Jump to content

Photo

Externa hårddiskar


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 21 October 2007 - 19:48

Jag har äntligen tänkt ta "tummen ur" och skaffa en extern hårddisk. Men det finns så många modeller som alla verkar vara ungefär samma sak? Spelar det någon roll vilken hårddisk man köper eller är det ingen större skillnad? Någon här som här några köpråd/erfarenheter?

Här kollat lite på den här. Vad tros? Jag ska använda den till min laptop och jag har hört att vissa externa hårddiskar strular med laptops för att de inte får tillräckligt mycket ström osv...

Tacksam för lite tips! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 October 2007 - 19:53

Det finns externa hårddiskar med egen stömförsörjning (sådan har jag).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 October 2007 - 23:46

Western Digital skulle jag aldrig köpa i alla fall. Har hört ett flertal historier om alla problem till dem. Själv har jag en Packard Bell som funkat perfekt i drygt 2 år. Annars har många rekommenderat Seagate-diskar, kanske är de bra på externa också?

Winter is Coming


#4 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 October 2007 - 14:59

Låter ju inte bra det där, anledningen till att jag vill ha en till hårddisk är ju att jag problemfritt ska kunna lagra massa grejer på ett säkert sätt.

Kan ni rekommendera en modell då? Det är verkligen en djungel det här...

Edit:

Några modeller från komplett:
http://www.komplett....aspx?sku=333054
http://www.komplett....aspx?sku=318909

Alltså det är ju typ samma pris på alla 500 gig-hårddiskar så vilken ska man välja? Jävligt svårt att välja när det mesta känns likvärdigt. Det verkar ju som det finns folk som har haft problem med alla olika modeller av externa hårddiskar. Eller finns det någon som är "mästar-modellen"? :P

Edited by Spidde, 22 October 2007 - 16:28.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 October 2013 - 19:00

Lånar den här urgammla tråden. :P Jag ska köpa min 4:e (5:e om man räknar den första som gick sönder) externa hårddisk nu och ville bara höra om ni tycker den här låter prisvärd? Själv tycker jag den verkar bra. :) Men den är bara med USB 2.0 så kanske den här eller den här för USB 3.0 med strömadaptor?

 

Lite roligt hur priserna går ner på dem. När jag köpte min allra första kostade den 800kr och hade 500GB (tror jag). När jag köpte min andra så slog jag på stort och betalade 1300kr för en med 1TB för de på 2TB kostade över 2000kr vilket var lite väl tyckte jag.

Nästa jag köpte var en med 2TB för då kostade de bara drygt 1000kr. 3TV kostade 2000kr och var för dyrt.

Sedan köpte jag, för inte för längesedan, en till på 2TB för jag behövde flytta den med 1TB till min digitalbox. Den kostade bara 900kr för jag hade inte råd att ge 1500kr för 3TB.

Och nu kollar jag på en med 3TB  för runt 1000kr då jag inte har råd att ge 1500kr för en med 4TB. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 October 2013 - 20:44

Den första du nämner, en sådan har jag fast bara 1 TB. Stabil och bra tycker jag, haft den i 3 år inte haft några problem. Den har också varit ute och rest  ;) inga problem då heller. :)


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#7 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 October 2013 - 10:03

Om din dator hanterar det skulle jag absolut gå på USB 3.0, hastighetsökningen är väl värd det. Finns ju även utan strömadapter:http://www.inet.se/p...b-usb-3-0-svart


Edited by Fiskrens, 05 October 2013 - 10:26.
Förtydligande

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 October 2013 - 11:17

Lånar den här urgammla tråden.

 

Det gör du rätt i. Jag måste också skaffa en ny hårddisk nämligen. Den jag hade blev tappad i golvet. En och annan fil kommer kanske aldrig att ses igen.

 

En polare snackade om dubbeldiskar. Alltså en låda med två hårddiskar i som speglar varandra. Så om den ena kraschar byter man bara ut den mot en ny, och så kopieras alla filer automatiskt över från den överlevande disken som innehöll exakt samma data som den som kraschade.

 

Är det något ni har koll på?



#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 October 2013 - 10:01

Jodå. Det jag antar du menar är NAS. Kräver att du har ett eget nätverk hemma, men det har ju de flesta i nån form numera.

 

Jag har haft ett sånt i flera år nu och är numera snarare beroende än nöjd ;) - det är en så självklar del av hemmalösningen att jag inte riktigt tänker på det. 


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 October 2013 - 10:42

Förstod jag honom rätt skulle det bara vara fråga om en låda med två diskar. (Eller tre. Det finns tydligen sådana också.) Men det kanske jag inte gjorde.



#11 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 October 2013 - 21:46

Jodå, det finns såna också: http://www.prisjakt....ms=l=s144459012. Men man behöver inte lägga på så mycket mer för att få de extra funktionerna ett NAS ger: http://www.prisjakt....ms=l=s144458756. Fast tycker man inte att man behöver sånt utan bara vill ha den extra säkerhet två RAID-ade diskar ger är det ju bortkastade pengar.

 

Jag har varit med om att en av diskarna kraschade i mitt NAS, och det var väldigt skönt att bara kunna ta ut den gamla disken och bara plugga i en ny utan att nåt försvann :).


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 October 2013 - 11:48

Hm... Blir inte riktigt vettig på de där uppställningarna.

 

Men jag antar att fördelen med NAS är att den disk man byter till kan vara av typ vilken sort som helst så länge den har en usb-kontakt (eller vad det nu är som gäller), vilket kanske inte är självklart om disken ska passa i en specifik låda.

