom två emellan. Och jag gillar scenerna mot slutet av filmen när man kan se hur glöden tänds på allvar inom Emily igen. Sedan tillkommer en del bra och mindre bra roller. Jag observerade att Alicia Coppola var med i en mindre roll som FBI-agent. Henne minns jag med värme från tv-serien Jericho. Synd bara att hon inte fick så mycket uträttat i filmen.

 

Sedan så har vi hela den här biten med presidenten. Jag gillar prestationen av Bruce Greenwood. Men jag tycker att det var lite för "over the top" för min smak. Visst, resterande av filmen är väl inte speciellt verklighetstrogen den heller, men här kändes det bara helt otänkbart att någon över huvud taget skulle kunna komma nära presidenten på det sättet. Jag är mer inne på att det lika gärna kunde ha varit en annan viktig person, bara inte just en sittande president. Men låt gå, filmen faller inte på en sådan sak.

 

Handlingen var bra och spänningen låg tät från start till slut. Dom bästa scenerna är kanske när dom är i mer modern miljö, blir jagade och hittar ledtrådar, lönnfack, koder till höger och vänster. Inte så att scenerna mot slutet i grottan är dåliga, utan bara att dom i stadsmiljö har lite mer nerv i sig. Och jag håller med XC om att en bra väg att gå inför en tredje film är att fokusera på vad det var som Ben läste om och fotograferade på sidan 47 i presidentens bok, eftersom vi aldrig fick veta vad det rörde sig om.

 

På det hela taget en riktigt bra och underhållande film och jag ser fram emot att få se om den första filmen när DVD:n väl har letat sig fram till bibblan. Och jag hoppas verkligen att man gör en tredje film, för en sådan skulle i varje fall jag vilja se.



#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 July 2013 - 08:34

Yay. Kul att du sett och gillar den. :thumbsup:

 

Det där med presidenten är kanske lite som det där med självständighetsförklaringen i första filmen: det funkar men faller ut lite väl bra.

 

Och jag bryr mig inte om vad de måste offra för att få Mirren ombord på en (ev) 3e film. Hon måste med! :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 July 2013 - 13:08

Yes, Helen Mirren måste vara med i en ev. tredje film. Man kan lätt offra någon av dom andra rollerna för hennes skull. Dock inte Cage, för han känns gjuten i sin roll.

 

Jag instämmer för övrigt i jämförelsen.



#7 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 24 July 2013 - 14:43

Angående tänkbart tema i en tredje film tycker jag att Bealechiffren skulle vara en alldeles utmärkt utgångspunkt. Det är ett av chifferhistoriens största olösta mysterier och jag har aldrig sett någon film som gjort något av det. Som man kan se i texten under länken så finns det både troende och inte troende, men ingen har ännu kunnat bevisa något slutgiltigt.

Detta vore verkligen en passande utmaning för den gode Ben Gates. Dom bästa historierna har ju som bekant också en hel del sanning i grunden. :D


Edited by Libby, 24 July 2013 - 14:44.


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 July 2013 - 23:10

Jag kan skriva under på det. Just det chiffret skulle passa som handen i handsken i en ev. tredje film. :D

 

Och på tal om chiffer så var ju Voynich-manuskriptet omnämnt i svensk media för inte så länge sedan. Inte för att det skulle vara en lika bra utgångspunk till en sådan här film, men chiffer har alltid fascinerat mig och ju mer dom uppmärksammas ju mer kan man lära sig om dom.



#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 July 2013 - 07:56

Det är ju avgjort en trevlig historia. Håller med om att det skulle kunna passa riktigt bra som utgångspunkt i en film, inte bara NT.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)