Jump to content

Photo

Joy Division


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2007 - 12:34

Eftersom jag tycker mycket om Joy Division så tycker jag att dessa två nyheter är värda att uppmärksamma.

Östgöta Correspondenten - Ian Curis-bok på svenska

Ian Curtis-bok på svenska

Nu kommer boken om Joy Division och sångaren Ian Curtis ut på svenska. "Beröring långt ifrån" heter biografin som är skriven av Curtis änka Deborah. Boken handlar om hennes tid tillsammans med Curtis, om Joy Division och om det tragiska slutet.

Biografin har även filmatiserats av fotografen och regissören Anton Corbijn. "Control" heter filmen, som får svensk biopremiär i januari 2008.

Ian Curtis begick självmord i maj 1980. De tre kvarvarande medlemmarna i Joy Division fortsatte att spela under namnet New Order. (TT Spektra)


===

Boken kan jag rekommendera för er som inte läst den. Har dock inte läst den svenska översättningen utan har läst boken i den engelska utgåvan

Är det någon som har sett filmen? Ser verkligen fram emot den då den fått så bra kritik och verkar riktigt bra.

Edited by Cartman, 08 July 2008 - 12:49.


#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 September 2007 - 16:04

Brett ämne det här ;) Musik, bok och film :lol:

Har aldrig lyssnat på Joy Division, men däremot på New Order som jag t.o.m sett live 1986 i Köpenhamn när dom var 'förband' till Depeche Mode :lol:

Ska kanske ta och kolla upp JD och om det är bra ska jag se filmen, det är ju i alla fall Anton som har filmat och regisserat :thumbsup:

Såg den förlängda intervjun dom hade på Kobra på SVT i somras med Anton, och det blev visst lite bakslag för Kobra gänget eftersom dom var där att intervjua honom om filmen, men han vägrade, så det blev snack om Depeche Mode, U2 och andra artister istället :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2007 - 16:23

Kolla gärna upp Joy Division. Deras musik är IMO väldigt bra men passar kanske inte alla. Men så är det ju med all musik.

New Order är också dom riktigt bra. :thumbsup:

Det första jag tänkte när jag hörde talas om att Deborah's bok Touching From a Distance skulle bli film var: "Hmmm kan detta verkligen bli bra?" Om filmen är det vet jag inte men allteftersom jag läsa om projektet så blev jag mer och mer intresserad. När sedan Anton Corbijn kom på tal som regissör tyckte jag att det kanske var dags att helhjärtat ge filmen en chans. Det är ju trots allt en bra och erkänd regissör som mycket väl kan ta vara på en så personlig och bra bok om Ian Curtis.

Fastnar du för Joy Division rekommenderar jag verkligen att du även läser boken.

#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2007 - 17:25

Vertigo, förlaget som ger ut boken på svenska har lagt upp en egen sida för boken.

Sedan kan jag berätta att Anton Corbijn kommer besöka Stockholms Filmfestival 22-25 november i år och filmen Control som jag skrev om tidigare kommer delta i festivalens internationella tävlingssektion.

Trevligt, för jag brukar åka till den festivalen ibland. Får fundera på om det blir en sväng dit i år eller inte.

Edited by Cartman, 11 October 2007 - 17:25.


#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 July 2008 - 12:52

Aftonbladet - Rockstjärnans gravsten stulen

Publicerad: 2008-07-03

Ian Curtis grav skändad

Ian Curtis gravsten har blivit stulen.

Ända sedan Joy Division-sångaren Ian Curtis lämnade jordelivet 1980 har hans gravplats besökts av tusentals fans årligen.

Ian Curtis gravsten – med den berömda inskriptionen "Love will tear us apart" – har stulits från kyrkogården i Macclesfield, utanför Manchester.

Den lokala polisen söker nu vittnen till gravskändningen och söker upplysningar som kan leda till att fallet löses.

– Det här är en ovanlig stöld men jag är övertygad om att någon i trakten känner till vem som gjorde det eller var gravstenen kan finnas, säger en talesman för polisen i Cheshire till BBC.

Kyrkogården saknar övervakningskameror, och enligt Contact Music saknas helt ledtrådar till det makabra brottet.


Så oerhört osmakligt och idiotiskt. :(

#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 July 2008 - 11:08

Control var bra, men en minst lika bra skildring av Ian Curtis var annars i 24 hour party people. Annars ville jag mest flika in att jag älskar Joy Division och att det är skönt att även musik som den här kan pratas om på SFN. :)
*Hockey och superhjältar*

#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 July 2008 - 12:03

Har inte sett Control än. Har den liggandes här hemma, men inte haft tid/lust att se den än. :blush:

Kul att det finns flera här som uppskattar Joy Division's musik.

#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 January 2010 - 16:21

K-Special om Joy Division på SVT1 den 9 februari kl. 21.30-23.10 och filmen Control ska visst visas på torsdag den 11 februari på SVT2.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 January 2010 - 16:32

Har inte sett Control än. Har den liggandes här hemma, men inte haft tid/lust att se den än. :blush:

Jag har haft den på datorn hur länge som helst med samma problem. Jag ska notera SVT visningen i kalendern så kanske jag kan tvinga mig att se den då. Låter hemskt att säga så om en film som jag ju faktiskt egentligen vill se.

Edited by Wylie Times, 26 January 2010 - 16:32.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 January 2010 - 16:40

Jag kan tillägga att jag fortfarande inte har sett filmen än. :blink:

Men jag ska också försöka råda bot på det, då filmen verkligen känns intressant. Nu när den dessutom kommer på tv så är det lika bra att smida medans järnet är varmt. Så vi kanske ses i "Senast Sedda Film-tråden" efteråt. :)

#11 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 26 January 2010 - 16:50

Control på SVT, trevligt. Jag såg den utan undertexter, vilket inte var helt lätt ibland när dialekterna blev lite väl tjocka. :)

Men det är en underbar film, särskilt för oss som är fans, men även icke-fans kan gilla filmen som i grunden är ett fint drama. Att det sedan är "sant" och tragiken på riktigt adderar naturligtvis till upplevelsen. Men dess främsta styrka ligger på den som film, inte som biografi. Så ta chansen att se den, jag rekommenderar den varmt.

Kul också med en K-Special om JD. Mer sånt SVT.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---