 

Är det rätt uppfattat?



#13 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 October 2013 - 19:07

Njae, båda två är egentligen kabinett för 2-n hårddiskar (interna, dvs. såna man normalt har inuti datorn). När man pluggat in dem börjar de spegla varandra. Stoppar man i 2 st 1 TB har man alltså fortfarande bara 1 TB till användning, men eftersom data är speglat kan man när som helst ta ut en av diskarna och stoppa i en annan. Även när allt är igång.

 

Skillnaden mellan NAS och "bara" hårddiskkabinett är att ett NAS ger en massa extrafunktioner som tillgång via nätverk, strömmande av ljud/bild, torrentklient mm. Ett NAS är egentligen en dator med specialanpassat OS.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 October 2013 - 23:31

Jag köpte den första jag länkade till (då jag inte verkar ha USB 3.0) och den ska visst redan finnas att hämta! :D Hoppas bara jag får lappen imorgon. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 January 2014 - 13:19

Nu har jag spanat på de näraliggande butikerna och hittat några alternativ:

Något av detta som någon särskilt kan rekommendera eller varna för?

 

Har jag fått informationen rätt för mig så är Verbatim-lådan den enda som inte är NAS utan en vanlig hårddisk fast dubbel. Det tycks ha fördelen att den är snabbare, men nackdelen att den saknar de funktioner som de andra lådorna har.

 

Bland de andra finns de som innehåller två, en eller noll diskar. Finns det färre än två får man alltså köpa diskarna separat och sätta i lådan. Det verkar som att de så att säga ofärdiga lådorna i allmänhet har fler funktioner än de färdiga.

 

Anledningen till att jag vill ha en dubbeldisk är ju att jag inte vill bli av med mina filer. Men skulle huset explodera förlorar jag ju lådan också. Har vi här en relevant skillnad mellan NAS och inte NAS? Det snackas om molntjänster. Innebär det att filerna inte bara finns på de båda diskarna i min låda, utan också någon annanstans, så att de är säkra även om hela lådan går och dränker sig, eller är lådans välbefinnande en förutsättning för att man ska kunna komma åt filerna från andra håll? Och är det här skillnad mellan olika NAS-lådor. Har alla en molntjänst som ingår eller är det bara en del av dem som har det?



#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 January 2014 - 21:26

Jag borde kunna svara eftersom jag 1) har haft en ReadyNAS, och 2) har bytt till en DS213 (fast +) när den förra pajade :).

Nej, NAS ger inte automatiskt någon molnlagring utan "endast" extratjänster som streaming av ljud och bild, webbserver etc. DS213 har iofs En funktion som ger koppling till molnbackup hos Amazon, men själva tjänsten måste du sen skaffa separat och kostar extra. Andra NAS har säkert det också.

Så ska du "bara" ha säkrade diskar mha RAID kan du gå på det billigaste alternativet. Med det sagt så tycker jag själv att de funktioner ett NAS ger extra är värda påslaget. En fördel är tex att molnbackup kan fås att göras automatiskt på nattetid.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#17 bibi123

bibi123

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts
  • Gender:Male

Posted 18 November 2014 - 08:49

kanske är de bra på externa också? 



#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 May 2015 - 13:37

Kan rapportera att jag till sist skaffade mig en Synology DS214se. Den har jag haft ett tag nu och kan konstatera att den i allmänhet funkar bra. Men inte just idag. Idag har nämligen Bredbandsbolaget driftsstörningar, och eftersom Synology-kartongen är kopplad till routern jag fått från dem, är det tydligen så att när den inte lyckas ansluta mig till Internet så kan den heller inte ansluta mig till mina hårddiskar. Det är inget jätteproblem just idag, men en annan gång kan det ju hända när jag verkligen behöver komma åt de filer som ligger i kartongen. Så vad gör jag för att kunna det? Kan man modifiera något med det jag redan har? Ska jag köpa någon annan sorts maskin att koppla den till? Eller är det bara som det är?



#19 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 May 2015 - 20:25

Låter skumt, jag har aldrig haft det problemet med mitt NAS. Jag har också Bredbandsbolagets modem först, men sen är det kopplat till en egen router som sen är kopplat till NAS, och står för trådlöst nätverk hemma (modemet är "bryggat" och vidarebefordrar bara internet till min router, kan man be om att få via supporten).

Fördelarna är då att nätverk/NAS hemma oberoende av leverantör med bättre kontroll, nackdelen är väl att det blir en pryl till. Men egentligen borde du kunna ha trådlöst nätverk och även när internet är nere.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#20 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 May 2015 - 21:56

Du menar att du har det lite annorlunda kopplat, men att det inte borde spela någon roll för denna fråga? Eller?



#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 31 May 2015 - 20:06

Precis. Jag tycker det är konstigt att kopplingen till NAS går ned samtidigt med internet. Eller går ditt wifi ned då också? I så fall är det inte lika konstigt, eftersom det tyder på att hela modemet slutar fungera.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 June 2015 - 15:49

Hm... Nu kommer jag inte säkert ihåg hur det var, men jag har för mig att jag kunde ansluta till modemet wifiledes, men att det blev kallat för begränsad anslutning eller något liknande, vilket tydligen betyder att ingenting funkar. När jag gick in på Bredbandsbolagets hemsida avslöjades det i alla fall där att de hade en driftsstörning här i länet.